Gå til innhold

Livet etter døden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel jeg er nok ikke helt enig i det... Du skjønner, man blir født ren, uten synd og andre negative utkom av livet som kommer senere. for å bli født på ny må man få seg et personlig forhold til Jesus. det er det som er litt vanskelig når man vet at man synder hele tiden. så jeg har faktisk noe å være redd for. les boken; Reddet, så skjønner du nok hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Synd er et konsept designet for å kontrollere masser. De er ofte utformet til å kriminalisere helt naturlige aspekter ved menneskers natur.

 

Per definisjon så er det ikke noe liv etter døden, da døden er et ord som beskriver at livet opphører.

 

Jeg tror nok det eneste du har å være redd for er din egen overbevisning om at det du tror er sant. Blir litt sirkulært i grunn, ved at du tror på dette fordi at du tror at dersom du ikke gjør det så kommer fæle ting til å skje. Men dette gjelder jo kun dersom det du tror faktisk stemmer med virkeligheten.

 

Hva om kristendommen er en falsk religion? Alle religioner kan ikke være sanne, da mange av de ekskluderer hverandre. Men de kan derimot alle være feil.

Lenke til kommentar

Synd er et konsept designet for å kontrollere masser. De er ofte utformet til å kriminalisere helt naturlige aspekter ved menneskers natur.

 

Per definisjon så er det ikke noe liv etter døden, da døden er et ord som beskriver at livet opphører.

 

Jeg tror nok det eneste du har å være redd for er din egen overbevisning om at det du tror er sant. Blir litt sirkulært i grunn, ved at du tror på dette fordi at du tror at dersom du ikke gjør det så kommer fæle ting til å skje. Men dette gjelder jo kun dersom det du tror faktisk stemmer med virkeligheten.

 

Hva om kristendommen er en falsk religion? Alle religioner kan ikke være sanne, da mange av de ekskluderer hverandre. Men de kan derimot alle være feil.

skapelsen stemmer jo faktisk med forhistorien før menneskene. har du noen gang sett ett mirakel skje foran øynene på deg?

jeg var på en kristen sommerleir og så en jentes kne bli helbredet rett foran meg. hvordan forklarer du det?

Lenke til kommentar

 

Synd er et konsept designet for å kontrollere masser. De er ofte utformet til å kriminalisere helt naturlige aspekter ved menneskers natur.

 

Per definisjon så er det ikke noe liv etter døden, da døden er et ord som beskriver at livet opphører.

 

Jeg tror nok det eneste du har å være redd for er din egen overbevisning om at det du tror er sant. Blir litt sirkulært i grunn, ved at du tror på dette fordi at du tror at dersom du ikke gjør det så kommer fæle ting til å skje. Men dette gjelder jo kun dersom det du tror faktisk stemmer med virkeligheten.

 

Hva om kristendommen er en falsk religion? Alle religioner kan ikke være sanne, da mange av de ekskluderer hverandre. Men de kan derimot alle være feil.

skapelsen stemmer jo faktisk med forhistorien før menneskene. har du noen gang sett ett mirakel skje foran øynene på deg?

jeg var på en kristen sommerleir og så en jentes kne bli helbredet rett foran meg. hvordan forklarer du det?

 

 

Da er jeg redd du tar feil, på bakgrunn av den informasjonen vi har i dag så stemmer absolutt ikke skapelsesberetningen som står i bibelen med virkeligheten.

 

Min mangel på forklaring gyldiggjør ikke din 'forklaring'.

 

Og uansett, hvordan i all verden skal jeg, som elektriker, kunne bedømme denne personens 'helbredelse' på bakgrunn av en enkelt setning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her har vi en 15 årig kristen, som frykter helvete fordi han vet selv at han ikke klarer å leve fri for synd. Han har også selv vært tilstede og opplevd et mirakel.

 

Jeg vet jo ikke, men vil ikke bli forbauset om ikke han er en av de som tror at moral er knyttet til gudstro, og er her for å forkynne.

 

Mitt råd blir derfor, siden jeg håper han forblir kristen resten av livet, at han konverterer til katolisismen. Da kan han få syndenes forlatelse, når som helst - for hva som helst.

Lenke til kommentar

Myten om liv etter døden ble oppfunnet i en tid hvor vi ikke hadde den minste anelse om hva det ville si å være levende, eller hva det var som gjorde at et individ kunne eksistere. Folk bygde opp en tro på en sjel, som eksisterte uavhengig av kroppen, som oppholdt seg i kroppen, for så å reise et annet sted etter at kroppen opphørte å eksistere tilsvarende hvordan den eksisterte før.

 

Nå vet vi at kroppen består av organer, hvor hvert organ har sine oppgaver, inkludert hjernen som vi vet er direkte ansvarlig for kognitive evner. Spesielt pga. alle hjerneskadene som har blitt studert, som gjør at vi kan se hvor i hjernen ulike funksjoner ligger.

 

Når hele hjernen dør, så opphører samtlige av hjernens funksjoner, og individet opphører å eksistere fullstendig. Evt. om du ikke vil akseptere at hjernen produserer individet, så kan du like gjerne lure på om sjelen forsvinner ut av kroppen mange tiår før kroppen dør. Eller om sjeler forsvinner ut og inn av kropper, om og om igjen, og kanskje hver kropp er bostedet til 537430 ulike sjeler i løpet av en vanlig levetid.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Hei Nicholas.

Det er helt naturlig å være redd for døden. Spesielt i din alder vil jeg tro. Du spør om det er verdt å være kristen. Dersom det er sant er det naturligvis det viktigste i livet å være kristen. Dvs - å tro at Jesus tok verdens synder på sin kappe. Dersom det er sant er det like objektivt og ekte som om du skulle ha en sykdom, og Jesus sier at; her er medisinen. Men han tvinger den ikke i deg. Han tilbyr den, og du kan velge å ta imot eller la være. Dersom det er sant at man er smittet av denne sykdommen er det altså verdt å ta imot tilbudet som Jesus ber deg ta imot.

Ingen mennesker er syndfrie. Dersom vi var det hadde det ikke vært behov for denne medisinen. Jeg vil si at du har et sundt forhold til at du ikke er skråsikker. Slik skråsikkerhet stod fariseerne for. De mente at de var så gode at Gud bare måtte frelse dem. Alt handlet om dem og deres egen selvgodhet. Men det tror jeg faktisk er en langt dypere synd enn en enkel kriminell handling f.eks. Grunnen er at man ikke selv ser sitt eget problem. Det stikker så dypt at t.o.m. Ikke Jesus engang forsøkte i særlig grad å vinne fariseerne, men henvendte seg isteden til andre som i fariseernes øyne bare var skitne og simple kriminelle. Å innrømme svakhet er derimot ingen svakhet, men snarere det stikk motsatte. Tegn på at man forstår at man gjør noe galt og ikke er skinn-hellig, og at man dermed trenger den helbredelse Jesus tilbyr.

Man blir ikke frelst av å telle synder oppimot gode handlinger og se hvilken vei skåler tipper. Man blir det ved å innse sine feil, og ta imot Jesus som sin frelser. Så enkelt - likevel ofte så vanskelig.

Jesus kom med en objektiv påstand om at tar man imot medisinen får man livet. Er denne påstanden sann, da er den livsviktig. Så hvordan finner man ut om den er sann? Du har allerede fått en bekreftelse skriver du. Her er noen andre: http://meningen-med-livet.com/gudsbevis.php

Du er redd helvete skriver du. For det første er det vanskelig å si hva helvete er, men dersom du har tatt imot Jesu tilbud, og tror på hans ord, og det er sannheten. Da er det ingenting å frykte. Stoler du på Gud, og at Gud er god, da er livet meningsfullt. Et mirakel, en sann glede - også etter den kroppslige døden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen mennesker er syndfrie. Dersom vi var det hadde det ikke vært behov for denne medisinen.

 

Nettopp. De kristne erklærer deg for syk, slik at de kan selge deg medisinen. Og ikke bare det, men de sier rett ut at de ikke kan kurere deg, for de ønsker selvsagt at du skal være på den medisinen livet ut.

 

Den virkelige kuren er å forkaste overtroen.

Lenke til kommentar

Hva er døden? er det virkelig verdt å være kristen? jeg er 15 år og kristen, jeg er livredd for hva som skjer etter døden. jeg blir veldig ofte deprimert når jeg tenker på det. Hjelp!

 

Jeg kjenner flere kristne som jeg har diskutert mye med. Jeg vet ikke om du tuller, for de er ikke bekymret for å dø eller for min skjebne. Hvis folk oppfører seg som folk flest er det ingenting å tenke på. Det er ikke engang krav om å bli troende, for de som ikke kjenner til "loven" skal bli "dømt" etter sin samvittighet. De sitere blant annet romerbrevet.

Lenke til kommentar

Nettopp. De kristne erklærer deg for syk, slik at de kan selge deg medisinen. Og ikke bare det, men de sier rett ut at de ikke kan kurere deg, for de ønsker selvsagt at du skal være på den medisinen livet ut.

 

Den virkelige kuren er å forkaste overtroen.

 

Dersom du mener du er syndfri så gjaldt nok ikke mitt innlegg deg.

 

Lenke til kommentar

Rett og galt er menneskeskapte begreper uten noen som helst betydning for hva som skjer med deg etter døden. Det er ingen som sitter og holder telling på hvor mange ganger du har gjort noe som religionen ser på som feil.

 

Ingen lever evig, og det er vel for det beste også. Døden skal ikke fryktes, man skal heller sette pris på tiden man har og bruke den fornuftig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"det er ingen som holder telling" ... Feil! Det er bestandig noen som holder oversikt og det er deg selv, og hvis du ikke får med deg at du holder den tellingen er du allerede som død å regne

 

det finnes ingen perfekte forbrytelser, og man bør holde hjertedøren åpen for døden, slik at man ikke kaster seg selv rett ned i nærmeste helvete, bare fordi man allerede var som en død å regne når den virkelige døden nå en gang kommer

Lenke til kommentar

Hva er døden? er det virkelig verdt å være kristen? jeg er 15 år og kristen, jeg er livredd for hva som skjer etter døden. jeg blir veldig ofte deprimert når jeg tenker på det. Hjelp!

Hei Nicholas!

 

Som du ser fra svarene her i tråden får du mange mulige måter å tilnærme dette på. For min del så er jeg en ateist, av mange grunner, men fundamentalt på grunn av at jeg ikke er kjent med en eneste god grunn til å tro på den kristne guden. Som du nevner med eksempelet ovenfor, så er det mange som mener de opplever mirakler. Det er også mange som er utrolig flinke til å late som om de utfører mirakler. Tenk over følgende: Dersom slike mirakelhistorier skulle være bekreftende for diverse livssyn, så ville vi kunne bekrefte at samtlige religiøse retninger stemmer hele gjengen. Gir det mening?

 

Uansett, dette var bare så du vet hvor jeg står.

 

Ditt problem er, så vidt jeg kan se, ikke et rasjonelt problem. Det er bundet opp i veldig sterke følelser, som vi ateister nok har vondt for å forstå. Jeg antar at du er vokst opp i en kristen tradisjon, hvor det forkynnes en del om helvete. Noe du kan gjøre er å snakke med f.eks. en prest i en annen kirke, og forklare om din frykt. Det er ingen tvil om at det finnes mange teologiske tolkninger, og ikke alle inkluderer helvete. Du kan også vurdere å høre med Humanetisk Forbund (kontakt), da jeg mistenker at de har erfaring med folk med frykt for helvete.

 

Kort fortalt: Snakk med noen som har kompetanse på dette området, og som du kan forvente at ikke preker om hvordan vi alle er syndige. Det er ikke godt for deg.

 

Jeg tenkte å avslutte med et spørsmål: Du tror på en god gud som har skapt oss. Vi har mange rare tankemønstre som blant annet formes av ting utenfor vår kontroll (både gener og miljø). Tror du virkelig en god gud vil straffe deg for noe som er utenfor din kontroll? Det slår meg at en god gud både burde være veldig forståelsesfull og tilgivende. Er guden du tror på?

 

Hvis du føler at du trenger å snakke privat med noen, så mistenker jeg at samtlige som har svart i tråden her gjerne vil stille opp for å hjelpe deg.

 

Jeg håper du finner ut av dette på en måte som gjør at du kommer deg ut av helvetefrykten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er døden? er det virkelig verdt å være kristen? jeg er 15 år og kristen, jeg er livredd for hva som skjer etter døden. jeg blir veldig ofte deprimert når jeg tenker på det. Hjelp!

Hei Nicholas!

 

Som du ser fra svarene her i tråden får du mange mulige måter å tilnærme dette på. For min del så er jeg en ateist, av mange grunner, men fundamentalt på grunn av at jeg ikke er kjent med en eneste god grunn til å tro på den kristne guden. Som du nevner med eksempelet ovenfor, så er det mange som mener de opplever mirakler. Det er også mange som er utrolig flinke til å late som om de utfører mirakler. Tenk over følgende: Dersom slike mirakelhistorier skulle være bekreftende for diverse livssyn, så ville vi kunne bekrefte at samtlige religiøse retninger stemmer hele gjengen. Gir det mening?

 

Uansett, dette var bare så du vet hvor jeg står.

 

Ditt problem er, så vidt jeg kan se, ikke et rasjonelt problem. Det er bundet opp i veldig sterke følelser, som vi ateister nok har vondt for å forstå. Jeg antar at du er vokst opp i en kristen tradisjon, hvor det forkynnes en del om helvete. Noe du kan gjøre er å snakke med f.eks. en prest i en annen kirke, og forklare om din frykt. Det er ingen tvil om at det finnes mange teologiske tolkninger, og ikke alle inkluderer helvete. Du kan også vurdere å høre med Humanetisk Forbund (kontakt), da jeg mistenker at de har erfaring med folk med frykt for helvete.

 

Kort fortalt: Snakk med noen som har kompetanse på dette området, og som du kan forvente at ikke preker om hvordan vi alle er syndige. Det er ikke godt for deg.

 

Jeg tenkte å avslutte med et spørsmål: Du tror på en god gud som har skapt oss. Vi har mange rare tankemønstre som blant annet formes av ting utenfor vår kontroll (både gener og miljø). Tror du virkelig en god gud vil straffe deg for noe som er utenfor din kontroll? Det slår meg at en god gud både burde være veldig forståelsesfull og tilgivende. Er guden du tror på?

 

Hvis du føler at du trenger å snakke privat med noen, så mistenker jeg at samtlige som har svart i tråden her gjerne vil stille opp for å hjelpe deg.

 

Jeg håper du finner ut av dette på en måte som gjør at du kommer deg ut av helvetefrykten.

 

Vel det er ikke helt utenfor min kontroll.. Gud tar ikke valget for meg. de er det jeg som står for, og jeg velger ikke alltid riktig selv om jeg vet at det er feil. og nei gud ville ikke straffet meg for noe som var utenfor min kontroll. Den dagen jeg står framfor Gud vil jeg kunne vite det. ikke før.

Jeg har også prøvd mange andre menigheter, men sitter alltid igjen med det samme.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...