Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo vil kutte trær på vår eiendom


multisync

Anbefalte innlegg

Naboen vil kutte trær på vår eiendom. Noen få er innenfor det han har rett til å kreve fjernet, men noen har han ingen rett til å kutte.

Dette vil skape veldig innsyn til oss da huset han da har kjøpt (for å selge videre) er i skrått terreng med store vinduer rett ned mot oss.

 

Han truer nå med å kutte de ned før lørdan hvis han ikke får svar (som han da forventer er positivt).

Hvilke midler har vi å bruke her? Kommunen sa at de hadde ikke noe med det å gjøre.

Det er allerede bestemt at vi vil anmelde hvis han kutter de, men ville gjerne unngått det.

 

En annen faktor er at han kjøpte huset helt klar over at det var trær som blokkerte for utsikten, men nå som han skal selge 1/2 år senere så vil han ha trærne vekk så han fort kan få noen 100 000 mer for huset.

 

 

Endret av multisync
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er § 3 i granneloven (naboloven) som er relevant her.

 

 

 

Er det ikkje nemndande om å gjera for eigaren eller for naturmangfaldet på staden, må eigaren ikkje ha tre som er til skade eller serleg ulempe for grannen, nærare hus, hage, tun eller dyrka jord på granneeigedomen enn tredjeparten av trehøgda.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er riktig, men naboen kan ikke bare komme og ta seg til rette selv på de trærne han har loven på sin side. Da må han ta det via advokat og rettens vei før han eventuelt får medhold og kan kreve at du fjerner de.

 

Du kan også ha noe å gå på når det gjelder høydeberegninga. Du sier det er skrånende terreng og at naboen ser ned på ditt hus. Avstand fra tomtegrensa regnes sikkert vannrett (i følge kartet) men du kan godt prøve deg med å måle langs bakken. Det gir deg litt ekstra å gå på. Videre kan du regne trehøyden fra gjennomsnittlig bakkehøyde rundt treet. Hvis treet står i ei grop så får du litt mer å gå på.

 

Videre høres det ut som han har en svak sak angående utsikt ettersom han allerede ligger høyere i terrenget og kuttingen i stor grad vil øke innsynet til deg.

 

Jeg mener også det er noen unntak fra paragraf 3 som er nevnt over her, uten at jeg husker de i farta.

Lenke til kommentar

Det er § 3 i granneloven (naboloven) som er relevant her.

(§1 og §2 kan også være relevant.)

 

***

 

Jeg vil anbefale å tenke over om det er mulig å kutte noen topper for å bedre utsikten uten å lage for mye innsyn. Husk at det også er mulig å kutte topper i stedet for hele treet selv om det faller inn under grannelova §3.

 

Dere kan også tenke over hva trærne egentlig er verd for dere. Kanskje det er mulig å få til en avtale som begge parter er tjent med?

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker helt feil så kan man uten å innhente tillatelse kutte greiner som stikker inn over tomtegrensa. Kuttet skal ikke skje inne på naboens tomt. Det nærmeste man kommer er å kutte greinene nøyaktig der tomtegrensa går. Alternativt kan du plukke epler, rips etc som stikker inn på din side av tomtegrensa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Vel, skjønner at det finnes mange lovspikkere her. Helt greit det, men vil anbefale ts å spasere bort til naboen og slå av en prat. Kanskje er han ikke så bastant likevel? Kom frem til en løsning på problemet. Du kutter av noen greiner, men beholder så mye så mulig.

 

Til syvende og sist, er det ingen som tjener på rettsak og det som verre er.

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale å tenke over om det er mulig å kutte noen topper for å bedre utsikten uten å lage for mye innsyn. Husk at det også er mulig å kutte topper i stedet for hele treet selv om det faller inn under grannelova §3.

 

Dere kan også tenke over hva trærne egentlig er verd for dere. Kanskje det er mulig å få til en avtale som begge parter er tjent med?

 

 

Han vil bare ha dem vekk, tilbø en sum av 15k for å fjerne de, noe som er helt latterlig i følge noen vi kjenner som har god erfaring med prissetting av boliger.

Han sier vi ikke har hatt en god dialog, for så snu i setningen og true med fjerning.

Det nærmeste treet har vi gått med på at han kan ta, det andre er 7m fra grensen, relativt høyt, og vi er villig til å toppe det (ikke noe greiner inn mot han egentlig.

To andre han vil ha bort er relativt lave og er rundt 10m fra.

 

Og nei, det er ikke bare å gå bort og snakke med han da han ikke bor der, han har kun kjøpt den som en investering, og har ikke vist noen form for velvilje eller ønske om å snakke om det.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker helt feil så kan man uten å innhente tillatelse kutte greiner som stikker inn over tomtegrensa. Kuttet skal ikke skje inne på naboens tomt. Det nærmeste man kommer er å kutte greinene nøyaktig der tomtegrensa går. Alternativt kan du plukke epler, rips etc som stikker inn på din side av tomtegrensa.

 

Ingen greiner er i nærheten av å gå over tomtegrensen. Han vil bare ha bedre utsikt nå så han kan selge boligen med god profitt.

Det går heller ikke an å toppe de så han får utsikt utover fra stua da de er såppas høyt oppe at de da blir type 3m høye.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Fjern det han har rett til å få fjernet og nekt han å fjerne resten.

 

Problem solved.

 

Om han bor der selv og hvorfor han vil ha fjernet trærene gir ikke deg/han mer eller mindre rett i deres sak. Ser du nevner med hver anledning at 'det ikke er å gå bort til han' og han vil bare ha profitt etc.

 

Det spiller ingen rolle, jeg hadde gjrot det samme om jeg kunne fått 100.000 for det, selv om jeg har en mye enklere måte å få det gjort på.

Borre ett lite hull og fylle i noe stoff, så rotner det på rot

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Fjern det han har rett til å få fjernet og nekt han å fjerne resten.

 

Problem solved.

 

Om han bor der selv og hvorfor han vil ha fjernet trærene gir ikke deg/han mer eller mindre rett i deres sak. Ser du nevner med hver anledning at 'det ikke er å gå bort til han' og han vil bare ha profitt etc.

 

Det spiller ingen rolle, jeg hadde gjrot det samme om jeg kunne fått 100.000 for det, selv om jeg har en mye enklere måte å få det gjort på.

Borre ett lite hull og fylle i noe stoff, så rotner det på rot

*råtner

 

"jeg ville også brutt loven hvis jeg kunne tjene 100.000 på det" er et stykke fra å være gyldig argument i jus-delen av forumet..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det spiller ingen rolle, jeg hadde gjrot det samme om jeg kunne fått 100.000 for det, selv om jeg har en mye enklere måte å få det gjort på.

Borre ett lite hull og fylle i noe stoff, så rotner det på rot

 

Men ikke aktuelt i dette tilfellet...kan vel ta opptil år før treet er såpass råtnet at det må felles.

Lenke til kommentar

Hvorvidt du tolker det som ett argument eller ikke gjenspeiler hvorvidt du er i stand til å korrigere meg eller ikke.

Jeg sier ikke at det ikke er et argument - det er bare ikke et godt argument, spesielt ikke i juss-delen hvor retningslinjene er ganske klare på at råd/argumenter bør være godt fundamentert i jus, samt at oppfordring til lovbrudd selvsagt ikke er tillatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...