Gå til innhold

Superpi guide med WAZA forklaring


Anbefalte innlegg

Generelle regler for superpi:
Superpi er en "Tweakers" benchmark som skalerer med høy cpuklokk og stramme minnetimings på høy minnehastighet,minnetimings + subtimings betyr allt i superpi.
Her er det MYE å hente på å lære seg subtiming og hvordan få ut effiktiv minneoverklokk,

Bruk windows XP (sp2 eller sp3)
Bruk maxmem (kjør msconfig) set maxmem mellom 600-680
System cache (finner det under memory usage)
Noen liker å kjøre i debug mode også (msconfig)
Jeg bruker debug mode noen ganger,andre ganger ikke (kan gi en liten boost,avhengig av systemet ditt,bør prøves)
Noen liker å bruke "Olive Green theme" i windows,andre ikke,må prøves.

 

Jeg bruker alltid å kjøre defrag etter hvert 32m run,så restart. Dette for å ha et så clean og reint OS etter hver test/run. IKKE bruk windows sitt eget defrag program, men et eller annet bra 3`de part defrag program vil funke. Jag bruker piriform sin defraggler,den er kjapp og grei,det finnes andre bra der ute (google)

Bruk kun en core når du kjører superpi 1M og 32M (høyreklikk på oppgavelinje,marker superpi.exe,set affinity og realtime)
Hvilken core som er mest effektiv må du bare prøve deg fram til, den som går raskest i superpi 1M behøver
ikke å være raskest i superpi 32M, her må du selv prøve deg fram.

På eksempelet under vet jeg at min "core1" er raskest på min i7 920 som jeg bruker som eksempel her.

Prøv å stoppe så mange tjenester som du kan og vet kan stoppes i windows, windows skal kjøres med så lite resurser
som mulig for å få bedre tid i superpi. På mitt superpi OS, så har jeg bare 16 prosesser kjørende,det er sånn passe strippa,ikke fullt maxa ut.
IKKE installer masse drivere og annet crap hvis du skal kun kjøre superpi på disken,kun inf driver (intel)

I bios deaktiver ALLT som ikke skal brukes,eksempel: lydkort,usb3,wifi,ethernet,modem...osv
Hva som kan deaktiveres avhenger av hva slags hovedkort du har,lær deg din bios.

Når det gjelder hardisk så bruker jeg en 250GB Samsung sataII som jeg har 2 partisjoner på (mer om dette seinere....waza,waza)
Noen bruker IDE disk, noen bruker Ramdisk,SSD osv. Bruk det du har for hånd og test hvis du har flere forskjellige, det kan lønne seg.

Har du skills så kan man lage seg sin egen strippa windows xp med nLite (google it), da har du ikke så masse jobb å gjøre når du skal installere windows
for å kjøre superpi neste gang.

Så, har du gjørt allt som jeg har listet over her er du klar til å kjøre superpi.
Klokk opp Cpu, klokk opp og tweak minnet ditt. kjør...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Her kommer et lite kapittel for de som vil hente ut litt mere av superpi, det kalles WAZA, og funker sånn at man har et gitt antall filer(3stk), på en gitt antall
størrelse(ex.600mb hver fil) som man kopierer over på 2 partisoner på hardisken din, fram og tilbake i rekkefølge 3 ganger før man kjører superpi.
Når waza har kjørt,så vil windows idle ned og frigi all plass(minne) til superpi,derfor får du en boost hvis du har satt waza opp riktig.

Derfor jeg snakket om 2 partisoner når man installeres windows. Jeg lager 2 partisjoner når jeg setter opp windows, 2x10GB så jeg har til WAZA også.
Det finnes et lite program som heter "OCX spi tweaker" (google it) som gjør jobben for deg med å lage filene og kopiere de fram og tilbake mellom de 2 partisjonene.

Når det gjelder instillingene man må sette i OCX spi tweaker så finnes det INGEN fasit, her er det learning by doing, man må prøve seg fram, jeg har sikkert kjørt
flere hundre run i superpi for å finne ut hva som gir gevinst og hva som ikke gir gevinst. Dette kan være veldig tidkrevende,og passer karnsje best for de som vil
vise sine superpi tider på div forumer eller på HWbot (legg deres score på HWbot, der er det en massiv database for alle å bruke og sammenligne ulike resultater med)

Waza kan gi deg noen sekunder på et 32m run,kan gi gevinst på 1m også, under ved mitt eksempel i7 920 DO LGA1366 så får jeg en boost på ca 5 sekunder ved bruk av riktig waza.
Nyere hardware som eks. Haswell cpuer vil gi litt mindre boost av waza, gammel hardware som socket A og Pentium 4 på 478 plattformen vil ikke ha noen gevinst med
waza, da det er for "svak" hardware.

waza funker slik:
Når man har satt opp windows og overklokka allt,satt alle andre overstående tweak, man er klar til å kjøre superpi.
Gjør følgende:

Åpne superpi.exe(IKKE KJØR NOE ENNÅ), åpne OCX spi tweaker
Superpi---> set affinity ( realtime blir satt automatisk når man åpner OCX spi tweaker)
Sett dine instillinger i OCX, det er hvor store filer man vil ha (ex.704mb,1024kb og kryss av på CDT(kopiering x3)
sett hvor du har din hardisk med superpi (ex. "C")
sett hvor du har din andre partisjon som det skal kopieres til (ex."D")
Sleep har jeg satt til 5sec (ventetid imellom kopiering)
Kryss av for CDT (kopi x3 fram og tilbake)
Bilde under viser instillingene ( KUN eksempel, du/dere må finne deres egne instillinger ved å prøve hva som gir dere gevinst)

 

G4Es8tk.jpg

 

Settings: Start----> run-->msconfig

 

ntNGBwg.jpg

R4U29WH.jpg

CkN54Ax.jpg

uDU0RM1.jpg

 

4200mhz uten waza

fbKQo3q.jpg

 

4200mhz med waza

JHPeQk3.jpg

 

4300mhz uten waza

CyVBYEo.jpg

 

4300mhz med waza

VP2FRL6.jpg

 

Som dere ser,riktig waza vil gi dere en boost, prøv selv og post gjerne hva dere finner ut, allt dette er kun en guide ingen fasit.

 

 

 

 

Endret av Nassuz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...