Gå til innhold

Bygge NAS - trenger tilbakemelding på valg av deler


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lyst å bygge meg et enkelt NAS for bruk sammen med FreeNAS og Plex/XBMC. Har hatt fokus på å kjøpe deler av god kvalitet, samt at det skal være oppgraderbart med flere disker senere, eller om jeg ønsker å bruke systemet til noe annet.

 

Jeg har sett meg ut følgende HW:

https://prisguiden.no/liste/150578

 

Disker: Western Digital Red 3TB x2
Kabinett: Fractal Design Node 304
Hovedkort: Asus H81I-PLUS
I fra før så har jeg 8GB RAM (noe jalla stjelt fra en HP-maskin, men som bør fungere?) samt en i5-CPU.
Jeg har en 240W PSU (også fra samme HP-maskin) som jeg tenkte jeg skulle teste først, men jeg må vel sannsynligvis kjøpe en ny da jeg tror formfaktoren HP har brukt er veldig spesiell, og vil sannsynligvis ikke passe inn i kabinettet.
Jeg kunne trengt noen tips til hva slags PSU jeg burde gå for, hvis jeg må kjøpe.
Hvordan ser dette ut?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg har lyst å bygge meg et enkelt NAS for bruk sammen med FreeNAS og Plex/XBMC. Har hatt fokus på å kjøpe deler av god kvalitet, samt at det skal være oppgraderbart med flere disker senere, eller om jeg ønsker å bruke systemet til noe annet.

 

Jeg har sett meg ut følgende HW:

https://prisguiden.no/liste/150578

 

Disker: Western Digital Red 3TB x2

Kabinett: Fractal Design Node 304

Hovedkort: Asus H81I-PLUS

 

I fra før så har jeg 8GB RAM (noe jalla stjelt fra en HP-maskin, men som bør fungere?) samt en i5-CPU.

 

Jeg har en 240W PSU (også fra samme HP-maskin) som jeg tenkte jeg skulle teste først, men jeg må vel sannsynligvis kjøpe en ny da jeg tror formfaktoren HP har brukt er veldig spesiell, og vil sannsynligvis ikke passe inn i kabinettet.

 

Jeg kunne trengt noen tips til hva slags PSU jeg burde gå for, hvis jeg må kjøpe.

 

Hvordan ser dette ut?

Kjøp to forskjellige harddisker (f.eks en wd og en seagate). Dersom det er en dårlig batch slipper du at begge dør samtidig.

 

Ser for meg at kabinettet blir noe digert i forhold til at du bare skal ha to harddisker? Vt dog ikke om noen mindre løsning jeg ville gått for selv, uten å bygge kabinett fra scratch.

Selv er jeg i ferd med å bygge NAS med to harddisker, har tatt harddiskbur fra gammelt jalla dell-kabinett (som forøvrig skal bli kjøleskap) og bruker PSU fra samme maskin. Oppå der blir det stående en HP pavilion dm1. Total størrelse: 13cm * 30cm * 20cm. (h*b*d) Skal ikke monteres sammen med det første, siden det ikke skal flyttes på.

Hvorfor ikke bruke kabinettet til HP-maskina?

 

Hvilken model av i5 har du? Finnes flere generasjoner og modeller, der de gamle ikke passer med de nye etc.

 

DDR2 eller DDR3?

 

i5 og 8GB RAM blir vel noe overkill, men det skader ikke.

 

Hvilken HP-maskin?

 

Det holder forresten med ett innlegg. :)

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Vel, for det første så er HP-maskinen utstyrt med hovedkort i BTX-formfaktoren, som gjør det vanskelig å finne passende kabinett, eller nytt hovedkort (hvis du tenkte gjenbruk av chassis).

For det andre så er det plass til kun 2 disker, kanskje 3 (med litt modding), så den er veldig lite fremtidsrettet.

 

Men jeg har vært inne på tanken med å smelle inn et par disker inn i HP-maskinen, for så bare bruke den til jeg har et faktisk behov for å oppgradere eller noe går i stykker.

 

Dette er forøvrig maskinen:
http://icecat.us/en/p/hp/ay032av/pcs-workstations-8100-3921127.html

 

Edit:

Ser ut som det er en Intel Core i5-650 i maskinen. Som er socket LGA1156, som ikke vil passe på hovedkortet jeg linket (eller noen andre for den saks skyld...)

 

 

 

Det holder forresten med ett innlegg. :)

 

Har jeg laget flere innlegg?

Endret av ZintZaft
Lenke til kommentar

Vel, for det første så er HP-maskinen utstyrt med hovedkort i BTX-formfaktoren, som gjør det vanskelig å finne passende kabinett, eller nytt hovedkort (hvis du tenkte gjenbruk av chassis).

For det andre så er det plass til kun 2 disker, kanskje 3 (med litt modding), så den er veldig lite fremtidsrettet.

 

Men jeg har vært inne på tanken med å smelle inn et par disker inn i HP-maskinen, for så bare bruke den til jeg har et faktisk behov for å oppgradere eller noe går i stykker.

 

Dette er forøvrig maskinen:

http://icecat.us/en/p/hp/ay032av/pcs-workstations-8100-3921127.html

 

Edit:

Ser ut som det er en Intel Core i5-650 i maskinen. Som er socket LGA1156, som ikke vil passe på hovedkortet jeg linket (eller noen andre for den saks skyld...)

 

Det holder forresten med ett innlegg. :)

Har jeg laget flere innlegg?

 

Har et Dell-kabinett og et hovedkort, begge med BTX-formfaktor, som du kan få. :) Dell XPS 420. PM meg hvis du vil ha det. Følger med minnekortleser i front. Alle kabler som er vanskelige å få tak i følger med. Displayet i front fungerer utmerket.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

 

Vel, for det første så er HP-maskinen utstyrt med hovedkort i BTX-formfaktoren, som gjør det vanskelig å finne passende kabinett, eller nytt hovedkort (hvis du tenkte gjenbruk av chassis).

For det andre så er det plass til kun 2 disker, kanskje 3 (med litt modding), så den er veldig lite fremtidsrettet.

 

Men jeg har vært inne på tanken med å smelle inn et par disker inn i HP-maskinen, for så bare bruke den til jeg har et faktisk behov for å oppgradere eller noe går i stykker.

 

Dette er forøvrig maskinen:

http://icecat.us/en/p/hp/ay032av/pcs-workstations-8100-3921127.html

 

Edit:

Ser ut som det er en Intel Core i5-650 i maskinen. Som er socket LGA1156, som ikke vil passe på hovedkortet jeg linket (eller noen andre for den saks skyld...)

 

Det holder forresten med ett innlegg. :)

Har jeg laget flere innlegg?

 

Har et Dell-kabinett og et hovedkort, begge med BTX-formfaktor, som du kan få. :) Dell XPS 420. PM meg hvis du vil ha det. Følger med minnekortleser i front. Alle kabler som er vanskelige å få tak i følger med. Displayet i front fungerer utmerket.

 

 

Takk for tilbudet, men jeg gjorde noen mål nå, og det ser ut som HP-maskinen vil passe akkurat i en skuffe i TV-benken.

 

Da tror jeg at jeg kommer til å kjøre på med et par disker, så får vi se hvor det bærer.

 

Takk for all info :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...