Gå til innhold

TEST: Lenovo Yoga 3 Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Verdens lekreste hengsel? Personlig syntes jeg det ser temmelig malplassert og direkte stygt ut, men smak er jo subjektivt :tease:

 

Ellers så demonstrerer vel dette veldig godt at Intel Core M, basert på Broadwell eller ei ikke har så alt for god ytelse. Mange hadde jo håpet og trodd at det skulle yte tilsvarende dagens Intel ULV prosessorer men det ser vi jo tydelig tegn på i denne testen at det ikke gjør.

 

Man kan tydeligvis ikke få det beste fra begge verdener enda, ei heller med Intel Core M.

Lenke til kommentar

"litt slerk i plastikken når du griper hardt i den"

Menes det slerk/slark, eller snakker vi en anelse svai?
Hvordan er skjermen, er gulfargene godkjent på denne?

 

Edit: ser det er nevnt på siden med testresultatene. Omtrent som Y2P om jeg forstår dere rett.

 

Må si den ventede sikleskaden ble kurert før den kom helt igang, ettersom Y3P fortsatt har vifte og yter svakere enn Y2P, samt fortsatt har den lille fargefeilen. Riktignok er den svært slank og lekker, men nå er vi allerede på så gode tall at den ikke helt utmerker seg vesentlig. Bortsett fra hengselet, det utmerker seg både på godt og vondt.

 

For de som ikke har en Yoga fra før blir det naturligvis en annen vurdering, gjerne mellom den litt slankere/lettere Y3P på bekostning av ytelse, eller Y2P med noe høyere ytelse på bekostning av hva man kan beskrive som en marginal forskjell i vekt og tykkelse.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

"Fem timer er ikke spesielt mye om vi sammenligner med andre ultrabærbare på 13 tommer, og milevis bak dedikerte nettbrett. Nå er det selvsagt ikke bare video du vil bruke Yoga 3 Pro til, og maskinen vil nok holde noen timer lenger i kontorapplikasjoner eller ved nettsurfing."

 

Kjære skribent - ultraportable maskiner er skapt til å kunne tas med, og brukes på flyttefot. 5 timer er patatisk like, og helt meningsløst. Her *trodde* jeg at siden de ikke har laget kilformet nedre del av maskinen (a-la Air) burde batterikapasiteten økt. Her er den enda mindre. Året er nesten 2015 og slik tull hører hjemme i 2012. Eller enda tidligere. No buy!

Lenke til kommentar

Verdens lekreste hengsel? Personlig syntes jeg det ser temmelig malplassert og direkte stygt ut, men smak er jo subjektivt :tease:

 

Ellers så demonstrerer vel dette veldig godt at Intel Core M, basert på Broadwell eller ei ikke har så alt for god ytelse. Mange hadde jo håpet og trodd at det skulle yte tilsvarende dagens Intel ULV prosessorer men det ser vi jo tydelig tegn på i denne testen at det ikke gjør.

 

Man kan tydeligvis ikke få det beste fra begge verdener enda, ei heller med Intel Core M.

 

Det er selvfølgelig sant at mer ytelse er attraktivt. Imidlertid mener jeg at dersom skrivebordsytelsen er god og Intel Core M fungerer greit til lett bildebehandling, så dekker den de flestes behov. For en ultraportabel der fokus skal være på batteritid, vil det være mitt desiderte førstevalg.

 

Dessverre har Lenovo valgt å heller fokusere på å få maskinen 17% tynnere og derav sannsynligvis mindre batterikapasitet. Derfor får en ikke noe utbytte av den mye mer effektive arkitekturen. I tillegg til at den ikke kan kjøre uten vifte. Det mener jeg er dårlig design fra Lenovo sin side.

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg hvorfor en PC skal være så tynn?

Mitt ønske er selvsagt at formfaktor er liten, men det er vekt som til syvende og sist betyr noe.

En tynn PC får naturlige svakheter som følge at dette. Den blir mindre stabil, og jeg tipper at de "hengslene" ikke tåler for mye, og tar til seg alt rusket du har nederst i veska, med de følger det måtte få.

Det samme med TV. 1 eller 3 cm tykk er helt uinteressant som en hovedsak. Tidligere skulle mobiltelefoner være så små som mulig. Nå er neste nummer en pad!

Lenke til kommentar

Du kan vel ikke helt sammenligne en ultraportabel-PC og en TV? TV-en skal jo bare henges rett opp på veggen, så om den bygger 5cm eller om den 20cm spiller veldig liten rolle sett bort ifra det ren estetiske (som mange bryr seg om, og det må de jo få lov til).

 

En ultraportabel-PC derimot blir faktisk mer portabel av å ha et lavere volum, det at den blir slankere vil gi den mindre volum som igjen vil gjøre den mer portabel som faktisk er av hovedpunktene med ultraportable maskiner som denne.

 

Men det kan virke som Lenovo har balansert litt dårlig her, når de klarer å ende opp med en maskin som faktisk har såpass relativt svak batteritid til tross for at den kjører en såpass latterlig strømeffektiv prosessor som Intel Core M så har de prioritert litt merkelig.

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg hvorfor en PC skal være så tynn?

Mitt ønske er selvsagt at formfaktor er liten, men det er vekt som til syvende og sist betyr noe.

En tynn PC får naturlige svakheter som følge at dette. Den blir mindre stabil, og jeg tipper at de "hengslene" ikke tåler for mye, og tar til seg alt rusket du har nederst i veska, med de følger det måtte få.

Det samme med TV. 1 eller 3 cm tykk er helt uinteressant som en hovedsak. Tidligere skulle mobiltelefoner være så små som mulig. Nå er neste nummer en pad!

 

En bærbar PC er noe du skal ha med, tykkelsen er den eneste dimensjonen som ikke påvirker skjermstørrelsen direkte, det er åpenbart en stor fordel med en tynn bærbar, spesielt en ultraportabel, men det kommer også med en kostnad, da det må prioriteres som alt annet, en kostnad endel virker til å mene er for høy i dette konkrete tilfellet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du kan vel ikke helt sammenligne en ultraportabel-PC og en TV? TV-en skal jo bare henges rett opp på veggen, så om den bygger 5cm eller om den 20cm spiller veldig liten rolle sett bort ifra det ren estetiske (som mange bryr seg om, og det må de jo få lov til).

 

En ultraportabel-PC derimot blir faktisk mer portabel av å ha et lavere volum, det at den blir slankere vil gi den mindre volum som igjen vil gjøre den mer portabel som faktisk er av hovedpunktene med ultraportable maskiner som denne.

 

Men det kan virke som Lenovo har balansert litt dårlig her, når de klarer å ende opp med en maskin som faktisk har såpass relativt svak batteritid til tross for at den kjører en såpass latterlig strømeffektiv prosessor som Intel Core M så har de prioritert litt merkelig.

 

Ja, nemlig! Jeg ville heller brukt Intel Core M som en styrke, ved å ha innstallert et heftig stort batteri. Kombinasjonen av minimalt strømforbruk og stor kapasitet, gir jo deilig med mening.

 

Ellers er jeg av den oppfatning at størrelse betyr litt mer enn vekt. Om en bærbar veier 1,2 kg eller 1,7 kg er for meg et fett. De aller fleste klarer å curle en slik vekt helt problemfritt, og i det en putter denne vekten i en beholder som en veske eller koffert, merkes den ikke engang.

 

Refererer til MacBook Feather, som er en konseptmodell jeg har laget som virkelig tar bruk av Intel Core M-teknologien på måten jeg synes er logisk og brilliant. :)

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470&p=22035840

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...