Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av ansatt & oppsigelsestid


AllFather

Anbefalte innlegg

Hei

 

Nå har det seg sånn at min bedrift mistet en stor entreprisekontrakt med et norsk oljeselskap. I den sammenheng måtte vi si opp masse ansatte som ikke hadde fagbrev (de kunne brukes i det vi egentlig holder på med, som er byggdrift, dvs elektrikere, rørleggere etc).

 

Her kuttet vi ut omtrent alle ansatte uten fagbrev, selv en som har utdannelse fra universitetet og har vært hos oss i 16 år.

 

 

Nå har det seg sånn at våres sjef ringte rundt til de som mistet jobben på Fredag for å informere om at oppsigelsen var på vei i posten.

 

 

Jeg har noen kollega her som ikke fikk hentelappen før 01.09.2014, altså i går.

Oppsigelsen i brevet sier at den gjelder de tre måneder våre ansatte har, og de har da skrevet at oppsigelsestiden går ut året.

 

 

Jeg mener dette er feil, jeg mener det er fra den datoen de har fått brevet i "hånden" selv om det er sendt rekommandert.

 

Det betyr selvsagt ikke at de kan la brevet ligge 14 dager i posten, men man må ha en rimelig sjanse til å hente brevet.

 

Jeg fant dette på nettet:

I tråd med alminnelig avtalerett følger det av arbeidsmiljøloven § 15-4 annet ledd at «Oppsigelsen skal anses for å ha funnet sted når den er kommet fram til arbeidstaker.» Oppsigelsen får altså virkning når den er kommet frem til arbeidstaker. Det er ikke et krav at arbeidstaker har rukket å lese brevet, og gjøre seg kjent med innholdet. Hvis oppsigelsen er sendt rekommandert legger man i praksis til grunn at meldingen fra Posten om «ankommet sending» må ha kommet frem i postkassen til arbeidstaker og at arbeidstaker må ha hatt rimelig anledning til å hente sendingen. Skal oppsigelsen kun sendes med rekommandert sending, er det derfor ikke å anbefale å postlegge den helt i slutten av måneden, hvis man ønsker at oppsigelsen skal ha virkning i den påfølgende måned. (Se for øvrig artikkel om oppsigelsesfrister)

 

 

Så hvis jeg tolker dette rett, så sliter firmaet mitt nå med tre måneders oppsigelse av de ansatte. Noe som jeg ikke skal si jeg er så mye i mot.

 

(ps, jeg ble ikke påvirket av dette, men jeg leverte selv min oppsigelse til firmaet og har jobb ut januar da jeg hadde 6 måneders oppsigelsestid i kontrakten min, og går da over i ny jobb Februar).

 

Jeg står altså på de ansatte sin "side" i denne saken.

Jeg mener at i verste tilfelle må de enten betale kompensasjon tilsvarende månedslønn (uten tillegg) for de ansatte ut januar, eller de må holde de i arbeid ut januar måned.

 

Jeg håper selvsagt at de får jobb før den tid, og det tror jeg de fleste får da de er veldig kompetente , men jeg tenker et "worst case" scenario.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst: Er det avholdt drøftelsesmøte i forkant av oppsigelsene? Er fagforeninger/de ansatte involvert i denne utvelgelsen?

 

Dernest: Du har helt rett, tremånedersfristen regnes fra slutten av den kalendermåneden hvor oppsigelsen mottas. Alt jeg har lest om dette sier også det samme ved rekommanderte meldinger: Fristen regnes fra "rimelig tid" etter at hentelapp er kommet fram. I dette tilfellet vil jeg mene at det innebærer at hentelapp burde vært mottatt fredag eller lørdag som var.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Supert, takk for hjelpen :)

 

Jeg prøver nå uansett å få folk over i ny stilling (jeg går over i lederstilling i firmaet som tok over kontrakten), men jeg prøver å holde meg godt ute i periferien da jeg ikke føler jeg kan være "hands on" med å ansatte mine nåværende kolleger i det nye firmaet".

 

Regner med jeg kan "redde" en del av de fra arbeidsledighetens kalde klør.

 

|ninjaedit| (de tre jeg vet om fikk hentelapp i går (01.10) men selve brevene kom 30.09, så da er iallfall de sikret. Vi har også noen som fikk 27.09, men fikk ikke hentelapp før i går, der må jeg sikkert undersøke litt mer).

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...