Gå til innhold

ANMELDELSE: Endless Legend


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er spillet like lett på de høyeste vanskelighetsgradene også, eller jukser bare AIen på en irriterende måte der?

Det er som i Civ: Spillet blir primært vanskeligere på høyere vanskelighetsgrader fordi datamaskinen får bonuser som spilleren ikke får. Det virker i alle fall slik.

 

 

Lurte mest på om spillet faktisk blir vanskelig. Leser litt rundt omkring at spillet ikke er spesielt vanskelig selv på høyeste vanskelighetsgrad. Kan nesten virke som du mener det samme siden du reagerte sånn på vanskelighetsgraden.

Lenke til kommentar

Lurte mest på om spillet faktisk blir vanskelig. Leser litt rundt omkring at spillet ikke er spesielt vanskelig selv på høyeste vanskelighetsgrad. Kan nesten virke som du mener det samme siden du reagerte sånn på vanskelighetsgraden.

 

Nja, jeg har ikke så mye erfaring med akkurat den høyeste vanskelgihetsgraden, mye fordi jeg rett og slett ikke synes det er så veldig gøy når datamaskinen får veldig store bonuser. Men min erfaring med vanskelighetsgradene er at det egentlig ikke blir så mye vanskeligere når du øker den. Det er fordi du som spiller skjønner ting datamaskinen ikke skjønner.

 

Kan et par eksempler. Datamaskinen skjønner tilsynelatende ikke at det er lurt å angripe eller forsvare seg med flere "stacks". Dette funker litt som i Age of Wonders - styrker i nærheten av de to styrkene som møtes i kamp trekkes inn i slagene (hvis de har actionpoeng til rådighet og eieren av dem velger at de skal det). En menneskelig spiller vil utnytte dette til å for eksempel få to (eller flere) helter i samme angrep, og rett og slett taktisk overtall. Da spiller det egentlig ikke så mye rolle om datamaskinen kan produsere flere soldater raskere, de sender dem bare inn i kjøttkverna og de blir i praksis omgjort til erfaring for dine tropper.

 

Erfaring er eksempel nr. 2 - det er kjempeviktig, for enhetene blir MYE kraftigere når de går opp i nivå noen ganger. Datamaskinen ser ikke ut til å skjønne verdien av å holde troppene sine i live, og menneskespillerens styrker får dermed et kraftig fortrinn. Datamaskinen gjør generelt noen blundere på slagmarken som typiske menneskespillere ikke ville gjort, og kan på den måten miste gode enheter på dumme måter.

Lenke til kommentar

 

Jeg er bare 100 timer inn i Civ 5 også kommer det 2 lignende spill. dette har jeg ikke tid til. :confused:

100 timer i Civ 5 er jo ingenting, ifølge Steam har jeg klokket inn 479 :p

 

Ellers er jeg helt enig: Alt for mange gode spill, alt for lite tid....

 

Ja jeg har jo ikke fått testet nesten noe, enda ikke vunnet på normal. ender alltid opp med at Sverige gjøre meg så forbanna, også skal jeg utslette de, men da kommer hele verden etter meg. Forbanna svensker, skal alltid ødelegge alt !!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette ser utruleg interessant ut. Kanskje er det den arvtakaren til Fall from Heaven eg har venta på? :)

 

Eg kjem nok uansett til å vente på at det kjem på salg, sidan eg har altfor mykje å spele allereie. Eg har nettopp komt skikkeleg i gong med Warlock 2 (som eg synest er bra), og Civ5 driv stadig og dreg meg attende. Eg veit ikkje om eg har lyst til å fortelle kor mange timar Steam seier eg har hatt det spelet køyrande.

 

Eg er heller ingen fan av måten Civ og liknande spel aukar vanskegraden på. Eg har runda Civ5 på deity, og sjølv om det på ein måte var vanskelegare, var det først og fremst meir irriterande. Eg forstår at det er vanskeleg å få til god AI i eit slikt spel, men umogleg er det ikkje, og eg meiner det bør vere eit satsingsområde.

 

Problemet er kanskje at Civ og liknande spel framstår som relativt symmetriske. AIen styrer konkurrerande riker, akkurat som deg, og då kjennast det ikkje rett når dei ikkje følgjer reglane på samme måte. Det er kanskje betre å auke vanskegrada ved å gjere spelverda meir utfordrande, eller introdusere andre utfordringar. Ein hadde litt av dette i Fall from Heaven. Der kunne ein møte dragar og and beist som var veldig mektige og skapte problem, og det kjennast ok, fordi dei ikkje framstod som konkurrerande riker som deltok i spelet på samme måte som deg.

 

Kay

Lenke til kommentar

Absolutt å anbefale! AI'en jobber de med så der er det bare spørsmål om tid. Selve spillet synes jeg er fantastisk gjort, selv om det mangler late game aktiviteter, men dette også jobber de med. Amplitude er et studio som er verd å støtte (se på tidligere utgitte Endless Space for å få en forståelse over hvor flinke de er å vedlikeholdet en utgivelse).

 

Endless Legend er på sitt beste mot andre spillere (og så utrolig kult det er å se hvordan de utrolig forskjellige fraksjonene forholder seg til hverandre i hendene på andre spillere) og er morsomt å spille mot AI, selv om her kan det bedres som nevnt.

 

Kamp systemet dog veldig uvanlig (og fjernt) i starten vokser fort på deg. Liker du 4X spill så er dette uten tvil en juvel å ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...