Gå til innhold

TEST: Nokia Lumia 530


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-194400

Hva er poenget med å kjøpe en telefon til 800 kr for å så dømme den etter hva man ville forventet av en mye dyrere telefon? Døm telefonen i forhold til andre telefoner i samme prisklasse. Sammenlignet med andre smartmobiler i denne prisklassen er den langt over middelmådig. Hva får du til 800 kr i dag? HTC Desire 200? Doro PhoneEasy 520X? Xperia E1? Seriøst.

Lenke til kommentar

Dette er en fin telefon å gi moren min på over 60 samt fordi som har unger i liten alder som vil ha mobil. Jeg jobber selv på Clas, hvor vi hadde nokia til 299 med fysiske knapper og vi solgte disse i hopetall med vanvittig mange fornøyde kunder. En mobil må nesten testes etter brukergruppen den er ment for. Det er nå min mening :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når skjermen er såpass lyssvak at du knapt ser den i ordinært utelys (ikke sol), samtalelyden ikke er god, og telefonen ellers har en rekke svakheter - svakheter du ikke vil oppleve i det hele tatt dersom du legger 200 kroner ekstra på bordet, mener vi dette er feil telefon å velge. Forskjellen er enorm mellom de to telefonene.

 

Det er også et spørsmål om hvor grensen går for hvor et produkt blir så svakt at man kanskje ikke lenger ønsker å bruke det - teknologivarianten av å spare seg til fant, muligens.

 

Det er riktig at det ikke fins så mange bedre produkter til nøyaktig samme pris eller lavere, men Lumia 630 er altså en fantastisk telefon som også koster (såvidt) under tusen kroner.

Lenke til kommentar

Enig at dere burde vurdert den opp i mot tilsvarende dyre mobiler. Poenget er vel at dersom man er på utkikk etter en mobil til rundt 800 er nok 200 i utgangspunktet en del penger i sammenligning, så skal man kun ringe, surfe litt og sende MMS er kanskje ikke vært 200,- kroner mer. Uansett skal dere ha kudos for å anbefale en bedre Windows mobil, og ikke en Android:-) Jeg har selv anbefalt en Lumia 630 til min mor, og en Lumia 1320 til min far, som begge er pensjonister. De er godt fornøyd begge to og mobilene er enkle å lære, i tillegg til at de kan tilpasses godt for folk som i utgangspunktet trenger briller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke rart at kameraet skuffer. Sensoren er en såkalt 1/4" sensor (3,2*2,4 mm) med 2,6mm f/2,4 optikk. Samsung Galaxy S5 sitt kamera har til sammenligning 1/2,6" sensor med 4,4mm f/2,2 og fanger dermed opp 3,4 ganger mer lys. Det står ikke noe om type sensorteknologi (BSI, FSI, stacked etc) men Galaxy S5 har i hvert fall den beste av disse, stacked BSI. Antagelig har Lumia 530 en FSI-variant. Det betyr at Galaxyen bruker sensorarealet mer effektivt.

Sagt på de-1337ed språk: Galaxy S5 kan brukes i ca 5 ganger dårligere lys enn Lumia 530. For ordens skyld: Lumia 630 har samme kamera som 530.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Simen1: Ut fra spesifikasjonene virker det iallfall som om det er samme brikken i bunn, men 630 har autofokus der 530 har fast fokus. I tillegg virker det som om resultatene jevnt over blir noe bedre med Lumia 630 - spesielt med tanke på eksponering under kinkige forhold, men kjappere grafikkdel i systembrikken kan bety bedre etterbehandling. Dette er uansett ikke kamera man tar bryllupsbilder med, men i Lumia 530 ble det litt vel sparsommelig kvalitet, og spesielt det at den svært ofte ikke får til å balansere eksponeringen noenlunde er irriterende. Slipper man til noen få centimeter bakgrunn over hodet på den man tar bilde av, blir personen underekspondert med en gang, mens bakgrunnen kan bli helt perfekt.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Ikke rart at kameraet skuffer. Sensoren er en såkalt 1/4" sensor (3,2*2,4 mm) med 2,6mm f/2,4 optikk. Samsung Galaxy S5 sitt kamera har til sammenligning 1/2,6" sensor med 4,4mm f/2,2 og fanger dermed opp 3,4 ganger mer lys. Det står ikke noe om type sensorteknologi (BSI, FSI, stacked etc) men Galaxy S5 har i hvert fall den beste av disse, stacked BSI. Antagelig har Lumia 530 en FSI-variant. Det betyr at Galaxyen bruker sensorarealet mer effektivt.

 

Sagt på un-1337ed språk: Galaxy S5 kan brukes i ca 5 ganger dårligere lys enn Lumia 530. For ordens skyld: Lumia 630 har samme kamera som 530.

 

Galaxy S5 kan brukes i ca 5 ganger dårligere lys, til ca 5 ganger høyere pris. ;)

Hvis man skal sammenligne kameraet til en Lumia telefonen mot en Galaxy S5, bør man kanskje sammenligne den med en i samme pris segment, feks Lumia 930.

Endret av TheMoose
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sir-Allistair: Vi trekker ikke mye for dette, og det handler slett ikke om kvaliteten i seg selv - skjermen kan uansett ikke vise 720p. Det handler om at så mye av materialet vi omgir oss med i dag nå er i HD-oppløsning, at videospilleren i praksis blir av svært begrenset nytte, om du ikke ønsker å kode om alt innholdet ditt. Det kan ses på som en variant av dårlig formatstøtte. Det er litt vanskelig å nyansere dette i det som skal være et kort stikkord, men det skal være med i teksten :)

Lenke til kommentar

Finn Jarle: Gode poenger, men støy-ytelse og sånt er nok likt på 530 og 630 under like forhold.

 

Moose: Godt poeng fra deg også. Jeg brukte Galaxy S5 som sammenligning rett og slett fordi den er veldig mye nevnt i media, kameraet er veltestet og jeg ikke ønsker å gi et vist eplefirma æren som standardsammenligning. Lumia 530/630 sitt kamera er ganske typisk for prisklassen så poenget mitt må i så fall være at de som er opptatt av kamerakvalitet bør sikte høyere i pris. Ofte (men ikke alltid) er det sånn at antall megapiksler indikerer sensorstørrelse og dermed visse aspekter ved kamerakvalitet. De to billigste telefonene med 12+ Mp kamera jeg fant var ZTE blade Vec og Sony Xperia Z som koster om lag det dobbelte av Lumia 530.

Lenke til kommentar

Mobilen må selvfølgelig testes og rangeres uten å skue for mye til prisen - det er høyst individuelt hvor mye man er villig til å gi for en telefon (Bentley-telefonen til kr 100 000, anyone?)

 

Hvis man absolutt vil ha en relativ kost-/nyttevurdering er det jo bare å dele pris på antall terningøyne - og juble hele veien til butikken.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...