Gå til innhold

Tynnfeit. Manboobs. Styrke eller cardio?


Toppris

Anbefalte innlegg

Tittel er litt forenklet. Setter på forhånd pris på dere som leser og svarer.

Her er mitt hoveddilemma:

Altfor mye fett har samlet seg på brystet mitt. Om jeg tar godt tak i brystet og strekker det ut, er dette mellom 50-60-70 % av mengden jeg får ved å dra i mage-fettet. Dette problemet har jeg hatt i noen måneder nå. Om dere leser resten av tråden, ønsker jeg å vite om det er en STOR sammenheng mellom min styrke per i dag, og styrken jeg hadde før sommerferien. Denne fettklatten rundt brystet mitt er virkelig en prio å redusere, og jeg ønsker da å vite om styrketrening (med kaloriunderskudd eller overskudd?) eller cardio (sevsagt kaloriunderskudd) i perioden framover vil lønne seg. Litt kleint å si det, men det er snakk om manboobs her, og jeg er litt sjenert overfor kjæresten.

 

Jeg er gutt på 24 år, veier 70-71kg med en høyde på 181.

Har de siste år trent styrke, men en kneskade popper opp en gang i året som tvinger meg på krykker i en måned, og kan sjeldent trene de neste ukene etterpå, så hvert år har jeg en slags "reset" på trening.

 

I dag kjører jeg 5x5 programmet 3 ganger i uken (har hatt 4 økter totalt) og her er jeg nå:

  • Knebøy: 50kg (52,5kg vil bli tungt)
  • Skulderpress: 30kg (32,5kg kan bli utfordrende)
  • Markløft: 75kg (5x5 her også) (her slet jeg idag)
  • Benkpress: 45kg (47,5kg skal gå greit. 50 blir problematisk)
  • Roing: 45kg (ingen problem)

 

Knebøy kjøres hver gang, med skulderpress og markløft på dag A og benkpress og doing på dag B.

 

Før sommeren var jeg på følgende (henholdsvis det meste jeg klarte):

 

  • Vekt: 70-72kg (Et kilo mer enn i dag, kanskje)
  • Knebøy: 65kg
  • Skulderpress: 35kg
  • Markløft: 82,5kg
  • Benkpress: 60kg
  • Roing: 65kg

Har noen være i en lignende manboobs-situasjon?

Tar godt imot samtlige besvarelser.

Endret av Toppris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, la oss ta det helt grunnleggende i Stronglift programmet.

 

Stronglift programmet er bygd på linær progresjon, du skal tilegge vekt ved kvar vellykket økt i fra en grunnvekt på 20kg (en ganske så vanlig stang) når du mister fremgangen i en øvelse (failer ett sett) så skal du gjennomføre de 5 settene, logge repitisjonene og gjenta det 3 ganger. Dersom du hver av de 3 øktene ikke klarer å fullføre dine 5 set med 5 rep på den vekten du har hatt progresjon frem til skal du deloade med 10% og bygge deg opp igjen. Så her har du startet for tungt og vil derfor gjerne også stagnere fortere og miste fremgang.

 

Kosthold, du veier 70 kg og 181 cm. Det er ikke spesielt mye og fettet du omtaler kan derfor ikke være så dramatisk som det kan bli fremstilt som. Det jeg ville anbefalt deg er å legge deg i ett lite overskudd og prøve å bygge muskler, prøve å ha progresjon på underskudd er vrient, selv for en nybegynner som får alle nybegynner gainsa.

 

Du får ikke punktslanket fett og for å få noe utav styrketreningen din trenger du restitusjon. Ved å overdrive (les løp) så vil du bare bryte ned mer enn du klarer å bygge opp.

Lenke til kommentar

Why not both? Styrke og kardio i kaloriunderskudd. Da får du vekk fett mens du opprettholder mest mulig muskelmasse (med nok proteinz).

 

Hvorfor skader du kneet hvert år?

 

Kneet mitt er operert iht. skade på menisken. Hver sommerferie (3 av 4 siste år) skjer det noe som gjør at kneet hovner opp, og jeg ender på krykker. Denne sommeren slengte jeg meg på stranden da jeg spilte stranstennis. Begge knær fikk samme impact, men det tidligere opererte var det eneste som hovnet opp.

 

1) Stronglift programmet er bygd på linær progresjon, du skal tilegge vekt ved kvar vellykket økt i fra en grunnvekt på 20kg (en ganske så vanlig stang) [...] Så her har du startet for tungt og vil derfor gjerne også stagnere fortere og miste fremgang.

 

2) Kosthold, du veier 70 kg og 181 cm. Det er ikke spesielt mye og fettet du omtaler kan derfor ikke være så dramatisk som det kan bli fremstilt som. Det jeg ville anbefalt deg er å legge deg i ett lite overskudd og prøve å bygge muskler.

 

1) Jeg startet på 40kg i knebøy, benk og stående roing for 4 økter siden. Stangen ble brukt som warmup. Jeg opplevde det som kjedelig og altfor-altfor lett, men tenkte det var greit å starte såpass lavt. Hadde jeg startet på kun stang ville jeg brukt 1,5 måneder bare på å komme meg opp til det punktet som var "altfor-altfor lett".

 

2) Jeg har ikke så altfor mye fett på kroppen, men mye av det fettet jeg har har samlet seg på brystpartiet. Jeg er veldig lite muskuløs i tillegg, så kanskje der du ser for deg muskler i vekt-høyde ratioen, så er det nok mer snakk om fett.

 

Da har jeg ett forslag om å kombinere styrke og kardio i kaloriunderskudd, og ett om å drive styrke i et lite overskudd.

Lenke til kommentar

Når folk legger slike planer er det alltid ett spørsmål som dukker opp i mitt hode...

 

Hvilket tidsaspekt er det her snakk om? 3 dager, 3 uker, 3 måneder eller 3 år?

 

Hovedmomentet i denne posten er at jeg sliter litt psykisk med at disse manboobsa har dukket opp, og er flau over dem. Disse er første prio, og tråden handler da om hvordan jeg bør gå frem. Det er viktigere for meg å fjerne denne psykiske hindringen, enn at bicepsene blir større, i første omgang.

 

Trening skal bli en stor del av livet mitt i mange år framover, og stabil framgang er prioritering i det lange løp.

Lenke til kommentar

Biceps?..

 

260kg i markløft and still not has a single curl been done.

 

Poenget mitt er ikke at du ønsker å fjerne manboobs, det er helt fair enough. Men spørsmålet er hva planen for treningen din er uten om faktisk dette? Er det bare for å fjerne fett for deretter å gå tilbake til sin vanlige livsstil (noe som fører til at dem kommer tilbake)

 

Det som er mitt poeng er at tung styrketrening vil kunne føre til at du faktisk bygger litt muskler, får markeringer osv.

 

Din vekt regulerer du med kostholdet, når du ønsker å gå opp spiser du mer, når du ønsker å gå ned spiser du mindre. Det er ikke noe magisk med løping som det ikke finnes ved styrketrening. Poenget er hvorvidt du ligger i kaloriover/underskudd.

Lenke til kommentar

Biceps?..

 

260kg i markløft and still not has a single curl been done.

 

Poenget mitt er ikke at du ønsker å fjerne manboobs, det er helt fair enough. Men spørsmålet er hva planen for treningen din er uten om faktisk dette? Er det bare for å fjerne fett for deretter å gå tilbake til sin vanlige livsstil (noe som fører til at dem kommer tilbake)

 

Det som er mitt poeng er at tung styrketrening vil kunne føre til at du faktisk bygger litt muskler, får markeringer osv.

 

Din vekt regulerer du med kostholdet, når du ønsker å gå opp spiser du mer, når du ønsker å gå ned spiser du mindre. Det er ikke noe magisk med løping som det ikke finnes ved styrketrening. Poenget er hvorvidt du ligger i kaloriover/underskudd.

Biceps, lår, skuldre, rygg osv. Kunne nevnt alle muskelgruppene, eller lagt "f. eks" foran.

Planen utenom dette er å trene 5x5 Stronglifts med den hensikten som ligger bak: Total styrke i hele kroppen.

 

Tror ikke du helt forstår problemstillingen. Jeg skal omformulere:

Manboobs er prio #1. Det er viktigere for meg å fikse dette, og føle meg komfortabel, enn å bruke lengre (regner jeg med) tid på styrketrening og kalorioverskudd, som gjør at jeg vil få disse fjernet langsommere. Å få min selvtillit fortest mulig opp (ved å fjerne manboobs) er viktigere enn den langsiktige tankegangen bak å bygge muskler, som er prio #2. Det er framgangsmetoden til førstnevnte jeg nå ønsker svar på. Alt annet vet jeg.

Lenke til kommentar

Du, hør her. Det fins millioner av menn som har manboobs. Det er ikke så farlig.

 

Tynnfeit? Begynn å bygg muskler. Tren for å bygge, ikke ta 260kg i mark.

Kilder? Meg selv. Var tynnfeit liten fyr før med ja, noe manboobs.

Uten operasjon bør du slå fra deg tanken om en "quick" fix på mantitsa. Du kan jo kanskje trene vanvittig mye benkpress og ellers brystøvelser , men uten et balansert treningsopplegg vil du sansynligvis finne ut hvordan det er å ha en dårlig holdning (fysisk) og skulderplager.

Lenke til kommentar

Kunne du lagt ut bilde av disse manboobsa? Nekter å tro at du på ~70 kg og 180 i høyde kan ha noe manboobs. Mistenker heller høye østrogennivåer og gyno (gynecomastia) i så fall, for å være skinnyfat nok til at du har manboobs er ikke spesielt normalt. Du drikker ikke tilfeldigvis ofte?

Forøvrig er nok din beste angrepsplan å gjøre brysttrening med mye fokus på utstrekking og squeeze. Flys og cable crossover er gode isolasjonsøvelser å ha i programmet sitt etter benk. Når du gjør dem, ta deg god tid til å kjenne det rive langs hele ytre delen av brystmuskelen i ytterste posisjon. I innerste posisjon må du passe på å skvise godt til, typ håndflatene mot hverandre og "lag kløft" for å få best mulig kontakt med brystet.

Med disse øvelsene vil jeg nok anbefale et moderat overskudd på leanbulk. Spis gode proteiner og ha relativt sunt kosthold og spis mye. Du vil legge på deg minst mulig fett og stramme opp godt samt øke i muskelmasse, som i seg selv vil forme brystet ditt mye mer enn om du går ned i fett. Når man går opp i muskelmasse vil man (med forbehold om moderat overskudd) ofte gå ned i fettprosent, spesielt om man er i nybegynnerfasen. Økt muskelmasse vil øke vekta di, som gjør at den absolutte fettmassen utgjør en mindre prosentandel av den totale vekta di.

TL;DR: spis mye bra, tren hardt, problem solved.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

@Toppris: Jeg forstår akkurat hva du mener med at det er en vemmelig følelse, det å ha litt manboobs. Man kan liksom ikke ha på seg en halvtrang genser uten å føle at de stikker ut og man får en følelse av at alle legger merke til det..

Men for å være helt ærlig, ut i fra bildet ditt så synes jeg faktisk det ser ut som at du er godt i gang med trening allerede. Det der er ikke så ille kan jeg fortelle deg, men om du føler det slik likevel er det vanskelig for folk å overtale deg til det motsatte.

 

Som nevnt over her: Du kan ikke bare trene brystøvelser alene og tro at dette løser problemet. Du må få med deg hele kroppen, ellers vil du stagnere fortere enn du aner. Du trenger ikke trene bryst noe mer enn du trener andre øvelser for å få bukt med "problemet".

 

Spis sunt, Spis ofte, mye proteiner og tren javnt og trutt - du vil merke progresjon i løpet av bare noen uker!

 

Kjør Cardio trening (3D-mølle, løpetur utendørs, Spinning) ETTER styrketreningen om det er vedlikehold eller øking av muskelmasse du er ute etter.

 

Gi Bånn Gass kamerat :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...