Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sykemeldes fra tidligere jobb samtidig som en starter i ny?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Bakgrunn:
Grunnet store konflikter med kolleger på jobben jeg har nå (deltidsjobb), går dette utover min psykiske helse. Etter endt arbeidsdag kan jeg være så sliten at jeg kaster opp, orker vanligvis ikke noe før et par daget etter endt arbeidshelg pga påkjenningen det er.

Nå har jeg levert oppsigelse (har fått ny jobb), men da jeg har vært fast ansatt, så tar det følgelig 3mnd før jeg kan slutte. I den nye så takket jeg under intervju ja til å begynne så fort som mulig, dvs nye- og gamlejobben har turnuser som ikke overlapper hverandre.

Etter at de har funnet ut at jeg skal slutte, så har ting gått til det værre, og påkjenningen nå er så stor at det bare er et tidsspørsmål før det går utover min evne til å prestere på den nye jobben.

Spørsmål:
Det jeg oppi alt dette lurer på er om det er mulig å gå til fastlegen min for å sykmelde seg fra gamlejobben, samtidig som jeg jobber i den nye? (Altså en sykemelding som retter seg mot arbeidsforhold/påkjenningen det er å gå i min gamle jobb).


Anonymous poster hash: 76cb8...d45



Anonymous poster hash: a15cd...bd7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Jeg har gjort det samme, og står nå uten jobb. Men både fastlegen og NAV sa at jeg skulle si opp jobben min, så da gjorde jeg det. Jeg er ikke sykemeldt for å jobbe, men sykemeldt for å jobbe i den jobben som jeg hadde før jeg ble sykemeldt. Situasjonsbestemt sykemelding kalte fastlegen din det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, ok. De to jobbene er forholdsvis like, forskjellen ligger hovedsakelig i arbeidsmiljøet på jobben... Og må NAV involveres i dette? Eller kan det f.eks. ordnes i samarbeid med en psykolog?

 

Personlig så synes jeg ikke akkurat at de pengene jeg får fra nåværende jobb er så utrolig viktig, men samtidig så kan jeg ikke bare forlate den heller...

 

Mvh TS


Anonymous poster hash: a15cd...bd7



Anonymous poster hash: a15cd...bd7
Lenke til kommentar

Så, altså - få sykepenger fra jobb 1, mens du er i full jobb i jobb 2? Skjønner problemstillingen din, men dette er svindel. Oppsigelsestiden på 3mnd er kun rettningsgivende - en sikkerhet for både arbeidsgiver og arbeidstaker for å henholdsvis finne en erstatter og en ny jobb. Med andre ord, de tre månedene kan fravikes og du kan gå på dagen om både arbeidsgiver og arbeidstaker synes dette kan være en fornuftig løsning. Kontakt arbeidsgiver og forklar situasjonen (du trenger ikke si du har søkt ny jobb, om du ikke allerede har gjort det) - men forklar at du ikke takler å jobbe der lenger grunnet X og Y og du da enten kommer til å sykemelde deg (da må arbeidsgiver betale deg en full måneds lønn og i tillegg finne en erstatter = dyrt (de neste 2 mnd refunderer NAV)) og foreslå en løsning der du får gå på dagen, mer eller mindre. Det er mitt forlag.

Lenke til kommentar

Så, altså - få sykepenger fra jobb 1, mens du er i full jobb i jobb 2? Skjønner problemstillingen din, men dette er svindel. Oppsigelsestiden på 3mnd er kun rettningsgivende - en sikkerhet for både arbeidsgiver og arbeidstaker for å henholdsvis finne en erstatter og en ny jobb. Med andre ord, de tre månedene kan fravikes og du kan gå på dagen om både arbeidsgiver og arbeidstaker synes dette kan være en fornuftig løsning. Kontakt arbeidsgiver og forklar situasjonen (du trenger ikke si du har søkt ny jobb, om du ikke allerede har gjort det) - men forklar at du ikke takler å jobbe der lenger grunnet X og Y og du da enten kommer til å sykemelde deg (da må arbeidsgiver betale deg en full måneds lønn og i tillegg finne en erstatter = dyrt (de neste 2 mnd refunderer NAV)) og foreslå en løsning der du får gå på dagen, mer eller mindre. Det er mitt forlag.

Det er ikke sykepenger TS er ute etter, men å slippe å fortsette i en jobb som gjør TS syk. I utgangspunktet, så er oppsigelsestiden 3mnd. Tipper dette lar seg løse ved å ta kontakt med fastlegen.

Lenke til kommentar

Riktig blackbrrd. I valget mellom å ikke få sykepenger og det å få det, så hadde jeg valgt å ikke få det, men det er ikke en mulighet jeg har med det systemet vi har i Norge.

 

Sjefen min er klar over at jeg har fått meg ny jobb, og jeg får ikke gå innen oppsigelsestiden er ute. Antallet personer som kommer til å søke på denne stillingen er antakelig ganske så stor (mest sannsynlig over hundre personer), men han så seg heller ikke villig til å gjøre et forsøk på å hente inn noen før min oppsigelsestid er omme. Jeg har også hørt om muligheten for å selv skaffe ekstravikarer av folk som ikke utløser overtid, men da parerer han at dette igjen gir han dårligere dekning ellers de ukene jeg jobber. Jeg har altså forsøkt dialog, og sjefen er klar over at miljøet ikke akkurat er det beste...

 

Den eneste måten å komme ut av dette er altså sykemelding, da jeg ikke har tenkt til å være "den personen" som ikke møter opp på jobb når han skal (eller en som ringer inn dagen før for å fortelle at han har fått "influensa"), jeg ønsker å løse dette på en så ryddig måte som mulig. Den beste løsningen for meg er vel strengt tatt å gå til fastlegen min så fort som mulig, men jeg må si det er ganske så ubehagelig å ta opp dette som tema, kanskje spesielt fordi hvordan jeg opplever det på denne jobben nå står i så stor kontrast til hvordan jeg har det ellers i livet. (Selv ikke kjæresten vet hvor forjævlig det er da jeg klarer å undertrykker det ila noen dager etter jobb, før kvalmen brer seg idet jeg påbegynner reiseveien til jobb igjen...)

 

Takk for de innspill som hittil er kommet, mvh TS.



Anonymous poster hash: a15cd...bd7
Lenke til kommentar

 

Så, altså - få sykepenger fra jobb 1, mens du er i full jobb i jobb 2? Skjønner problemstillingen din, men dette er svindel. Oppsigelsestiden på 3mnd er kun rettningsgivende - en sikkerhet for både arbeidsgiver og arbeidstaker for å henholdsvis finne en erstatter og en ny jobb. Med andre ord, de tre månedene kan fravikes og du kan gå på dagen om både arbeidsgiver og arbeidstaker synes dette kan være en fornuftig løsning. Kontakt arbeidsgiver og forklar situasjonen (du trenger ikke si du har søkt ny jobb, om du ikke allerede har gjort det) - men forklar at du ikke takler å jobbe der lenger grunnet X og Y og du da enten kommer til å sykemelde deg (da må arbeidsgiver betale deg en full måneds lønn og i tillegg finne en erstatter = dyrt (de neste 2 mnd refunderer NAV)) og foreslå en løsning der du får gå på dagen, mer eller mindre. Det er mitt forlag.

Det er ikke sykepenger TS er ute etter, men å slippe å fortsette i en jobb som gjør TS syk. I utgangspunktet, så er oppsigelsestiden 3mnd. Tipper dette lar seg løse ved å ta kontakt med fastlegen.

 

Det er jeg klar over. Hvis du leser innelgget en gang til så ser du at jeg har skrevet det samme som deg. Spørsmålet er, nå som TS har sagt at det ikke er noen mulighet å gå før tiden, om det er mulig å bli sykemeldt - uten at arbeidgisver og NAV kommer inn i bildet med full lønn i perioden. Dette er jo penger som TS har krav på om h*n blir sykemeldt - men dersom h*n mottar dette samtidig som h*n er i full jobb i annen bedrift er det svindel. Kjinki, kjinki...

Lenke til kommentar

 

 

Så, altså - få sykepenger fra jobb 1, mens du er i full jobb i jobb 2? Skjønner problemstillingen din, men dette er svindel. Oppsigelsestiden på 3mnd er kun rettningsgivende - en sikkerhet for både arbeidsgiver og arbeidstaker for å henholdsvis finne en erstatter og en ny jobb. Med andre ord, de tre månedene kan fravikes og du kan gå på dagen om både arbeidsgiver og arbeidstaker synes dette kan være en fornuftig løsning. Kontakt arbeidsgiver og forklar situasjonen (du trenger ikke si du har søkt ny jobb, om du ikke allerede har gjort det) - men forklar at du ikke takler å jobbe der lenger grunnet X og Y og du da enten kommer til å sykemelde deg (da må arbeidsgiver betale deg en full måneds lønn og i tillegg finne en erstatter = dyrt (de neste 2 mnd refunderer NAV)) og foreslå en løsning der du får gå på dagen, mer eller mindre. Det er mitt forlag.

Det er ikke sykepenger TS er ute etter, men å slippe å fortsette i en jobb som gjør TS syk. I utgangspunktet, så er oppsigelsestiden 3mnd. Tipper dette lar seg løse ved å ta kontakt med fastlegen.

 

Det er jeg klar over. Hvis du leser innelgget en gang til så ser du at jeg har skrevet det samme som deg. Spørsmålet er, nå som TS har sagt at det ikke er noen mulighet å gå før tiden, om det er mulig å bli sykemeldt - uten at arbeidgisver og NAV kommer inn i bildet med full lønn i perioden. Dette er jo penger som TS har krav på om h*n blir sykemeldt - men dersom h*n mottar dette samtidig som h*n er i full jobb i annen bedrift er det svindel. Kjinki, kjinki...

 

Nå leste ikke du innlegget mitt, eller så var jeg uklar. Poenget mitt var å bli sykemeldt fra jobben han har sagt opp. Hvis man samtidig har full jobb og sier i fra til NAV om det, så får man neppe noe penger fra NAV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Begge jobbene er deltid ved siden av studiet. Pengene er som sagt ikke poenget, poenget er å komme ut av en situasjon som gjør meg syk.

 

Anonymous poster hash: a15cd...bd7

 

Ok! Spørsmålet blir da om du har fastlønn, eller kun lønnet for faktiske timer/dager/vakter jobbet?

Videre er det ikke NAV som er det store problemet her, egentlig - eller... Dersom du har fastlønn vil nåværende arbeidsgiver måtte betale deg lønn i hele perioden du er sykemeldt (3 mnd), men arbeidsgiver dekker i realiteten bare den første måneden - de to resterende blir refundert av NAV. Så, kort oppsummert; har du fastlønn har du et lite problem - har du ikke det skal dette gå helt fint!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...