Gå til innhold

Ikke tilkoblet noen Wifi, men router vises i nettverk


Anbefalte innlegg

Hva er det som skjer her ? Jeg har ikke koblet min datamaskin til noe Wifi-nettverk, men under nettverksinnstillinger så kommer det en router opp som vises på mitt nettverk. Jeg trodde ikke at når jeg ikke er koblet til noe som helst, så ser det ut som jeg koblet til noe likevel.

Noen som er datakyndig her ?

 

 

post-360999-0-11415900-1413454496_thumb.jpg

Endret av Derma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok en router uten noe wifi sikkerhet aktivert, og da vil du kunne se de slik som du gjør.

Så selv om jeg ikke er koblet til noe vises det altså på mitt nettverk om det er usikret ?

Skjønner ikke det, men ok. Jeg trodde at jeg i det minste måtte koble meg på dette usikrede nettverket før det ble synlig på mitt nettverk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Forøvrig;

Grunnen til at denne dukker opp spesielt er at den tilfeldigvis er konfigurert innenfor samme LAN (nettverksmaske) som din maskin og har UPnP aktivert. Windows på din maskin antar da at den tilhører deg.

 

Dette er en av grunnene til at jeg unngår å benytte 192.168.x.x nettverk, det er så mange ISP dingser som kjører broadcast der. 192.168.1.1 må være verdens mest benyttede IP...

 

Jeg har en fast greie når jeg setter opp ting; 10.HUSNUMMER.x.x (Altså om du bor i Minvei 47, blir LAN'et ditt 10.47.x.x - lett å huske er det også, sjelden husnummer er > 254 her til lands). Da slipper en som regel å kræsje med adressene når en f.eks skal koble opp VPN (tx. IPSec) mot arbeidsplass, venner etc. også.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Forøvrig;

Grunnen til at denne dukker opp spesielt er at den tilfeldigvis er konfigurert innenfor samme LAN (nettverksmaske) som din maskin og har UPnP aktivert. Windows på din maskin antar da at den tilhører deg.

 

Dette er en av grunnene til at jeg unngår å benytte 192.168.x.x nettverk, det er så mange ISP dingser som kjører broadcast der. 192.168.1.1 må være verdens mest benyttede IP...

 

Jeg har en fast greie når jeg setter opp ting; 10.HUSNUMMER.x.x (Altså om du bor i Minvei 47, blir LAN'et ditt 10.47.x.x - lett å huske er det også, sjelden husnummer er > 254 her til lands). Da slipper en som regel å kræsje med adressene når en f.eks skal koble opp VPN (tx. IPSec) mot arbeidsplass, venner etc. også.

Hvor kan jeg bytte ip adresse på min datamaskin slik at jeg unngår dette ?

Lenke til kommentar

Under til venstre står det at jeg ikke er koblet til nettverk ? Men til høyre ser dere at jeg er koblet til ett nettverk. Hvorfor samsvarer ikke disse

to ? Jeg er på nett til leverpostei , men til venstre står det da at jeg ikke er koblet til nettverk. Mente du at jeg skulle endre IP-adresse på routeren min eller datamaskinen min ? Og Hvorfor får jeg ikke tilgang til egenskaper på min datamaskin som heter "hjemme" ? Men jeg får opp egenskaper på routeren som IKKE er min "Wireless N router".

 

post-360999-0-13990800-1413531143_thumb.png

Endret av Derma
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Først, den "hjemme" maskinen, er den din og funker som den skal ?

 

Gå til den og

trykk: Windowstast + R

skriv: cmd

Trykk enter

skriv: ipconfig

Trykk enter

 

Gjenta på maskinen som ikke funker. Dette viser ipv4 adresse, nettverksmaske (subnetmask) og gateway. Se etter forskjeller, evt poste infoen her.

Hvor kan jeg bytte ip adresse på min datamaskin slik at jeg unngår dette ?

Normalt setter du dette i routeren din, altså hvilken IP routeren skal ha og hvilke IP'er den gir de enhetene som kobler seg opp (DHCP).
Du kan sette dette direkte på maskinen også, under "Change adapter settings" i "Network and sharing center". Hvilket ikke anbefales.

Jeg er på nett til leverpostei , men til venstre står det da at jeg ikke er koblet til nettverk.

Meh...
Det er to forskjellige lag. Selv om WLAN laget (trådløs kortet i maskinen) "kobler seg opp" til en bestemt AP (router), så må allikevel nettverksoppsettet stemme. Nettverket/LAN'et styres kun av IP, nettverksmaske & gateway.

Dersom din maskin har nettverks settinger (IP/nettverksmaske) som går på tvers av routerens kan du være "oppkoblet" uten å få nett.

Forvirret?

Jeg mistenker nettverkskortet i din maskin har satt fast IP eller får feil IP settinger tildelt av en eller annen enhet. Routeren din kan også være satt opp til ikke å dele ut IP etc, da vil maskinen f.eks huske settinger fra forrige nett den var påkoblet.

Få noen som kan litt til å se på (sette opp) routeren din først (gjerne uten å benytte 192.168.x.x) så sette opp enhetene som kobler seg til etterpå slik at disse får tildelt IP, nettverksmaske og gateway adresse, som stemmer med routeren, levert av "leverpostei"-AP'et.

 

Og Hvorfor får jeg ikke tilgang til egenskaper på min datamaskin som heter "hjemme" ?

Sannsynligvis rettigheter. Samme workgroup ? Er bruker/passord likt på begge ?

Men jeg får opp egenskaper på routeren som IKKE er min "Wireless N router".[/sup]

Denne har ikke brukerkontroll (UPnP). Alt som har passende nettverkssettinger vil få tilgang til egenskapene.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

post-360999-0-12652400-1413587595_thumb.pngJeg har aldri satt opp admin og passordrettigheter på min datamaskin som heter "Hjemme".

Det er ikke behov for det da det kun er jeg som bruker denne pc.

 

Har kun et passord da maskinen starter og det er noe nytt som Windows 8 krever i forbindelse med e-post adressen du må oppgi for å komme inn på maskinen ved oppstart. Det du sier der høres litt rart ut. Betyr det at andre kan få tilgang til min pc trådløst om jeg ikke setter opp adminrettigheter/passord ?

 

Oppdaget nå at da jeg skulle inn på min kones maskin så kommer admin og passord opp. Så der ser det ut til å fungere. Hvordan endrer jeg passord og adminrettigheter på min datamaskin ? TUSEN TAKK TILTMAN. Jeg fikk endret ip-adresse på min egen router:)

Da har ikke noen andre samme ip-adresse som min egen router i nærheten.

 

Jeg skjønner mindre og mindre. Da jeg endret ip-adressen på min egen router forsvant min datamaskin "hjemme" fra nettverksoversikten nede til venstre(oversikten på min pc)! Nå er bare min kone å finne på netttverket ? (En dag senere så vises jeg igjen på oversikten til pc-nettverket).

Endret av Derma
Lenke til kommentar

Som folket skriver, så er dette en liste over trådløse nettverk i nærheten som du kan koble deg til. Åpne nettverk uten passord, har utropstegn. Da har folk enten ikke tatt bryet med å sikre seg (kanskje de ikke en gang er klar over hvordan eller at det er åpent for alle) eller noen kan tilby "gratis nett" som de overvåker med viten og vilje. Bruk alltid VPN på ukjente nett! (Dagens moralpreken.)

 

Hvis denne PC-en ikke skal kobles via wifi, så er vel det enkleste å skru av det trådløse kortet? Skru på "flymodus" som vist på bildet.

 

https://www.youtube.com/watch?v=S0zt4opqL18

  • Liker 2
Lenke til kommentar

post-360999-0-77804200-1413707309_thumb.pngJeg forandret ip adressen på min egen trådløse roter den som ikke er denne forbannede D-linken. Min fungerer som den skal med passord og endret ip-adresse, men likevel kommer denne ukjente trådløse routeren til syne i oversikten over netteverk nede til venstre på maskinen. Det stemmer som du sier at det er et utropstegn når jeg ser på hvilke nettverk jeg kan koble meg på i rullegardinen til høyre. Det rådet om å bytte ip adresse på router var flott og det har jeg nå lært MEN jeg liker enda ikke at den "Wireless N router" kommer opp nede til venstre. Har aldri vært påkoblet denne og jeg konfigurerte maskinen min på nytt for å evt. hindre noe "gammel kommunikasjon". Her er nytt oversiktsbilde. Noen må da kunne så mye om data at dere kan hjelpe meg å få fjernet denne fra oversikten min ? Jeg har også forandret min egen router til å sende på den kanalen der jeg har funnet ut at denne "Wireless N router" vises minst.

Flott video du over her:) Har satt på WPA2 passord på min egen roter, så det er ok.

 

Hva mener du med VPN på ukjente nett ?

Endret av Derma
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Byttet ip-adresse på min egen router som jeg fikk råd om og endret kanaler til der jeg unngikk denne d-linken. Nå er det kommet en ny sterkere router fra samme sted som er synlig hele tiden den heter RalinkAPSog har da følgelig annen mac adresse. Den klarer jeg ikke unngå med å bytte ip-adresse og kanaler. Noen råd her ?

post-360999-0-93284000-1416210128_thumb.png

Endret av Derma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...