Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stikke av fra rettsmøte ?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hvis en person blir mistenkt for å ha gjort ett eller annet ulovlig, så kan man plasseres i varetekt samtidig som mistankene blir etterforsket av politiet. Dette skal gjøres for at den mistenkte ikke fjerner beviser, snakker med vitner og slike ting. Den mistenkte skal i så fall sitte enten to eller fire uker, før det skal avholdes et rettsmøte for å fastslå om man skal slippes fri eller gå enda ett par uker i varetekt..

 

 

På dette tidspunktet er man jo bare mistenkt, og det har ikke vært noen rettssak eller noe. Hvis den mistenkte klarer å komme seg ut av rettssalen under et rettsmøte og man stikker av. Risikerer den mistenkte i så fall noen form for straff hvis man stikker av fra slike rettsmøter ?

 

 

 



Anonymous poster hash: befe2...af7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på hvilke paragrafer som vil bli tatt i bruk i et slikt tilfelle som nevnt ovenfor.

 

Men som Herr Brun sier så er det garantert at en vil bli pågrepet og tiltalt for det

Nei, man kan ikke tiltales for det å stikke av fra varetekt i seg selv. Det er som krikkert sier ikke straffbart. Men rømningsfare er et moment i vurderingen av om varetekt skal brukes, og om du har rømt fra varetekt så antar man vel at rømningsfaren ellers er stor.
Lenke til kommentar

 

Litt usikker på hvilke paragrafer som vil bli tatt i bruk i et slikt tilfelle som nevnt ovenfor.

 

Men som Herr Brun sier så er det garantert at en vil bli pågrepet og tiltalt for det

Nei, man kan ikke tiltales for det å stikke av fra varetekt i seg selv. Det er som krikkert sier ikke straffbart. Men rømningsfare er et moment i vurderingen av om varetekt skal brukes, og om du har rømt fra varetekt så antar man vel at rømningsfaren ellers er stor.

 

 

Ok, ser at jeg har gjort en feil her, jeg tenkte at vedkommende stakk av fra retten i en pause eller lignende. Ikke at det er særlig stor sansynlighet for at han/hun får anledning til det akkurat med håndgjern og minst 2 politifolk som voktere

Lenke til kommentar

 

 

Litt usikker på hvilke paragrafer som vil bli tatt i bruk i et slikt tilfelle som nevnt ovenfor.

 

Men som Herr Brun sier så er det garantert at en vil bli pågrepet og tiltalt for det

Nei, man kan ikke tiltales for det å stikke av fra varetekt i seg selv. Det er som krikkert sier ikke straffbart. Men rømningsfare er et moment i vurderingen av om varetekt skal brukes, og om du har rømt fra varetekt så antar man vel at rømningsfaren ellers er stor.

 

 

Ok, ser at jeg har gjort en feil her, jeg tenkte at vedkommende stakk av fra retten i en pause eller lignende. Ikke at det er særlig stor sansynlighet for at han/hun får anledning til det akkurat med håndgjern og minst 2 politifolk som voktere

 

Ikke alle som møter i retten må ha på seg håndjern, eller? Jeg var 'publikum' i en straffesak og i pausen gikk tiltalte på en kafè som lå i nærheten (uten at noen passet på han).

Lenke til kommentar

 

 

 

Litt usikker på hvilke paragrafer som vil bli tatt i bruk i et slikt tilfelle som nevnt ovenfor.

 

Men som Herr Brun sier så er det garantert at en vil bli pågrepet og tiltalt for det

Nei, man kan ikke tiltales for det å stikke av fra varetekt i seg selv. Det er som krikkert sier ikke straffbart. Men rømningsfare er et moment i vurderingen av om varetekt skal brukes, og om du har rømt fra varetekt så antar man vel at rømningsfaren ellers er stor.

 

 

Ok, ser at jeg har gjort en feil her, jeg tenkte at vedkommende stakk av fra retten i en pause eller lignende. Ikke at det er særlig stor sansynlighet for at han/hun får anledning til det akkurat med håndgjern og minst 2 politifolk som voktere

 

Ikke alle som møter i retten må ha på seg håndjern, eller? Jeg var 'publikum' i en straffesak og i pausen gikk tiltalte på en kafè som lå i nærheten (uten at noen passet på han).

 

 

Det har nok med hvorvidt tiltalte er en fare for allmennheten, selv var jeg tilskuer i en ankesak etter en dom for inførsel av narkotika i gulating lagmannsrett da jeg gikk på videregående, i pausene ble alle de tiltalte påført håndjern før de ble ledet ut

Endret av crii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...