Gå til innhold

Retro Crew, Sesong 5 episode 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kudos til Id for å ha gibbing i spillene deres. Både nye Wolfenstein: The New Order og Rage har gibbing noe som jeg virkelig savner å se i flere actionfylte skytespill.

 

Hadde vært tøft f.eks i Call of Duty om det hadde vært gibbing på fiender man drepte om man drepte dem med eksplosiver istedetfor den årgamle utbrukte og forfærdelig kjedelige ragdollen.

 

Ragdoll når man har skutt en fiende i hode, greit. Ragdoll når man har truffet en fiende med sticky bomb. ikke greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kudos til Id for å ha gibbing i spillene deres. Både nye Wolfenstein: The New Order og Rage har gibbing noe som jeg virkelig savner å se i flere actionfylte skytespill.

 

Hadde vært tøft f.eks i Call of Duty om det hadde vært gibbing på fiender man drepte om man drepte dem med eksplosiver istedetfor den årgamle utbrukte og forfærdelig kjedelige ragdollen.

 

Ragdoll når man har skutt en fiende i hode, greit. Ragdoll når man har truffet en fiende med sticky bomb. ikke greit.

 

Enig. Savner at fiendene eksploderer i store kjøttstykker som spretter rundt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kudos til Id for å ha gibbing i spillene deres. Både nye Wolfenstein: The New Order og Rage har gibbing noe som jeg virkelig savner å se i flere actionfylte skytespill.

 

Hadde vært tøft f.eks i Call of Duty om det hadde vært gibbing på fiender man drepte om man drepte dem med eksplosiver istedetfor den årgamle utbrukte og forfærdelig kjedelige ragdollen.

 

Ragdoll når man har skutt en fiende i hode, greit. Ragdoll når man har truffet en fiende med sticky bomb. ikke greit.

 

Enig. Savner at fiendene eksploderer i store kjøttstykker som spretter rundt

Herlig lyd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg aldri var så begeistret for basic Quake-gameplay. Spilte en god del Quake deathmatch på gode gamle Netropolis i Bergen i min tid, men det var egentlig mods som virkelig gjorde det stort for min del.

 

Den første Team Fortress-moden til Quake var vel egentlig det som fikk meg hekta på lagbaserte skytespill. Det var egentlig imponerende hvor mye de klarte å pakke inn i den moden. Sentry guns, våpen som gjorde deg svimmel og treg, gassgranater som gav deg halliser, mirv-granater... (Demoman hadde også en detpack som drepte alle som kunne se den når den gikk av - rimelig heftige saker, og veldig festlig hvis du klarte å plassere ut en i åpent lende på 2Fort).

 

Litt prakk å konfigurere, siden det funket best hvis du hadde egne keybindings for hver klasse. Så det enkleste var å ha scripts som endret keybindings som du kunne kjøre når du byttet klasse, men siden det var en nettcafé så var det ikke garantert at mine favorittscripts lå på akkurat den maskinen jeg spilte på til enhver tid.

 

Capture the Flag-moden til Quake 2 var også ganske episk, husker jeg. Den brukte riktig nok bare standard Quake 2-våpen, men du hadde "runer" som du kunne plukke opp, som i praksis var svakere utgaver av power-ups som du hadde permanent (inntil noen drepte deg og tok den fra deg). Du kunne ha en om gangen, og det var bare en av hver i spill. Det var vel en som gav deg dobbel skade (quad damage light), en som gav deg økt fart, en som reduserte skaden du tok og en som gav deg regenerering, tror jeg.

 

Ble aldri noen stor fan av Quake 3. Når jeg flyttet til Trondheim og begynte å studere, så var det Unreal Tournament som fanget meg.

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg aldri var så begeistret for basic Quake-gameplay. Spilte en god del Quake deathmatch på gode gamle Netropolis i Bergen i min tid, men det var egentlig mods som virkelig gjorde det stort for min del.

 

Den første Team Fortress-moden til Quake var vel egentlig det som fikk meg hekta på lagbaserte skytespill. Det var egentlig imponerende hvor mye de klarte å pakke inn i den moden. Sentry guns, våpen som gjorde deg svimmel og treg, gassgranater som gav deg halliser, mirv-granater... (Demoman hadde også en detpack som drepte alle som kunne se den når den gikk av - rimelig heftige saker, og veldig festlig hvis du klarte å plassere ut en i åpent lende på 2Fort).

 

Litt prakk å konfigurere, siden det funket best hvis du hadde egne keybindings for hver klasse. Så det enkleste var å ha scripts som endret keybindings som du kunne kjøre når du byttet klasse, men siden det var en nettcafé så var det ikke garantert at mine favorittscripts lå på akkurat den maskinen jeg spilte på til enhver tid.

 

Capture the Flag-moden til Quake 2 var også ganske episk, husker jeg. Den brukte riktig nok bare standard Quake 2-våpen, men du hadde "runer" som du kunne plukke opp, som i praksis var svakere utgaver av power-ups som du hadde permanent (inntil noen drepte deg og tok den fra deg). Du kunne ha en om gangen, og det var bare en av hver i spill. Det var vel en som gav deg dobbel skade (quad damage light), en som gav deg økt fart, en som reduserte skaden du tok og en som gav deg regenerering, tror jeg.

 

Ble aldri noen stor fan av Quake 3. Når jeg flyttet til Trondheim og begynte å studere, så var det Unreal Tournament som fanget meg.

 

Veldig godt poeng med runene i CTF. Det glemte jeg å nevne.

Lenke til kommentar

Kult. Morsomt å mimre litt sammen med dere! Quake (QuakeWorld, multiplayer mod'en) spilles fortsatt. EQL er en pågående 4on4 turnering, samt to duel turneringer. En på DM4 (The Bad Place), og en kun på Aerowalk. Blir også en endags rookie turnering nå på søndag, kun for ferske spillere.

 

Har selv prøvd en drøss med nye FPS spill, men det alle har til felles er at selv 17 år etter, føles de seige, treige og kjedelige i forhold til Quake 1.

 

Om noen skulle være interessert i å følge med på kamper, eller tilogmed spille igjen selv og slikt, står det meste av aktuelt på http://www.quakeworld.nu

 

Andre linker:

EQL19: http://eql.quakeworld.nu/eql19/

DM4 tourney: http://quakeworld.challonge.com/thebadplace

Aerowalk tourney: http://quakeworld.challonge.com/aerowalk

Rookie tourney: http://refragged.com/news/index/tournamentID/5

QuakeWorld pakke (gratis): http://nquake.com

QuakeTV: http://qtv.quakeworld.nu

Lenke til kommentar

Kult. Morsomt å mimre litt sammen med dere! Quake (QuakeWorld, multiplayer mod'en) spilles fortsatt. EQL er en pågående 4on4 turnering, samt to duel turneringer. En på DM4 (The Bad Place), og en kun på Aerowalk. Blir også en endags rookie turnering nå på søndag, kun for ferske spillere.

 

Har selv prøvd en drøss med nye FPS spill, men det alle har til felles er at selv 17 år etter, føles de seige, treige og kjedelige i forhold til Quake 1.

 

Om noen skulle være interessert i å følge med på kamper, eller tilogmed spille igjen selv og slikt, står det meste av aktuelt på http://www.quakeworld.nu

 

Andre linker:

EQL19: http://eql.quakeworld.nu/eql19/

DM4 tourney: http://quakeworld.challonge.com/thebadplace

Aerowalk tourney: http://quakeworld.challonge.com/aerowalk

Rookie tourney: http://refragged.com/news/index/tournamentID/5

QuakeWorld pakke (gratis): http://nquake.com

QuakeTV: http://qtv.quakeworld.nu

 

Takk for alle linkene!

Lenke til kommentar

Interessant å se en person snakke om Quake som har spilt på Netropolis i de gode gamle dager... Hvor gammel er du egentlig? Jeg spilte der nemlig selv flere ganger og jobbet der en stund også.

 

I de skikkelig gode gamle dager var det en feide mellom de gamerne som hang på netropolis og de som hang på G-net. Jeg personlig spilte på G-net og var med i den lille gjengen som kalte seg Bergen Broilers. Gutta på Netropolis mener jeg huske kalte seg klan Q.

 

For å snakke om min erfaring om Quake så var jeg nok ikke så veldig interessert i CTF delen. Det var hardcore 1mot1 og clankamper som gjaldt. Klankamper var spesielt artig der kontroll på områder, våpen, Upgrades og andre taktikker var enormt viktig. CTF ble i min smak for mye unødvendig rot.

 

Bergen Broilers var også i de gode gamle dager den første klanen som seriøst gjorde spawncamping til en greie i klankamper. Dette var i en kamp mot den eldgamle klanen Vicious Vikings. Det viste seg altså at deres egen hjemmebane kun hadde 4 spawnpunkter. I kampen mot dem tok vi raskt kontroll over disse punktene og spawncampet de resten av kampen, altså i 20 minutter.

 

Quake-Norge var harnisk i ettertid, men det var så absolutt verd det! :)

 

Har ikke hørt på opptaket enda, men om ikke AskerLAN blir nevnt med et eneste ord så blir jeg veldig skuffet. Der var jeg mange ganger. Et LAN hvor man KUN spilte quake, og det kom hundrevis av folk.

 

Hilsen

Chibster.

Lenke til kommentar

Kult. Morsomt å mimre litt sammen med dere! Quake (QuakeWorld, multiplayer mod'en) spilles fortsatt. EQL er en pågående 4on4 turnering, samt to duel turneringer. En på DM4 (The Bad Place), og en kun på Aerowalk. Blir også en endags rookie turnering nå på søndag, kun for ferske spillere.

 

Har selv prøvd en drøss med nye FPS spill, men det alle har til felles er at selv 17 år etter, føles de seige, treige og kjedelige i forhold til Quake 1.

 

Om noen skulle være interessert i å følge med på kamper, eller tilogmed spille igjen selv og slikt, står det meste av aktuelt på http://www.quakeworld.nu

 

Andre linker:

EQL19: http://eql.quakeworld.nu/eql19/

DM4 tourney: http://quakeworld.challonge.com/thebadplace

Aerowalk tourney: http://quakeworld.challonge.com/aerowalk

Rookie tourney: http://refragged.com/news/index/tournamentID/5

QuakeWorld pakke (gratis): http://nquake.com

QuakeTV: http://qtv.quakeworld.nu

 

Jeg spiller Quake fortsatt fra tid til annen men jeg bruker NQuake. Jeg anbefaler å sjekke det ut. Det er rett og slett Quakeworld bare med alt konfigurerbart i menyen (alt er vel egentlig på plass allerede). Nå husker jeg ikke helt om nåværende quakeworld har dette da, men det fungerte hvertfall veldig bra for meg når jeg tok det i bruk, med mine 4-5 forskjellige skyteknapper tilegnet forskjellige våpenklasser.

 

Anbefaler alle å sjekke det ut. Dritagøy.

 

http://nquake.sourceforge.net/

Lenke til kommentar

Det er ikke så viktig hvem som var først osv, det som gjør at quake ble så populært var den kjappe gameplayen, de intense kampene hvor folk kunne fly veggimellom, det online konkurranseaspektet og ikke minst følelsen av korrekt 3D. Romfølelsen i Quake var unik på den tiden og mange år i ettertid.

 

Og for øvrig multiplayer generelt. Jeg tror aldri jeg har spilt Quake singleplayer. Det var ekstremt bortkastet tid det lille jeg prøvde hvertfall.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hørt programmet så jeg måtte bare kommentere et par ting:

 

De fleste jeg kjenner har aldri spilt Quake single player, og det var viden kjent for å være rimelig dårlig og det korte jeg har væt borti der var usammenlignbart med multiplayer i fun-factor. Derimot var det det beste og gøyeste multiplayer spillet på markedet i mange år, helt til Starcraft kom - for min del hvertfall.

 

En av dere nevner at man kunne konkurrere med modem mot ISDN, det er riktig. Jeg har selv spilt på begge. Det var også en egen klan som var basert i Sverige men som hadde noen norske spillere, som var kun for modemspillere. Spawnclan het de og de var meget meget gode. Derimot kom problemet når kabelnettet ble bygget ut på Østlandet og som kom kanskje et par år senere på Vestlandet. Da gikk det ikke lenger å spille mot hverandre over nettet og man måtte dra til AskerLAN for å bevise hva man kunne. Samtidig så var kvaliteten på maskinene veldig avgjørende. Jeg pleide vanligvis å spille på en utdatert Celeron - som måtte ha en beskyttelsesskjerm foran monitoren - og gjorde det ganske bra, men når jeg fikk prøve PC'en til en Bærumsgutt med GL-quake og hele pakken, da gjorde jeg vei i vellingen :)

 

Quakeworld var en suksess og for alle seriøse quake-gamere og det ble absolutt standarden etter hvert for skikkelig gaming over nettet... Det var også her bunnyjumping startet og skapte en helt ny dimensjon i spillet.

 

Ikke bare eksisterte det intense klankamper og rankingsystemer, men også landskamper - stort sett bare mellom Sverige, Danmark, Norge og Finland.

 

Quake 2 var et forferdelig drittspill for oss skikkelige quakere, mest pga introduksjonen av railgun og at rocketlauncheren som ble gjort totalt ubrukelig. Multiplayer var ekkelt og klumpete, og hvem spiller quake for story'en? Og grafikken betyr ingenting. I Quake gjorde man gjerne grafikken dårligere for å få bedre ytelse og/eller visualisering av fienden. Det er jo ikke uten grunn at man gjorde fienden helt selvlysende rød og venner helt hvite og fjernet teksturen på veggene. Hva skal man med det liksom?

 

Min fjerde post her på kort tid. Imponernde. Men Quake var for meg en åpenbaring. Første minuttet jeg satt meg ned med Quake følte jeg jeg hadde funnet mitt kall.

 

Har spilt litt Quake 3 og Quake Live - men ingenting kommer opp mot det gode gamle!

 

NQuake er det beste jeg har spilt siden quakeworld.

Lenke til kommentar

Interessant å se en person snakke om Quake som har spilt på Netropolis i de gode gamle dager... Hvor gammel er du egentlig? Jeg spilte der nemlig selv flere ganger og jobbet der en stund også.

78-årgang.

 

Husker ikke helt når jeg begynte å spille på Netropolis. Jeg var der en del når jeg gikk på Katten i '96-'97 (fint med 45 minutters lunsjpause etterfulgt av fritime på onsdager), men vi var en gjeng med venner som pleide å dra inn til byen for å være med på nattspillinger før den tid også. '94-'95 kanskje? Husker ikke en gang hvilket år Netropolis åpnet.

 

G-net, var det den plassen som lå i nærheten av Kvarteret? Den åpnet vel en stund etter Netropolis? Jeg vet jeg var innom der et par ganger med venner når jeg var hjemme på besøk, men dette var etter at jeg hadde forlatt hjemmets lune rede til fordel for først den Kongelige Norske Hær og deretter studiebyen Trondheim.

 

Hang meg aldri med på klanscenen i Quake. På FPS-fronten gikk det som sagt mest i Team Fortress (og stort sett mest for kosen sin del på nattspillinger), ellers gikk det mer i RTSer. Mye Red Alert en periode, husker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...