Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Veggedyr i leilighet


akristina92

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det har seg sånn at vi har fått veggedyr i leiligheten vi leier. Flytta inn sent i februar, og problemet oppstod i midten av august.

 

Hvem har egentlig ansvaret for å dekke kostnaden til skadedyrkontrollen? Er det sannsynlig at slikt blir dekket av utleiers forsikring? Jeg tenker jo at uansett "hvem sin feil" det er, så må det jo være umulig å komme med noe konkret bevis noen veier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kven som har ansvaret vil være avhengig av fleire faktorar og er eigentleg ikkje så veldig relevant.

 

Det du som leigetakar må gjere er å melde frå til utleigaren, både for å påberope dette som ein mangel, men også for å oppfølge leigetakars plikt til å avverge økonomisk tap for utleigaren.

 

I utgangspunktet er det huseigaren som dekker kostnaden, når skadedyrkontrollen har vært der og ordna opp så vil nok dei kunne seie noke om årsaken til utbruddet. Dette vil kunne føre til eit regresskrav mot deg dersom du har gjort noke som er klandreverdig slik at skaden oppstod. Men det må du nesten ta når den tida kjem, det viktigaste no er å få ordna opp så fort som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. :)

 

Jeg leste igjennom paragraf 5-5, 5-7 og 5-8.

 

5-8 virket spesielt interessant: "Utleieren kan kreve erstatning for tap som følge av at leieren ikke oppfyller sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6. Dette gjelder likevel ikke så langt leieren godtgjør at misligholdet skyldes en hindring utenfor leierens kontroll som leieren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å ha unngått eller overvunnet følgene av."

 

 

Siden det ikke finnes en spesiell grunn til at veggedyr oppstår (annet en at de kommer med gjester/reisende bebobere, eller at de eventuelt flytter seg/sprer seg mellom leiligheter), så vil jeg jo absolutt påstå at skaden er utenfor vår kontroll.

 

 

Uansett så har jeg purret på å få samboer til å kontakte utleier, siden hun framleier til meg og er ansvarlig for kommunikasjon mellom oss og utleier, så vi får se :)

 

Takk for hjelp uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Siden det ikke finnes en spesiell grunn til at veggedyr oppstår (annet en at de kommer med gjester/reisende bebobere, eller at de eventuelt flytter seg/sprer seg mellom leiligheter), så vil jeg jo absolutt påstå at skaden er utenfor vår kontroll.

Sånn sett burde jo utleier være ansvarlig for vask også, for det finnes ikke en spesiell grunn til at skitt oppstår (annet enn at det kommer med gjester/reisende bebobere, eller at det eventuelt flytter seg/sprer seg mellom leiligheter). Så du burde i grunn forlange at utleier også vasker for deg.
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Takk for svar. :)

 

Jeg leste igjennom paragraf 5-5, 5-7 og 5-8. 

 

5-8 virket spesielt interessant: "Utleieren kan kreve erstatning for tap som følge av at leieren ikke oppfyller sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6. Dette gjelder likevel ikke så langt leieren godtgjør at misligholdet skyldes en hindring utenfor leierens kontroll som leieren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å ha unngått eller overvunnet følgene av."

 

 

Siden det ikke finnes en spesiell grunn til at veggedyr oppstår (annet en at de kommer med gjester/reisende bebobere, eller at de eventuelt flytter seg/sprer seg mellom leiligheter), så vil jeg jo absolutt påstå at skaden er utenfor vår kontroll. 

 

 

Uansett så har jeg purret på å få samboer til å kontakte utleier, siden hun framleier til meg og er ansvarlig for kommunikasjon mellom oss og utleier, så vi får se :)

 

Takk for hjelp uansett.

 

Hei, lurte på å lage en ny tråd. Men jeg er interessert i hvordan dette endte for ditt vedkommende? Fikk du noe erstatningskrav?

 

Jeg prøver å gjøre litt research for min mor nå. Hun har fått veggdyr som har spredd seg ned til hennes leilighet fra naboens over. Dette er i et lite sameie med ~20 leiligheter i samme bygning. Min mor eier sin leilighet, men leiligheten der infesteringen startet er utleid av dens eier. Sameiet prøver nå å finne ut hvem som skal ta regningen. Da spesielt for 2 leiligheter som er "smittet" av den problemet oppstod i. Skadedyr bekjemperne brukte uttrykk som "det verste de har sett" om stedet der infesteringen startet, og det er ingen tvil om at det er den leiligheten som problemet begynte i. Eier forsøker selvfølgelig så godt han kan å slippe unna ansvaret. Sameiet har ikke forsikring som dekker veggdyr. Er det noen som har noen erfaring med liknende saker?

Lenke til kommentar

Hei, lurte på å lage en ny tråd. Men jeg er interessert i hvordan dette endte for ditt vedkommende? Fikk du noe erstatningskrav?

 

Jeg prøver å gjøre litt research for min mor nå. Hun har fått veggdyr som har spredd seg ned til hennes leilighet fra naboens over. Dette er i et lite sameie med ~20 leiligheter i samme bygning. Min mor eier sin leilighet, men leiligheten der infesteringen startet er utleid av dens eier. Sameiet prøver nå å finne ut hvem som skal ta regningen. Da spesielt for 2 leiligheter som er "smittet" av den problemet oppstod i. Skadedyr bekjemperne brukte uttrykk som "det verste de har sett" om stedet der infesteringen startet, og det er ingen tvil om at det er den leiligheten som problemet begynte i. Eier forsøker selvfølgelig så godt han kan å slippe unna ansvaret. Sameiet har ikke forsikring som dekker veggdyr. Er det noen som har noen erfaring med liknende saker?

 

Eg rekner med at skadedyrkontrollen kunne påvise at problemet oppsto i den nemnte leiligheita og spredde seg vidare?

 

Vanligvis vil veggdyr være noke som kjem gjennom bagasje frå andre boligar som har hatt veggdyr, så det er nok mest sannsynleg at leigetakaren i den andre leiligheita har hatt med veggdyr i baggasjen og dermed sjølv forårsaka skaden.

I forhold til forsikring så vil det ikkje være alltid slike skadedyr som ikkje forårsaker skade på sjølve bygninga blir dekt av forsikringa.

 

I mine auger så er den mest minnelige løysninga at dere alle (sameiget og andelseigarane) sjekker om nokon har forsikring som eventuelt dekker slike ting. Deretter så ville dekt dette gjennom sameiget. Det begrunner eg fyrst og fremst med at det er litt tilfeldig kven som er uheldige og tar med skadedyr heim på denne måten, og det blir vanskelig å bevise at dette er noke som bebuaren burde ha oppdaga på forhånd. Dersom dere går på eigaren(leigaren av den aktuelle leiligheita så vil dere fort møte på problemer der eigar/leigar skylder på dei andre for å ikkje ha gjort forebyggande tiltak som tetting av utettheiter i veggane, vekkrydding av mat og matsøl, osv.

Av og til er det enklast å ta det på den store rekninga i staden for å prøve å få eigaren/leigaren til å ta heile rekninga.

 

Med forbehold om at eg ikkje kjenner detaljane i saka.

Lenke til kommentar

 

Siden det ikke finnes en spesiell grunn til at veggedyr oppstår (annet en at de kommer med gjester/reisende bebobere, eller at de eventuelt flytter seg/sprer seg mellom leiligheter), så vil jeg jo absolutt påstå at skaden er utenfor vår kontroll.

Sånn sett burde jo utleier være ansvarlig for vask også, for det finnes ikke en spesiell grunn til at skitt oppstår (annet enn at det kommer med gjester/reisende bebobere, eller at det eventuelt flytter seg/sprer seg mellom leiligheter). Så du burde i grunn forlange at utleier også vasker for deg.

 

 

Tullete å si. Mye av støvet er for eksempel død hud som flasser av. Man har hår man mister, smuler fra maten, støv som kommer inn gjennom vinduer, skitt som blir dratt inn når man går ut og inn, etc etc etc etc etc etc.

 

Så det er en "spesiell" grunn til at skitt og støv oppstår i en leilighet og det er beboerne som skaper 99% av det selv. Men jeg printe ut innlegget ditt og få huseier til å betale vaskedame jeg, han kommer helt sikkert til å synes det du skriver er veldig fornuftig :rofl::wallbash:

Lenke til kommentar

 

Hei, lurte på å lage en ny tråd. Men jeg er interessert i hvordan dette endte for ditt vedkommende? Fikk du noe erstatningskrav?

 

Jeg prøver å gjøre litt research for min mor nå. Hun har fått veggdyr som har spredd seg ned til hennes leilighet fra naboens over. Dette er i et lite sameie med ~20 leiligheter i samme bygning. Min mor eier sin leilighet, men leiligheten der infesteringen startet er utleid av dens eier. Sameiet prøver nå å finne ut hvem som skal ta regningen. Da spesielt for 2 leiligheter som er "smittet" av den problemet oppstod i. Skadedyr bekjemperne brukte uttrykk som "det verste de har sett" om stedet der infesteringen startet, og det er ingen tvil om at det er den leiligheten som problemet begynte i. Eier forsøker selvfølgelig så godt han kan å slippe unna ansvaret. Sameiet har ikke forsikring som dekker veggdyr. Er det noen som har noen erfaring med liknende saker?

 

Eg rekner med at skadedyrkontrollen kunne påvise at problemet oppsto i den nemnte leiligheita og spredde seg vidare?

 

Vanligvis vil veggdyr være noke som kjem gjennom bagasje frå andre boligar som har hatt veggdyr, så det er nok mest sannsynleg at leigetakaren i den andre leiligheita har hatt med veggdyr i baggasjen og dermed sjølv forårsaka skaden.

I forhold til forsikring så vil det ikkje være alltid slike skadedyr som ikkje forårsaker skade på sjølve bygninga blir dekt av forsikringa.

 

I mine auger så er den mest minnelige løysninga at dere alle (sameiget og andelseigarane) sjekker om nokon har forsikring som eventuelt dekker slike ting. Deretter så ville dekt dette gjennom sameiget. Det begrunner eg fyrst og fremst med at det er litt tilfeldig kven som er uheldige og tar med skadedyr heim på denne måten, og det blir vanskelig å bevise at dette er noke som bebuaren burde ha oppdaga på forhånd. Dersom dere går på eigaren(leigaren av den aktuelle leiligheita så vil dere fort møte på problemer der eigar/leigar skylder på dei andre for å ikkje ha gjort forebyggande tiltak som tetting av utettheiter i veggane, vekkrydding av mat og matsøl, osv.

Av og til er det enklast å ta det på den store rekninga i staden for å prøve å få eigaren/leigaren til å ta heile rekninga.

 

Med forbehold om at eg ikkje kjenner detaljane i saka.

 

 

Skadedyr bekjemperne sier at leiligheten med utspringet er noe av det verste de har sett, og det er ingen tvil om at det er der det stammer fra. De kan ikke skjønne at det er mulig å ikke legge merke til at det var kommet veggdyr heller. Og sier sånn sett at de tror leietaker må ha vært klar over problemet, men altså har latt være å foreta seg noe, og ikke engang meldt i fra til eier. Jeg mener vedtektene i sameiet krever at eiere som leier ut skal kontrollere leilighetene sine minst 2 ganger i året (Men det kan være det bare er en adgang man har i utleieloven?). Og eier av den leiligheten sier han gjorde det for 4 måneder siden. Det sier skadedyr bekjemperne forsåvidt at de også stiller seg tvilende til at han skal ha gjort. Infesteringen må ha vært der ihvertfall et år for å bli så ille som det er der. Hos min mor brukte de hund for å søke etter veggdyr. Den markerte så de fant litt avføring, og ett veggdyr, tror det var dødt allerede. Men hele leiligheten hennes måtte da tømmes og settes på fryselager, så var det gassing og steaming av leiligheten 2 ganger. I leiligheten over er de i gang med å rive vegger som pakkes inn og tapes i plast før de sendes til destruering.

 

Jeg tror styret nå kikker på hvem som skal ta regningen. Men det har jo blitt unødvendig dyrt. Da både eier og leietaker burde ha oppdaget dette. Og da kunne satt iverk tiltak som hadde begrenset spredningen. Personlig mener jeg det må være eier som er ansvarlig, men at han kan ha krav overfor leietaker som ikke meldte ifra. Det er liksom noe logikk i det, men er jussen på min side?

Lenke til kommentar

Dersom det var så gale så berre sjå vekk frå mitt tidligare svar.

 

Her er det heilt klart leigetakaren som har ansvaret. Leigetakaren har blant anna brutt sin plikt til å melde frå og forhindre skade etter husleigelova:

 

 

§ 5-5.Skade på husrommet

Oppdager leieren skade på husrommet som må utbedres uten opphold, plikter leieren straks å sende melding om det til utleieren. Andre skader på husrommet som oppdages, plikter leieren å sende melding om innen rimelig tid.

Leieren plikter å gjøre det som med rimelighet kan kreves for å avverge økonomisk tap for utleieren som følge av skade som nevnt i første ledd første punktum. Er leieren ikke ansvarlig for skaden, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved tiltaket og en rimelig godtgjørelse for utført arbeid.

 

Så då er det eigaren av leiligheita som er ansvarlig, men ein kan kreve regress av leigetakaren for å ikkje ha sagt i frå og gjort det som kan gjerast for å unngå at problemet fekk slike konsekvensar.

 

Om vedtektene i sameiget krever at utleiger skal sjekke så leiligheitene som blir leigd ut så er dette noke du må sjekke opp i vedtektene. Husleigelova åpner for at utleiger kan foreta slike tilsyn så lenge det er varsla innen rimelig tid.

Lenke til kommentar

Når det gjelder tilsyns biten så er vel den litt uinteressant nå? Eier av leiligheten har påstått/innrømmet at han har foretatt tilsyn for 4 måneder siden. Så om det står i vedtektene, eller om det bare en noe han har adgang til å gjøre i henhold til husleieloven. Så har han uansett sagt at han har gjort det. Han kan ha påstått at han har gjort det fordi han trodde at han var pliktig å gjøre det i henhold til vedtekter eller husleieloven. Men det er altså grunn til å tro at han rent faktisk ikke har vært i sin egen leilighet på svært lang tid. Men å bevise det er en annen ting. Han sier han var der, men ikke så noenting...

 

Jeg tror det er på det rene at dette skulle vært en sak mellom leietaker og eier av leiligheten. Men når det sprer seg videre? Har min mor og den andre eieren som også fikk "smitte" fra første leilighet et krav mot eier, eller leietaker av den leiligheten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Så det er en "spesiell" grunn til at skitt og støv oppstår i en leilighet og det er beboerne som skaper 99% av det selv. Men jeg printe ut innlegget ditt og få huseier til å betale vaskedame jeg, han kommer helt sikkert til å synes det du skriver er veldig fornuftig :rofl::wallbash:

Godt, da virker vi å være enige i at hverken husvask eller skadedyrbekjempelse i utgangspunktet er utleiers ansvar .
Lenke til kommentar

Jeg tror det er på det rene at dette skulle vært en sak mellom leietaker og eier av leiligheten. Men når det sprer seg videre? Har min mor og den andre eieren som også fikk "smitte" fra første leilighet et krav mot eier, eller leietaker av den leiligheten?

 

Jeg finner ingenting på lovdata av dommer i liknende tilfeller, må man ha "pro"?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Siden det ikke finnes en spesiell grunn til at veggedyr oppstår (annet en at de kommer med gjester/reisende bebobere, eller at de eventuelt flytter seg/sprer seg mellom leiligheter), så vil jeg jo absolutt påstå at skaden er utenfor vår kontroll.

Sånn sett burde jo utleier være ansvarlig for vask også, for det finnes ikke en spesiell grunn til at skitt oppstår (annet enn at det kommer med gjester/reisende bebobere, eller at det eventuelt flytter seg/sprer seg mellom leiligheter). Så du burde i grunn forlange at utleier også vasker for deg.

 

 

Tullete og meningsløs sammenligning. I følge Forskrift om skadedyrbekjempelse er det huseiers ansvar å både forebygge forekomst av skadedyr og å sette i verk nødvendige tiltak på egen eiendom dersom problemet oppstår.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...