Gå til innhold

GUIDE: Slik tar du TV-signalene med deg på mobilen (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Dere burde sette som ulempe på slingbox at man må betale for å ha TV-kanaler, jeg har ikke det feks.

 

AtW

Vel, ATWindsor - så har du jo ingen TV-signaler å ta med deg. Det er jo det som er utgangspunktet for hele artikkelen :-)

 

Espen

 

En tredjepart av artikkelen handler jo om løsninger som ikke trenger et slik abonnement, og å måtte ha abonnement settes som en ulempe på den andre av de tre. Jeg synes det er kunstig å ikke sette det som en ulempe også på den tredje. Bare fordi man ikke har et tradisjonelt TV-abonnement betyr ikke det at man er uinteressert i alt som TV-kanalene har av programmer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Flott, om noen fra NRK leser dette, så blir det garantert TV-lisens på alle mobiltelefoner/nettbrett... eller... alle enheter med skjerm og tilgang til et nettverk.

Men utenom det, så er det ganske praktisk og grei informasjon :)

Nå er det ikke NRK som bestemmer slikt. Heldigvis!

Bruker selv en Android mini PC, Probox2 EX og streamer TV fra hele verden.

NRK også. Helt lovlig selv om jeg ikke betaler TV lisens.

Har sagt opp TV lisensen og plombert TV.

Har pr i dag over 250 TV kanaler, radio fra hele verden og tilgang til langt over 1000 filmer.

Siden jeg er glad i musikk bruker jeg også Spotify.

Med optisk kabel for lyd rett i forsterker får jeg bra lyd på alt sammen!

 

Har også en MiniX X7 Android mini PC i kjelleren, siden denne ble "til overs" når jeg skaffet meg probox2 står den koblet til en pc skjerm. Så kjører jeg lyd rett i en forforsterker analogt. Den brukes til radio og for å spille høy musikk. Ved behov streames det film/tv på den også.

Endret av Just_in_case_666
Lenke til kommentar

Nå er ikke $15 (litt over 90 kr) noen særlig kostnad sammenlignet med kostnaden til Slingbox. Ingen av delene er vel i utgangspunktet beregnet for ungdom og studenter...

Nei, men når du først har betalt over 2000,- for selve boksen skulle en jo tro at appene er gratis. Med både iPhone, Android og WP i familien så blir det en unødvendig høy ekstrakostnad som burde vært nevnt i artikkelen.
Lenke til kommentar

Eh..... Betaler dere slike summer for appene...?

Høres jo helt vilt ut.

 

Bruker hovedsakelig XBMC.

Betaler ikke en krone for det selvfølgelig,

Det ligger på de fleste Android bokser når man kjøper dem, eller lastes ned gratis.

Har så mye tv/radiokanaler/filmer at mitt største problem er å få tid :)

Kan ikke si annet enn at disse Android boksene er fantastiske.

I tilleg til media brukes de som spillmaskin, kalender, surfing, epost, og mye annet.

Lenke til kommentar

Eh..... Betaler dere slike summer for appene...?

Høres jo helt vilt ut.

 

Bruker hovedsakelig XBMC.

Betaler ikke en krone for det selvfølgelig,

Det ligger på de fleste Android bokser når man kjøper dem, eller lastes ned gratis.

Har så mye tv/radiokanaler/filmer at mitt største problem er å få tid :)

Kan ikke si annet enn at disse Android boksene er fantastiske.

I tilleg til media brukes de som spillmaskin, kalender, surfing, epost, og mye annet.

For noen av oss har det ikke med å finne løsningen som ikke koster en krone, men heller prøve å finne "noe bedre". XBMC er ikke dårlig, og er konfigurerbart herfra til månen, men er ikke det jeg leter etter.

 

Eksempelvis XBMC-baserte Plex. For oss på farten og med mange enheter, er det direkte genialt. Betal NÅ før prisene stiger neste måned. ;)

Lenke til kommentar

Ø

 

Eh..... Betaler dere slike summer for appene...?

Høres jo helt vilt ut.

Bruker hovedsakelig XBMC.

Betaler ikke en krone for det selvfølgelig,

Det ligger på de fleste Android bokser når man kjøper dem, eller lastes ned gratis.

Har så mye tv/radiokanaler/filmer at mitt største problem er å få tid :)

Kan ikke si annet enn at disse Android boksene er fantastiske.

I tilleg til media brukes de som spillmaskin, kalender, surfing, epost, og mye annet.

 

For noen av oss har det ikke med å finne løsningen som ikke koster en krone, men heller prøve å finne "noe bedre". XBMC er ikke dårlig, og er konfigurerbart herfra til månen, men er ikke det jeg leter etter.

 

Eksempelvis XBMC-baserte Plex. For oss på farten og med mange enheter, er det direkte genialt. Betal NÅ før prisene stiger neste måned. ;)

Ikke koster en krone? Hva snakker du om? Boksen koster ca 1500 kroner, å plombere tv kostet 700.- pr TV!

Poenget med dette er heller ikke for meg at det ikke skal koste en krone!

Poenget er at jeg ikke gidder betale NRK lisens når jeg ikke trenger.

Ikke ser jeg noe særlig på NRK heller. Faktisk svært lite.

NRK lisensen er i mine øyne avleggs, og pr i dag har jeg langt flere kanaler enn før.

Jeg trenger ikke bruke XBMC, men jeg liker det.

Kan selvfølgelig bruke apper. Det finnes en haug av dem. Over 1 million totalt på google playstore.

Bruker app til Netflix, show box, Viaplay, NRK, popcorn og masse annet. Eller det vil si resten av familien. Jeg trives godt med XBMC, Eller Kodi som det nå heter.

Alt dette kan jeg "dra med meg" over på andre Android enheter, ja og til og med på iPad. Det synes jeg er ganske fantastisk. I tillegg er det enkelt å dra med seg Android boksen til en kompis, på hytta, og ikke minst på ferie i utlandet. Bare å plugge i, så har jeg tilgang til det samme som hjemme. Praktisk, billig og behagelig! DET gjør at jeg digger min Probox2 og de andre Android boksene/sticks vi har! :)

Endret av Just_in_case_666
Lenke til kommentar

Du må lese (og helst forstå) posten min før du svarer.

Herre Gud for et utrolig idiotisk svar!

 

Siden du tydeligvis ikke forstår hva du selv skriver:

Du svarer på innlegget mitt og skriver "for noen av oss har det ikke med å finne en løsning som ikke koster en krone" forøvrig så dårlig grammatisk norsk at jeg nesten hadde litt problemer med å forså det. Du er inne på noe der :)

 

Vet ikke hvordan det er med deg, men når jeg leser den setningen der, som er et svar på det jeg skriver. Da kan jeg ikke forstå det annerledes enn at du tror poenget mitt var å finne noe som var gratis. Og at det var det viktigste. Der tar du i så fall feil. Det er fint at man slipper å betale for en app. Men kvaliteten på appen er viktigere enn om den koster penger!

Er den derimot gratis OG bra, ja da er jo det supert!

Lenke til kommentar

Herre Gud for et utrolig idiotisk svar!

Det er ditt svar du sikter til nå, ikke sant? I så fall er jeg enig.

 

Hvis du mener at mine formuleringer er vanskelige å forstå, så kan du prøve å lese dine egne. Pro top 1: Linjeskift skal brukes når det er behov for det, ikke etter hver setning. Avsnitt gjør leseligheten bedre, og brukes som separator hvis man skal ta frem mer enn et tema. Pro tip 2: Ikke bland sammen alle mulige tenkelige argumenter, de må ha noe med diskusjonen å gjøre for å kunne brukes (eksempel: hvor mange apper det finnes på Google Play er totalt uinteressant).

 

 

"For noen av oss har det ikke med å finne en løsning som ikke koster en krone" kan, som mange andre setninger, omformuleres. For å gjøre det så enkelt som mulig så tar vi det stykkevis og delt.

  • "For noen av oss" sikter til "et utvalg mennesker" eller bare "noen" hvis det er enklere for deg.
  • "Har det ikke med" kan i denne sammenhengen leses som "legger ikke mye innsats i", "bruker ikke mye krefter på" eller "bruker ikke mye tid på"
  • "finne en løsning" er det mulig kan erstattes med "finne en app"
  • "som ikke koster en krone" betyr "uten utgifter"

Altså

"Noen bruker ikke mye tid på å finne apper uten utgifter", og gir mye mening til din post som begynner med

Eh..... Betaler dere slike summer for appene...?

Høres jo helt vilt ut.

 

Vi betaler litt for et program eller en app, men får dermed også bedre løsninger. Og ja, det var et svar til deg da det kunne se ut som om det var viktig for deg at løsningene var gratis, eller iallfall billige.

 

Det er kjekt for deg at du ikke betaler NRK lisens hvis du synes det er fryktelig viktig. Noen gjør det og har det som kampsak. De om det. Også kjekt for deg at du har apper som streamer TV inkludert NRK (oh, the irony!).

 

 

NRK-lisensen kan vi godt avskaffe. Legg den inn i skatten, og la alle bidra. Ferdig arbeid. Men det er ikke det diskusjonen går på her.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Å sitte her inne å prøve å få andre til å "fremstå som dumme" sier jo faktisk en hel del om deg!

Så den delen gidder jeg ikke bruke tid på!
Til opplysning, linjeskift gjør ikke en tekst mer vanskelig å forstå. Kanskje for enkelte, men ikke for vanlige folk!

 

SELVFØLGELIG har det noe å si hvor mange apper det er på Google play når man snakker om "slik kan du ta TV signalene med deg" og de jeg nevner faktisk er gratis å laste ned, og hjelper deg med AKKURAT det! XBMC derimot, det ligger allerede på de fleste Android bokser/stick man kjøper. Trist at du ikke ser den, men deg om det!

 

At en app koster penger er ikke nødvendigvis det samme som at den "er bedre" Det finnes det utallige eksempler på.

 

SELVFØLGELIG er det viktig at jeg slipper å betale TV lisens til NRK, som jeg SVÆRT sjelden ser på, og som jeg prinsipielt synes finansieres på feil måte! Det hadde du sett om du hadde lest det jeg skrev. Det er ikke jeg som lager reglene rundt lisens. Men det er viktig for meg at jeg ikke gjør noe ulovlig. Derfor synes jeg det er flott at jeg KAN se NRK gratis uten å betale lisens og uten å bryte loven. Det bor jo andre i huset her som gjerne ser litt NRK av og til. Også har de et flott arkiv det kan være greit å slå opp i om man ønsker det. Den muligheten har man ikke om kun har en TV, som ikke er "smart" Når reglene er slik at man kan streame NRK gratis over nett så er det midt i blinken for oss. Tipper vi ser NRK 1 time pr mnd, Det blir dyre timer om man skal betale nesten 3000 pr år. Og mange studenter er svært glade for denne ordningen! De har ofte ikke så god økonomi.

 

Må si jeg ler litt her jeg sitter å leser det du skriver. Du sitter her inne og "dikterer" hva som er passende å skrive om. Dette til tross for at det jeg skriver (Apper på Google play) er svært relevant i denne saken, før du selv durer i vei om ting som ikke har noe med emnet å gjøre.

 

Ang "Oh the irony" Du er helt på jordet! Appen har NRK lagt ut, og myndighetene har bestemt at man ikke skal betale TV lisens om man ikke har en TV mottaker i huset. Det har ikke vi etter at TV apparaten ble plombert. Med andre ord, jeg kan se på TV på en Android TV boks/Stick OG ta det med meg hvor jeg skulle befinne meg, så lenge jeg har wifi eller mobildata dekning på tlf. Og som jeg skrev, jeg ser omtrent ikke på NRK. Ikke er jeg så glad i avgifter at jeg gidder å betale dem så lenge jeg ikke bryter loven heller. Men det gjør kanskje du?

 

Å avskaffe TV lisensen for å legge den inn i skatten er det dummeste jeg har lest på svært lenge. Hvorfor i alle dager skal folk betale for NRK om de ikke har TV? Blir som at folk uten bil skulle måtte betale veiavgift! Jeg er av helt motsatt oppfatning. Skill ut avgifter og la de som benytter seg av de aktuelle tingene betale. Veiavgift f.eks skulle vært lagt inn i bensinen. Kjører du mye, betaler du mye. Jeg kunne gjerne betalt "for det jeg ser" på NRK, og noen kroner for å "ta det med på mobile enheter" Men jeg gidder ikke betale nesten 3000 pr år for kanskje 12 timer TV når jeg helt lovlig kan se det gratis!

Endret av Just_in_case_666
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...