Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke møte på jobb under oppsigelsestid?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Hva blir konsekvensen om en velger å ikke møte på jobb under oppsigelsestiden? Har en helt ordinær "på gulvet" stilling, altså ingenting med meg som ikke kan erstattes.

 

Det opplagte er selvfølgelig at en ikke akkurat kan regne med en senere referanse eller attest fra sjefen/noen i ledelsen. En annen er at kolleger antakelig ikke setter meg så veldig høyt i ettertid...

 

Men utover dette: Hvilke juridiske/økonomiske sanksjoner kan en tidligere arbeidsgiver utsette meg for? Anonymous poster hash: 6d009...f15

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter en god del googling, så er kanskje det mest seriøse svaret jeg har funnet fra en side som heter Ledernett.no:

Hei!

En av mine ansatte fikk et bedre betalt jobbtilbud hos en konkurrent og sluttet som følge av dette på dagen, selv om arbeidsavtalen fastsatte en oppsigelsesfrist på to måneder. Hvilke sanksjoner kan jeg som arbeidsgiver iverksette i dette tilfellet, og hva er hensiktsmessig?


Både arbeidsgiver og arbeidstaker er bundet av oppsigelsestiden, og umiddelbar fratreden fra arbeidstaker uten samtykke fra arbeidsgiver, vil i slike tilfeller være et brudd på arbeidsavtalen.

Ulike sanksjoner

Rettsvirkningen av slike brudd kan være mange. For det første er forholdet straffbart etter straffelovens § 409 og kan bli bøtelagt. Men med tanke på politiets ressurser i disse tider, vil nok slike anmeldelser lett bli henlagt.

Erstatningskrav kan også være et alternativ i en slik situasjon. Økonomisk tap for at arbeidstakeren ikke jobbet i oppsigelsestiden kan som utgangspunkt kreves erstattet, eksempelvis dersom man må leie inn dyrere arbeidskraft fra et vikarbyrå, eller en stor kontrakt ikke blir oppfylt og man selv påføres erstatningsansvar.

Kostnader til nye ansettelser kan imidlertid ikke kreves erstattet, disse ville man jo hatt uansett. Det må imidlertid nevnes at det kan være vanskelig å dokumentere slike tap, og prosessrisikoen er følgelig høy.

Som en tredje mulighet har du som arbeidsgiver i dette tilfellet også adgang til å foreta trekk i opparbeidet lønn og feriepenger for den ansatte, jf. arbeidsmiljøloven § 14-15. Også i dette tilfellet må du dokumentere tapet økonomisk.

Det må følgelig foreligge en årsakssammenheng mellom at den ansatte gikk tidligere enn avtalt og det økonomiske tapet.

Hva er hensiktsmessig?

Den beste måten å angripe problemet på er nok at medlemmer i samme bransje forsøker å opptre lojalt mot hverandre, og ikke ta imot nye ansatte før de er ferdige med oppsigelsestiden i den forrige bedriften. Dette kan imidlertid være vanskelig, og i så fall er du som arbeidsgiver henvist til sanksjonene ovenfor.

 

Og etter endel lesing så ser det altså ut til at brudd på oppsigelsestiden muligens vil få konsekvenser for utbetaling av feriepenger for neste år, og/eller sanksjoner i forbindelse med det å ordne med ekstravikar. Tror jeg imidlertidig stiller ganske så sterkt her da det er en dekning på 1-3 ansatte på alle vaktene jeg har ut denne siste mnd av oppsigelsestiden (kan dokumentere dette skriftlig), årsaken til hvorfor jeg sier opp, samt en sjef som velger å ikke komme meg i møte. Men kan jo bli interessant det her, må si det føles helt forjævlig ut.

 

Mvh TS


Anonymous poster hash: 6d009...f15



Anonymous poster hash: 6d009...f15
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Vel. Din nye arbeidsgiver vet jo nå iallefall at du ikke er til å stole på, om du bare skipper oppsigelsestiden.

Slike egenskaper har en tendens til å spre seg fortere enn fy i miljøene.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har man vært ærlig til den nye arbeidsgiveren sin og forklart hvorfor så er det som regel et mindre problem dette enn at man fortsetter å jobbe en plass der man blir dårlig behandlet.

 

Er det sånn at man ikke får pratet med sjefen sin (pga feks en konflikt) og at det er såpass graverende med problemer på arbeidsplassen så kan det være at det er hensiktsmessig å bare slutte på dagen.

 

Personlig hadde jeg dokumenter problemene på arbeidsplassen og gitt skriftlig beskjed til sjefen om at dette ikke er holdbart og at du ønsker å slutte på dagen , nekter han bør man tenke på sin egen psykiske helse og vurdere om dette er gangbart.

Lenke til kommentar

Har man vært ærlig til den nye arbeidsgiveren sin og forklart hvorfor så er det som regel et mindre problem dette enn at man fortsetter å jobbe en plass der man blir dårlig behandlet.

 

Er det sånn at man ikke får pratet med sjefen sin (pga feks en konflikt) og at det er såpass graverende med problemer på arbeidsplassen så kan det være at det er hensiktsmessig å bare slutte på dagen.

 

Personlig hadde jeg dokumenter problemene på arbeidsplassen og gitt skriftlig beskjed til sjefen om at dette ikke er holdbart og at du ønsker å slutte på dagen , nekter han bør man tenke på sin egen psykiske helse og vurdere om dette er gangbart.

 

Slike selvvurderinger kan man vel ikke ta uten likevel å kanskje bli økonomisk ansvarlig for tapene bedriften lider på grunn av at du ikke møter opp.

 

Veien å gå da er vel å forklare problemet til fastlegen din å få en sykemelding i oppsigelsestiden... tror ikke man kan jobbe for andre under sykemelding men det er mulig hvis du har flere veldig ulike typer arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veien å gå da er vel å forklare problemet til fastlegen din å få en sykemelding i oppsigelsestiden... tror ikke man kan jobbe for andre under sykemelding men det er mulig hvis du har flere veldig ulike typer arbeid.

 

Om legen sier at du blir syk av å jobbe på arbeidsplassen grunnet miljøet (mobbing, stress, etc), så kan du fint friskemelde deg selv til en ny arbeidsgiver. Situasjonsbestemt sykemelding.

Lenke til kommentar

 

 

Man har vel krav på opparbeidet ferie også?

Tjaaa, men du kan vel ikke ta det ut som det passer seg... hvis det er greit for arbeidsgiver kan man selvsagt bruke ferien i oppsigelsestiden.

Sant det, men han må jo få dagene sine mens han jobber der. Eventuelt bytte penger mot ferien(om det er lov i det heletatt)

Lenke til kommentar

 

Veien å gå da er vel å forklare problemet til fastlegen din å få en sykemelding i oppsigelsestiden... tror ikke man kan jobbe for andre under sykemelding men det er mulig hvis du har flere veldig ulike typer arbeid.

 

Om legen sier at du blir syk av å jobbe på arbeidsplassen grunnet miljøet (mobbing, stress, etc), så kan du fint friskemelde deg selv til en ny arbeidsgiver. Situasjonsbestemt sykemelding.

 

Tror fort dette blir løsningen. Har snakket med sjefen min om problemene (med andre i miljøet). Da han er en sjef som tidligere var på gulvet, har disse opplysningene også gått rett ned igjen på gulvet, og skapt videre problemer for meg.

 

Har også skriftlig (i form av meldinger) kunne dokumentere at jeg har fått to kolleger til å ønske og ta alle mine gjenværende vakter (ansatte som da går fra 30% stilling til 45% stilling for en periode), med bakgrunn i at jeg blir dårlig av å jobbe der. Min sjef er altså klar over at jeg blir syk av å jobbe der, og han har mennesker til å sette inn i stillingen.

 

Hvordan jeg selv ser på saken: Jeg er villig til å miste alle mine feriepenger for neste år om jeg slipper å jobbe der mer, og om jeg mister min nye jobb som en konsekvens av dette får så være, da belastningen av å gå der er større enn min nye jobb. Samtidig så kvier jeg meg for å skaffe sykemelding, da dette oppleves som et slags nederlag. Nå har jeg ikke vært til legen på en seks-syv år, og aldri for sykemelding, så mulig jeg har større sperrer for det her enn jeg burde ha.

 

TS

Anonymous poster hash: 6d009...f15

 

Anonymous poster hash: 6d009...f15

Lenke til kommentar

Du har eigentleg funnet svaret på kva konsekvenser du kan få ved å gå på dagen.

 

Som du ser så risikerer du offentlig påtale for avtalebruddet etter § 409. Straffa her er bøter. Fengselstraff kan være aktuelt men kun dersom det foreligger særdeles skjerpande omstendigheiter, med tanke på den stillinga som du seier du har så vil det ikkje være grunnlag for fengselsstraff her.

 

I tillegg så risikerer du sivilt erstattningssøksmål. Då må arbeidsgivaren rette sak og dokumentere at det foreligger eit tap som følge av at du ikkje møtte på jobb.

Den enklaste måten arbeidsgivaren kan dekke dette tapet er ved å trekke frå feriepengar eller lønn som ikkje har blitt utbetalt endå. Men også her må arbeidsgivar dokumentere tapet, arbeidsgiver er fortsatt forplikta til å betale ut det som er igjen av feriepengane etter at erstattninga for tapet du har påført arbeidsgiver er trekt ifrå.

 

 

Påtale frå politiet er nok lite sannsynleg med tanke på at slike saker ofte blir henlagt, eg veit ikkje kva nivå på bøtene som det er vanlig å legge seg på, men det er neppe veldig store summar.

 

Erstattningssøksmålet frå arbeidsgiver kan det også være at du slepp unna dersom det er slik at arbeidsgiver ikkje blir påført eit tap av at du ikkje møter på jobb. Men her må du være heilt sikker før du kan gamble på dette, dersom arbeidsgiver fyrst blir påført eit tap så kan det raskt være snakk om svært store summar.

 

 

PS, har spurt om du kan bli fritatt frå oppsigelsestida? Med mindre arbeidsgiver har gått inn for å være vanskelig mot deg så bruker det å være ei smal sak å få tillatelse til å slutte på dagen.

Arbeidsgiver er fullstendig klar over at det er lite gunstig å ha umotiverte ansatte som i verste fall gjer meir skade enn nytte. Så med mindre arbeidsgiver er avhengig av å ha nokon til å gjere dine arbeidsoppgåver så bruker dette å ordne seg. Arbeidsgiver sparer tross alt lønnsutgiftene dine i oppsigelsestida dersom du får gå frå kontrakta på dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg har spurt han om å få gå tidligere, men han er helt bestemt på at jeg ikke får gå før tiden på 12 uker. Da dette er en ganske så lukrativ stilling å ha vedsiden av en fulltidsjobb (for å spe på inntekt) eller ved siden av et studie, så har typisk jobber som dette mellom 100-200 søkere. Han ville med andre ord lett kunne skaffet en god (og antakelig i hans øyne, bedre) ansatt ila en 4-5 uker.

 

Han er også klar over at alle vaktene enkelt ville blitt dekket opp av andre deltidsansatte og vikarer på jobben (uten at dette medfører noen særlig risiko for mangel på dekning senere). Dette i tillegg til at han er klar over at jeg i stor grad slutter pga arbeidsmiljøet, fører til at jeg blir ganske så provosert over at han ikke lar meg gå tidligere, eller forsøker å hente inn en ny ansatt før oppsigelsestiden er omme.

 

Det som føles verst med dette er likevel at jeg ikke på noen måte kommer ut av dette med verdigheten i behold. Biter jeg tenna sammen og holder ut trakasseringen på jobb, vil dette bli 12 svært lange uker, der stort sett all energien min vil bli brukt på å holde meg psykisk oppe. Sykemelder jeg meg så føles det også som et slags nederlag, da samvittigheten min sier at det skal svært mye til før man tyr til en slik løsning. Siste alternativ er å ikke møte på jobb under oppsigelsestiden, da fremstår jeg som kanskje en enda større tosk enn om jeg sykemelder meg (uten at jeg antakelig kommer til å ha så veldig mye med noen av de ansatte igjen). Det beste hadde vært om jeg kunne sykemeldt meg uten å få lønn for det, for det føles feil å skulle motta penger fra et sted jeg bare vil bort fra.

 

TS



Anonymous poster hash: 6d009...f15
Lenke til kommentar

Hvilken plass er det som kan være så ille egentlig?

Eksakt hva er det som er problemene? Kan ikke huske å ha hørt om noe så ille før.
Er dette bare noe du føler, eller er dere flere som har samme problem?

Alt dette høres veldig spesielt ut for meg.

Er du sikker på at det er arbeidsplassen det er noe galt med, og ikke deg selv? :hmm:

Lenke til kommentar

Er begrenset hvor mye jeg kan skrive uten at det noen kan kjenne dette igjen. Men det er en miks av flere problemer: Generelt så har arbeidsstedet så dårlig rykte at jeg antakelig ikke hadde fått jobb innenfor noe liknende i nærheten på bakgrunn av å ha jobbet der. Det er en kombinasjon av konflikter mellom ansatte (der den ene halvdelen i mindre grad snakker med den andre), en tidligere leder som ansatte over en lav sko, en ny leder som ikke akkurat er den mest profesjonelle, mangel på fagpersonell, dårlige turnusordninger (noen får drømmeturnus, andre sitter igjen med møkkaturnus), generelt ganske tunge arbeidsoppgaver, osv. Svært mange som blir ansatt, velger også å forlate stedet innen rimelig kort tid (men igjen så er det noen som stortrives, så er både og).

 

Personlig så har jeg selvfølgelig skyld jeg også, en er aldri uten skyld. Det er ikke alltid lett å finne en ny jobb, så når jeg over en lengre periode har gått her uten å egentlig ville jobbe her mer, så bidrar det også til en slags negativitet (har selvfølgelig ikke sagt høyt at jeg er på leting etter ny jobb). Hovedproblemet har kanskje vært at jeg har jobbet sammen med nøyaktig de samme personene over en ganske så lang periode. Så når det i utgangspunktet er litt gnisninger mellom den gruppen som er på jobb sammen, og en aldri får avveksling så blir risikoen for konflikt ekstra stor. Her kan jeg ta selvkritikk i form av at da burde jeg gått til sjefen og sørget for at jeg fikk byttet på hvem jeg jobbet med. Men som nevnt i et tidligere innlegg så er sjefen en som har gått fra gulvet og opp, og er i mindre grad til å stole på når det gjelder informasjon jeg ikke ønsker skal gå rett tilbake på gulvet.

 

TS

Anonymous poster hash: 6d009...f15


Anonymous poster hash: 6d009...f15



Anonymous poster hash: 6d009...f15
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...