Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Om sammenheng mellom dreiemoment, effekt, turtall og giring


Anbefalte innlegg

Det er nok ganske sikkert en firehjulsdrevet Model S.

 

De har ikke tid/ressurser til å komme med noen ny plattform nå sånn helt plutselig, og de har uansett måttet jobbe hardt med dual-engine-drivlinja si for å få ferdig designet til Model X. Da burde det være en relativt smal sak for dem å putte inn en ekstra drive-enhet i Model S.

 

Det jeg er spent på er effekten. Uten begrensning på effekt vil et slikt oppsett gi 900hk og et helt idiotisk dreiemoment.

 

Dreiemomentet bestemmes jo av effekten og det gjeldene turtallet på elektromotoren som passer til hjulenes hastighet til enhver tid? Dreimomentet er hverken mer eller mindre idiotisk enn effekten.

 

AtW

Endret av Hårek
Denne tråden er splittet ut fra tråden "Hinter om ny Tesla om én uke"
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det er nok ganske sikkert en firehjulsdrevet Model S.

 

De har ikke tid/ressurser til å komme med noen ny plattform nå sånn helt plutselig, og de har uansett måttet jobbe hardt med dual-engine-drivlinja si for å få ferdig designet til Model X. Da burde det være en relativt smal sak for dem å putte inn en ekstra drive-enhet i Model S.

 

Det jeg er spent på er effekten. Uten begrensning på effekt vil et slikt oppsett gi 900hk og et helt idiotisk dreiemoment.

Dreiemomentet bestemmes jo av effekten og det gjeldene turtallet på elektromotoren som passer til hjulenes hastighet til enhver tid? Dreimomentet er hverken mer eller mindre idiotisk enn effekten.

 

AtW

Effekt er ett produkt av dreiemoment, og turtall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Det er nok ganske sikkert en firehjulsdrevet Model S.

 

De har ikke tid/ressurser til å komme med noen ny plattform nå sånn helt plutselig, og de har uansett måttet jobbe hardt med dual-engine-drivlinja si for å få ferdig designet til Model X. Da burde det være en relativt smal sak for dem å putte inn en ekstra drive-enhet i Model S.

 

Det jeg er spent på er effekten. Uten begrensning på effekt vil et slikt oppsett gi 900hk og et helt idiotisk dreiemoment.

Dreiemomentet bestemmes jo av effekten og det gjeldene turtallet på elektromotoren som passer til hjulenes hastighet til enhver tid? Dreimomentet er hverken mer eller mindre idiotisk enn effekten.

 

AtW

Effekt er ett produkt av dreiemoment, og turtall.

 

 

Er ikke det det samme som jeg skrev, formulert på en annen måte?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er nok ganske sikkert en firehjulsdrevet Model S.

 

De har ikke tid/ressurser til å komme med noen ny plattform nå sånn helt plutselig, og de har uansett måttet jobbe hardt med dual-engine-drivlinja si for å få ferdig designet til Model X. Da burde det være en relativt smal sak for dem å putte inn en ekstra drive-enhet i Model S.

 

Det jeg er spent på er effekten. Uten begrensning på effekt vil et slikt oppsett gi 900hk og et helt idiotisk dreiemoment.

Dreiemomentet bestemmes jo av effekten og det gjeldene turtallet på elektromotoren som passer til hjulenes hastighet til enhver tid? Dreimomentet er hverken mer eller mindre idiotisk enn effekten.

 

AtW

Effekt er ett produkt av dreiemoment, og turtall.

 

 

Er ikke det det samme som jeg skrev, formulert på en annen måte?

 

AtW

 

Mnja, Effekt er ett produkt av dreiemoment x turtall. Dreiemoment er ergo ikke ett produkt av effekt og turtall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er nok ganske sikkert en firehjulsdrevet Model S.

 

De har ikke tid/ressurser til å komme med noen ny plattform nå sånn helt plutselig, og de har uansett måttet jobbe hardt med dual-engine-drivlinja si for å få ferdig designet til Model X. Da burde det være en relativt smal sak for dem å putte inn en ekstra drive-enhet i Model S.

 

Det jeg er spent på er effekten. Uten begrensning på effekt vil et slikt oppsett gi 900hk og et helt idiotisk dreiemoment.

Dreiemomentet bestemmes jo av effekten og det gjeldene turtallet på elektromotoren som passer til hjulenes hastighet til enhver tid? Dreimomentet er hverken mer eller mindre idiotisk enn effekten.

 

AtW

Effekt er ett produkt av dreiemoment, og turtall.

 

 

Er ikke det det samme som jeg skrev, formulert på en annen måte?

 

AtW

 

Mnja, Effekt er ett produkt av dreiemoment x turtall. Dreiemoment er ergo ikke ett produkt av effekt og turtall.

 

 

Jeg sa ikke at det var et produkt, jeg sa det bestemmes av. I mine øyne er det en mer hensiktsmessig måte å forklare det også, motoren leverer en effekt, ikke et fast moment, derfor er det mer beskrivende for hvordan det fysisk fungerer.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det er nok ganske sikkert en firehjulsdrevet Model S.

 

De har ikke tid/ressurser til å komme med noen ny plattform nå sånn helt plutselig, og de har uansett måttet jobbe hardt med dual-engine-drivlinja si for å få ferdig designet til Model X. Da burde det være en relativt smal sak for dem å putte inn en ekstra drive-enhet i Model S.

 

Det jeg er spent på er effekten. Uten begrensning på effekt vil et slikt oppsett gi 900hk og et helt idiotisk dreiemoment.

Dreiemomentet bestemmes jo av effekten og det gjeldene turtallet på elektromotoren som passer til hjulenes hastighet til enhver tid? Dreimomentet er hverken mer eller mindre idiotisk enn effekten.

 

AtW

Effekt er ett produkt av dreiemoment, og turtall.

Er ikke det det samme som jeg skrev, formulert på en annen måte?

 

AtW

Mnja, Effekt er ett produkt av dreiemoment x turtall. Dreiemoment er ergo ikke ett produkt av effekt og turtall.

Jeg sa ikke at det var et produkt, jeg sa det bestemmes av. I mine øyne er det en mer hensiktsmessig måte å forklare det også, motoren leverer en effekt, ikke et fast moment, derfor er det mer beskrivende for hvordan det fysisk fungerer.

 

AtW

Det er motsatt av det du sier.

Motor levere en varierende effekt på akslingen avhengig av turtallet. Dreiemoment på akslingen er det samme (fast moment). Uansett hva turtall på motoren kjører på

 

Effekt= Dreiemoment * sykluser pr tidsenhet.

 

Dreiemoment på drivhjula kan være forskjellig moment på en bestemt turtall takket være girkassa.

 

Du kan ha en motor som har høy effekt, med forholdvis lav dreiemoment, men som kan kjøres opp i høyere turtaller.

 

Du kan ha en motor nr.2 som har samme effekt som motor 1, men ha høy dreiemoment, men kan kun kjøre turtaller som er lavere en motor 1.

 

Motor nr 2 vil akselerere fortere enn motor nr1, men motor nr1 vil kunne ta den igjen på toppfart.

 

Effekt er en generell beskrivelse på ytelse på en motor. Hvor bra den vil yte på en gitt kjøretøy, der vekt er en faktor. kan dreiemoment og turtall være vidt forskjellig avhengig av motor.

Dreiemomentet bestemmer "skyvet" du opplever når du går fra 0-100.

Endret av Greddi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er nok ganske sikkert en firehjulsdrevet Model S.

 

De har ikke tid/ressurser til å komme med noen ny plattform nå sånn helt plutselig, og de har uansett måttet jobbe hardt med dual-engine-drivlinja si for å få ferdig designet til Model X. Da burde det være en relativt smal sak for dem å putte inn en ekstra drive-enhet i Model S.

 

Det jeg er spent på er effekten. Uten begrensning på effekt vil et slikt oppsett gi 900hk og et helt idiotisk dreiemoment.

Dreiemomentet bestemmes jo av effekten og det gjeldene turtallet på elektromotoren som passer til hjulenes hastighet til enhver tid? Dreimomentet er hverken mer eller mindre idiotisk enn effekten.

 

AtW

Effekt er ett produkt av dreiemoment, og turtall.

Er ikke det det samme som jeg skrev, formulert på en annen måte?

 

AtW

Mnja, Effekt er ett produkt av dreiemoment x turtall. Dreiemoment er ergo ikke ett produkt av effekt og turtall.

Jeg sa ikke at det var et produkt, jeg sa det bestemmes av. I mine øyne er det en mer hensiktsmessig måte å forklare det også, motoren leverer en effekt, ikke et fast moment, derfor er det mer beskrivende for hvordan det fysisk fungerer.

 

AtW

Det du skriver er værtfall feil.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Det er nok ganske sikkert en firehjulsdrevet Model S.

 

De har ikke tid/ressurser til å komme med noen ny plattform nå sånn helt plutselig, og de har uansett måttet jobbe hardt med dual-engine-drivlinja si for å få ferdig designet til Model X. Da burde det være en relativt smal sak for dem å putte inn en ekstra drive-enhet i Model S.

 

Det jeg er spent på er effekten. Uten begrensning på effekt vil et slikt oppsett gi 900hk og et helt idiotisk dreiemoment.

Dreiemomentet bestemmes jo av effekten og det gjeldene turtallet på elektromotoren som passer til hjulenes hastighet til enhver tid? Dreimomentet er hverken mer eller mindre idiotisk enn effekten.

 

AtW

Effekt er ett produkt av dreiemoment, og turtall.

Er ikke det det samme som jeg skrev, formulert på en annen måte?

 

AtW

Mnja, Effekt er ett produkt av dreiemoment x turtall. Dreiemoment er ergo ikke ett produkt av effekt og turtall.

Jeg sa ikke at det var et produkt, jeg sa det bestemmes av. I mine øyne er det en mer hensiktsmessig måte å forklare det også, motoren leverer en effekt, ikke et fast moment, derfor er det mer beskrivende for hvordan det fysisk fungerer.

 

AtW

Det er motsatt av det du sier.

Motor levere en varierende effekt på akslingen avhengig av turtallet. Dreiemoment på akslingen er det samme (fast moment). Uansett hva turtall på motoren kjører på

 

Effekt= Dreiemoment * sykluser pr tidsenhet.

 

Dreiemoment på drivhjula kan være forskjellig moment på en bestemt turtall takket være girkassa.

 

Du kan ha en motor som har høy effekt, med forholdvis lav dreiemoment, men som kan kjøres opp i høyere turtaller.

 

Du kan ha en motor nr.2 som har samme effekt som motor 1, men ha høy dreiemoment, men kan kun kjøre turtaller som er lavere en motor 1.

 

Motor nr 2 vil akselerere fortere enn motor nr1, men motor nr1 vil kunne ta den igjen på toppfart.

 

Effekt er en generell beskrivelse på ytelse på en motor. Hvor bra den vil yte på en gitt kjøretøy, der vekt er en faktor. kan dreiemoment og turtall være vidt forskjellig avhengig av motor.

Dreiemomentet bestemmer "skyvet" du opplever når du går fra 0-100.

 

 

Snakker du nå om en elektromotor, eller en bensin/diesel? Høres ut som sistnevnte, det du sier er uansett feil, med fornuftige gir, så vil bilen med høyest effekt på motoren akselere raskere og ha raskere toppfart. Fordi du vha gir kan endre dreiemomentet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Det er nok ganske sikkert en firehjulsdrevet Model S.

 

De har ikke tid/ressurser til å komme med noen ny plattform nå sånn helt plutselig, og de har uansett måttet jobbe hardt med dual-engine-drivlinja si for å få ferdig designet til Model X. Da burde det være en relativt smal sak for dem å putte inn en ekstra drive-enhet i Model S.

 

Det jeg er spent på er effekten. Uten begrensning på effekt vil et slikt oppsett gi 900hk og et helt idiotisk dreiemoment.

Dreiemomentet bestemmes jo av effekten og det gjeldene turtallet på elektromotoren som passer til hjulenes hastighet til enhver tid? Dreimomentet er hverken mer eller mindre idiotisk enn effekten.

 

AtW

Effekt er ett produkt av dreiemoment, og turtall.

Er ikke det det samme som jeg skrev, formulert på en annen måte?

 

AtW

Mnja, Effekt er ett produkt av dreiemoment x turtall. Dreiemoment er ergo ikke ett produkt av effekt og turtall.

Jeg sa ikke at det var et produkt, jeg sa det bestemmes av. I mine øyne er det en mer hensiktsmessig måte å forklare det også, motoren leverer en effekt, ikke et fast moment, derfor er det mer beskrivende for hvordan det fysisk fungerer.

 

AtW

Det du skriver er værtfall feil.

 

 

Hva er feil? At motoren ikke leverer et fast moment? Trodde ikke det var særlig vanlig på denne type elektromotorer.?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Hva er feil? At motoren ikke leverer et fast moment? Trodde ikke det var særlig vanlig på denne type elektromotorer.?

 

AtW

 

 

Det som er "feil" er at ditt (første) tilsvar kan tolkes som at dreiemoment er ett resultat av effekt.

Når "alle" som har lært litt fysikk vet at det ikke er tilfellet. Det er motsatt,.

:)

Men nå er dette ikke så veldig relatert til om Tesla kommer med en ny modell, men en "evig" diskusjon om "høna og egget" dvs hva er "viktigst" av effekt vs moment.

Og *der* blir man kanskje aldri enige.

 

Det som er "korrekt" er at effekt er det som teller for ytelser, da dreiemomentet er en statisk kraft som kan variere veldig relatert til turtall når vi forholder oss til tema. Motor. (Se effektkurver for tester gjort på dyno)

For en elmotor er det litt "spesielt" i og med at dreiemomentet er "fast" fra 0 til ett turtall hvor det utifra konstruksjonsmessige årsaker synker/turtall ikke kan økes.

På en diesel (turbo) er "registeret" (turtallsområde) som regel mye smalere enn på en bensin(turbo) motor.

(Nå velger jeg bort hysteriske "oldschool" totaktere som har enda smalere "register" enn en dieselmotor.. bare i andre enden av skalen for turtall).

 

Dreiemomentet er det du "føler", men det er effekten som teller mest da (bensin/diesel) kjøretøy har en girkasse som multipliserer opp dreiemomentet.

Mao det som driver kjøretøyet (bil/motorsykkel) fremover.

Og det er jo en grense for hva underlaget kan klare av moment før det "spinner løs"=mindre friksjon/mindre krefter til framdrift.

 

Selv på en meget sprek motorsykkel (f.eks, min trimmede GSX1300) så er det "bare" ca, 0.6G til rådighet i akselerasjon fra ca. 160 til 200 (tredje gir).

På en "sprek" bil snakker vi mindre enn 0.1G i tilsvarende hastighet (selv om den har to tl tre ganger så mye "moment" i aktuelt turtallsområde.. på motor)

 

Det er ihvertfall "interessant" å studere slikt med det testutstyret jeg har til slikt formål.

:)

Lenke til kommentar

Dreimoment på hjulene er det du føler, men takket være gir har de "ingenting" med dreimomentet på motoren å gjøre. Man blir kanskje aldri enig, men det er ett fasitsvar, og det er at det er effekten som teller for en bils ytelse.

 

Ellers er det en smakssak hvordan man ser det, det er jo riktig at effekten er gitt av dreiemoment og turtall, og at dreiemomentet er gitt av effekten og turtallet, det har bare med hvordan balanserer likningen. Sånn jeg ser det er det fysisk mer meningsfylt å se på momentet som ett resultat av effekten i en bil, på en forbrenningsmotor så har man en kjemisk reaksjon som generer en viss energi, og dermed effekt, som hentes ut som dreiemoment og turtall fra motoren, det er i den "rekkefølgen" det foregår i en motor, man drier ikke rundt motoren for å drive med kraftproduksjon. Sier ikke at en av de to er feil, begge er riktig, det er samme likning bare satt opp på to foskjellige måter. Men jeg synes sistnevnte er en mer logisk måte å se det på for bilmotorer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dreimoment på hjulene er det du føler, men takket være gir har de "ingenting" med dreimomentet på motoren å gjøre. Man blir kanskje aldri enig, men det er ett fasitsvar, og det er at det er effekten som teller for en bils ytelse.

 

Ellers er det en smakssak hvordan man ser det, det er jo riktig at effekten er gitt av dreiemoment og turtall, og at dreiemomentet er gitt av effekten og turtallet, det har bare med hvordan balanserer likningen. Sånn jeg ser det er det fysisk mer meningsfylt å se på momentet som ett resultat av effekten i en bil, på en forbrenningsmotor så har man en kjemisk reaksjon som generer en viss energi, og dermed effekt, som hentes ut som dreiemoment og turtall fra motoren, det er i den "rekkefølgen" det foregår i en motor, man drier ikke rundt motoren for å drive med kraftproduksjon. Sier ikke at en av de to er feil, begge er riktig, det er samme likning bare satt opp på to foskjellige måter. Men jeg synes sistnevnte er en mer logisk måte å se det på for bilmotorer.

 

AtW

Nå tar du "feil" igjen.

:)

Dreiemomentet på veivaksel har alt å si for dreiemomentet på hjul gitt at vi diskuterer ett kjøretøy med en forbrenningsmotor som har ei girkasse med gitte utvekslinger.

(For ordens skyld legger jeg/vi tilside slikt som moderne ECU'er med ulike maps/automatisk justering av fueling/tenning for hvilket gir/TC).

Og vi diskuterer vel ikke en matematisk ligning hvor du finner x utifra y og omvendt?

:)

Uten forbrenning/momentet det gir til å dreie rundt veivaksel, tannhjul i girkasse og skape turtall = ingen effekt.

Så jo:

Dreiemoment er "viktigst" for det er det som gir den effekten du kan bruke til å akselerer/trekke noe.

Og jo en gang til:

På f.eks. en hybrid så brukes motoren (forbrenningsmotoren) til å generere strøm til batteripakken(e) til elmotor. Og ref. avsnittet over, det er dreiemomentet fra forbrenningen som starter det hele.

 

Men jeg skjønner hva du mener.

:)

Lenke til kommentar

 

Dreimoment på hjulene er det du føler, men takket være gir har de "ingenting" med dreimomentet på motoren å gjøre. Man blir kanskje aldri enig, men det er ett fasitsvar, og det er at det er effekten som teller for en bils ytelse.

 

Ellers er det en smakssak hvordan man ser det, det er jo riktig at effekten er gitt av dreiemoment og turtall, og at dreiemomentet er gitt av effekten og turtallet, det har bare med hvordan balanserer likningen. Sånn jeg ser det er det fysisk mer meningsfylt å se på momentet som ett resultat av effekten i en bil, på en forbrenningsmotor så har man en kjemisk reaksjon som generer en viss energi, og dermed effekt, som hentes ut som dreiemoment og turtall fra motoren, det er i den "rekkefølgen" det foregår i en motor, man drier ikke rundt motoren for å drive med kraftproduksjon. Sier ikke at en av de to er feil, begge er riktig, det er samme likning bare satt opp på to foskjellige måter. Men jeg synes sistnevnte er en mer logisk måte å se det på for bilmotorer.

 

AtW

Nå tar du "feil" igjen.

:)

Dreiemomentet på veivaksel har alt å si for dreiemomentet på hjul gitt at vi diskuterer ett kjøretøy med en forbrenningsmotor som har ei girkasse med gitte utvekslinger.

(For ordens skyld legger jeg/vi tilside slikt som moderne ECU'er med ulike maps/automatisk justering av fueling/tenning for hvilket gir/TC).

Og vi diskuterer vel ikke en matematisk ligning hvor du finner x utifra y og omvendt?

:)

Uten forbrenning/momentet det gir til å dreie rundt veivaksel, tannhjul i girkasse og skape turtall = ingen effekt.

Så jo:

Dreiemoment er "viktigst" for det er det som gir den effekten du kan bruke til å akselerer/trekke noe.

Og jo en gang til:

På f.eks. en hybrid så brukes motoren (forbrenningsmotoren) til å generere strøm til batteripakken(e) til elmotor. Og ref. avsnittet over, det er dreiemomentet fra forbrenningen som starter det hele.

 

Men jeg skjønner hva du mener.

:)

 

 

Det er et veldig viktig faktor du har med der da nemlig "en girkasse med gitte utvekslinger", hele girkassas funksjoner jo å gjøre en gitt effekt sammensatt av et vilkårlig turtall og dreiemoment om til ett dreiemoment og omdreiningshastighet som er passende for hjulet, det er jo nettopp det at man kan tilpasse gir som gjør at det er effekten som teller.

 

Og sammenhengen mellom dreiemoemnt, turtall og effekt er en enkel likning, der "man finner x fra y og omvendt"

 

Blir jo hvordan man ser det, jeg synes det er mer naturlig se på en eksplosjon som noe som skaper en energi, ikke et moment, og det er jo sånn sprengkraft og drivstoff måles også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Skal si dere knåler om dreiemomentet. Har selv hybrid og ja elmotorer har ett høyt dreiemoment fra start til xxxxx rpm.

 

Stemmer det.. Har hybrid selv.

:)

Jeg har gitt meg nå.

Går ikke å målbinde forumsprinsessen.

:)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Det er nok ganske sikkert en firehjulsdrevet Model S.

 

De har ikke tid/ressurser til å komme med noen ny plattform nå sånn helt plutselig, og de har uansett måttet jobbe hardt med dual-engine-drivlinja si for å få ferdig designet til Model X. Da burde det være en relativt smal sak for dem å putte inn en ekstra drive-enhet i Model S.

 

Det jeg er spent på er effekten. Uten begrensning på effekt vil et slikt oppsett gi 900hk og et helt idiotisk dreiemoment.

Dreiemomentet bestemmes jo av effekten og det gjeldene turtallet på elektromotoren som passer til hjulenes hastighet til enhver tid? Dreimomentet er hverken mer eller mindre idiotisk enn effekten.

 

AtW

Effekt er ett produkt av dreiemoment, og turtall.

Er ikke det det samme som jeg skrev, formulert på en annen måte?

 

AtW

Mnja, Effekt er ett produkt av dreiemoment x turtall. Dreiemoment er ergo ikke ett produkt av effekt og turtall.

Jeg sa ikke at det var et produkt, jeg sa det bestemmes av. I mine øyne er det en mer hensiktsmessig måte å forklare det også, motoren leverer en effekt, ikke et fast moment, derfor er det mer beskrivende for hvordan det fysisk fungerer.

 

AtW

Det er motsatt av det du sier.

Motor levere en varierende effekt på akslingen avhengig av turtallet. Dreiemoment på akslingen er det samme (fast moment). Uansett hva turtall på motoren kjører på

 

Effekt= Dreiemoment * sykluser pr tidsenhet.

 

Dreiemoment på drivhjula kan være forskjellig moment på en bestemt turtall takket være girkassa.

 

Du kan ha en motor som har høy effekt, med forholdvis lav dreiemoment, men som kan kjøres opp i høyere turtaller.

 

Du kan ha en motor nr.2 som har samme effekt som motor 1, men ha høy dreiemoment, men kan kun kjøre turtaller som er lavere en motor 1.

 

Motor nr 2 vil akselerere fortere enn motor nr1, men motor nr1 vil kunne ta den igjen på toppfart.

 

Effekt er en generell beskrivelse på ytelse på en motor. Hvor bra den vil yte på en gitt kjøretøy, der vekt er en faktor. kan dreiemoment og turtall være vidt forskjellig avhengig av motor.

Dreiemomentet bestemmer "skyvet" du opplever når du går fra 0-100.

 

 

Snakker du nå om en elektromotor, eller en bensin/diesel? Høres ut som sistnevnte, det du sier er uansett feil, med fornuftige gir, så vil bilen med høyest effekt på motoren akselere raskere og ha raskere toppfart. Fordi du vha gir kan endre dreiemomentet.

 

AtW

 

Sånn generelt, men jeg tenkte mest på elektromotorer nå.

 

Bilen med høyest effekt vil selvfølgelig slå bilen med mindre effekt, da den vil ha høyere dreiemoment, gitt begge bilene hadde samme maks RPM.

 

Hvis begge bilene hadde samme effekt(hestekrefter) og samme vekt, men forskjellig dreiemoment og forskjellig maks rpm, så hadde den bilen som har høyere dreiemoment, slått bilen som har høyere rpm i en race fra 0-100.

 

Dreiemoment er hvor mye kraft eller kilo du kan dytte eller løfte i en omgang. (eks. jeg kan løfte en bør på 100kg)

Hestekrefter er hvor mange gange du kan dytte eller løfter i en bestemt tidsenhet. (eks jeg kan løfte 100 100kg bører i et minutt)

 

Hvis jeg kan kun løfte 10kg pr minutt kontra 100kg, så vil jeg gjør en arbeid som er en tiendedel av eksempelet i minuttet, som slår ut på resultatet (effekten) Skal jeg gjør samme arbeid, så må jeg løfte fortere og oftere.

 

Det blir litt feil å si at effekten bestemmer dreiemomentet, siden effekten er resultatet, og dreiemomentet er faktoren.

 

 

 

Sånn jeg ser det er det fysisk mer meningsfylt å se på momentet som ett resultat av effekten i en bil, på en forbrenningsmotor så har man en kjemisk reaksjon som generer en viss energi, og dermed effekt, som hentes ut som dreiemoment og turtall fra motoren, det er i den "rekkefølgen" det foregår i en motor, man drier ikke rundt motoren for å drive med kraftproduksjon.

 

Jeg vil heller si kjemisk reaksjon overføre/transformere til kinetisk kraft til akslingen som er da er i nm, og gjør en arbeid(kW) med å forflytte en masse fra a til b (kWh).

 

 

Hesterkrefter har innvirkning på hvor stor hastighet du kan kjøre.

Dreiemoment har innvirkning på hvor fort du kan akselerere.

Endret av Greddi
Lenke til kommentar

Greddi, du tar feil, uansett om dreimomentet er lavere, så vil bilen med mest hester akselerere best (forutsatt at girene er designet for motoren). Hva er det man gjør når man akselerer en bil? Man øker den kinetiske energien, er du ikke enig? Energi har enheten Joule, jo flere joule du pumper inn i systemet, jo raskere vil den kinetiske energien øke, effekt er Joule per sekund.

 

Det med dreiemoment er en vanlig misforståelse, som ikke tar hensyn til at man har gir, og vha gir kan gjøre om dreiemomentet og hastigheten på hjulet.

 

Videre er det ikke feil å si at effekten bestemmer dreiemomentet og jeg har ganske grundig forklart hvorfor. Det er på samme måte som å si at det er feil å si at arealet på et rektangel bestemmer lengden på side A når side B har fast lengde. Det er ikke feil, det er en annen måte formulere akkurat det samme, og siden en bil har et energilager som driver en motor, ikke en motor som lager energi, så synes jeg personlig det er mer meningsfylt å formulere det slikt. Det kan man være enig eller uenig i, men mener man det er feil, så har man misforstått de fysiske prinsippene.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Greddi, du tar feil, uansett om dreimomentet er lavere, så vil bilen med mest hester akselerere best (forutsatt at girene er designet for motoren). Hva er det man gjør når man akselerer en bil? Man øker den kinetiske energien, er du ikke enig? Energi har enheten Joule, jo flere joule du pumper inn i systemet, jo raskere vil den kinetiske energien øke, effekt er Joule per sekund.

 

Det med dreiemoment er en vanlig misforståelse, som ikke tar hensyn til at man har gir, og vha gir kan gjøre om dreiemomentet og hastigheten på hjulet.

 

Videre er det ikke feil å si at effekten bestemmer dreiemomentet og jeg har ganske grundig forklart hvorfor. Det er på samme måte som å si at det er feil å si at arealet på et rektangel bestemmer lengden på side A når side B har fast lengde. Det er ikke feil, det er en annen måte formulere akkurat det samme, og siden en bil har et energilager som driver en motor, ikke en motor som lager energi, så synes jeg personlig det er mer meningsfylt å formulere det slikt. Det kan man være enig eller uenig i, men mener man det er feil, så har man misforstått de fysiske prinsippene.

 

AtW

Tldr: effekt bestemmer hvor fort en kan tilbakelegge en strekning (gjennomsnittshastighet)

 

Kraft (dreiemoment) bestemmer hvor fort vi kan endre hastigheten pr tidsenhet. fra start hastighet til slutt hastighet. (Akselerasjon)

 

urk... selfølgelig vil en bil med mer hester under panser akselerer raskere, fordi den vil naturligvis ha mer dreiemoment også!

Ingen som motargumentere deg der. dreiemoment og effekt er to forskjellige ting!

 

Det er feil å si at effekten bestemmer momentet, fordi å ha en lavere effekt på en motor betyr ikke ensbetydig at du vil få lavere dreiemoment. Det kan også bety at du kan ha en lavere turtall om du begrenser effekten. Det er dette som er grobunnen på hvorfor vi har denne argumentasjonen. Du ser ikke forskjellen mellom energi og kraft.

 

Fine eksempler på dette, er gamle amerikanere som har store motorer. De har stort motor volum, som gir stor kraft på akslingen dermed stor dreiemoment. Men er begrenset av lavere turtaller. Dermed laverer antall i hestekrefter. Og kan ikke oppnå så store hastigheter.

 

Så har du japsebilene med småmotorer, lite motorvolum med mindre dreiemoment, men kan operere med høyere turtall.

Begge biler har samme effekt og samme vekt. Hvem tror du vil vinne på 0 til 100. Hvilke av de tror du vil ta en wheelie? Amerikaneren vil akselere raskere fra 0-100, men japsebilen vil ha høyere toppfart fordi høyere turtall vil ta bilen til en større hastighet.

 

Begge bilene vil utføre samme arbeid: Altså tilbakelegge en strekning på samme lengde på samme tid. Amerikaneren vil akselere fortere opp, men cruise på en lavere hastighet.

Japaneren vil akselere seinere men cruise på en høyere hastighet enn Amerikaneren. Begge vil krysse mållinja samtidig. Hvis en av bilene slår den andre på målinja, så betyr den har høyere effekt. Det betyr enten har bilen høyere dreiemoment, eller høyere turtall, eller høyere på både dreiemoment og turtall.

 

Hva er det man gjør når man akselerer en bil?

Når man akselerer en bil så tilfører vi en kraft, og den måles i newton. F=m*a Det er her dreiemoment kommer inn T=F*r.

Å få bilen fra A til B, kalles arbeid W=F*S, energi du bruker måles i kWh (Ws=J) Skal du forflytte bilen på et mindre tidsrom, så må du ha høyere effekt P=W/t (arbeid pr tidsenhet, enhet: watt, hk)

 

Effekt =! dreiemoment eller omvendt, de har en sammenheng. Men er to forskjellig ting. Kan ikke sammenlignes på noen måter.

 

En annen analogi jeg vil ta fra elektro verden. Effekt, spenning og strøm, Effekt og spenning er to separate ting, hvor effekt forteller hvor mye energi vi bruker, og spenning er hvor stor "trykk" vi sender elektronstrømmen gjennom ledningen.

 

På samme måte så er dreiemoment, "trykket" som dytter hjula igang.

Effekt bestemmer hvor fort hjulet skal gå.

 

Hastighet (m/s) og akselerasjon (m/s*s)er ikke det samme.

 

Man øker den kinetiske energien, er du ikke enig? Energi har enheten Joule, jo flere joule du pumper inn i systemet, jo raskere vil den kinetiske energien øke, effekt er Joule per sekund.

Jo mer drivstoff vi pøser på i sylinderen, jo mer kraft får vi på akslingen per syklus.

Se for deg vi pumper en enhet med energi, den vil produsere en enhet med kraft. Den kraften vil dytte massen framover, og dermed utføre en hastighetsendring (akselerasjon = Kraft/masse)

Se for deg, en med mindre motorvolum, som kan bare dytte 1/4 del enhet med energi, den vil kun produsere 1/4 del av kraften, og dytte massen med en særdeles mindre hastighetsendring 1/4 akselerasjon. For at den mindre motoren skal gjøre opp for seg, og produsere den samme effekten som den første motor, så må den utføre 4 sykluser i samme tidsenhet som den første motor gjør i et. Men fortsatt så vil den store motoren ha fordelen med å endre hastigheten på massen betydlig fortere enn motoren som er mindre. Den mindre motoren vil kunne endre hastigheten høyere/lengre opp.

Videre er det ikke feil å si at effekten bestemmer dreiemomentet og jeg har ganske grundig forklart hvorfor. Det er på samme måte som å si at det er feil å si at arealet på et rektangel bestemmer lengden på side A når side B har fast lengde. Det er ikke feil, det er en annen måte formulere akkurat det samme, og siden en bil har et energilager som driver en motor, ikke en motor som lager energi, så synes jeg personlig det er mer meningsfylt å formulere det slikt. Det kan man være enig eller uenig i, men mener man det er feil, så har man misforstått de fysiske prinsippene.

 

lengden på side A og side B bestemmer arealet.

Arealet bestemmer ikke over side A eller B, siden enten kan A variere eller B variere. Eller så kan begge variere.

Energilager driver ikke motoren. En motor lager ikke energi. Motor omvandler energimengden til en annen form. Hadde motoren hatt 1 i virkningsgrad og bilen beveget seg i vakum, så hadde energinivået vært det samme etter motoren hadde omvandlet den statiske energien til en vektor i en tilfeldig retning (kinetisk energi). Igjen, du prøver å sammenligne epler og pærer her.

Hvilke fysiske prinsipper er det du snakker om?

Endret av Greddi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...