Gå til innhold

Refleks er EKSTREMT viktig å bruke når det er mørkt


Schreiber

Anbefalte innlegg

Hørte om en dame i dag som kom kjørende en kveld og skulle hente en venn. Det var svært mørkt ute (som det er, nå da det er høst), hun holdt fartsgrensen og ante fred og ingen fare. Helt plutselig ser hun noe i veien og tråkker inn bremsen. Det viste seg at det var noen tenåringer (rundt 13 - 18) som sto midt i veien med sykler. Ingen hadde refleks, eller noe som helst annet som signaliserte at de var der. Ungdommene kastet seg ut av veien, og heldigvis klarte damen å stoppe bilen i tide. Men hva ville skjedd om hun hadde sett dem noen sekunder senere? Hva ville skjedd om de ikke var oppmerksom på henne? Noe de tydeligvis ikke var, siden de måtte kaste seg ut av veien?

 

Noe lignende har skjedd med meg også. Jeg var i en femtisone, på vei inn i en sekstisone. Det var mørkt, og jeg skulle kjøre dama hjem. Plutselig roper hun at det er noe i veien, så jeg tråkker inn bremsen og gjør alt jeg kan for å stoppe i tide. Resultatet var at støtfangeren på bilen dunket borti bakhjulet på en sykkel, men heldigvis kom ingen til skade. Men igjen, hva ville skjedd om jeg var alene i bilen? Jeg hadde ikke sjanse å se dem, fordi ingen av dem brukte refleks, og alle sto midt i veien.

 

I fjor høst var jeg en tur på butikken, og skulle hjem i mørket. Dette var i utkanten av en by, så det var lite lys der, men nok trafikk. Helt plutselig ser jeg en fyr i helt sorte klær, med sort hoodie og sorte sko traske rett over veien. Selvsagt uten å bruke refleks. Det var ren flaks at jeg så ham i tide, men han så ikke ut til å bry seg engang. Han så jo meg, så jeg så jo ham? Og jeg stoppet jo i tide, så ingen skade skjedd? Feil. Jeg var et nervevrak store deler av kvelden, og tenkte bare på hvor nært jeg var ved å kjøre ham ned. At det ville vært regnet som min feil tenkte jeg ikke engang på. Jeg tenkte bare på at han ville ha havnet på sykehus... eller verre.

 

Hva er det som får folk til å gjøre sånt? Hvorfor er spesielt unge folk "allergisk" mot å bruke refleks? Synes dere det er tøft å ikke bruke det? (eller barnslig å gjøre det?) Tenker dere dere ikke om? Gir dere blaffen i konsekvensene, fordi "det skjer ikke meg"? Det er uinteressant for meg hva grunnen er, men jeg ber dere om å bruke refleks når det er mørkt. Det redder liv oftere enn dere tror, og ja, det KAN skje dere. Står dere midt i veibanen ute i mørket uten refleks er det bare flaks om bilene ser dere. Det er ikke kødd. Bare fordi dere ser bilene, betyr det ikke at bilene ser dere.

 

Det jeg vil anbefale er at dere så snart dere er gamle nok til å øvelseskjøre (lovlig eller ikke) tar en tur rundt omkring i mørket sammen med mor eller far. Dtet vil forhåpentligvis åpne øynene deres, så dere ser hvor lite vi bilister får med oss i mørket. Det er nok langt mindre enn dere tror.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det var svært mørkt ute (som det er, nå da det er høst), hun holdt fartsgrensen og ante fred og ingen fare. Helt plutselig ser hun noe i veien og tråkker inn bremsen. Det viste seg at det var noen tenåringer (rundt 13 - 18) som sto midt i veien med sykler. Ingen hadde refleks, eller noe som helst annet som signaliserte at de var der. Ungdommene kastet seg ut av veien, og heldigvis klarte damen å stoppe bilen i tide.

 

 

Hun har ikke lys på bilen da?

Lenke til kommentar

Når jeg går langs en bilvei eller noe, så holder jeg alltid øye med om det kommer noen kjøretøy som har tenkt seg bortover veien jeg går på. Hvis det kommer en bil eller noe, så kan jeg gå lengst mulig ut til siden slik at det blir mest mulig plass til bilen. Veldig ofte hvis jeg går ved siden av noen, så gidder dem ikke å følge med på om det kommer noen biler. Dem går som regel og fikler med mobiltelefonen sin eller hører på musikk, så jeg må prikke dem på skulderen og gjøre dem oppmerksom på at det faktisk kommer noen. Ellers ville dem ikke lagt merke til at det kommer en bil før denne bilen står ett par meter foran dem, og må stoppe fordi det går noen folk midt i veibanen...

Lenke til kommentar

 

 

 

Det var svært mørkt ute (som det er, nå da det er høst), hun holdt fartsgrensen og ante fred og ingen fare. Helt plutselig ser hun noe i veien og tråkker inn bremsen. Det viste seg at det var noen tenåringer (rundt 13 - 18) som sto midt i veien med sykler. Ingen hadde refleks, eller noe som helst annet som signaliserte at de var der. Ungdommene kastet seg ut av veien, og heldigvis klarte damen å stoppe bilen i tide.

 

 

Hun har ikke lys på bilen da?

 

Er du villig til å gjøre et eksperiment? Finn en øde vei uten lys og trafikk. La en annen person stille seg et eller annet sted i den andre kjørebanen, og kjør i vanlig fart (minst 60km/t) mot ham eller henne, og se hvor nært du må komme før du faktisk ser den andre personen. Tror du vil få en liten overraskelse.

Endret av Schreiber
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

 

Det var svært mørkt ute (som det er, nå da det er høst), hun holdt fartsgrensen og ante fred og ingen fare. Helt plutselig ser hun noe i veien og tråkker inn bremsen. Det viste seg at det var noen tenåringer (rundt 13 - 18) som sto midt i veien med sykler. Ingen hadde refleks, eller noe som helst annet som signaliserte at de var der. Ungdommene kastet seg ut av veien, og heldigvis klarte damen å stoppe bilen i tide.

 

 

Hun har ikke lys på bilen da?

 

Har du noengang kjørt bil om høsten? I'm guessing no. Fotgjengere tror alltid de er mer synlige enn de er, generelt sett. Hjelper ikke å ha lys på bilen alltid. Poenget mitt er at viktigheten av refleks ble desto tydeligere for meg etter at jeg begynte å kjøre bil selv.

Endret av Sinnsyk asylaspirant
Lenke til kommentar

En annen ting å huske på er at folk kjører med langlys/fjernlys når det er mørkt for å se bedre. Når man da blir nødt til å blende ned, vil man automatisk se ganske dårlig i mørket. Dette er mye av det samme som å kjøre inn i en tunnel når det er mye sol. Øynene trenger tid på å stille seg inn til nattsyn. Hva skjer da hvis man først møter en bil og blender ned, og man så møter en person i veibanen uten refleks? Selv med vanlig lys vil det være vanskelig å se ham, men når man blender ned er det så godt som umulig hvis personen ikke bruker refleks.

 

Igjen, tråden er ikke laget for å kritisere noen, men er mer som en bønn om å få folk til å forstå hvor farlig det er å ikke bruke refleks når det er mørkt. Ta gjerne på dere refleksvest også, spesielt hvis det er trafikk der dere skal. Det er bare å "se litt rar ut" enn å havne på sykehus. Eller verre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Det var svært mørkt ute (som det er, nå da det er høst), hun holdt fartsgrensen og ante fred og ingen fare. Helt plutselig ser hun noe i veien og tråkker inn bremsen. Det viste seg at det var noen tenåringer (rundt 13 - 18) som sto midt i veien med sykler. Ingen hadde refleks, eller noe som helst annet som signaliserte at de var der. Ungdommene kastet seg ut av veien, og heldigvis klarte damen å stoppe bilen i tide.

 

 

Hun har ikke lys på bilen da?

 

Når man kjører opp får man oppleve hvor vanskelig det er å se folk i mørke klær uten refleks. Hvis det er vinter i tillegg er det ikke vanskelig å se for seg at det fort kan ende i tragedie.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Oppkjøring skjer som oftest på dagen. Mørkedemonstrasjon (man får ikke mørkekjøring lenger, da det visstnok er farlig å få skikkelig opplæring) skjer derimot på kvelden.

 

Mange ulykker med fotgjengere i mørket, med eller uten refleks, kunne vært unngått hvis fotgjengeren holdt seg på riktig side av veien.

For de som ikke fulgte med i barne- og barneskolen, så skal man gå på utkanten av MOTGÅENDE kjørefelt. Altså, bilene skal komme mot deg forfra. Og hvis du har problemer med å skjønne åssen man puster, så kan jeg også forklare hvorfor man skal gå mot kjøreretningen. Da kan man nemlig se at bilene kommer.

 

Jeg anbefaler at man har minst to reflekser. En på hver side av kroppen. Høyre og venstre. Helst burde man ha en på ryggen også, gjerne ved korsryggen/rumpa.

Lenke til kommentar

Refleks er jo noe herk. Henger og slenger, og jeg føler alltid at den havner på gal side av kroppen så den uansett ikke er synlig for bilen. Disse snap-refleksbåndene som deles ut er sikkert fine for bittesmå jenter og unger, men de går ikke skikkelig rundt et røslig mannelem (hø hø), særlig ikke med vintertøy oppå. Og når man først går inn for å skaffe seg refleks, skal butikker ha blodpris for dem, men vi fikk dem gratis da vi var små. Og man har gjerne flere jakker. Osv. etc.

Mener på ingen måte å rettferdiggjøre manglende refleksbruk, men det er lett å skjønne hvorfor folk slurver.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes sikkert refleks i ein eller anna form som passar betre enn den typiske refleksvesten.

 

Går eg utan refleks i mørket, tar eg utgangspunkt i at alle bilane vil kjøre meg ned, så eg oppfører meg deretter. Dvs. ikkje gå i grøftekanten og heile tida ha kontroll på kvar bilane er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Refleks er jo noe herk. Henger og slenger, og jeg føler alltid at den havner på gal side av kroppen så den uansett ikke er synlig for bilen. Disse snap-refleksbåndene som deles ut er sikkert fine for bittesmå jenter og unger, men de går ikke skikkelig rundt et røslig mannelem (hø hø), særlig ikke med vintertøy oppå. Og når man først går inn for å skaffe seg refleks, skal butikker ha blodpris for dem, men vi fikk dem gratis da vi var små. Og man har gjerne flere jakker. Osv. etc.

Mener på ingen måte å rettferdiggjøre manglende refleksbruk, men det er lett å skjønne hvorfor folk slurver.

Har du vurdert å prøve en refleksvest? Den er godt synlig, går fint å bruke utenpå vintertøy og er ikke i veien. Den koster kanskje litt, men er det ikke verdt å betale noen kroner for en refleksvest i stedet for å gamble med livet ditt? Det er tross alt det vi snakker om her. Refleks er ikke bare for unger. Refleks er livsviktig å bruke når man er fotgjenger i mørket.

 

En annen ting du bør tenke på er at jeg ikke prøver å få deg til å bruke refleks bare for din egen skyld. Jeg gjør det for min egen også. Som jeg sa i førsteposten var jeg nær ved å kjøre ned noen tenåringer som sto midt i veien, fordi det var mørkt og ingen brukte refleks. Dette var mer enn ti år siden, og selv den dag i dag tenker jeg på hvordan det lett kunne ha gått. Hadde jeg ikke klart å stoppe i tide, ville jeg nok ha havnet på psykiatrisk sykehus med nervesammenbrudd. Spesielt hvis en eller flere av de ungene ble drept. Og som jeg sa ville det ha blitt regnet som min feil, fordi jeg er bilisten her. Hvordan tror du det vil føles å vite at man har drept en annen person, selv om det var et uhell? Derfor: Bruk refleks. Ikke bare for din egen del, men for andre sin del også. Det koster ikke stort, og du får svært mye igjen for det.

Lenke til kommentar

Jeg bruker refleks, jeg bare reflekterte litt over hvorfor folk ikke gjør det.

Ville heller drukket ebola-diare enn å bli sett død i en refleksvest.

Vi snakker om liv her. Ikke bare ditt eget, men andre sine liv også. Om jeg kommer kjørende og du går uten refleks, har jeg ikke sjanse til å stoppe i tide. Resultatet er å nødsvinge og nødbremse, men det går aldri bra. Jeg kan prøve å styre mot grøfta, men da må jeg jo styre mot deg, ikke unna deg. Alternativet er å svinge unna deg, og dermed dra ut i feil kjørebane. Hva skjer da hvis det er en bil i motsatt kjørefelt? Tro meg, når det står på sekunder har du ikke tid til å foreta en risikoanalyse og velge den beste løsningen. Du styrer på rent instinkt for å unngå den nærmeste faren - altså forgjengeren.

 

Og hva om det så er en bil i den andre kjørebanen? Det gjør at jeg blir blendet, så jeg har enda dårligere sikt enn vanlig. Dermed er sjansen for å kjøre deg ned enda større enn før, og fra før var det snakk om sekunder. Om du heller svelger stoltheten din og tar på deg en refleks vest er sjansen for å se deg i tide langt, langt større. Kanskje du synes det ser teit ut, men det kan du klage over når du sitter hjemme i sofaen i stedet for i en sykehusseng.

Lenke til kommentar

Det jeg vil anbefale er at dere så snart dere er gamle nok til å øvelseskjøre (lovlig eller ikke) tar en tur rundt omkring i mørket sammen med mor eller far. Dtet vil forhåpentligvis åpne øynene deres

I vinterhalvåret må man gjennom mørkekjøring som en del av trafikalt grunnkurs. Det de fleste mellom 15 og 17 år sier etterpå er "ja, det er kjempeviktig å bruke refleks, men jeg går aldri langs veien, så jeg trenger ikke". Andre lover å bruke refleks framover, men det er jo bare tøys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...