Gå til innhold

ANMELDELSE: Train Fever


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

" I starten er jernbanen den eneste måten å transportere gods på, men senere kan du også bruke lastebiler." Det finnes to typer hest og kjerre i starten. En som frakter folk og en som frakter gods. Det går selvsagt ikke fort, men det går raskere enn om varene "går" til destinasjonen sin selv.

 

Ellers vil jeg si meg relativt enig i anmeldelsen. Jeg hadde muligens gitt den karakter 7/10, ettersom jeg på en skala fra 0 til 100 trolig hadde vært nærmere 70 enn 60. Det som trekker ned er det samme som anmelder skriver, spillet virker uferdig.

 

Det er heldigvis enkelt å oppgradere veier (så lenge det er nok plass), det er til tider knotete å oppgradere skinnene med strøm, ettersom du fort går glipp av en bitteliten seksjon som mangler strøm og dermed stopper hele nettverket som avhenger av strøm opp. Det å oppgradere fra lav til høyhastighetskinner, er så langt jeg har funnet ut, umulig. Man må rive alt av gamle skinner for så å legge nye. Det er allerede nevnt i anmeldelsen at det å skifte ut kjøretøy er komplisert og tidvis kjedelig. Som anmelderen skrev har min løsning også blitt å erstatte samtlige kjøretøyer på en rute samtidig. Problemet som da ofte oppstår er at det virker som om ruten "restartes" og det tar tid å bygge opp effektiviteten igjen. Håper virkelig at det kommer en oppdatering her som gjør det enklere å skifte ut kjøretøyer enten de skal oppgraderes, eller bare fornyes pga. alderen.

 

En annen ting som frustrerer meg litt, er at så fort du sender et tog eller et kjøretøy i depoet, så mister det med en gang alle passasjerer eller gods den hadde ombord. Det er ganske irriterende dersom du bare skal sette på 1 ekstra togvogn for å ta unna køen på stasjonen. Jeg er ikke like rutinert på spillet som anmelder, med mine 21 timer logget i spillet, så det kan hende erfaringen jeg mangler kan løse noen av de problemene jeg har på en bedre måte enn jeg selv får til nå.

 

Byggingen av togskinner har jeg ikke hatt så alt for store problemer med. Men jeg har selvsagt merket at det også her kan komme forbedringer.

 

Når alt dette er sagt, så er det så mye bra i dette spillet, og derfor heller jeg nok som sagt mer mot en 7-er enn en 6-er. Dersom "manglene" jeg har nevnt her fikses, så har jeg ingen problem med å gi spillet en 8-er. Håper også i fremtid å se flere typer ressurser som kan transporteres. En annen positiv ting som ikke er nevn er at dette spillet skal være meget mod-vennlig. Brukerne har allerede lagt til flere nye tog og kjøretøyer som man kan laste ned og bruke i spillet, og på denne måten kan spillet forbedres og fornyes uavhengig av om utviklerne ønsker å innføre elementer eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En annen positiv ting som ikke er nevn er at dette spillet skal være meget mod-vennlig. Brukerne har allerede lagt til flere nye tog og kjøretøyer som man kan laste ned og bruke i spillet, og på denne måten kan spillet forbedres og fornyes uavhengig av om utviklerne ønsker å innføre elementer eller ikke.

 

Og etter å ha lest gjennom deler anmeldelsen en gang til, så ser jeg at det faktisk er nevnt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har noen ønsker etter å ha vært igjennom diverse "Tycoon like" tog greier;

 

Gigantisk kart.

Tog bør gå mellom fjell og daler, over heier og langs vann. Det er laaangt frem til endestasjonen. Ingen av spillene jeg har prøvd simulerer store distanser særlig bra.

 

Byggetid.

Skulle ønske en brukte tid på bygge. Konstruer først, trykk så start. Deretter bygges det du har konstrert sakte men sikkert opp. Ting tar tid å bygge, alt blir ikke klart på et øyeblikk bare du har penger.

 

Tidstabeller.

Altså simulering av reell tid. Ankomst 15:10, Avgang 15:20 etc. Slikt hadde vært interresant å optimere, inkl sinte kunder ved forsinkelser etc.

 

Varetransport.

Transportabeller. Lasting/lossing av ulike saker på ulike stasjoner mellom forskjellige tog. Inkluderer endring av vogntype som en del av tabellene. Sett pris for ulike type varer mellom a og b pr. transportvarighet.

Lenke til kommentar

NSB sine Flirt-sett har kommet som modifikasjon til spillet. Ser veldig lekkert ut, men jeg har dessverre ikke fått prøvd selv enda (passende nok fordi jeg er opptatt med opplæring på Flirt-settene i virkeligheten). Link: http://www.train-fever.net/filebase/index.php/Entry/74-NSB-Stadler-Flirt/

 

I denne tråden kan du se litt mer av Flirten som OlaHaldor har laget: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1602159&page=2

  • Liker 1
Lenke til kommentar

" I starten er jernbanen den eneste måten å transportere gods på, men senere kan du også bruke lastebiler." Det finnes to typer hest og kjerre i starten. En som frakter folk og en som frakter gods. Det går selvsagt ikke fort, men det går raskere enn om varene "går" til destinasjonen sin selv.

Ah, var en stund siden jeg var i 1850. Skal fikse.

 

En annen ting som frustrerer meg litt, er at så fort du sender et tog eller et kjøretøy i depoet, så mister det med en gang alle passasjerer eller gods den hadde ombord. Det er ganske irriterende dersom du bare skal sette på 1 ekstra togvogn for å ta unna køen på stasjonen.

Det jeg gjør er at jeg kort etter at et tog har lempet av passasjerene (dvs etter at jeg har fått betalt, men før ventende på stasjonen rekker å gå på) sender toget i depotet. Da må du selvsagt ha depotet nær enden av linja (hvis du har flere byer på samme linje), slik at det er større sjanse for at det ville blitt helt tømt i utgangspunktet. Hvis depotet er nærme stasjonen taper du ikke mye tid på det heller. Men det virker (naturlig nok, kanskje) som det blir et fall i linjas popularitet hvis det er bare ett tog på den og det midlertidig tas ut av drift.

 

Når alt dette er sagt, så er det så mye bra i dette spillet, og derfor heller jeg nok som sagt mer mot en 7-er enn en 6-er. Dersom "manglene" jeg har nevnt her fikses, så har jeg ingen problem med å gi spillet en 8-er.

 

Ja, fikser de problemene vil jeg helt klart si at en åtter er innen rekkevidde. Dette er et spill med veldig stort potensiale.
Lenke til kommentar

En annen ting som frustrerer meg litt, er at så fort du sender et tog eller et kjøretøy i depoet, så mister det med en gang alle passasjerer eller gods den hadde ombord. Det er ganske irriterende dersom du bare skal sette på 1 ekstra togvogn for å ta unna køen på stasjonen.

Det jeg gjør er at jeg kort etter at et tog har lempet av passasjerene (dvs etter at jeg har fått betalt, men før ventende på stasjonen rekker å gå på) sender toget i depotet. Da må du selvsagt ha depotet nær enden av linja (hvis du har flere byer på samme linje), slik at det er større sjanse for at det ville blitt helt tømt i utgangspunktet. Hvis depotet er nærme stasjonen taper du ikke mye tid på det heller. Men det virker (naturlig nok, kanskje) som det blir et fall i linjas popularitet hvis det er bare ett tog på den og det midlertidig tas ut av drift.

 

Det er den samme løsningen jeg har kommet frem til. Venter til det kun er rundt 10 passasjerer ombord på toget, så bytter jeg "fane" og prøver å telle ned til den omtrent er på 0, så sender jeg den til depoet. Vil jo ha folkene av på stasjonen så de kan benytte seg av det flotte buss og/eller trikke-nettverket mitt (eventuelt transport videre fra samme stasjon med annet tog). Tingen er at dette kan være litt tidkrevende og føles ganske unødvendig. Spesielt om du har 2-4 tog på ruten og tenker å øke antallet vogner på de alle.

 

Men jeg vil også nevne at jeg er ganske imponert over det visuelle i spillet, jeg tenker spesielt på togene. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har låst kameraet på et tog og bare fulgt med på det fra A til B, noen ganger også tilbake til A igjen (selv om jeg stort sett hopper av på B, fordi jeg oppdager noe som kan forbedres/endres på).

 

Det hadde også vært spennende om de i fremtiden fikk til en multiplayer del. Både det å spille mot noen andre, men kanskje også det å kunne samarbeide på samme kart/server. Jeg liker uansett veldig godt sandkasse modellen, og liker at ting går sakte. Jeg nevnte at jeg hadde 21 timer på spillet, og alle de har gått på 1x hastighet eller pause, bortsett fra noen minutter etter at jeg har loadet hvor den av en eller annen grunn automatisk har gått på 2x (eller er det 3x?). Har faktisk bare startet ett game, og er nå i 1944.

Lenke til kommentar

 

 


Det er den samme løsningen jeg har kommet frem til. Venter til det kun er rundt 10 passasjerer ombord på toget, så bytter jeg "fane" og prøver å telle ned til den omtrent er på 0, så sender jeg den til depoet. Vil jo ha folkene av på stasjonen så de kan benytte seg av det flotte buss og/eller trikke-nettverket mitt (eventuelt transport videre fra samme stasjon med annet tog). Tingen er at dette kan være litt tidkrevende og føles ganske unødvendig. Spesielt om du har 2-4 tog på ruten og tenker å øke antallet vogner på de alle.

Jeg har lagt merke til at når det gjelder gods, så står den og teller ned lenge etter at alle varene faktisk har forlatt toget (skru på cargo-visningen, så ser du at det bare tar noen sekunder før tingene er ute). Jeg har derfor gått litt ut fra at det samme gjelder passasjerer. Endret av Joachim_F
Lenke til kommentar

Jeg har lagt merke til at når det gjelder gods, så står den og teller ned lenge etter at alle varene faktisk har forlatt toget (skru på cargo-visningen, så ser du at det bare tar noen sekunder før tingene er ute). Jeg har derfor gått litt ut fra at det samme gjelder passasjerer.

 

Jeg har også lagt merke til det med cargoen, men har ikke tenkt over den koblingen med passasjerer.

 

Tok derfor turen inn i spillet nå, og zoomet inn på stasjonen når et tog med 71 passasjerer kom inn. Vognene ble da tømt i takt med tallet som gikk ned og folkene stoppet ikke å "komme ut" før den sto på 0.

Lenke til kommentar

Jeg er investor i dette spillet, og jeg må si jeg ble skuffet da jeg ikke kunne angi lokasjoner for stop. Dette er nok en linuxbug som inkluderer bruken av mus, håper dette blir rettet opp snart, slik at jeg får testet det. Ellers virker det mer mindre enn uferdig i linux, faktisk ikke spillbart om jeg skal være ærlig. Så har du linux og vil spille dette spillet, vent.

Lenke til kommentar

Ellers vil jeg si meg relativt enig i anmeldelsen. Jeg hadde muligens gitt den karakter 7/10, ettersom jeg på en skala fra 0 til 100 trolig hadde vært nærmere 70 enn 60. Det som trekker ned er det samme som anmelder skriver, spillet virker uferdig.

 

Ikke at det er ekstremt relevant, men vi bruker ikke karakteren 0/10 på Gamer, så karakterskalaen vår går fra 1 til 10. Det betyr at på en skala fra 0 - 100 vil 70 være nærmere 6/10 enn 7/10 (0.6363..), dersom du tar utgangspunkt i at skalaen vår går fra 0 til 10 ved å bare gange med 10 (og ikke bruke 1 - 10 for en skalert størrelse på intervallet). :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ellers vil jeg si meg relativt enig i anmeldelsen. Jeg hadde muligens gitt den karakter 7/10, ettersom jeg på en skala fra 0 til 100 trolig hadde vært nærmere 70 enn 60. Det som trekker ned er det samme som anmelder skriver, spillet virker uferdig.

Ikke at det er ekstremt relevant, men vi bruker ikke karakteren 0/10 på Gamer, så karakterskalaen vår går fra 1 til 10. Det betyr at på en skala fra 0 - 100 vil 70 være nærmere 6/10 enn 7/10 (0.6363..), dersom du tar utgangspunkt i at skalaen vår går fra 0 til 10 ved å bare gange med 10 (og ikke bruke 1 - 10 for en skalert størrelse på intervallet). :-)

Jeg tenker på en 0-100 skala som metacritic.com bruker. Og på en 0-100 skala ville jeg nok gitt spillet 67-68 slik det er akkurat nå. Dersom "manglene" som har blitt nevnt i anmeldelsen og av meg blir rettet på, så vil jeg trolig ligge ett sted mellom 77 og 82.

 

Siden dere benytter dere av 1-10 skala, vil det være riktig å konvertere 1/10 til 0 poeng og 10/10 til 100 poeng, er du ikke enig? Det vil da si at for at konverteringen skal bli riktig, så vil verdien av hvert poeng dere gir ha en verdi på rett over 11 poeng (egentlig 11,1111111111...). Tabellen vil da se slik ut:

 

1/10: 0

2/10: 11

3/10: 22

4/10: 33

5/10: 44

6/10: 56

7/10: 67

8/10: 78

9/10: 89

10/10: 100

 

Så dersom jeg konverterer fra min og metacritic sin skala fra 0-100, så vil jo 67-68 (og til og med ned til 62) betraktes som en 7/10. :-)

Endret av Zlinga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...