Gå til innhold

Kan småviltjakt med hund moralsk forsvares?


T4wd

Anbefalte innlegg

Ser innslaget med video i aftenposten av jegere som filmer jakttrening av hundene sine.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Atte-jegere-politianmeldt-for-dyreplageri-7719717.html

 

I Dyrevelferdsloven og Viltloven sies det at jakt skal utøves på slik måte at dyret ikke utsettes for unødige lidelser. Det som vises i denne videoen er visstnok ulovlig, men det er jo dette som i praksis skjer under vanlig jakt når hunden finner viltet.

 

Dersom f.eks en harehund får tak i haren er visst ikke det noe fint syn har jeg hørt. De løper ikke bare etter, men river dem i filler.

 

Selv om hunden ikke får tak i byttet så er det jo uansett utrolig plagsomt for byttet. Bare å tenke seg hvordan man selv ville følt å ha en gal morder løpendene etter seg i skogen.

 

Dersom man jaktet uten hund så ville utrolig mye lidelse vært unngått.

 

Det er visstnok viktig at vilbestanden reguleres, men småvilbestanden vil jo gjøre dette selv uansett?

 

Vil tro støkkjakt på fugl er annerledes da jegeren er i nærheten og det skal mye til for en hund å få tak i en fugl.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt forferdelig å se på. At folk har samvittighet til å gjøre slikt noe er hinsides meg. Det er vanskelig å si hva som er forsvarlig eller ei, men når man tar seg tid til å filme en vettskremt rødrev for moro skyld er det ikke mye man er egnet til her i livet. Trist og uhyre ondskapsfullt.

 

Har ikke mye viten rundt akkurat jakt, men jakt med hund virker ganske voldsomt. Ved første øyekast ville jeg påstått at det er forkastelig. Det er jo også lite sannsynlig at folk flest jakter for matens skyld, men mer fordi det anses som en sport. Da blir det hele helt feil.

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar

Skal ikke si så mye om hver enkelt situasjon som det er snakk om da jeg ikke har oversikten der, men generelt ser det antagelig ikke særlig trivlig ut når reven river i stykker den ovennevnte haren. Ei heller når reven fra filmen dør av revepest osv.

 

Naturen er fæl noen ganger, og det vil den være selv om vi ser en annen vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt klart en rev er nok ikke bedre enn en hund. Dyrene gjør bare det de har instinkter til og/ eller er trent opp til å gjøre. Et menneske derimot som sender ut en hund til å jakte for seg har jo mental kapasitet til å tenke gjennom konsekvensen av sine handlinger. At dyr plager andre dyr i naturen, forsvarer vel ikke å sende ut hunder for å gjøre det samme?

Lenke til kommentar

Mange av disse svina har heller ingen omtanke for bikkjene sine når det kommer til et stykke. Det er bare bruksgjenstander som brått får ei kule i skallen hvis de ikke faller i smak. Det er samme usle type personligheter som sender bikkjer i hundslagsmål andre steder, uten omtanke for lidelse de påfører andre skapelser.

Lenke til kommentar

Mange av disse svina har heller ingen omtanke for bikkjene sine når det kommer til et stykke. Det er bare bruksgjenstander som brått får ei kule i skallen hvis de ikke faller i smak. Det er samme usle type personligheter som sender bikkjer i hundslagsmål andre steder, uten omtanke for lidelse de påfører andre skapelser.

 

Så hyggelig at du vet hva alle tenker om sine dyr. Du er en sann dyrevenn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt klart en rev er nok ikke bedre enn en hund. Dyrene gjør bare det de har instinkter til og/ eller er trent opp til å gjøre. Et menneske derimot som sender ut en hund til å jakte for seg har jo mental kapasitet til å tenke gjennom konsekvensen av sine handlinger. At dyr plager andre dyr i naturen, forsvarer vel ikke å sende ut hunder for å gjøre det samme?

Poenget mitt er at det gjerne ikke utgjør noen stor forskjell totalt sett. Naturen regulerer selv bestandene, men gjerne på mye værre måter enn det dyrene blir utsatt for ved jakt. Jakta er tross alt relativt fort over, mens sykdommer og sult tar lang tid og er antagelig vell så smertefult. Sånn sett ser jeg ikke noe problem med jakt i seg selv , da alternativet antagelig er værre for dyrene som helhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, hund er meget greit å bruke som sporhund, og det å lete opp felt vilt som f.eks. Rype.

 

Samme gjelder Mink - som er noe av det jævligste Norsk natur har sett.

 

På mange måter er innført Mink - IS terrorister for den Norske natur og dyra og fuglene som lever der.

 

Den skjærer ikke hodet av Ærfugl på rede, den biter hode av - og fortsetter til neste fuglerede.

 

 

MEN, jegere har ett ansvar for hvordan de står frem, også i media.

 

Jeg har aldri likt at bilder ble offentlig skue, selv min lokalavis trygler om jaktbilder nå.

 

Jegere skal også ha respekt for viltet de feller og fanger, og de er underlagt en rekke andre lover.

 

På samme måte liker jeg ikke at man skyter 60 Grågås når man ikke har behov for eller fortærer flere enn 20 Grågjess.

 

Dette bevitner den totale mangel på hvordan man høster av naturen, og dyr er ikke blinker.

 

Da får en heller ta seg en tur til skytterbanen.

 

Så kan enkelte jegere forbanne NOAH og andre - men det var de selv som la disse videoer ut, og gjorde saken aktuell og kjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke poenget med småviltjakt med hund, at hunden skal trenes opp til å ikke rive i stykke byttet?

Løpe til byttet, og vis det er et lite nok dyr, ta kun strupen?

Tenker på f.eks elgjakt, hvor man fant ut at det ikke er fordelaktig at hunden løper elgen til døde. Eller rypejakt hvor det er ufordelaktig at hundren riven i stykke rypa, men hunden er veldig flink på å finne den.

Lenke til kommentar

Dette disse usle egoistene driver med er hverken for pels eller mat. Er ikke mye igjen av skrotten når bikkjene står i hver ende å drar og sliter i stykker disse dyra.

 

De lar de gå løs på oppdrettsdyr som har stått hele livet i et lite bur, dvs. født i dyremishandling og dør i dyremishandling som underholdning for slike typer.

 

Bredere dekning på hjemmesiden til NOAH enn Afteposten

 

http://www.dyrsrettigheter.no/underholdningsindustri/jakt-og-fangst/noah-avslorer-flere-tilfeller-av-ulovlig-jakt/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...