Gå til innhold

- Windows 10 er mer enn Windows 8 + 1


Anbefalte innlegg

 

Disse appene kommer etter alt å dømme også til å være et viktig lokkemiddel når Microsoft vil ha innbitte Windows 7- og Windows 8-brukere over til det siste og heteste mot slutten av neste år ? da Windows 10 etter planene skal ferdigstilles.

 

Vi vil ha bedre integrasjon mot skytjenester, universielle apper og et mer sammensmeltet økosystem enn på de eldre Windows-versjonene, sier teknologidirektøren.

Ja, jøss. Bedre tilgang på lettvektsapplikasjoner med begrenset funksjonalitet laget etter minste fellesnevner-prinsippet er virkelig det som skal til for å overbevise en desktopbruker til å bytte OS.

 

Jeg er stygt redd for at hovedkonsekvensen av dette ikke kommer til å være økt nytteverdi for brukerne, men heller at utvalget av kraftige desktopapplikasjoner kommer til å bli redusert til fordel for lettvektsapplikasjoner med redusert funksjonalitet.

 

 

Er helt enig, er redd og forundret over trenden om at alt skal være så minimalistisk som overhode mulig uten hensyn til funksjonalitet, dette gjelde både desktop applikasjoner men også nettsider og dagens bærbar "PCer"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Fordelen med mindre funksjonalitet er at man ikke lenger trenger høyoppløste skjermer for å få plass til ting. Ikke trenger man så mange taster heller om det ikke er så mye å gjøre. Det aller beste er en skjerm med touch som kan spille musikk og film. Da har man alt man behøver.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke bare kalle det Windows 100 med det samme?

 

Men virker i alle fall som om tradisjonen med å levere bra-dårlig-bra-dårlig operativsystem fortsetter fra Microsoft.

Håper på verdig arvtaker over 7.

 

Vis oss nå din kunnskap, så ramser du opp alle Windows Desktop OS siden Win95 og forteller hvordan annenhver er dårlig og annenhver er god...

 

Bra: 3.11

Dårlig: 95

Bra: 98 (og SE)

Dårlig: ME

Bra: XP

Dårlig: Vista

Bra: 7

Dårlig: 8

 

Før du sier 2000 så var det mest rettet mot bedrifter, og ME mot mannen i gata.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor ikke bare kalle det Windows 100 med det samme?

 

Men virker i alle fall som om tradisjonen med å levere bra-dårlig-bra-dårlig operativsystem fortsetter fra Microsoft.

Håper på verdig arvtaker over 7.

 

Vis oss nå din kunnskap, så ramser du opp alle Windows Desktop OS siden Win95 og forteller hvordan annenhver er dårlig og annenhver er god...

 

Bra: 3.11

Dårlig: 95

Bra: 98 (og SE)

Dårlig: ME

Bra: XP

Dårlig: Vista

Bra: 7

Dårlig: 8

 

Før du sier 2000 så var det mest rettet mot bedrifter, og ME mot mannen i gata.

 

98 var shit, 98 SE var bra

XP var shit, XP SP2 var bra

Vistax32 var shit, Vista x64 SP2 var fint

8 var shit, 8.1 er bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Men virker i alle fall som om tradisjonen med å levere bra-dårlig-bra-dårlig operativsystem fortsetter fra Microsoft.

Tja, nå har de vist veldig lite annet enn GUI så de 99% av OSet som befinner seg under sminken aner vi fint lite om foreløpig. Ei heller noe prat om lisensmodell, antall nedstrippede versjoner eller hvor hardt de går inn for å pushe andre Microsoft-tjenester som Bing, IE, Outlook/Hotmail, allskens "apper" etc.

Nå er det ikke helt vanlig, og veldig aktuelt, å gå så veldig langt under sminken under slike lanseringer. Funksjonalitet er det som vektlegges, og dette er også det som er mest aktuelt å bry seg om for de aller fleste. Det er naturlig å legge ekstra vekt på GUI, da dette er noe av det mange klaget på i W8.

 

Selv kommer jeg nok ikke til å benytte meg av startmenyen i W10 da jeg aldri har fått spesielt utbytte av denne. Startsiden i W8 var ikke perfekt, men 100% bedre enn den gamle menyen. Det er i det minste min mening. At dette fikke så mye fokus er for meg uforståelig da det var andre ting som betydde så mye mer.

 

Når det gjelder lisensmodell så vil tiden vise, men velger de å gå for gratis modellen må man nok belage seg på at OS'et bundles med og er tilrettelagt bruk av MS tjenester, som de du nevner. Ett sted må de jo hente pengene. I motsetning til Apple selger ikke MS egen HW (i det store og hele).

 

Når det gjelder nedstripping av OS har vel dette aldri vært et reelt problem for noen, eller? Mulig du omtaler home som nedstrippet, men nær sagt ingen vanlige brukere har behov for pro eller enterprice. Noen andre versjoner var vel i praksis ikke tilgjengelig for noen her på bjerget uansett.

Lenke til kommentar

 

 

Så utrolig digg å jobbe i micro$hit-fri miljø :)

 

Med en sånn kommentar tror jeg ikke du er gammel nok til å ha en jobb :)

Han er stjerneeksempelet på lavmålet til Apple-brukerne...

Håper ikke han er Apple-bruker, for dette må jeg si jeg skjemmes litt over. Er selv veldig tungt inne i Apple-verden, men er da skarp nok til å se at Win 8 og windows server fungerer. Spesielt server 2012 R2 har noen særdeles flotte løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvorfor ikke bare kalle det Windows 100 med det samme?

 

Men virker i alle fall som om tradisjonen med å levere bra-dårlig-bra-dårlig operativsystem fortsetter fra Microsoft.

Håper på verdig arvtaker over 7.

Vis oss nå din kunnskap, så ramser du opp alle Windows Desktop OS siden Win95 og forteller hvordan annenhver er dårlig og annenhver er god...

Bra: 3.11

Dårlig: 95

Bra: 98 (og SE)

Dårlig: ME

Bra: XP

Dårlig: Vista

Bra: 7

Dårlig: 8

 

Før du sier 2000 så var det mest rettet mot bedrifter, og ME mot mannen i gata.

95 var bra. 2000 var ikke bare for bedrifter, 2000 var også bra. Windows 8\8.1 er ikke dårlig, bare kronglete.

Lenke til kommentar

Du er altså en bruker med lav kompetanse, som er akkurat det segmentet Apple henvender seg til. Gud forby at de blir en OSX klone, det er som en tvangstrøye.

 

Nei vil ikke påstå at jeg har liten kompetanse innen dette. Man kan mene mye om Apple, men det var ikke poenget med innlegget mitt.

Poenget mitt var at når Apple lanserte OS X, så hadde dem skrevet dette helt fra scratch (ja de bruker jo mye kode fra FreeBSD i kjernesystemet), de tok rett og slett å la den gamle koden og bakoverkompatibiliteten bak seg, og fikk en blank start.

Dette resulterte i ett system som etter min mening er ryddig, og svært stabilt, og ikke minst bedre forberedt for framtiden.

Lenke til kommentar

Om svaret på spørsmålet om Windows 10 dekker programvaren skrevet for alt fra Windows NT til og med Windows 8 er ja, så er jeg temmelig forundret.

Om de ikke gjøre det, så er jeg også temmelig forundret.

For å si det på en annen måte. Jeg blir veldig forundret om Windows 10 er fullstendig nytt og ikke dekker det gamle. Da må de selge et nytt produkt. Om de dekker det gamle, så blir det en temmelig tung materie som skal drives. Både gammelt og nytt.

Dette er jeg veldig spent på. Dette blir et bære eller briste på mange måter.

Kanskje det blir et skille og Windows 8.x blir siste stopp for "NT"?

Usikker!

Lenke til kommentar

Her er mitt førsteinntrykk av Windows 10 Preview: http://samfunn.myhken.com/windows-10-technical-preview en blanding mellom Windows 7 og Windows 8.x.

For min del, egentlig som Windows 8.x, siden jeg alltid har brukt Start8 for å få bort alt "ModernUI" styret og apper, samt få tilbake startknappen og startmenyen.

Så foreløpig ikke mye nytt i denne Windows 10 utgaven.

 

011014preview004.jpg

 

 

011014preview012.jpg

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Hvorfor ikke bare kalle det Windows 100 med det samme?

 

Men virker i alle fall som om tradisjonen med å levere bra-dårlig-bra-dårlig operativsystem fortsetter fra Microsoft.

Håper på verdig arvtaker over 7.

Vis oss nå din kunnskap, så ramser du opp alle Windows Desktop OS siden Win95 og forteller hvordan annenhver er dårlig og annenhver er god...

Bra: 3.11

Dårlig: 95

Bra: 98 (og SE)

Dårlig: ME

Bra: XP

Dårlig: Vista

Bra: 7

Dårlig: 8

 

Før du sier 2000 så var det mest rettet mot bedrifter, og ME mot mannen i gata.

98 var shit, 98 SE var bra

XP var shit, XP SP2 var bra

Vistax32 var shit, Vista x64 SP2 var fint

8 var shit, 8.1 er bra.

Hva er den store forskjellen mellom 8.1 og 8.0 som gir forskjellen mellom bra og shit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...