Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norskdebatt: Hjelp til å finne argument


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

jeg har da en norsk debatt i morgen, og da er vi en gruppe som er delt i to, det er bare jenter i den ene og gutter i den andre og da skal vi jenter være FOR at jenter er bedre enn gutter og at gutter er verre, så vi må finne masse argumenter, og guttene er IMOT.

 

Jeg stresser veldig mye siden jeg har ingen anelse på noen argumenter, får hjerneteppe hver gang jeg tenker på det og vi må ha et innlegg på starten av debatten, og jeg har ingen anelse på hvordan jeg skal skrive et innlegg.

 

På arket vårt står det sånm: "Er jenter verre enn gutter? hva kan grunnene være? er det slik? hvorfor/hvorfor ikke? begrunn påstandene med eksempler fra det virkelige liv".

 

Om dere kunne hjulpet meg litt med innlegget og slengt på noen argumenter så hadde det virkelig hjulpet meg MASSE!! tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal altså bare ha argumenter? Vi kan ikke lage hele innlegget ditt. Forøvrig er dette en motbydelig oppgave, men du må finne argument som kan "dokumenteres".

 

For eksempel: Det er et faktum at flere kvinner enn menn tar høyere utdanning. Menn dropper oftere ut av videregående utdanning. Så kan du selv velge hvordan du vil tolke dette ut i fra de kildene du finner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trenfer mest hjelp med argumentet mitt, jeg er bare ikke flink med det! Akkurat nå har jeg nok argumenter og det du kom med nå skal jeg skrive ned, tusen takk! :) Men jeg aner ikke hvordan jeg akal starte innlegget mitt? "De fleste gutter får jentene til å se verst ut, men siden jeg selv er ei jente og jeg vet hvordan jenter er så skal vi bevise guttene feil.." hva mer skal jeg skrive? er dette bra nok? skal jeg fortsette å skrive om det gutter er dårlig i? jeg skjønner bare ikke! :(

Lenke til kommentar

Etos, patos, logos.

 

Innledningsvis så hadde jeg ikke begynt på den "kjedelige" måten du gjør. Debatten skal være livlig og lettfattelig. Ikke "først gjør vi det, så det, og dermed det". Du åpner jo faktisk med å argumentere mot deg selv.

 

Først, bygg opp troverdigheten din. Etos. Du er jente, og vet derfor hva du snakker om. Er det noen andre årsaker som kan gjøre at du får mer troverdighet? Få det med.

 

Forsøk å spill litt på nysgjerrighet og følelser. Det er lov å være litt frekk, men helt i begynnelsen trenger du ikke å direkte si hva du faktisk støtter. Målet burde være at lytteren i begynnelsen forstår hva du skal mener uten at du faktisk sier det direkte.

 

Dette er på ingen måte noen form for fasit. Jeg anbefaler at du ser litt på oppbyggingen av taler og leser litt på retorikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Livlig betyr at elevene ikke sovner eller tenker at du hadde vært bedre brukt som brevvekt.

 

Nysgjerrig betyr å se litt på argumenter som kan være litt utenfor boksen. Pirke litt ved litt frekke sider ved temaet som sagt, noe som kan vekke debattantenes nysgjerrighet.

 

Følelser betyr at argumentene dine spiller på motdebattantens følelser, slik at de føler seg truffet og får lyst til å argumentere imot, deretter bør du ha flere motargumenter for å svare, slik kan du knuse opposisjonen.

Lenke til kommentar

Har du analysert kjente taler? Da skjønner du litt hva jeg er inne på. Martin Luther King gikk ikke på talerstolen og sa: "Today I want to talk about racism and how we are going to get rid of it. I don't like racism. It's not kind."

 

Man trenger ikke å være flink med ord og tekst for å kunne lære seg hvilke virkemidler som ligger til grunn bak en slik tekst. Når du forstår hva som ligger bak en god, argumenterende tekst, så er det mye enklere å bygge opp en tekst selv.

 

Mitt forslag er at du egentlig begynner noenlunde rett på sak. Begynn med saklige argumenter (ja, jeg vet - det er vanskelig å finne saklige argumenter for det du skal argumentere for). Du trenger ikke å si hvem du direkte støtter. Argumentasjonen din skal være så klar at du egentlig ikke trenger å si hvilket syn du støtter. Du kan samtidig bruke gjentakelser. Hvem fullfører utdannelsen sin? Jo, kvinner. Hvem dropper ikke ut av videregående? Jo, kvinner. Ved å legge igjen slike gjentakelser, så lager du også "kroker for minnet". Lytterne vet at dette innlegget handler om kvinner igjennom hele innlegget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva synes dere om disse argumentene?

-gutter løser problemene med vold, men jenter bruker ord

- i gjennomsnittet er det flest gutter som mobber

- gutter "player" jenter mest, og bruker dem for sex og det hender at jenta blir gravid og da "stikker" på en måte gutten av, eller tar ikke ansvar fordi han er ung, alt går på jenta.

- kroppspress (gutter får oss til å sette store krav på drømmekroppen) så derfor har jenter sæ lite selvtilitt

-jenter blir stempla som hore hvis de har sex EN gang, mens gutter kan ha det så mye de vil

Lenke til kommentar

Argumentene er forsåvidt greie nok i og for seg selv. De er ihvertfall en del av oppgaven. Spørsmålet blir bare hvordan du skal uttrykke dem på best mulig måte.

 

Lederinnlegget må uansett være kort. Du skal fange interessen med en gang. Da er det begrenset til hva du har tid til å "presentere". Folk ser at du er jente selv, og har dermed litt tillit. Da kan det være lurt å åpne med noen setninger som fenger interessen til din fordel - som du ikke trenger å svare på enda, men kanskje senere i innlegget ditt.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva synes dere om disse argumentene?

-gutter løser problemene med vold, men jenter bruker ord

- i gjennomsnittet er det flest gutter som mobber

- gutter "player" jenter mest, og bruker dem for sex og det hender at jenta blir gravid og da "stikker" på en måte gutten av, eller tar ikke ansvar fordi han er ung, alt går på jenta.

- kroppspress (gutter får oss til å sette store krav på drømmekroppen) så derfor har jenter sæ lite selvtilitt

-jenter blir stempla som hore hvis de har sex EN gang, mens gutter kan ha det så mye de vil

Motargumenter:

-gutter løser problemene med vold, men jenter bruker ord

Jeg er ikke så sikker på at det stemmer, f.eks i parforhold er vold utført av kvinner overrepresentert

- i gjennomsnittet er det flest gutter som mobber

Nei, jenter er langt værre mobbere, hvor har du det her fra?

- gutter "player" jenter mest, og bruker dem for sex og det hender at jenta blir gravid og da "stikker" på en måte gutten av, eller tar ikke ansvar fordi han er ung, alt går på jenta.

Jenter velger selv hvem dem har sex med, og gutter generelt gjør hva dem kan for å slippe graviditet, et større problem er jenter som sikter seg inn offer blandt gutter for å få barn, samt økonomisk vinning gjennom barnebidrag

- kroppspress (gutter får oss til å sette store krav på drømmekroppen) så derfor har jenter sæ lite selvtilitt

Gutter gjør ikke dette i særlig grad, det er andre jenter, gjerne kjendisjenter og bloggere som setter standarden for hvordan jenter burde være.

-jenter blir stempla som hore hvis de har sex EN gang, mens gutter kan ha det så mye de vil

Det er riktig, men det er somregel jenter som stempler andre jenter som horer.

Lenke til kommentar

Så jeg bare stsrter rett på et argument, forteller litt om det og improviserer litt i teksten? så på et annet argument?

 

skal jeg bare starte rett på argumentet liksom? uten å si hva jeg skal snakke om? og hvilket av argumentene synes du jeg bør starte med?

Poenget er at lytterne skal kunne forstå hva du snakker om uten at du skal si det direkte. Martin Luther King trengte aldri å si direkte at han syntes rasisme var en lite kul ting for at vi forstod hva han ville frem til.

 

Eksempel:

"Det er en gjentakende problem at unge sårbare kvinner blir sittende helt alene med et barn. Fedrene forlot dem. Disse sterke kvinnene blir tvunget til å ta vare på et uskyldig liv, som fortjener det aller beste. Barna får ikke det beste. Fordi fedrene forlot dem"

 

Her gjør jeg følgende:

* Jeg setter kvinnene i offerrollen, samtidig som jeg gjør dem sterke.

* Mennene ser ikke ut som at dei bryr seg.

* Jeg spiller på følelser med at forlatte barn som fortjener det beste.

* Gjentakelse: Faren forlot dem

 

Jeg gjør ikke:

* Sier direkte ut at menn er teite. Det kommer frem i teksten av seg selv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et godt triks som gjerne blir brukt på debatt på høyt nivå (og lavt) er å f.eks, dersom noen kommer med et argument du ikke har noe motargument for, bare svar tilbake med et annet argument, gjenta så dette argumentet hver gang motparten prøver å si noe, her gjelder det å rope høyt.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått klart å få et eneste ord på srket mitt, har kasta minst 5 ark nå.. Jeg er bare 14 år så det er litt vanskelig med ord for meg. Det er bare starten jeg trenger hjelp med, jeg vil bsre ha en start.. å starte rett på et argument er jeg ikke sikker på, og jeg vet ikke hvordan jeg skal starte det... det er så utrolig vanskelig,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...