Gå til innhold

Konsekvenser for "råning" på tom parkeringsplass?


AdNauseam

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Til dere som har peiling så lurer jeg på konsekvensene eller mulige utfall av dette:

 

Jeg er godt over gjennomsnittet interessert i bilkjøring og liker å øve på kjøreteknikker og diverse. Har kjørt mye ekte bil i mange ulike situasjoner (også litt på bane), og har veldig mye erfaring med racing-simulasjon (oppsett med kjørestol, ratt, pedaler etc.). Føler meg dermed veldig trygg bak rattet, men er også forsiktig fordi jeg vet det alltid kan skje uheld osv.

 

Med dette mener jeg personlig at det er helt greit å kjøre inn på en tom parkeringsplass (til kjøpesenter) etter stengetid og skrense og øve på teknikker. Et eksempel kan være å øve på "heel and toe", det å justere brems, gass (turtall) og girbytte samtidig for effektivitetens skyld (superviktig i billøp).

 

Jeg kommer til å ta sjansen alikevel fordi kjøring er "alt" for meg. Ihvertfall en viktig og personlig interesse.

 

 

Alrite, rambling aside, til de som har giddi å lest seg så langt:

 

Hva skjer om politiet kommer? Hva bør jeg gjøre? Kan jeg miste lappen? Jeg kan ikke begynne å argumentere mot politiet og si at det er ingen å se, og at jeg er forsiktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er parkeringsplassen en lukket bane eller lukket arrangement godkjent for din type bruk av den? Hvis ikke så kan du i verste fall miste lappen ja, uten at andre er til stede. Oppsøk heller en klubb med tilgang til godkjent bane og øv der. Da har du lov til ganske mye mer enn på en parkeringsplass, selv om det er tilskuere. Hos klubbene tipper jeg du undertegner en avtale som både gir deg rettigheter og plikter, som for eksempel spesielle forsikringsvilkår og at du må følge de lokale reglene på banen.

Lenke til kommentar

Oh dear..

 

Ikke arragement. Det er en veldig stor parkeringsplass utforbi et stort kjøpesenter og lett å se om noen kommer kjørende inn (tenker på sikkerheten). Liker å kjøre slalom mellom lyktestolpene og sladde rundt dem.

 

 

Det er dårlig med arrangement rundt om kring, eneste er autoslalom som er noen ganger i året. Det tilfredstiller ikke kjørehjertet mitt mye, selv om det er utrolig morro de få gangene det er.

 

Utenom det så er det vel ingenting (bilcross etc. har jeg ikke mulighet å drive med for øyeblikket). Gatebil-treffet er også bare en gang i året.

 

 

Slik jeg forstår det: Det kommer an på politimannen og hvordan han ser "forbrytelsen". Han har dermed lov å ta lappen min.

 

Kjipe greier. Får gjøre det litt sjeldnere da. :(

Lenke til kommentar

Ikke arragement. Det er en veldig stor parkeringsplass utforbi et stort kjøpesenter og lett å se om noen kommer kjørende inn (tenker på sikkerheten). Liker å kjøre slalom mellom lyktestolpene og sladde rundt dem.

Politiet vil neppe være enig i din sikkerhetsvurdering. Sladde rundt lyktestolper høres definitivt ut som noe som setter materielle verdier i fare (lyktestolpene og bilen), samt din egen helse. Om ikke annet så er ikke akkurat en airbag i ansiktet særlig helsebringende. Airbag skal utløses veldig raskt for å kunne hindre større skader. Veldig raskt betyr også ganske hardt. Airbagens kraft settes derfor såpass så høyt at den ikke gir livstruende/alvorlige skader, sammenlignet med hva man ville fått uten. De som har drevet med boksing sier det tilsvarer et kraftig boksehanske-slag i ansiktet. Det er ikke uvanlig at folk knekker nesen, knuser brilleglass og sprekker trommehinner av airbagene.

 

En annen ting er at du neppe får overbevist de om at du holder øyne med fotgjengere og dyr i området selv om det er åpent og oversiktlig. Du har vel maks konsentrasjon på bil og manøvrering? For du vil vel ikke si at du har maks konsentrasjon på bevegelser i området og dermed lite konsentrasjon på bil og manøvrering?

 

En tredje ting er at du okkuperer et område som andre kanskje vil ha tilgang til, men som de føler seg forhindret fra å bruke.

 

Slik jeg forstår det: Det kommer an på politimannen og hvordan han ser "forbrytelsen". Han har dermed lov å ta lappen min.

 

Kjipe greier. Får gjøre det litt sjeldnere da.

 

Du kan fjerne anførselstegnene ved ordet forbrytelsen. Loven er rimelig klar på hva som er forbrytelse og hva som ikke er det.

 

Nei, det er ikke kjipt, men rett og rimelig. Du bør slutte totalt, ikke bare redusere antallet forbrytelser. Som sagt, finn deg en klubb og bane der du kan drive på lovlig vis.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er dårlig med arrangement rundt om kring, eneste er autoslalom som er noen ganger i året. Det tilfredstiller ikke kjørehjertet mitt mye, selv om det er utrolig morro de få gangene det er.

 

Utenom det så er det vel ingenting (bilcross etc. har jeg ikke mulighet å drive med for øyeblikket). Gatebil-treffet er også bare en gang i året.

Du kan strengt tatt ikke kalle deg bil-interessert om du tror at det kun er Gatebil som arrangerer treff på en bane nær deg. Tar du en titt på kalenderen til din nærmeste bane skulle det ikke forundre meg at det og arrangeres banekjøring der i regi av en merkeklubb eller andre entusiaster.
Lenke til kommentar

Politiet vil neppe være enig i din sikkerhetsvurdering. Sladde rundt lyktestolper høres definitivt ut som noe som setter materielle verdier i fare (lyktestolpene og bilen), samt din egen helse. Om ikke annet så er ikke akkurat en airbag i ansiktet særlig helsebringende. Airbag skal utløses veldig raskt for å kunne hindre større skader. Veldig raskt betyr også ganske hardt. Airbagens kraft settes derfor såpass så høyt at den ikke gir livstruende/alvorlige skader, sammenlignet med hva man ville fått uten. De som har drevet med boksing sier det tilsvarer et kraftig boksehanske-slag i ansiktet. Det er ikke uvanlig at folk knekker nesen, knuser brilleglass og sprekker trommehinner av airbagene.

 

En annen ting er at du neppe får overbevist de om at du holder øyne med fotgjengere og dyr i området selv om det er åpent og oversiktlig. Du har vel maks konsentrasjon på bil og manøvrering? For du vil vel ikke si at du har maks konsentrasjon på bevegelser i området og dermed lite konsentrasjon på bil og manøvrering?

 

En tredje ting er at du okkuperer et område som andre kanskje vil ha tilgang til, men som de føler seg forhindret fra å bruke.

 

Du kan fjerne anførselstegnene ved ordet forbrytelsen. Loven er rimelig klar på hva som er forbrytelse og hva som ikke er det.

 

Nei, det er ikke kjipt, men rett og rimelig. Du bør slutte totalt, ikke bare redusere antallet forbrytelser. Som sagt, finn deg en klubb og bane der du kan drive på lovlig vis.

Når du har åpen sikt 100 meter på selve parkeringsplassen så kan jeg si meg rimelig trygg på at jeg vet til en hver tid om jeg er "alene" i det området jeg beveger meg i.

 

Du ser rundt deg om det er noen der. Nei --> Så kjører du litt, sakker ned og får oversikt igjen. Sånn funker det. Hvis du ikke får med deg at noen kommer så glemmer du å sjekke, så enkelt er det. Jeg glemmer aldri det. Er vant med å se rundt meg når jeg kjører (for å ha oversikt).

 

 

Selvsagt så kan det skje at jeg krasjer. Skader jeg meg selv eller bilen min så er det mitt problem. Skader jeg andres eiendom og materiell så hadde jeg selvsagt måttet gjort opp for meg, noe jeg også kunne ha gjort (oppsparte midler). Det er imidlertid ikke store skadene jeg kunne ha gjort med den lave farten.

 

Jeg er enig i at det er litt i gråsonen, jeg sier ikke til hvem som helst at jeg gjør det. Men personlig synes jeg ikke det er noe galt i parkeringsplass-råning. De som liker å "råne" for utløpt mye der, og lærer forhåpentligvis også å håndtere bilen - noe som kan gjøre dem tryggere i trafikken. Så lenge man bruker sunt vett så skjer det ingen alvorlige skader med sånt. Men at man mister grep, eller feilmanøvrerer er jo alltids mulig.

 

Mener også at jeg burde få lov til å sette meg selv i fare hvis det ikke berører andre. Men nok om mine personlige meninger.

 

 

Hvordan skal man "bruke" en tom parkeringsplass på kvelden, eller på en Søndag når alt er stengt?

 

 

 

Det er kjipt jo, er mange som kan relatere til denne interessen.

 

Jeg kunne gjerne sagt at jeg skulle kutte det helt ut, men da hadde jeg løyet. Banekjøring gjør jeg så mye som jeg har mulighet til. Ting tar tid og penger.

 

 

Du kan strengt tatt ikke kalle deg bil-interessert om du tror at det kun er Gatebil som arrangerer treff på en bane nær deg. Tar du en titt på kalenderen til din nærmeste bane skulle det ikke forundre meg at det og arrangeres banekjøring der i regi av en merkeklubb eller andre entusiaster.

Jo, det kan jeg. Det er andre arrangementer (en lokal klubb har hatt banekjøring, ellers har NAF litt). Problemer er bare at vi har en gammel bane, and that's it. Den kan ikke brukes til annet enn go-cart og amatør-arrangementer.

 

Jeg har bare aldri hatt mulighet med å drive med sporten, må også jobbe så mye jeg kan (har ikke fast kontrakt). Er heller ikke i et miljø som interesserer seg for sånt.

 

 

Så det har sine naturlige grunner til at jeg har prioritert jobb og tid til andre ting.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Når du har åpen sikt 100 meter på selve parkeringsplassen så kan jeg si meg rimelig trygg på at jeg vet til en hver tid om jeg er "alene" i det området jeg beveger meg i.

 

Du ser rundt deg om det er noen der. Nei --> Så kjører du litt, sakker ned og får oversikt igjen. Sånn funker det. Hvis du ikke får med deg at noen kommer så glemmer du å sjekke, så enkelt er det. Jeg glemmer aldri det. Er vant med å se rundt meg når jeg kjører (for å ha oversikt).

Det er ikke meg du skal overbevise, det er politiet. Jeg sier bare at det ikke nødvendigvis er så lett, uten å ha sett plassen du har kjørt på.

 

 

Selvsagt så kan det skje at jeg krasjer. Skader jeg meg selv eller bilen min så er det mitt problem.

Nei, der tar du alvorlig feil. Skader du deg selv så er du pliktig å opplyse politiet om det. Alle ulykker med personskade _skal_ rapporteres til politiet, snarest. Personskader påfører som regel også samfunnet kostnader i form av sykemeldinger, behandling (da tenker jeg ikke på egenandelen, men resten), eventuell etterforskning av ulykken osv. Det er altså samfunnsøkonomisk interessant om du pådrar deg en skade. Oppdages det at du har fått en skade uten å rapportere det til politiet, slik du er pliktig, så er det straffbart. Det er heller ikke utenkelig at skaden blir mer alvorlig enn du tenker deg på forhånd.

 

 

Jeg er enig i at det er litt i gråsonen,

Enig med hvem? Ikke meg i hvert fall. Det du skriver om er ikke i gråsonen, men klart og tydelig brudd på paragraf 2-5 punkt 10. Altså helt tydelig på feil side.

 

 

jeg sier ikke til hvem som helst at jeg gjør det. Men personlig synes jeg ikke det er noe galt i parkeringsplass-råning. De som liker å "råne" for utløpt mye der, og lærer forhåpentligvis også å håndtere bilen - noe som kan gjøre dem tryggere i trafikken.

Hvorfor spørre om lovlighet og konsekvenser hvis du uansett bare er opptatt av hva du selv synes?

 

Så lenge man bruker sunt vett så skjer det ingen alvorlige skader med sånt. Men at man mister grep, eller feilmanøvrerer er jo alltids mulig.

Tja, det er nå ingen som går inn for å skape ulykker og alle hevder jo å bruke sunt vett når de kjører. Likevel skjer det ulykker.

 

Mener også at jeg burde få lov til å sette meg selv i fare hvis det ikke berører andre. Men nok om mine personlige meninger.

Det er dine personlige meninger ja. Jeg har jo forklart lengre opp her hvorfor skader på deg angår andre.

 

Hvordan skal man "bruke" en tom parkeringsplass på kvelden, eller på en Søndag når alt er stengt?

Parkere der vel.. Det er jo åpenbart det plassen er til for. Dessuten er det ofte arkeringsforbud om natta på sånne plasser både på grunn av brøyting om vinteren (selv om forbudet varer hele året) og at ikke folk skal bruke den som langtidsparkering.

 

 

Det er kjipt jo, er mange som kan relatere til denne interessen.

 

Jeg kunne gjerne sagt at jeg skulle kutte det helt ut, men da hadde jeg løyet. Banekjøring gjør jeg så mye som jeg har mulighet til. Ting tar tid og penger.

Har du kjøre-interesse nok så unngår du å kjøre på en sånn måte at du mister førerkortet. At bil koster penger er vel ikke noe argument for å kjøre ulovlig?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jo, det kan jeg. Det er andre arrangementer (en lokal klubb har hatt banekjøring, ellers har NAF litt). Problemer er bare at vi har en gammel bane, and that's it. Den kan ikke brukes til annet enn go-cart og amatør-arrangementer.

 

Jeg har bare aldri hatt mulighet med å drive med sporten, må også jobbe så mye jeg kan (har ikke fast kontrakt). Er heller ikke i et miljø som interesserer seg for sånt.

Så det er plutselig flere arrangementer på banen i ditt nærmiljø enn det ene som gatebil arrangerer? Ikke sjokkert i det heletatt. "Amatør-arrangementer" er da like gode å reise på som "proffe" arrangementer. Du får kjørt bil på bane i begge tilfellene.

 

Ellers vil jeg anta at du har både førerkort og bil, så hva er da det reelle problemet med å reise rundt på andre baner og treff der i regi av f.eks merkeklubb eller andre entusiaster?

Lenke til kommentar

Formålet med tråden er ikke å overbevise noen om at det jeg gjør er greit, jeg ville bare vite mer om loven og potensielle konsekvenser av dette.

 

Og det har jeg jo fått vite, takk for svar. :)

 

 

 

Så det er plutselig flere arrangementer på banen i ditt nærmiljø enn det ene som gatebil arrangerer? Ikke sjokkert i det heletatt. "Amatør-arrangementer" er da like gode å reise på som "proffe" arrangementer. Du får kjørt bil på bane i begge tilfellene.

 

Ellers vil jeg anta at du har både førerkort og bil, så hva er da det reelle problemet med å reise rundt på andre baner og treff der i regi av f.eks merkeklubb eller andre entusiaster?

Unskyld da, hvis jeg ikke fikk med alle, vil du ha komplett liste eller?

Det er dårlig med arrangement rundt om kring[betyr det at det ikke finnes noen, eller at det er få?!], eneste er autoslalom som er noen ganger i året.

Gatebil-treffet [som forøvrig ikke har vært på noen år...] er også bare en gang i året.

Det er også ting som bilcross, men har ikke råd, tid eller nok mekaniske kunnskaper for dette. Kjenner INGEN som driver med dette, INGEN som kunne vært med å skrudd. Kan ikke ansette noen heller, er ikke rik...

 

Det er ikke "plutselig", jeg nevte dem før. Det var heller ikke meningen å nevne samtlige arrangementer, men heller å uttrykke at det er få/sjeldent - og er ofte ikke hjemme.

 

Har jeg sagt noe negativt om arrangementene?! De er topp. La meg kjøre med min slitne, treige personbil på bane så er jeg fornøyd til tusen. Men de holdes bare noen få ganger årlig, og mange av dem kan jeg ikke delta på FORDI jeg er mye av året BORTE PÅ JOBB...

 

Jo, det er ofte et problem fordi som jeg sa er jeg mye borte. De siste to månedene har jeg vær hjemme knapt 2 uker...

 

 

Hvorfor er det så viktig for deg å få frem at jeg ikke er så interessert i bil(kjøring) som jeg påstår? Kan du komme med noe konstruktivt isteden? Du kjenner meg ikke.

 

 

 

Det er ikke meg du skal overbevise, det er politiet. Jeg sier bare at det ikke nødvendigvis er så lett, uten å ha sett plassen du har kjørt på.

Jeg argumenterer for at jeg uten problemer til en hver tid har kontroll på om noen nærmer seg. Gitt at jeg holder meg våken, og det gjør jeg fordi jeg kjører ikke bil når jeg er søvnig. Så derfor er det aldri en sjanse for at jeg uheldigvis krasjer inn i noen.

 

Det er grunnet at denne parkeringsplassen er veldig stor og åpen.

 

 

 

Nei, der tar du alvorlig feil. Skader du deg selv så er du pliktig å opplyse politiet om det. Alle ulykker med personskade _skal_ rapporteres til politiet, snarest. Personskader påfører som regel også samfunnet kostnader i form av sykemeldinger, behandling (da tenker jeg ikke på egenandelen, men resten), eventuell etterforskning av ulykken osv. Det er altså samfunnsøkonomisk interessant om du pådrar deg en skade. Oppdages det at du har fått en skade uten å rapportere det til politiet, slik du er pliktig, så er det straffbart. Det er heller ikke utenkelig at skaden blir mer alvorlig enn du tenker deg på forhånd.

Joda. Nå tenker du litt mye hvis/om/attemen. Det kommer jo helt an på skadene. Og den sjansen er ikke særlig stor, jeg kjører ikke villmann.

 

 

Enig med hvem? Ikke meg i hvert fall. Det du skriver om er ikke i gråsonen, men klart og tydelig brudd på paragraf 2-5 punkt 10. Altså helt tydelig på feil side.

Det er et brudd på loven fordi det er oppført som en lov. Skal ikke si den burde blitt fjernet, men det finnes mye verre ting.

 

Du kan jo ta med fartsgrensen inn i dette regnestykket. Det er en reell forskjell på bilers sikkerhet, dekk osv. og hvor god føreren er. Derfor er ikke dette en firkantet sak, i praksis. Ville sagt det var verre igjen, men det er fortsatt ikke svart-hvitt, enten eller.

 

 

 

 

Hvorfor spørre om lovlighet og konsekvenser hvis du uansett bare er opptatt av hva du selv synes?

Fordi jeg ikke vil miste lappen eller få bot. Det sier seg selv.

 

Jeg er ikke bare opptatt av hva jeg mener, men jeg har en mening og interesse selv.

 

 

 

Tja, det er nå ingen som går inn for å skape ulykker og alle hevder jo å bruke sunt vett når de kjører. Likevel skjer det ulykker.

Ja, det er stor forskjell på folks syn på "sunt vett" og "jeg har kontroll". Jeg vet godt jeg kan gjøre feil og ikke alltid har "full kontroll", ingen har det. Legger dermed inn marginer og vet ganske godt hvor grensene på bil og meg selv går. Tror ikke vi kommer noen vei ved å diskutere om jeg har sunt vett eller ikke. ;)

 

 

 

Det er dine personlige meninger ja. Jeg har jo forklart lengre opp her hvorfor skader på deg angår andre.

Fortsatt liten sjanse for at det ville blitt noe kostnader eller arbeid for andre.

 

 

 

Parkere der vel.. Det er jo åpenbart det plassen er til for. Dessuten er det ofte arkeringsforbud om natta på sånne plasser både på grunn av brøyting om vinteren (selv om forbudet varer hele året) og at ikke folk skal bruke den som langtidsparkering.

Da er det nok av plass rundt hele senteret... Det er langt fra inngangen, så folk gremmes ikke over å kjøre inn akkurat. Dessuten står det som regel helt tom uansett.

 

 

Har du kjøre-interesse nok så unngår du å kjøre på en sånn måte at du mister førerkortet. At bil koster penger er vel ikke noe argument for å kjøre ulovlig?

Nei, jeg er vel bare dum da. Eller "liker" å ta sjanser.

 

Argument er det ikke. Men det er en forklaring på hvorfor jeg ikke kan være med på så mye arrangementer. Lite hjemme, må jobbe ALT jeg har mulighet til, har som sagt ingen fast kontrakt. Og nå kan jeg ikke investere i utstyr, lisenser og bil heller.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Slik kjøyring er i utganspunktet ikkje lov på slike plassar, for å kunne gjere dette lovlig så skal det være eit område som fysisk hindrer andre i å utsette seg for fare.

 

Men i tillegg til dette så kan politiet også ta deg for brudd på:

 

§ 16.Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass. 2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

 

Særlig dette med utslepp av røyk og gass vil være aktuelt sjølv om parkeringsplassen ligger langt frå den øvrige bebyggelsen.

 

 

I tillegg vil du kunne risikere eit erstatningskrav frå den som eig parkeringsplassen dersom kjøyringa fører til skader/merker på installasjonar og/eller asfalten etter dei vanlige erstatningslovene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette finnes det ingen gode argumenter for at du kan/bør gjøre slike ting.

 

  • For det første så er det ulovlig, den saken er helt klar.
  • Du er inne på andres eiendom, selv om det "bare er en parkeringsplass" i dine øyne.
  • Ting skjer fort, og du klarer ikke å ha full kontroll over alt til enhver tid, uansett hva du selv mener.

 

At det er ulovlig er jo i grunn en god nok årsak til at slik "tåpelig tullekjøring" ikke skal gjøres.

 

I tillegg til å utsette deg selv, andre og andres eiendom for fare og skader, så forurenser du på mange måter.

Nå er det ikke miljøet i første omgang jeg tenker på (selv om det også er viktig), men STØY. Tenk litt på omgivelsene rundt deg, det er ikke alle som synes dette er like morsomt å høre på. Rusende motor og skrikende dekk, det ødelegger mye for mange.......

 

Det neste er, hva tror du eieren av denne parkeringsplassen mener om at det kommer en (eller flere) "idioter" som ødelegger plassen med stygge merker og spor? Og i tillegg kan ødelegge ting som er på denne plassen, slik som lyktestolper, handlevognskur, busker, søppeldunker etc.
Dette er ikke plassert på en slik parkeringsplass for at det skal være "rundingsbøyer" for noen med for mye fritid.......

 

Er det fritt frem for alle som vil å komme hjem til deg for å gjøre hva de vil på din gårdsplass (eller eiendom)?

Det tror jeg neppe du synes, for dette handler til syvende og sist om å respektere annen manns eiendom, hvilket du tydeligvis ikke gjør.

 

Ei heller hva som er lovlig eller ikke, for det synes godt at du leter etter "smutthull" for at andre skal godta eller synes det du spør om er greit.

Når det blir referert til til loven, som sier at du kan miste "lappen" for dette, så det vel egentlig ikke så mye mer å diskutere.

 

Ta din kjøreinteresse til et lukket arrangement eller bane, når du har tid/mulighet.

Dette sitatet ditt under her sier jo i grunn det meste om hvor mye hensyn du tar til lov og andres eiendom.

 


Sitat

Hvorfor spørre om lovlighet og konsekvenser hvis du uansett bare er opptatt av hva du selv synes?

Fordi jeg ikke vil miste lappen eller få bot. Det sier seg selv.
Endret av fotonisse
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er i alle fall takknemlig for at jeg kjørte litt rundt, både rolig og mindre rolig, med mine tidligere biler på parkeringsplasser.. Føler jeg virkelig har blitt en bedre sjåfør av det, og det er et par konkrete tilfeller som har oppstått på vinterføre, der jeg er rimelig sikker på at erfaring jeg fikk fra "idiotkjøringen" på parkeringsplasser har, om ikke reddet liv, hjulpet for å unngå en veldig ubehagelig situasjon.

 

Men, det er ikke lovlig. Det eneste aspektet ved dette jeg anser som uheldig, er støyen for andre.. Men, det er i alles beste interesse at dette er mulig, og det burde derfor tilrettelegges bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss si du er ute å råner på parkeringsplassen og du er forberedt på alle eventualiteter.

 

- Kanskje 90% sikkert skjer det ingenting spesielt. Du drar hjem når du vil.

 

- Kanskje 9% sikkert får politiet naboklager på støy eller kjøpesentervaktene ringer politiet for å rapportere om den ulovlige kjøringen. Stikker du av da? I lovlig eller ulovlig hastighet på veiene? Eller oppdager du ingenting før politiet står der og mest sannsynlig beslaglegger inn førerkortet ditt? Ringer du etter taxi eller venner som kan plukke deg opp da? Hvordan har du tenkt til å komme deg på jobb de nærmeste tre månedene? Buss, sykkel, joggesko? Takler du de økonomiske konsekvensene av å måtte skaffe nytt førerkort, betale bot, kjøpe busskort etc?

 

- Kanskje 1% sikkert skjer det et uhell med skade på lyktestolper, fortauskanter, oppmerking, bilen din, utløst airbag, sprengte trommehinner, knekt nese. Hva gjør du da? Ringer omtåket til politiet slik du er lovpålagt og forteller sannheten slik du også er lovpålagt? Eventuelt uten personskader: Ringer du kjøpesenterledelsen neste dag og forteller at du gjerne vil legge ut for skadene du er årsak til? Eller stikker du av og håper ingen finner synderen? Tar du kostnadene på strak arm? Da tenker jeg både på skadeverket på området, på bilen din og frafall av inntekt siden du bare er tilkallingsvakt (eller noe sånt?).

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Interessant diskusjon egentlig (tenker da på dette med å forbedre kjøreferdigheter for å øke trafikksikkerhet). Bare synd det ble litt dårlig stemning her.

 

Jeg skal være ærlig å si jeg ikke kom på det der med personskader, godt poeng dette med airbag og sprengte trommehinner osv. og kostnader det ka ha. Hvis jeg må inn på legevakta så betaler man i Norge bare en egenandel. Og det med å vise hensyn til andres eiendom er også et godt poeng, selv om det virker som jeg totalt gir faen.

 

Og jeg regner ikke med noen her tror på meg når jeg sier jeg er forsiktig, dere har nok gjort deres inntrykk allerede. Men jeg tenker faktisk over sånt, jeg er ikke en egoistisk jævel som bare tenker på egen vinning...

 

Anyways.. Jeg SKAL kjøre mer på bane, og få utløpt denne "kjøretrangen" der istedenfor. Jeg er bare sta, veldig opptatt av kjøring og veldig utålmodig.

Og kanskje er jeg litt for dum for mitt eget beste.

 

 

Håper egentlig trådstarter mister lappen om ikke han skjerper seg. Personen er jo åpenbart ikke egnet til å inneha førerrett.

Det er jo tydelig at du ikke forstår hva hensikten med dette er. Godt egnet er jeg til å inneha førerrett, jeg har bare den ulempen at jeg liker å kjøre bil og racing. Ellers kjører jeg mer trafikksikkert enn mange andre. Jeg bremser godt ned i byggefelt, steder med dårlig sikt og der jeg skal kunne stoppe for det uforutsette. Mange andre har 50 km/t uansett hvor de er, enten det er i 60-sona eller 30-sona. Og så er det de som svinger inn en innkjørsel, men gir signal om at de skal rett fram. Er mye verre dette, jeg er ihvertfall ikke trafikkfarlig når jeg øver meg på et tomt området.

 

Jeg liker å "spinne" litt, men jeg kan ihvertfall å kjøre dynamisk og trafikksikkert.

 

 

 

Jeg er i alle fall takknemlig for at jeg kjørte litt rundt, både rolig og mindre rolig, med mine tidligere biler på parkeringsplasser.. Føler jeg virkelig har blitt en bedre sjåfør av det, og det er et par konkrete tilfeller som har oppstått på vinterføre, der jeg er rimelig sikker på at erfaring jeg fikk fra "idiotkjøringen" på parkeringsplasser har, om ikke reddet liv, hjulpet for å unngå en veldig ubehagelig situasjon.

 

Men, det er ikke lovlig. Det eneste aspektet ved dette jeg anser som uheldig, er støyen for andre.. Men, det er i alles beste interesse at dette er mulig, og det burde derfor tilrettelegges bedre.

Hyggelig å se at noen kan se den andre siden av saken også. Det er nok av de som krasjer fordi de ikke vet hvordan de skal håndtere bilen når det går galt. Det er litt hensikten med dette, for at jeg skal bedre mestre bilen, ikke bare i trafikken, men på bane. Kjøreteknisk trening kalles det. Det å håndtere en bil i høy fart er tillært gjetning, ikke noe man ka skrive en feilfri prosedyre på. Det er like viktig å tolke hva som skjer videre, man tenker framover, ikke "nå".

 

 

Da jeg leste denne tråden ble jeg minnet på denne: BMW E30 Parking Lot Drifting CRASH Fail!:

Ser ikke ut som han har kontroll i det hele tatt. Dette er helt klart "lek og morro", uten at jeg kjenner fyren eller hans intensjoner. Men ja, plutselig går ikke ting etter planen, og det må man legge inn marginer for.

 

 

La oss si du er ute å råner på parkeringsplassen og du er forberedt på alle eventualiteter.

 

- Kanskje 90% sikkert skjer det ingenting spesielt. Du drar hjem når du vil.

 

- Kanskje 9% sikkert får politiet naboklager på støy eller kjøpesentervaktene ringer politiet for å rapportere om den ulovlige kjøringen. Stikker du av da? I lovlig eller ulovlig hastighet på veiene? Eller oppdager du ingenting før politiet står der og mest sannsynlig beslaglegger inn førerkortet ditt? Ringer du etter taxi eller venner som kan plukke deg opp da? Hvordan har du tenkt til å komme deg på jobb de nærmeste tre månedene? Buss, sykkel, joggesko? Takler du de økonomiske konsekvensene av å måtte skaffe nytt førerkort, betale bot, kjøpe busskort etc?

 

- Kanskje 1% sikkert skjer det et uhell med skade på lyktestolper, fortauskanter, oppmerking, bilen din, utløst airbag, sprengte trommehinner, knekt nese. Hva gjør du da? Ringer omtåket til politiet slik du er lovpålagt og forteller sannheten slik du også er lovpålagt? Eventuelt uten personskader: Ringer du kjøpesenterledelsen neste dag og forteller at du gjerne vil legge ut for skadene du er årsak til? Eller stikker du av og håper ingen finner synderen? Tar du kostnadene på strak arm? Da tenker jeg både på skadeverket på området, på bilen din og frafall av inntekt siden du bare er tilkallingsvakt (eller noe sånt?).

Det er ingen på kjøpesenteret lenge etter stengetid... Skal litt til å høre noe i et "næringsområdet", langt til neste boligområde. Støy ville ikke vært noe problem.

 

Ja, når jeg er så dum å tar sjansen så ville jeg ha gjort opp for meg. Ja, jeg har oppsparte midler, selv om jeg helst vill brukt det til andre ting. Har jeg ingen bil så klarer jeg meg. Som sagt, tok poenget med andres eiendom og dette.

 

 

Det med lyktestolpene var dog et eksempel. Jeg nevnte også "heel and toe". Øvning med dette innebærer egentlig bare å kjøre på en rett strekning. Bremsestrekning er også noe man kan øve på.

 

 

 

Bare for å poengtere det, dette dreier seg ikke om råning.

Råning er slik jeg ser det en sosial aktivitet som innebærer bruk av bil.

 

Her snakker vi om å leke seg bak rattet, det er noe helt annet.

Okei, da slutter jeg herved å omtale dette som råning. ;)

 

Bare for å poengtere, så er dette mer "hensiktsmessig" enn "lek og moro". Lek og morro gjør jeg ikke på parkeringsplasser, det har jeg simulator og banekjøring for.

 

 

[...]

Jo, det finnes gode argumenter for sånt. For mange kan det være veldig nyttig å bli mer kjent med bilen og hva som skjer på glatta. "Tåpelig tullekjøring" er det om det ikke har noen hensikt, og man bare kjører rundt som en tullkuk bare for morroskyld. To vidt forskjellige ting.

 

Så jo, gode argumenter kan man finne for dette jeg beskriver. Nå gjelder ikke dette like mye meg, jeg er bare ute etter å forbedre ferdighetene, som delvis er mer relevant for effektiv girbytte og sånt. Så for min del så gjelder dette argumentet mye svakere. jeg vet hvordan jeg tar inn sladd osv. (sier ikke jeg er verdensmester eller noe, men jeg kan om teorien og har praktisk erfaring og trening).

 

Men for noen som nylig har fått lappen og ikke har tidligere erfaring med bilkjøring så er det gull verdt å lære hva man skal gjøre når man får sladd. Det kan skje alle at underlaget er uforutsett glatt, og da kan dine ferdigheter bety liv eller død.

 

 

Angående siste avsnitt. Jeg er bare ærlig, har ingen intensjon om å lyve eller få dere til å tro at jeg er bedre enn jeg er. Jeg vet det er idiotisk, jeg er ikke perfekt. Jeg har mange idiotiske idèer.

 

Det jeg imidlertidig ikke synes er idiotisk er de som bare gjør det for å bli mer trafikksikker. Kan sammenlignes med glattkjøringen. Har absolutt ingenting imot hvis en forelder tar med sønn eller datter for å lære dem kjøretekniske ferdigheter. Så lenge forelderen har vett og ikke setter dem i fare eller lar dem gjøre ting som ikke er innenfor sikre rammer. Har man litt peiling så er det lett å vite hvor denne grensen ligger. Det er forskjell på å be noen om å ta inn en sladd i 100 km/t og 20 km/t. Dette kan man også gjøre alene, om man har litt peiling.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...