Gå til innhold

Hva skal Norge gjøre etter oljen?


Anbefalte innlegg

Norge ligger bakpå når det gjelder innovasjon og entreprenørskap. Visst har vi innovasjon, men det meste av den skjer i oljesektoren. Altså i den ene næringen vi vet vi ikke kan leve av for alltid.

 

De siste månedene har det florert saker i media om hvordan det kommer til å forsvinne tusenvis av jobber i oljesektoren i årene som kommer. Noen hevder til og med at så mange som 20 000 jobber kan forsvinne i løpet av kort tid;

http://e24.no/energi/ons-2014/20-000-norske-oljejobber-kan-forsvinne/23281648

 

Hvor skal disse menneskene gjøre av seg? Det er jo snakk om dyktige, hardtarbeidende og erfarne arbeidstakere. Hvordan sikrer vi at disse ikke blir gående i jobber hvor de er overkvalifiserte, og ikke får utløp for sitt potensiale?

 

Dessuten; Hva skal vi egentlig leve av etter oljealderen?

 

De fleste av oss vet at det er noe vi bør finne ut av. Raskt.

 

De fleste av oss vet at det kommer en tid hvor oljerikdommen vår tar slutt, antagelig fordi man finner alternative energikilder som er mer miljøvennlige. Eller fordi det rett og slett ikke er nok fossilt brennstoff i verden til å understøtte at alle skal ha samme levestandard som oss i vesten.

 

Alle erkjenner at vi har et problem, men ingen gjør noe

Det er enkelt å påpeke behovet for innovasjon, og ergre seg over at ikke myndighetene legger mer til rette for gründervirksomhet. Men den triste realiteten er at det kommer lite ut av å peke på andre.

 

Jeg ser på nyskapning og entreprenørskap som en oppgave som har falt i fanget på (spesielt) oss som tilhører generasjon Y, og generasjonene etter oss.

 

Hvorfor? Jo, fordi med mindre vi tar ansvar for Norges fremtid, så er det slett ikke sikkert at det finnes noe som heter pensjon, eller offentlige helsetjenester, den dagen vi blir gamle og har behov for det. Satt litt på spissen; De som nærmer seg pensjonsalder i dag, er ikke de som kommer til å løse problemet.

 

Så hva kan vi gjøre?

En god venn av meg har jobbet med innovasjon i mer enn 20 år, og har brukt store deler av karrieren på å besøke ledere i bedrifter som Ferrari, Google, Credit Suisse, McDonald's, Banco Santander, Real Madrid, Conzortio di Prosciutto di Parma, IMD Business School, Nespresso.

Det han lærte brukte han i konsulentselskapet sitt, og gjennomførte store innovasjonsprosjekter for blant annet Statoil Fuel & Retail, DNB, Røde Kors, Jernia og Schibsted. Prosjektene hans har til sammen skapt milliarder, og det er også noe av grunnen til at Google i 2010 utnevnte han til Norges mest innovative person.

Det første han lærte meg, er at det finnes utprøvde metoder, som nesten utelukkende alltid vil fungere - på tvers av bransjer. Men det som overrasket meg mest er at, gitt de rette verktøyene, kan de fleste av oss bli utrolig gode innovatører.

 

For et par måneder siden fortalte han meg at han ønsker å dele metodene sine med alle som ønsket å lytte. Fordi Norge trenger mer innovasjon, slik at vi har noe å leve av også i fremtiden. Nå har han jobbet med å finne en metode for å formidle budskapet sitt til alle som ønsker å lære om innovasjon.

 

Jeg mener vi alle sammen har et ansvar for at innovasjon og entreprenørskap kommer på agenda hos flere. Ikke bare i eksisterende bedrifter, men også hos individer som går med en gründerdrøm i magen.

 

 

 

 

Hva tenker du om Norges fremtid etter oljen? Hvorfor får vi ikke til innovasjon på samme måte som for eksempel Sverige? Hvor er Norges Mojang, Spotify og AirBnB?

Endret av myhken
fjernet link
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utfordringen ligger jo delvis i hvordan staten (ved Innovasjon Norge) fordeler midler til oppstartsbedrifter. Det kan vel argumenteres for at den prioriteringen som er gjort med blant annet å belønne oppstartsbedrifter med fysisk beliggenhet i grisgrendte strøk, eller bedrifter startet av kvinner, kan være noe feilslått.

 

Men, jeg tror at den største utfordringen ligger i at oljen gjør oss tiltaksløse. Siden vi ikke må, er det mer behagelig å bare fortsette å leve slik vi har gjort til nå.

 

Vi har jo også en befolkning som er høyt utdannet, og god kompetanse på teknologi (som et resultat av blant annet oljevirksomhetene våre). Det er ingen grunn til at ikke Norge kan få sitt eget "Silicon Valley", for å bruke en kjent metafor.

Lenke til kommentar

Vi kan jo trappe opp fiskenæringen og fiske mer med eksport til utlandet

På samme måte kan vi satse mer på produksjon av strøm som eksporteres til utlandet.

 

Men en ting Norge virkelig kan brukes til er nok svære datasenter hvor vi kan leie ut rack til alle verdens av firmaer rundt i Verden

Lenke til kommentar

Ja, det finnes jo et godt eksempel på en aktør som har virkelig fikk det til i fiskerinæringen; Salma.

Det er ingen grunn til at vi ikke kan gjøre det samme med norsk torsk, som vi har gjort med norsk laks.

 

Du har et poeng når det gjelder datasenter, vi har jo tilgang på fornybar energi som både er miljøvennlig og billig. Men hvor skalerbart er det? Dessuten, skaper det arbeidsplasser (foruten arbeidet som trengs for å bygge dem)?

Lenke til kommentar

Man kunne jo håpet på at dyrkning av gode hoder ble viktig - slik at man fikk mer fokus over på tilpasset opplæring for den sterkeste tredelen, også. Kloke hoder er ALLTID en svært verdifull ressurs, og med et gratis skolesystem i bunn har vi alle forutsetninger for å kunne gjøre det meget godt der. Vi har alle mulighetene, men sålenge de ti første skoleårene kjøres på premissene til de mellom den svakeste tredelen og den svakeste firedelen kommer vi ingen vei.

Lenke til kommentar
Du har et poeng når det gjelder datasenter, vi har jo tilgang på fornybar energi som både er miljøvennlig og billig. Men hvor skalerbart er det? Dessuten, skaper det arbeidsplasser (foruten arbeidet som trengs for å bygge dem)?

Det skapet en del arbeidsplasser og genererer en god del penger om det er ett stort datasenter.

 

Men, hvorfor skal man legge enorme datasentere til ett høykostland?

Man kan få samme tjenester mye billigere i land som er billigere, det er faktisk bare pris vi kan konkurere om, og der er vi nok dyre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Hva tenker du om Norges fremtid etter oljen? Hvorfor får vi ikke til innovasjon på samme måte som for eksempel Sverige? Hvor er Norges Mojang, Spotify og AirBnB?

 

Hvis dette er eksempler på innovasjoner som vi må ha, da tror jeg fremtiden blir ganske grim, for hva er livsviktig med sånn "drit"?

 

Verden trenger tak over hodet, og mat på bordet, og noen til å passe de eldre og de nyfødte. Trenger ikke å fortsette å finne opp kruttet på nytt - heller gå tilabake noen skritt og konsolidere kjerneverdiene for oss alle.

 

Jeg ser for meg at mennesket blir mer overflødig(automatisering/robotofisering), så at det trengs flere for å trøste å støtte(aktivisere alle de som kommer til å kjede vettet av seg - det er ett viktig vekstområde, men kanskje ikke for de som ser for seg at "sucsess" er å produsere møkkating for å tjene maksimalt til egen lomme

Lenke til kommentar

 

Du har et poeng når det gjelder datasenter, vi har jo tilgang på fornybar energi som både er miljøvennlig og billig. Men hvor skalerbart er det? Dessuten, skaper det arbeidsplasser (foruten arbeidet som trengs for å bygge dem)?

Det skapet en del arbeidsplasser og genererer en god del penger om det er ett stort datasenter.

 

Men, hvorfor skal man legge enorme datasentere til ett høykostland?

Man kan få samme tjenester mye billigere i land som er billigere, det er faktisk bare pris vi kan konkurere om, og der er vi nok dyre.

 

 

VI har et par andre punkter: politisk stabilitet, lav kriminalitet for eksempel. Er sikkert andre land som scorer brukbart der også, for all del.

Lenke til kommentar

Smart trådstarter som bruker emnet til å hjelpe kompisen å selge sitt video kurs........... :hrm:

Første bud til innovative mennesker; Hold dere unna konsulenter - de er drepen for enhver innovasjon - Konsulenter er folk som er mislykket som innovatører og leverer besserwisser "råd" til en inflatert pris.

Norge ligger bakpå når det gjelder innovasjon og entreprenørskap. Visst har vi innovasjon, men det meste av den skjer i oljesektoren. Altså i den ene næringen vi vet vi ikke kan leve av for alltid.

Der tar du feil - den norske innivasjonen i oljesektoren selges over hele verden - så lenge det er olje i verdenshavene vil Norsk oljeteknisk innovasjon skape arbeidspalsser i Norge.

Den teknologiske oppfinnsomheten har også avleggere innen andre industri felter på samme måte som NASA og Militær teknologi driver sivil teknologisk utvikling fremover.

I Norge vil oljen vare i 50 år - andre steder har de ikke engang begynt å utvikle oljesektoren.
Alternative energi kilder vil overta markedet lenge før oljen er slutt.

De siste månedene har det florert saker i media om hvordan det kommer til å forsvinne tusenvis av jobber i oljesektoren i årene som kommer. Noen hevder til og med at så mange som 20 000 jobber kan forsvinne i løpet av kort tid;
http://e24.no/energi/ons-2014/20-000-norske-oljejobber-kan-forsvinne/23281648

Dette har ingenting med innovasjon å gjøre - en naturlig årsak til at utvikling av oljefelter har blitt for dyre og utgiftene (utviklings tempo) må senkes til man har klart å rasjonalisere utgiftene til et vettugt nivå - kombinert med synkende oljepriser så er den "bruke penger som fulle sjømenn" i ferd med å bli mer edru.

Dette er en forbigående fase og "skremsel" overskrifter som har gjentatt seg jevnlig i i den norske oljealder.

Hva tenker du om Norges fremtid etter oljen? Hvorfor får vi ikke til innovasjon på samme måte som for eksempel Sverige? Hvor er Norges Mojang, Spotify og AirBnB?

Lite interessante bedrifter for Norge da de ikke skaper mange arbeidsplasser.
Norge har flere verdensledere på teknologi som kanskje ikke er så kjente i Norge som Nordic Semiconductor som er ett av to ledende selskaper på BlueTooth sendere for mobil og PC og Trondheims bedriften som utvikler grafikk delen i ARMs prosessoren som to av mange eksempler.

Søk opp Norske Gazelle bedrifter så ser man hva som lykkes i Norsk innovasjon.

Ikke dermed sagt at Norge ikke kunne gjøre mer på Innovasjon, men det er først og fremst å skape forhold så arbeidsintensive industribedrifter ikke flytter til utlandet - noe som Norske industriledere har gjort de siste tiår (Aluminium industrien og Treforedling/Norske Skog).

Det største problemet med Norsk innovasjon er at de som lykkes gjerne selger bedriften til et utenlands selskap og arbeidsplassene forsvinner til utlandet.
Dette skjer fordi nordmenn er veldig dårlig på salgs-delen mens de er veldig gode på teknologisk utvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Atomkraft og kjernekraft, våpentekonologi, subsea, kraftsalg, lån med renter...

 

Tja med økonomien oljen har gitt oss kunne vi blant annet ha satset på å utvikle mer våpentekonologi, noe vi faktisk er ganske dykte på. Vi kunne bygd atomkraftvertk og kjernekraftverk for å kunne bedrive kraftsalg og drevet med utlån til andre land med renteinntekter.

 

Startet med utvinningsanlegg under vann der vi gjerne lagret avfall for destruksjon eller lignende.

 

Det finnes mange muligheter, men jeg trot uvinning av kraft er veien og gå.

Lenke til kommentar

Smart trådstarter som bruker emnet til å hjelpe kompisen å selge sitt video kurs........... :hrm:

 

 

Tror du har misforstått noe, her er det ingenting som er til salgs. Han har laget et gratis videokurs hvor han deler det han har lært om innovasjon i sin karriere :) .

 

Ellers har du noen gode poeng, men jeg er ikke helt enig med deg når det gjelder at økt fremtidig arbeidsledighet ikke har noe med innovasjon å gjøre. Det at oljenæringen kvitter seg med flinke folk, gir jo grobunn for flere oppstartsbedrifter.

 

Vi bør jo stimulere til at en andel av disse 20 000 (eller hvor mange det blir), velger å starte egne bedrifter.

Endret av dimdal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nå vil jo mest sannsynlig oljen klare å holde oss flytende i både denne og ett par generasjoner fremover (100 - 150 år)

 

Naturligvis avhengig av hvorvidt olje fortsatt er ett etterspurt produkt.

Dette var nytt for meg. Vi hadde jo peak oil allerede i 2001-2002 så vidt jeg vet. Litt rart at det da skal vare i 100-150 år til.

 

Edit: 2000 ifølge wiki

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Atomkraft og kjernekraft, våpentekonologi, subsea, kraftsalg, lån med renter...

 

Tja med økonomien oljen har gitt oss kunne vi blant annet ha satset på å utvikle mer våpentekonologi, noe vi faktisk er ganske dykte på. Vi kunne bygd atomkraftvertk og kjernekraftverk for å kunne bedrive kraftsalg og drevet med utlån til andre land med renteinntekter.

 

Startet med utvinningsanlegg under vann der vi gjerne lagret avfall for destruksjon eller lignende.

 

Det finnes mange muligheter, men jeg trot uvinning av kraft er veien og gå.

Korreger meg hvis jeg tar feil, men hvorfor skulle land ønske å kjøpe atomkraft fra oss? For det første er det jo et stort tap av energi i lang frakt. For det andre er det dyrt å bygge slikt i norge, mye mer lønnsomt for dem å bygge det i sine egne land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...