Gå til innhold

Har altibox lov til å kreve at brukeren har sin egen Zyxel hjemmesentral?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hvorfor altibox kunder må ha Zyxel hjemmesentral (Zyxel P-2812) i tillegg til altibox HET-3012 Series Media Converter. For å kunne bruke tjenesten dems. I følge altibox er det ikke lov å endre fastmontert utstyr, koble fra eller til siden det bryter avtalen til altibox. Det betyr kundene er tvinget til en levrandør.

 

Jeg ville foretrekke å kun ha Asus ruter da det passer best for meg.

Siden jeg ikke har planer om vanlig telefonlinje og TV.

 

Vil anta selv at det er på grunn av media converteren ikke har funksjoner som kan begrense internethastighet.

 

Men Canaldigital har vel ikke slike begrensinger, man er ikke pålagt å kjøpe ruter fra dem men heller et tilbud.

 

Vet noen om altibox støtter opp til 4 rutere i nettverket? Så man kan også bruke HET-3012 som 4 port switch? Vil anta det siden COMEGA FTTH-TVMC har det.

Vet noen hva slags fiber HET bruker og hvor mange? Og om det er slik fiberen må fastmonteres? Alså ikke slik:

 

fiber-2d-lclc-50.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fiber fra Altibox.

Fiberen går rett inn i et modem som vi ikke har lov til å røre. Det er fastmontert.

Fra modemet går det ledninger til alarm, fasttelefon, TV-tunere og valgfri router. Alle disse ledningene er normale cat5 nettverkskabler.

 

Jeg har en Asus router som jeg kjøpte på Komplett, det var et Altibox-tilbud.

 

Du får ikke røre det fastmonterte utstyret (fiberen og modemet) men du kan koble til hvilken router du ønsker.

 

Mulig jeg misforstår spørsmålet...

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor står det at det ikke er lov å bytte/unngå hjemmesentral? Jeg snakket med montøren om dette og han støttet forslaget selv, og sa hjemmesentralen til Altibox er noe dritt. Jeg har også sagt ifra til Altibox om det flere ganger, og det eneste de har sagt til meg er at da kan de ikke gi noe brukerstøtte for ruteren hvis jeg ikke bruker hjemmesentralen deres. Jeg har endret alt av utstyr utenom mediekonverter, det er det eneste jeg bruker som er fra Altibox.

 

Her går det fra Mediekonverter, og RETT i ASUS ruter, hjemmesentralen ligger fint i en boks og blir ikke brukt. ASUS ruteren er satt op med VLAN, så det går kabel fra mediekonverteren du nevnte ovenfor, til ruteren, og fra ruteren går det en nettverkskabel til en switch som sender det videre rundt i huset med kabel.

 

Hvorfor vil du bytte ut mediekonverteren egentlig? Den har vel ingen annen funksjon enn å gjøre om fiber til CAT6. Det at du blir "identifisert" som ditt abb. og slikt skjer vel i hjemmesentralen, eller i mitt tilfelle i Asus ruteren der jeg har satt opp MAC kloning også VLAN.

Endret av Poopadoop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men slik jeg forstår det, når man vil bli kunde hos altibox, kan man ikke kreve kun altibox HET-3012 Series Media Converter blir lagt opp og fiber + Cat6 kabel.

 

Man må ha (Zyxel P-2812) eller en en annen hjemmesentral fra altibox i tillegg som eventuelt kan bridges. Vertfall det jeg hørte fra kundesenteret til altibox.

 

Så hvis man har Netgear R6300 eller ASUS RT-AC66U kan man ikke kun velge at altibox skal kun sette opp HET-3012 er det riktig eller feil?

 

Les brukervilkårene for fiber

 

 

10. Generelt om bruk av utstyret
10.1 Utstyret som stilles til Kundens disposisjon etter denne Avtalen er
Leverandørens eiendom med mindre annet er avtalt.
10.2 Med mindre annet er avtalt monterer Leverandøren hjemmesentralen
til Kunden. Kunden skal selv sørge for nødvendig strømforsyning og
forestå all innvendig kabling fra hjemmesentral til Kundens brukerutstyr i
samsvar med Leverandørens anvisninger.
10.3 Ved eventuelle forstyrrelser på Leverandørens bredbåndnett skal
Kunden umiddelbart frakoble utstyr som forårsaker forstyrrelsen. Kunden
er selv ansvarlig for at eget utstyr kan benyttes sammen med Utstyret,
og kan benyttes til å utnytte Tjenestene. Utstyret skal brukes i samsvar
med Leverandørens spesifikasjoner og den bruksanvisning som følger
Utstyret, med mindre Leverandøren har gitt avvikende instrukser.
10.4 Kunden har ikke rett til å gjøre inngrep eller endringer i Utstyret
eller Leverandørens bredbåndnett eller installasjoner for øvrig. Dette
omfatter også omprogrammering og andre endringer i Utstyrets konfigurasjon.
Flytting og endring av fastmontert Utstyr skal kun utføres av
Leverandøren etter bestilling fra Kunden. Pris for dette oppgis på forespørsel.

Finner ingen ting her at kundene er lovpålagt å velge Zyxel P-2812 men det står at det ikke er tillatt å gjøre endringer i fastmountert utstyr, dvs koble fra eller til.

 

Vet noen om HET-3012 har 4 port switch? Så den kan kobles til flere rutere? Slik at man kan deler opp nettverket i huset, hvis vi snakker om flere etasjer, per dags dato har jeg både netgear og + Asus ruter. Men er usikker på om man må legge det opp slik at man har både canaldigital Coax internett + altibox fiber i tillegg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er fordi jeg alltid har hatt det slik, når jeg har canaldigital Coax, der kan jeg ha opp til 4 enheter, f.eks 4 rutere direkte koblet til kabeltv modemet slipper også å sette opp bridge eller accesspoint.

Så er veldig enkelt. Eneste ulempen jeg av og til må ta å slå av modemet i noen sekunder for å få ipadresse.

 

Har ikke prøvd det på fibermodem\media converter siden det ikke har vært behov for det.

 

MAC clone er vel ikke noe problem på asus ruteren vertfall.

Men er usikker på VLAN om du tenker å endre IP adressene, for å ungå konflikt?

Eller tenker du på noe annet?'

Lenke til kommentar

Er boksen fra canal digital kanskje modem? Konverteren har jo ingen annen funksjon enn å gjøre fiber om til CAT6 kabel. Den har ingen innstillinger, gir ikke fra seg IP og så videre. Det er uansett bare 1 uttak på den. Hvis det hadde vært flere hadde det vel vært modem med innebygd fiberkonverter?

 

VLAN må du stille inn for Altibox kjører internett på VLAN 10x, tv på 10x. Husker ikke nøyaktig. Altså at port 123 får vlan 102 for internett og port 4 103 for tv feks

 

På canal digital boksen, kan du koble pcen rett i der og funker uten videre? Isåfall er det modem/ruter. Du kan ikke gjøre det samme med mediekonverteren, fordi den rett og slett ikke gjør noe annet enn å gjøre omm fra fiber til CAT6 kabel. Altså om du plugger føere rutere i asus ruteren blir det akkurat samme oppsett som du har nå, bare at selve konverteren ikke er i samme boks (ruteren)

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

For coax kunder, (CD) er vel enten Thomson TCM 420 modem, Thomson TCM 470 eller Cisco EPC3000 som kan fint kobles til en switch gjerne gigabit.

 

For fiber kunder er vel COMEGA FTTH-TVMC mye brukt, den har innebygd switch så den kan kobles til 4 enheter.

 

Ja i begge tilfeller her, er det nok Modem eller converter eller begge deler.

Siden disse kan kobles direkte til ruterne ved bruk av Cat5E eller opp til Cat7.

 

Angående Altibox kjører internett på VLAN 10x tenker du på hjemmesentralen eller Asus routeren her? Eller har du bedre eksempel?

 

Edit:

Spørsmål om - ASUS RT-N66U - Altibox VLAN-oppsett hvis denne er oppdatert trenger du ikke å svare på det.

 

2013-05-27+11_39_33-.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg ble nylig Altibox kunde og fikk oppsatt Zyxelen.

Denne er nå tatt ned av veggen men oppbevares til dagen huset skal selges da jeg ikke overlater min PFSense box til en evt ny huseier.

Etter å ha satt opp VLAN så har det vært tut og kjør og ingen problemer, og skulle det være noe med linja og at de klager over oppsettet mitt, så tar det ikke mange minuttene å få opp Zyxel skrotet og motbevise dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men har dere klart å droppe å bestillte Zyxel P-2812 fordi det står egentlig i kontrakten at:

 

 

10.2 Med mindre annet er avtalt monterer Leverandøren hjemmesentralen
til Kunden. K

Har noen her klart å nekte dette? Si man ikke ønsker hjemmesentral.

 

Det ville vært bra om jeg får bekreftet, om nye kunder må kopiere mac adressen og VLAN eller om det gjelder bare eldre kunder med eldre kunder. Tror ikke det er noe problem å senere bestille hjemmesentral, slike sentraler blir bare bedre og bedre så særlig på trådløs snart kommer vel 802.11ax og 802.11ah disse vil sikkert være bra for de som vurder gigabit eller 10 gigabit linjer. Med mindre man har planer å flytte så klart.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bare å ta imot Zyxel ruteren det. Og la den støve ned i pappesken sin. MAC cloning trenger du ikke å bekymre deg over, kjører selv Altibox og har ikke slått på mac cloning. Få tak i en skikkelig router (routerboard, asus som det linkes til eller annet) og sett opp TV på Vlan 101 og internett på VLAN102. Null stress og tut og kjør

Endret av Hårek
Sitatpyramide fjernet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei! En av grunnene til at Altibox vil du skal bruker dere hjemmesentral er for da får de vite mer hvis det skulle skje support. Har sittet på telefon noen ganger selv og det er ikke alle som er like forstålige på når de SKAL ha hjelp og ikke. Mange som ringer inn på problemer som ikke engang handler om oss. Har hatt folk som har ringt inn med egen ruter og krevd at vi skal på kundesenteret skal fikse det.

 

Det er jo som tidligere nevnt at i teorien kan du bare plugge ZyXEL P2812/P2812ac boksen vekk, men da har du ingen garantier for hva som skjer med TV og Internett.

 

Kan jo også nevne det at på den nye Altibox TV løsningen er du nødt til å ha hjemmesentral fra Altibox og kan heller ikke kjøre hjemmesentral i Bridge ettersom nye TV løsning trenger både TV og Internett signal.

 

Den nye hjemmesentralen til Altibox har også fiber rett inn så da blir det værre hvis du vil fjerne sentral.

Endret av Hårek
Sitatpyramide fjernet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har den nye hjemmesentralen fra altibox. Ingen problemer å sette den i bridge mode og fremdeles ha TV, så der har du nok misforstått

naleyjanhelge snakker nok om den nye tv-løsningen fra Altibox, "fremtidens tv" med Huawei tv-bokser og opptak av programmer til nettskyen. Og apropos den nye løsningen: Har noen prøvd å erstatte hjemmesentralen med en brukandes router sammen med boksene fra Huawei? Hvordan distribueres egentlig tv og internett her? Separate VLAN?

TT

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Jeg har den nye hjemmesentralen fra altibox. Ingen problemer å sette den i bridge mode og fremdeles ha TV, så der har du nok misforstått

naleyjanhelge snakker nok om den nye tv-løsningen fra Altibox, "fremtidens tv" med Huawei tv-bokser og opptak av programmer til nettskyen. Og apropos den nye løsningen: Har noen prøvd å erstatte hjemmesentralen med en brukandes router sammen med boksene fra Huawei? Hvordan distribueres egentlig tv og internett her? Separate VLAN?

TT

 

Kan ikke se at det finnes noen nyere hjemmesentral og TV boks enn det jeg har. Jeg har den nyeste fra Altiboks med fiber rett i boksen. Har du noen referanser til hvor enda nyere løsninger er beskrevet. Det står iallefall ingenting om dette på Altiboks sine sider.

Lenke til kommentar

 

Den nye hjemmesentralen til Altibox har også fiber rett inn så da blir det værre hvis du vil fjerne sentral.

 

Mja, en transceiver koster vell 200-400kr fra fiberstore så det er jo egentlig ikke så stort problem. Flere av oss har jo også droppa TVen til fordel for strømmetjenester heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...