Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

I dag hjalp jeg en venn med å installere W10 home på en ny pc. Jeg brukte samme minnepinne som jeg har brukt før, lastet ned iso for en eller to mnd siden. Pc var tilkoblet nett under installering.

Denne gangen fikk jeg ikke fullført installasjon uten å logge på/opprette konto. Dette har jeg ikke erfart før. Var det jeg som var blind og ikke fant hvordan jeg skulle hoppe forbi dette punktet, eller har Microsoft gjort det umulig å installere W10 home uten å opprette/logge på konto?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, SteinarN said:

Var det jeg som var blind og ikke fant hvordan jeg skulle hoppe forbi dette punktet, eller har Microsoft gjort det umulig å installere W10 home uten å opprette/logge på konto?

Microsoft gjør det de kan for å tvinge folk til å bruke konto hos dem ja. Prøvde du å koble ut nettverks kabelen før install? Det kan funke kanskje.

Lenke til kommentar

OK, dette er kanskje et long-shot-spørsmål, men prøver meg:
Etter en Windows-oppdatering (Windows 10) ble mange filer som var lagret på lokal disk øyensynlig slettet. Jeg greier ikke å finne igjen filene (det dreier seg om masse "standard" dokumenter, .docx, .pptx osv.).
PC-en er en ansatt-laptop som administreres av IT kommunalt, men de sier at ingen ting skal ha blitt slettet av en oppdatering. Noen som har noen tips til hvor man kan "lete". Søk i filutforsker har ikke gitt noen umiddelbare resultater.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (57 minutter siden):

Microsoft gjør det de kan for å tvinge folk til å bruke konto hos dem ja. Prøvde du å koble ut nettverks kabelen før install? Det kan funke kanskje.

Nei, jeg koblet til med vilje for at installasjon skulle kunne hente nye filer, drivere osv. Nå var det sånn sett ikke noe problem i akkurat dette tilfellet da hun som skal bruke pc allerede har Microsoft konto og uansett skulle bruke det på denne pc-en.

 

Men jeg skal bygge ny pc selv om ikke lenge, og jeg har ikke konto og har ingen intensjon om å skaffe meg heller. Har tre stk pc-er med forskjellige bruksområder, og det vil for meg være meningsløst å skulle ha konto og synkronisere de pc-ene. Ikke ønsker jeg å bli tvunget til å skrive inn noe påloggingsinformasjon heller, vil at pc skal starte rett opp til skrivebordet.

Når jeg har installert tidligere så har det ikke vært noe problem å hoppe over det med konto. Sist jeg installerte er for bare et par uker siden, med samme minnepenn og pc koblet til nett. Men den nøkkelen jeg brukte da var for W7 pro som allerede var installert på den pc-en. Men  måtte gjøre clean install av W10 siden jeg var så dum å ha W7 32 bit fra før og ville ha W10 64 bit nå. Vet ikke om Home/pro gjør noen forskjell i dette tilfellet?

En annen tanke, hvis man ikke la inn noen produktnøkkel under installasjon, om det ville gjøre noen forskjell? Det kan jo enkelt testes. Får se om jeg gjør det, eneste er at jeg ikke har noen tom SSD akkurat nå. Orker ikke å teste på en gammel snurredisk...

Lenke til kommentar
BearCat skrev (3 timer siden):

Dette kan godt gjøres etter at W10 er installert i "offline-modus", ellers er det vanskelig å lage en lokal konto,

Ok, så det er offline/online som bestemmer om det er mulig å installere uten å lage/logge på microsoft eller annen ekstern konto? Jeg er klar over at installasjon kan gjøres i offline og.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
SteinarN skrev (På 16.11.2020 den 23.30):

En annen tanke, hvis man ikke la inn noen produktnøkkel under installasjon, om det ville gjøre noen forskjell? Det kan jo enkelt testes. Får se om jeg gjør det, eneste er at jeg ikke har noen tom SSD akkurat nå. Orker ikke å teste på en gammel snurredisk...

Jeg installerte Win10 (tror det var versjon 2004) på en nybygd PC'er for et par måneder siden. Jeg la ikke inn produktnøkkel da jeg ble bedt om det (for jeg var litt usikker på om nøkkelen virket), og jeg klarte å opprette en lokal logon konto uten passord ved å svare riktig på alle spørsmål som ble stilt. Det var litt kronglete - de gjør alt for å få deg til å bruke en Microsoft-konto -, men det er en farbar vei gjennom labyrinten. Jeg klarer dessverre ikke gjenskape den oppskriften her og nå, men det var mye "Skip" og "Do it later" og sånne ting.

Kan vel legge til at det var Win10 Pro jeg installerte - det er mulig det er forskjeller mellom Pro og Home her ..

edit: PC'en var tilkoblet nettverk mens jeg installerte.

Endret av nebrewfoz
la til noe
Lenke til kommentar
Raspeball skrev (På 16.11.2020 den 23.01):

OK, dette er kanskje et long-shot-spørsmål, men prøver meg:
Etter en Windows-oppdatering (Windows 10) ble mange filer som var lagret på lokal disk øyensynlig slettet. Jeg greier ikke å finne igjen filene (det dreier seg om masse "standard" dokumenter, .docx, .pptx osv.).
PC-en er en ansatt-laptop som administreres av IT kommunalt, men de sier at ingen ting skal ha blitt slettet av en oppdatering. Noen som har noen tips til hvor man kan "lete". Søk i filutforsker har ikke gitt noen umiddelbare resultater.

Tilbake i 2018 var det en Win10-oppdatering som faktisk slettet brukerfiler, men den feilen gjaldt kun de som hadde flyttet "My Documents" til en annen disk, men som fortsatte å lagre filer i de gamle mappene på C.-disken.

Jeg har sett at noen snakker om at man kan bli innlogget med en temporary logon account, og da vil man ikke se sine egne filer, men jeg kjenner ikke noe mer til hvordan man kan finne ut av dette og deretter få tilbake filene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/19/2020 at 5:09 PM, nebrewfoz said:

Jeg installerte Win10 (tror det var versjon 2004) på en nybygd PC'er for et par måneder siden. Jeg la ikke inn produktnøkkel da jeg ble bedt om det (for jeg var litt usikker på om nøkkelen virket), og jeg klarte å opprette en lokal logon konto uten passord ved å svare riktig på alle spørsmål som ble stilt. Det var litt kronglete - de gjør alt for å få deg til å bruke en Microsoft-konto -, men det er en farbar vei gjennom labyrinten. Jeg klarer dessverre ikke gjenskape den oppskriften her og nå, men det var mye "Skip" og "Do it later" og sånne ting.

Kan vel legge til at det var Win10 Pro jeg installerte - det er mulig det er forskjeller mellom Pro og Home her ..

edit: PC'en var tilkoblet nettverk mens jeg installerte.

Dette er heldigvis mye enklere i 20H2 ISO som jeg installerte for noen uker siden. Lokal konto som valg under installasjonen og lisensen aktivert automatisk etter boot.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Dette er heldigvis mye enklere i 20H2 ISO som jeg installerte for noen uker siden. Lokal konto som valg under installasjonen og lisensen aktivert automatisk etter boot.

Takk for opplysning!

Da har jeg lastet ned nytt verktøy og iso. Blir litt tid til jeg får testet, har enda ikke bestilt delene til ny pc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SteinarN skrev (På 17.11.2020 den 16.11):

Ok, så det er offline/online som bestemmer om det er mulig å installere uten å lage/logge på microsoft eller annen ekstern konto? Jeg er klar over at installasjon kan gjøres i offline og.

Hvis du velger domene-oppsett så går du utenom dette styret med ekstern konto for pålogging.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gouldfan skrev (På 2.12.2020 den 9.18):

Er det mulig å bytte Hotmail/Outlook konto i Windows?

Bytte bruker,e-post og samtidig få lagringsplass på OneDrive...

Jeg har prøvd med et alias som kun skal brukes til e-post, for jeg turte ikke risikere å slette bruker i redsel for å miste mye data og funksjoner.

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du snakker om, men det kan hende vi er i samme båt ...

Når du er innlogget i Windows kan du bruke hvilket som helst email-program, og disse kan du koble til hvilken som helst email-konto - eller -kontoer.

Hvis du bruker en email-adresse når du logger deg inn i Windows, så har du en såkalt Microsoft-konto. I dette tilfellet er email-adressen kun en merkelapp, en 'tag', og passordet du bruker for å logge deg inn i Windows tilhører denne merkelappen. Det kan være det samme passordet du bruker for å logge deg inn på email-serveren, men det trenger ikke være det. Det bør strengt tatt ikke være det...

Hvis du har lagringsplass på OneDrive, så kan dette være noe som er koblet til din Microsoft-konto, men det kan også være noe du har fått gjennom et Office 365-abonnement - og der kan du gjerne logge deg på med en tredje email-adresse, den trenger ikke være den samme som du bruker til Windows eller Hotmail/Outlook.

Så, ... hva er det egentlig du ønsker å endre på av dette?

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du snakker om, men det kan hende vi er i samme båt ...

Når du er innlogget i Windows kan du bruke hvilket som helst email-program, og disse kan du koble til hvilken som helst email-konto - eller -kontoer.

Hvis du bruker en email-adresse når du logger deg inn i Windows, så har du en såkalt Microsoft-konto. I dette tilfellet er email-adressen kun en merkelapp, en 'tag', og passordet du bruker for å logge deg inn i Windows tilhører denne merkelappen. Det kan være det samme passordet du bruker for å logge deg inn på email-serveren, men det trenger ikke være det. Det bør strengt tatt ikke være det...

Hvis du har lagringsplass på OneDrive, så kan dette være noe som er koblet til din Microsoft-konto, men det kan også være noe du har fått gjennom et Office 365-abonnement - og der kan du gjerne logge deg på med en tredje email-adresse, den trenger ikke være den samme som du bruker til Windows eller Hotmail/Outlook.

Så, ... hva er det egentlig du ønsker å endre på av dette?

Jeg klarte å endre email adresse til Outlook, den gamle kontoen er fortsatt, den som har passord og som styrer min Laptop... Issuet var at Laptop bruker mye OneDrive I Windows og fikk mye varsel om at jeg mistet alt og rettigheter om jeg slettet hele kontoen.

Jeg får null Spam og pishing på nye Outlook, men jeg får masse varsel på mobilen om å logge på kontoen med passord. Og selv om jeg logger på og sparer passord så spør den igjen.

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...



Jeg har sviktet PCen min totalt de siste årene ved å bare mate på ny hardware, men aldri formatert den (6 år gammel Komplett-PC). Har siden jeg fikk PCen byttet alt, bortsett fra harddisken, men kjører fortsatt på Win installasjonen som kom fra Komplett. På kabinettet har jeg en Win 8.1 key, men var da Win 10 ready eller hva det ble kalt. Kan nok skylde på mye latskap og at PCen har fungert godt nok i perioden, men nå som jeg omsider har fått lagt fiber til boligen og kommet meg vekk fra 15/2 linja mi er jeg tom for unnskyldninger og må formatere. Har kjøpt meg en WD Black SN750 1TB M.2 SSD som jeg skal ha win partisjonen, den er nå montert på hovedkortet. 

 

Nå har ikke jeg formatert en PC på minst 15 år, gjør litt research og ser win 10 har en funksjon for å tilbakestilling og sletting av data, men så vidt jeg leser er ikke dette som en god, gammeldags formatering? 

Hvordan råder dere meg til å gå frem her? Så vidt jeg leser er det mulig nå å laste ned win 10 fra Microsoft med start tool og kjøre en "clean install" med dette, vil da key'en fra kabinettet fungere? 

Jeg vil bare optimalisere PCen enklest mulig, så bruker gjerne denne tilbakestillingsfunksjonen om den gjør nytten. 

 

Lenke til kommentar
superN skrev (3 timer siden):



Jeg har sviktet PCen min totalt de siste årene ved å bare mate på ny hardware, men aldri formatert den (6 år gammel Komplett-PC). Har siden jeg fikk PCen byttet alt, bortsett fra harddisken, men kjører fortsatt på Win installasjonen som kom fra Komplett. På kabinettet har jeg en Win 8.1 key, men var da Win 10 ready eller hva det ble kalt. Kan nok skylde på mye latskap og at PCen har fungert godt nok i perioden, men nå som jeg omsider har fått lagt fiber til boligen og kommet meg vekk fra 15/2 linja mi er jeg tom for unnskyldninger og må formatere. Har kjøpt meg en WD Black SN750 1TB M.2 SSD som jeg skal ha win partisjonen, den er nå montert på hovedkortet. 

 

Nå har ikke jeg formatert en PC på minst 15 år, gjør litt research og ser win 10 har en funksjon for å tilbakestilling og sletting av data, men så vidt jeg leser er ikke dette som en god, gammeldags formatering? 

Hvordan råder dere meg til å gå frem her? Så vidt jeg leser er det mulig nå å laste ned win 10 fra Microsoft med start tool og kjøre en "clean install" med dette, vil da key'en fra kabinettet fungere? 

Jeg vil bare optimalisere PCen enklest mulig, så bruker gjerne denne tilbakestillingsfunksjonen om den gjør nytten. 

 

Tilbakestillingsfunksjonen til Windows 10 gjør akkurat dette : fresh installasjon av operativsystemet enten med å beholde personlige filer eller ikke. Og gjør den «gamle re-installasjon og formaterings metoden» obsolete. Og du opprettholder aktiveringen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (På 26.12.2020 den 2.16):

Tilbakestillingsfunksjonen til Windows 10 gjør akkurat dette : fresh installasjon av operativsystemet enten med å beholde personlige filer eller ikke. Og gjør den «gamle re-installasjon og formaterings metoden» obsolete. Og du opprettholder aktiveringen.

Lar det seg gjøre å flytte Windows installasjonen over på ny disk med denne funksjonen også? 

Lenke til kommentar

Den innebygde reset PC funksjonen funker kun på eksisterende OS drive.
Skal du bytte drive er det andre metoder . Easus har en god oversikt her https://www.easeus.com/todo-backup-resource/reinstall-windows-10-without-cd.html

Og ON-msft har en fin guide å følge her :
https://www.onmsft.com/how-to/how-to-restore-windows-10-to-a-new-hard-drive

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Da har jeg testet mere vedrørende lokal konto.

Har funnet at på Pro versjon kan man skippe Microsoft konto ved å trykke riktig knapp og hoppe til vindu for lokal konto. Dette går ikke på Home versjon, knappen for å skippe finnes ikke. Måten man kommer forbi dette på er å nappe ut nettverkskabel når man kommer til hvor man skal skrive inn konto, man skriver inn en fiktiv konto, trykker neste, og når pc da ikke har nettverk så hopper det direkte til vindu hvor man skriver inn lokal konto i stedet. Trykker videre, setter inn nettverkskabel igjen, og pc er nå aktivert med lokal konto.

Dette gjorde jeg på en installasjon hvor jeg hadde lagt inn aktiveringsnøkkel under installasjon. Har ikke testet hvordan det fungerer hvis jeg hadde skippet aktiveringsnøkkel under installasjon. Om et par dager skal jeg bygge enda en pc. Da skal jeg teste hvordan det fungerer hvis jeg ikke legger inn aktiveringsnøkkelen under installasjonen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...