Gå til innhold

Nye Tesla D har doble motorer og radar


Anbefalte innlegg

 

 

Ifølge CNN i morges skal bilen også kunne gjenkjenne skilt med fartsgrenser og automatisk justere hastighet i henhold til dem.

Ville være skeptisk til å automatisk justere hastigheten.

Har skiltgjenkjenning på min bil (BMW). Anvisning av fartsgrense fungerer ikke alltid like bra. F.eks plukker den opp skilt som gjelder på sideveier og avkjøringer. Du kjører i 80-sone og plutselig viser skiltgjenkjenneren et 30-skilt.

På samme måte som du også må være tilstede og justere cruise control i dag må du nok i flere år fremover fortsatt også justere autopiloten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, adaptive cruisecontrol?

Er nok litt mer enn det :)

 

 

"Bilen skal for øvrig også kunne parkere seg selv, og den har en funksjon som lar deg «kalle opp» bilen fra telefonappen, slik at bilen kjører fra plassen sin og frem til for eksempel døra di."

 

"Funksjonen bruker en kombinasjon av en radar og en 360-graders sonar som bruker ultralyd for å «se» omgivelsene, samt et kamera og bildegjenkjenning. Systemet skal blant annet kunne se fotgjengere og andre biler, og skal også kunne kjenne igjen for eksempel et stopp-skilt. Autopiloten lar deg også automatisk skifte fil på motorveien ved å vippe blinklysbryteren i ønsket retning, så passer bilen selv på å sjekke at alt er klart. "

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

^

Det var da veldig. Teknologien blir snart så brutal at du ikke lenger trenger å gjøre noe som helst lengre. Farlige greier..

Som at ikke folk var lamme nok i trafikken fra før av, så skal bilen nå justere fartsgrensen, bremse, gasse. Gir bare folk muligheten til å bruke mobilen mer i trafikken.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Har ikke spesielt stor tiltro til autonom navigasjon, det fungerer på havet, i lufta og i rommet men her på bakken er det for mange idioter og for mange faktorer det må tas hensyn til.

 

Desto større grunn er det vel til å få hjelp av teknologien? Den klarer å ta hensyn til langt flere faktorer på en gang enn vi klarer og sensorene er langt mer følsomme og "oppmerksomme" 24/7 enn hva vi kan være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nå er jeg forvirret. Er det snakk om dobbeltmotorer, slik artikkeloverskriften tyder på, eller er det to separate motorer, slik det er beskrevet i artikkelteksten?

 

 

Er du eeegentlig forvirret, eller bare spiller vi litt ekstra dum i dag? :roll:

 

Kan du såpass om motorer, så vet du godt at en EL-motor ikke akkurat har noen turbo, og følgelig forsvinner hele problemstillingen med hvor man kan mene to turboer etc...

 

Uansett. Ganske kul bil!

 

Turbogreiene var bare eksemlper, tror du skjønte det :p

 

Jeg lurte litt jeg også da overskriften sier "Nye Tesla har doble motorer og «autopilot»". Det tilsier at den har to motorer som er doble. Og det er forskjell på en dobbelmotor og to motorer, sånn teknisk sett. Tror noen har surret litt med overskriften ja :)

 

Tesla kaller det for "dual motor", og dual oversettes til dobbel på norsk, så ser egentlig ikke problemet. Ja, bort sett fra at de skriver "motorer". Ikke at det bør skape forvirring med mindre man er i kveruleringshumør. :wee:

 

 

Nye seter får den også.

Det ser forresten ut til at 60D og 85D får en merpris på $4000 for 4-hjulsdrift, mens det på P85D vil koste $14200 ekstra. Frontmotoren på P85D er noe kraftigere enn på de to andre modellene, men det aller meste av den ekstra effekten kommer fra motoren bak. Merkelig...

Synes nå det var ganske logisk.

 

P85 -> 470hp motor bak

P85D -> 470 Hp motor bak + 220hp motor forran

Altså har de bare lagt til en ekstra motor.

 

På 60D og 85D så har de fått erstattet sin vanlige motor med to mindre på halv størrelse halv effekt forran og bak.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå gjør norsk avgiftspolitikk Tesla til en utrolig bra "deal" for de som enten er (Tesla)entusiaster eller bare ønsker å ta ut alle fordelene med å ha en elbil.

Ifølge tester er det fremdeles ett stykke igjen på "opplevd kvalitet" i forhold til de andre premium-merkene som Tesla konkurrerer med prismessig i land hvor Tesla ikke får særfordeler utifra avgiftspolitikk.

 

Nå kommer nok de andre større produsentene etter, men sålenge det er en sterk bransje som gjerne så at fossilt brensel var enerådene som drivstoff i overskuelig framtid, vil nok Tesla ha sitt (nisje)marked for seg selv.

 

Selv er jeg imponert over Tesla, både mtp "ny" teknologi (brukt i bil) og hvor bra ytelser en elbil har i forhold til "steinalderteknologi" - som bensin/dieselmotorer tross alt er i utgangspunktet (selv om det etterhvert har blitt mye elektronikk som styrer motor/drivverk på en best mulig måte).

 

Men jeg har nok mer bruk for(og interesse) for en stasjonsvogn til 250k og 600km rekkevidde.. slik som CrvenaZcveda etterlyser.

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Kult, men denne bilen trenger bedre/penere interiør, gørrkjedelig (til en bil i den prisklassen) spør du meg. Noe alternativt til den svære skjermen også. El-biler trenger bedre rekkevidde også. Under 500km er for lite...

 

Når større bilprodusenter kommer igang med el-biler for fullt får vi nok noe mer spennende. :)

Endret av sj3f
Lenke til kommentar

Interiører føles da ganske bra, og skjermen er jo kjernen av Tesla-opplevelsen, og kunne ikke blitt byttet ut med mindre man ønsker å tape mye funksjonalitet.

 

Nettopp dette har vært irriterende på mange andre biler (at de fortsatt har latet til å leve sitt liv på 80-90 tallet), med mekaniske brytere og små skjermer (og knapt det).

 

Men for all del, man får nok se flere biler for andre klasser etter hvert. Men vil jo ta lang tid før de vokser seg store nok til å ha et mylder av modeller.

 

Dog, enda mer utstrakt bruk av eksklusive materialer kan jo godt komme med. Men det koster jo mye å sette opp ladestasjoner og gi ut gratis energi, samt bruke svært dyr teknologi. Da blir det vanskelig å matche materialbruken til biler som knapt har forandret seg på 40 år.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest medlem-187564
«kalle opp» bilen fra telefonappen, slik at bilen kjører fra plassen sin og frem til for eksempel døra di.


Blir festlig den dagen systemet glitcher og bilen bestemmer seg for at den skal gjennom stueveggen for å komme til døren :p Murphys lov er enig med meg.


car-park_1626460c.jpg


Edit:

"ville lansere noe de rett og slett bare kalte «The D»" .. bare for lett å gjøre narr av..
Endret av medlem-187564
Lenke til kommentar

"Tesla Model S P85D vil koste «bare» rundt 670 000 kroner, i hvert fall så lenge det fortsatt er avgifts- og merverdiavgiftsfritak på elbiler i Norge."

 

Hvor har dere dette fra? Norske priser er vel ikke kjent enda...

Nå er norske priser kjent og P85D koster fra 775 000 kr. Endret av krister461
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla kaller det for "dual motor", og dual oversettes til dobbel på norsk, så ser egentlig ikke problemet. Ja, bort sett fra at de skriver "motorer". Ikke at det bør skape forvirring med mindre man er i kveruleringshumør.

Så "dual USB" er en ny type doble USB-kontakter og ikke to USB-kontakter?

Du oversetter feil. Og kverulerer mer enn meg. :tease::rofl:

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan denne bilen følger filen sin.

Dersom den benytter stripene på veien kan det bli problrmatisk de mange plassene hvor feltene midlertidig går helt uavhengig av veimerking pga veibygging/arbeid. Og så klart på vinteren.

 

Kult teknologi dog.

Jeg liker den store skjermen, skulle ønske jeg kunne sette inn en så svær skjerm i min bil, men det er nok ikke mulig pga alt av brytere osv som tar opp plassen

Lenke til kommentar

 

Tesla kaller det for "dual motor", og dual oversettes til dobbel på norsk, så ser egentlig ikke problemet. Ja, bort sett fra at de skriver "motorer". Ikke at det bør skape forvirring med mindre man er i kveruleringshumør.

Så "dual USB" er en ny type doble USB-kontakter og ikke to USB-kontakter?

Du oversetter feil. Og kverulerer mer enn meg. :tease::rofl:

Eneste oversettelsen i ordboka jeg selvsagt dobbeltsjekket i.

 

Det er du som snakker om at dobbelt er forvirrende, ikke jeg.

Lenke til kommentar

 

«kalle opp» bilen fra telefonappen, slik at bilen kjører fra plassen sin og frem til for eksempel døra di.
Blir festlig den dagen systemet glitcher og bilen bestemmer seg for at den skal gjennom stueveggen for å komme til døren :p Murphys lov er enig med meg.
car-park_1626460c.jpg
Edit:
"ville lansere noe de rett og slett bare kalte «The D»" .. bare for lett å gjøre narr av..

 

Gammel teknologi: Det har plenklipperen gjort i årevis. Ikke bare kjører den frem , men den klipper gresset før den parkerer igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...