Gå til innhold

– NSA-skandalen vil ødelegge Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tvert i mot. NSA var langt på vei til å ødelegge internett. Skandalen resulterer i en opprydding uten sidestykke tidligere i internettets historie og vil redde det fra nettopp overvåkningsdøden. Nye tjenester med god sikkerhet dukker opp og det truer blant annet Googles forretningsmodell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ingenting om makropolitikk, men det er likevel noen store linjer som synes tydelig.

 

Det kan virke som pendelen har snudd; at man har passert globaliseringens høydepunkt. Vi er på vei tilbake mot sterkere suverene stater som ikke finner seg i at internasjonale lover og regler skal bestemme over nasjonale anliggende. Arbeidet som ble gjort etter WW II har mistet respekten, man svekker FN og internasjonalt samarbeid. På sikt går pendelen mot motsatt ekstrempunkt, og man klargjør for ny nasjonalistisk, imperalistisk, ekspansiv politikk.

 

Jaja, dere vet hva jeg bruker si. Verden går i feil retning.

Lenke til kommentar

Andre 'whistleblowers' har også sagt at det lenge har existert planer for total overvåkning av hele samfunnet, ikke bare internett. Det har også vært snakk om at alle som vil bruke internett i fremtiden bruke en slags ID godkjent av staten for å i det hele tatt komme seg online. Altså ingen anonymitet lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Jaja, dere vet hva jeg bruker si. Verden går i feil retning.

 

Jeg tror at man vil støte på problemer uansett hvilken vei "pendelen svinger". Globalisme er ikke utelukkende et gode.

 

Har du eksempler på at stater har beveget seg mot å bli "mer suverene", eller er dette de samme statene som alltid har oppført seg slik? I Europa generelt er vel tilstanden relativt uendret såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Andre 'whistleblowers' har også sagt at det lenge har existert planer for total overvåkning av hele samfunnet, ikke bare internett. Det har også vært snakk om at alle som vil bruke internett i fremtiden bruke en slags ID godkjent av staten for å i det hele tatt komme seg online. Altså ingen anonymitet lenger.

 

Den id saken vill ikke virker slik internett er bygd opp. Er allerede hundrevis av millioner dingser på internett som ville slute å virke om protokollene endret seg og dette vil være påkrevet.

Godt mulig at noen politikere som ikke har peil har ønsket dette.

 

Total overvåkning begynner å nærme seg fra andre kanter. I likhet med Simen tror jeg det blir vanskeligere og overvåke på internett

Lenke til kommentar

 

Jaja, dere vet hva jeg bruker si. Verden går i feil retning.

Jeg tror at man vil støte på problemer uansett hvilken vei "pendelen svinger". Globalisme er ikke utelukkende et gode.

 

Har du eksempler på at stater har beveget seg mot å bli "mer suverene", eller er dette de samme statene som alltid har oppført seg slik? I Europa generelt er vel tilstanden relativt uendret såvidt jeg kan se.

 

 

Et eksempel er at både Russland og Tyskland har luftet ideer rundt å sette nasjonale krav til lagring for internettselskaper. Russland gjorde det til lov nylig, men det var faktisk Tyskland jeg leste det om først. Det virker også som Tyskland begynner å føle seg holdt tilbake av EU, men det er mer et generelt inntrykk. Frankrike fablet om at de skulle sette statlige krav til operativsystem som skulle få selges der... Men først og fremst er det styrkingen av Russland og svekkingen av både anseelsen og handlekraften til de Forente Nasjoner. Utviklingen i Ungarn er kanskje sammenlignbar med Russland, også. Menneskerettighetene står også rekorddårlig selv her i Norge. Det kunne aldri skjedd for tredve år siden at norske politikere ikke ville tatt imot en fredsprisvinner på norgesbesøk. Fordi vi gjør knefall for et agressivt Kina. Og i stedet for demokratisering, ser man at stadig flere stater innfører sterkere religiøs styring av politikken.

 

Jeg sier forsåvidt ikke at globalisering i seg selv er et gode. Men noen globale retningslinjer er definitivt goder. Menneskerettigheter, ytringsfrihet, internasjonalt lovverk og krigsrett, etc. Ting som blomstret opp etter andre verdenskrig men nå bygges ned av nye generasjoner pragmatikere og maktsøkende.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...