Gå til innhold

Steam har blitt billigere i Norge etter valutaendring


Anbefalte innlegg

A sermon from the Church of PC Master Race and messiah Gabe:

 

An on this day saith lord Gabe; thou shalt procure thine games in local coin, and Steam shall not asketh of thee coin of the the Union nor the Holy States. And it was good.

And the peasants praised Lord and Saviour Gabe, for His holy light shined upon them and thus they rejoiced.

Amen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper det som har skjedd er at steam har raskt bare konvertert priser fra USD-> NOK, derfor er endel tilng billigere.

 

Derimot, man kan se at enkelte utgivere (EA!) har justert alle prisene sine.

EA spill har økt med 50%-100% over hele fjøla siden i går!

Tipper vi ser andre utgivere begynne med det samme

 

En dobling i pris var da voldsomt. Håper dette bare gjelder de rimeligere titlene, er surt å måtte betale 800-900 kr for nye stortitler. Men har de skrudd opp den opprinnelige europrisen, som igjen fører til høyere kronepris, eller er det bare kroneprisen som er skrudd opp?

Lenke til kommentar

 

Tipper det som har skjedd er at steam har raskt bare konvertert priser fra USD-> NOK, derfor er endel tilng billigere.

 

Derimot, man kan se at enkelte utgivere (EA!) har justert alle prisene sine.

EA spill har økt med 50%-100% over hele fjøla siden i går!

Tipper vi ser andre utgivere begynne med det samme

 

En dobling i pris var da voldsomt. Håper dette bare gjelder de rimeligere titlene, er surt å måtte betale 800-900 kr for nye stortitler. Men har de skrudd opp den opprinnelige europrisen, som igjen fører til høyere kronepris, eller er det bare kroneprisen som er skrudd opp?

 

Er vel bare et tiddspørsmål før andre utgivere hiver seg på.

 

Når gamle spill som Battlefield BC2 stiger fra 9,99 euro (81kr) til 180kr (økning på ~125%)

Burnout Ultimate Paradise: 5,99euro (49kr) til 140kr en økning på nesten 200%!

Mass Effect 1 7,99 euro (65kr) til 140kr er også godt over 100% økning.

 

Hvor skal ikke da Ubisoft og andre hive seg på? Tipper vi får se 500kr på nye releaser for både Ubi og EA i framtiden.

 

Vi har bare et kort blaff av glede av å ha "amerikanske priser" i noen dager før alle andre utviklere er klare med norske priser.

Lenke til kommentar

Er vel bare et tiddspørsmål før andre utgivere hiver seg på.

 

Når gamle spill som Battlefield BC2 stiger fra 9,99 euro (81kr) til 180kr (økning på ~125%)

Burnout Ultimate Paradise: 5,99euro (49kr) til 140kr en økning på nesten 200%!

Mass Effect 1 7,99 euro (65kr) til 140kr er også godt over 100% økning.

 

Hvor skal ikke da Ubisoft og andre hive seg på? Tipper vi får se 500kr på nye releaser for både Ubi og EA i framtiden.

 

Ok, så denne 50-100% prisøkningen gjelder stort sett eldre/"budsjett" spill. Vi får se hva som skjer dersom prisen på nye stortitler økes også (men jeg forventer ikke samme drastiske økning i pris). Hender jeg kjøper nye stortitler i norske nettbutikker med Steam-kode til en lavere pris enn i Steam.

 

Jeg vil ta en nærmere titt på disse prisjusteringene selv senere når jeg får tid (ønsker bl.a. å finne ut om europrisene ble skrudd opp i utgangspunktet).

Lenke til kommentar

En kjapp sjekk opp mot Origin viste at de fleste titlene er betydelig billigere der enn på Steam, men noen er også dyrere. F.eks. Crysis er 79,- på Origin og 200,- på Steam. Crysis 2 ME er også 200,- på Steam men på Origin er det hele 299,- Hva er det de driver med på EA? For meg virker det som om prising strategien deres er fullstendig ulogisk.

Lenke til kommentar

Tipper det som har skjedd er at steam har raskt bare konvertert priser fra USD-> NOK, derfor er endel tilng billigere.

 

Derimot, man kan se at enkelte utgivere (EA!) har justert alle prisene sine.

EA spill har økt med 50%-100% over hele fjøla siden i går!

Tipper vi ser andre utgivere begynne med det samme

The SIms 3: 270,00 kr

Lenke til kommentar

Nåja. Det går litt opp og ned. Dying Light koster 450kr. Altså ?55.

 

Synes det er mye rot på Steam nå. En del spill som viser feil pris (feks Serious Sam 3 som viser 1,99 NOK helt til du kommer til checkout hvor det plutselig står 30kr). Dessuten er det langt mer forvirrende prisgivning. Før hadde man liksom 50 eller 60 dollar på større spill. Nå varierer det mellom 340, 400, 449 of 499.

Lenke til kommentar

Kikket litt rundt på steam i dag.

Det er riktig at noen spill er blitt billiegere, men noen er blitt utrolig mye dyrere!

 

Spore Complete Pack: 480kr. (før 25.99 euro= 212kr)

Sims Medieval: 140kr (før 9,99euro=81kr)

Alice Madness Returns: 180Kr (før 9,99euro=81kr)

Mass Effect 1: 140Kr (før 7,99euro=65kr)

BF2= 9,99 euro til 140kr

BFBC2:9,99euro til 180kr

Burnout Ultimate Paradise: 5,99euro til 140kr (49kr->140kr)

DeadSpace1+2: 9,99->140kr

 

Ser ut til at alle EA games har blitt mye dyrere..

 

Ser ut til at alle EA spill som var 9,99euro nå koster 140kr-180!!!

 

I tillegg CIv V Gods and Kings fra 29,99euro til 340 Kr (fra 244->340)

 

Enda en grunn til at EA kan suge en.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt skuffende at Far Cry 4 nå står oppført med en pris på kr 499,-. Det er en god hundrelapp for mye.

 

Konsollpriser på pc-spill blir nok en hit...

 

Forøvrig litt spesielt at en kan bestille en fysisk kopi av FC4 for 399,- på cdon, men de legger seg også på konsollpriser (479,-) for download-versjon. Antar det er Ubisoft/uplay som dikterer prisen der.

 

Fullstendig ulogisk er det i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke stol på prisene. Kjøpte akkurat Dead Rising 2 som jeg trodde var på tilbud til 36,99kr. Stod fortsatt det da jeg trykka på kjøp i kassa, men da jeg fikk kvitering fra steam så stod det 305kr.

 

Har sendt inn en ticket om at jeg helst vil ha kjøpet kansellert, men med steam sitt rykte på kundebhendling så forventer jeg ikke stort...

 

Ville holdt meg langt unna kjøp direkte på Steam i tiden fremover. Kjøpt heller fra tredjepartssider (er uansett billigere).

Lenke til kommentar

Det finnes tilfeldigvis ikke en tjeneste som sammenligner Steam-prisene for de forskjellige regionene? Det kan da ikke være så forferdelig vanskelig å lage et script som henter ut prisen på et par tusen titler.

 

Er veldig skeptisk til at Steam kommer til å holde seg billigere i Norge, hadde jeg vært Valve (evt. andre selskaper som bestemmer pris) hadde jeg skrudd ned prisene nå som dette er nyheter, så justert dem sakte men sikkert opp igjen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...