Gå til innhold

Canon 7D Mark2 Tråden


Anbefalte innlegg

Det jeg mener er at filkvaliteten på en godt eksponert JPG er blitt veldig bra på 70d og 7d2. :)

Ikke alltid jeg føler resultatet trenger være bedre. Har alltid RAW i reserve om bildet må jobbes med.

 

Jeg klarer ikke filbehandlingssystemet til Adobe (Har PSE11 til visse formål)

 

DPP er litt for simpelt igjen, men selvfølgelig bra resultat, og glimrende som gratis program.

 

Har testet mye forskjellig, men velger å fortsette med ACDSee Pro (8)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg mener er at filkvaliteten på en godt eksponert JPG er blitt veldig bra på 70d og 7d2. :)

Ikke alltid jeg føler resultatet trenger være bedre. Har alltid RAW i reserve om bildet må jobbes med.

 

Jeg klarer ikke filbehandlingssystemet til Adobe (Har PSE11 til visse formål)

 

DPP er litt for simpelt igjen, men selvfølgelig bra resultat, og glimrende som gratis program.

 

Har testet mye forskjellig, men velger å fortsette med ACDSee Pro (8)

:D

Så forskjellig kan man være... - filbehandlingssystemet i Adobe Lightroom og arbeidsflyten jeg får der er en av hovedgrunnene til at jeg bruker programmet. Er så himla enkelt, alt på et sted - og likevel det mest oversiktelige systemet jeg har brukt for å holde styr på filene mine, redigere de, rangere de, lage collections, virtuelle kopier som ikke tar plass osv... Utskriftsmodulen alene er verdt programmet for min del. Og veldig enkelt å eksportere direkte til diverse online løsninger eller til harddisk.

 

Ja, JPEGs fra kameraet på 7D er bra de. Og kjekt med to lagringskort. Jeg legger RAW til CF kortet og JPEGs går til SD kortet.

 

EDIT: og foresten, jeg bruker så godt som aldri Photoshop.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Dette blir på en måte litt OT, men samtidig er jo sensoren i 70d kanskje nær nok til å bli med i denne tråden :)

 

Rart hvor forskjellige vi er med opplevelsen av hvor greie programmer er, ja.

Jeg har slitt fælt med Adobe sine systemer og funnet ut at ACDsee er midt i blinken for meg. Tror filkvaliteten ender på høyt nok nivå i sluttbildet der og.

 

I helgen tok jeg bilder i en dåp med 70d. For å unngå bevegelsesuskarphet satte jeg minste lukkertid til 1/60s og auto ISO til 6400 maks ved f,2,8. Den sto alltid på maks ;)

Jeg forsøkte trikset med overeksponering. Bildene ble ganske greie. Selvølgelig best hvor personene står i et visst lampelys. Ellers blir det begredelig resultat med alt for mye støydemping.

Jeg testet Elements, DPP og ACDsee pro 8 opp mot hverandre, og min konklusjon er at støydempingen er lik i alle programmene, bortsett fra at jobben gjøres mye raskere i sistnevnte. Forresten litt av en jobb å finredigere bilder tatt i mørk kirke. Ved 0,67 overeksponering synes jeg sluttresultatet ble bedre, men på akkurat de bildene var belysningen bedre.

Jeg har null problemer med å bruke høy ISO i godt lys, men i dårlig lys er det verre.

Dette gjelder vel alle crop sensorer, inkludert nyere produsert av Sony? (Og Toshiba?)

Lenke til kommentar

http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-7d-mark-ii

 

Da var dpreview ute med sin test. Jeg må si jeg ble litt skuffet med "kun" Silver reward.

 

Men jeg ser jo at konkusjonen kan være grei med at Canon 7D MkII er et kamera for sportsfotografen som setter autofokus og annen generell hurtighet i høysetet. Men at det finnes bedre alternativer til landskapsfotografen.

 

Kameraet har jo uten tvil klasseledende autofokus og skuddhastighet. Men jeg undres fremdeles over at Canon ser ut til å "holde igjen" på sensorfronten.

Ser ut til å bli forbikjørt av flere produsenter både når det gjelder oppløsning og ikke minst dynamikk.

Før kunne man jo si at man holder igjen megapixel racet for å beholde støyfrie bilder, men nå får jo andre produsenter til begge deler. Ikke det at mange pixler er noe jeg er tilhenger av og har behov for, men dynamikken er viktig. ISOfrie bilder på høy ISO er heler ikke så viktig, men ser at det er et viktig punkt.

 

Som gammel Canon mann er jeg faktisk litt skuffet.

Lenke til kommentar

Som gammel Canon mann er jeg faktisk litt skuffet.

Det er vel som forventet.

Siden konsummarkedet har kollapset må kameraprodusenter tenke anderledes, og jeg tror Canon har fått det for seg at det er bedre og selge flere kameraer til pr. entusiast/pro-forbruker.

Jeg tror ikke vi vil se et kamera som har alt inkluderende men flere spesialiserte kameraer så man må ha minst to eller flere kameraer for og dekke sitt bruksområder, om det er en lur retning vet jeg ikke, ulempen er at de mindre fabrikkene som gir full pupp selger mer kameraer.

 

Når det gjelder sensoren så ser det ut som Canon går mer i retning av filming en fotografering, de siste sensorpatentene tyder også på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som gammel Canon mann er jeg faktisk litt skuffet.

Dette kameraet gjør det den skal, og jeg tror faktisk Canon ikke holder tilbake men fremdeles ikke er klar med en sensor som er på nivå med Sony enda.

Det som er mest skuffende med Canon er at de beskytter sine Cinema-produkter så mye at vi ender om med soft video på speilrefleks. Hadde Canon gitt oss samme kvalitet som C100 på video hadde vi fått krystallklart bilde og vært helt i front ang. videokvalitet. Denne strategien er jo svært bra for Samsung f.eks. som ikke har dyre modeller å beskytte og kan gå all-in med NX1.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det som er mest skuffende med Canon er at de beskytter sine Cinema-produkter så mye at vi ender om med soft video på speilrefleks.

 

Spesielt merkelig når man ser hvor utrolig mye mer man får ut av et Canon speilrefleks ved og bruke magiclantern.

 

 

 

 

Audio: disable AGC, audio meters, manual audio controls, selectable input source (internal, internal+external, external stereo, balanced), audio monitoring via A/V cable.

Exposure helpers: ETTR, zebras, false color, histogram, waveform, spotmeter, vectorscope.

Focus tools: focus peaking, zoom while recording, trap focus, rack_focus, follow_focus, stack_focus.

Movie helpers: Bitrate control, movie logging (Exif-like metadata), auto-restart after buffer overflow or 4 GB limit, HDR video, advanced FPS control.

LiveView adjustments: contrast, saturation, display gain for using LiveView in darkness.

Cropmark images: user-editable overlays to assist framing and composition.

Fine control for ISO, Shutter, Kelvin white balance and other image settings.

Bracketing: advanced exposure bracketing, focus stacking.

Remote release with LCD face sensor and audio trigger, without extra hardware.

Timelapse: intervalometer (for photos and movies), bulb ramping (manual and automatic), recording at very low FPS (down to 0.2 FPS), silent pictures without shutter actuation.

Astro- and night photography: bulb timer for very long exposures (up to 8h).

Info displays: focus and DOF info, CMOS temperature, shutter count, clock.

For strobists: flash exposure compensation, range up to -10 to +3 EV (depends on the camera).

Power saving: Turn off display or reduce backlight in LiveView during idle times.

Handy features: Quick zoom in PLAY mode, key shortcuts for commonly-used features, customizable menus.

 

And much more!

 

 

 

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Er det grunn til å tro at dette kameraet vil falle/bli satt ned i pris i nærmeste fremtid?

 

Den som hadde visst det... Det som normalt skjer er at prisene begynner å falle etter en stund, men forgjengeren sank ikke like fort/mye som mange andre Canon-modeller. Det kan også komme kampanjer i forbindelse med messer osv. så det lønner seg ofte å vente på tilbud hvis man ikke har det travelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det grunn til å tro at dette kameraet vil falle/bli satt ned i pris i nærmeste fremtid?

En generell prisnedgang er lite sannsynlig på kort sikt. En sterkere krone kan gi en viss reduksjon hvis forhandlere/importører lar dette komme kundene til gode, men på kort sikt så er det vel ikke det store "håpet" om en styrking av kronen.

 

Den eneste muligheten (slik jeg ser det) er kortvarige prisfall ved messetilbud og lignende hos enkelte forhandlere (det var slik jeg i oktober 2012 fikk min 5D3 til en pris som ligger merkbart under det huset selges for pr dags dato). Med slike messepriser og kortvarige tilbud så er det ofte et svært begrenset antall tilgjengelig så man må være på rett sted til rett tid.

 

Hvis du "må" dette huset snarlig så er det ikke så stor grunn til å vente, hvis du ikke har hastverk så er det en sjanse (stor/liten?) for at det kan komme et (kortvarig) tilbud etterhvert det kommende halvåret (ren gjetning fra min side).

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

 

Står til 15499.- nå.

 

Ser også at de har mkII med den gamle 17-85 IS rett under 17.000.-

Jeg fikk den ikke til å fungere på 7D mkI med 18mp sensoren detaljene ble veldig utvisket, så tror ikke 20mp gjør saken bedre.

 

Kampanjekoden nede på siden må skrives inn, rettet litt på teksten. Har selv bestilt nå.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Test - Gjenopprette detaljer i skygger

 

Canon henger etter alle andre når det gjelder DR og muligheten å hente ut detaljer fra undereksponerte bilder. Dette er  det lite å gjøre med når man først har kjøpt Canon, men det gjelder å finne hvor grensen går for det utstyret man har. 7D mk2 var bedre enn tdligere modeller og nye 5Ds/R er enda bedre igjen.

 

7D mk2 er et kamera rettet mot natur og action, men det hender jo man tar bilder av andre ting også. Jeg har ikke budsjett til å ha to kamearsystemer, og bruker 7D'en til alt. Jeg har et testbilde som viser noen av mulighetene 7D mk2 gir til etterbehandling. Det er på ingen måte en nyhet eller et ekstremt eksempel, men viser muligheter for ivertfall hva jeg har behov for.

 

Original uredigert:

post-48088-0-68292400-1438422429_thumb.jpg

Iso 200, f/7.1, 1/500s, Exp: -2/3

Eksponert for høylys, ingen overeksponering i bildet.

 

Histogram i uredigert RAW:

post-48088-0-60579800-1438426178_thumb.jpg

 

Histogram etter redigering:

post-48088-0-91988300-1438426759_thumb.jpg

 

Ferdig bilde:

post-48088-0-24861200-1438426254_thumb.jpg

I tillegg er følgende justeringer gjort:

Luminance: +25, diverse fargejusteringer.

 

Dette bilde er i mine øyne absolutt brukenes, og svært enkelt å utføre i PS.

Det er enda mer å gå på, og jeg regner med det er mulig å hente detaljer frem fra enda mørkere bilder uten å produsere annet enn luminance-støy.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Firmware 1.0.5 klar 

1. Improves AF accuracy when used in combination with the EF 16-35mm f/2.8L USM lens or EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM lens.
2. Fixes a phenomenon in which, in very rare cases, the "Peripheral illumination correction" is applied inconsistently.
3. Fixes a phenomenon in which, while performing an EF lens firmware update, the progress bar displayed on the LCD monitor may freeze at 100% even though the update has been completed.
4. Fixes a processing error in relation to the leap second for the "Geotag information appended to image" and "Log data" GPS functions.
5. Fixes a phenomenon, where at the time of shooting in very rare cases "Err 70" occurs, or the shutter does not release.

 

Endringene fra 1.0.4 er også inkludert:

1. Fixes a phenomenon whereby the AF does not operate properly at a focal length of about 100 mm when used in combination with an EF 70-200mm f/2.8L IS II USM lens.
2. Fixes a phenomenon in the AI servo AF whereby, in rare cases, a reduction in the flicker effect cannot be obtained when Flicker Reduction is set to "On".
3. Fixes a phenomenon whereby the Picture Style settings are not reflected properly in custom shooting mode (C1/C2/C3).
4. Fixes a phenomenon whereby, in very rare cases, the shooting date/time in the shooting information of the first picture is not recorded correctly.
5. Fixes a phenomenon whereby, in very rare cases, when brightness or contrast is automatically corrected by the Auto Lighting Optimizer function, there is noise in JPEG images.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...