Gå til innhold

Mann ble skutt og drept da han prøvde å selge en PlayStation 4


Anbefalte innlegg

 

 

Utrolig trist at det blir slik. Synes det er dårlig rykte for verden i dag når noen skal måtte dø for noe så usselt og lite viktig luksus som en PS4. :(

 

Så du presterer å påstå at ingen 16 åringer i USA har tilgang på ulovlige våpen? Tror du virkelig på det?

 

Jeg påstår ikke at våpenlovene i USA er bra, og at vi burde ha det slik, jeg påstår bare at om du ser på de faktiske statistikkene, så er mesteparten av våpen som brukes til kriminalitet uregistrerte...

 

Det er heller ikke veldig vanskelig å skaffe våpen i Norge, samt å på en eller annen måte få tak i nøkkelen til våpenskapet til foreldrene er nok ikke ekstremt vanskelig i de fleste tilfeller.

 

Kanskje er det ikke så vanskelig å få tak i skytevåpen i Norge (det skulle jeg gjerne sett at du viser oss noen tall på, for jeg tror det er rimelig vanskelig), men det er så mye vanskeligere enn det er i USA at det like godt kunne vært umulig til sammenligning.

 

Innfører man strengere lovgivning så ville det føre til langt færre våpen i omløp, det gjelder da også for ulovlige våpen. Og da blir det som det påpekes av andre, mye mindre sansynlig at noen har med seg et våpen uten å ha grundig planlagt ting på forhånd.

 

Over tid kan man jo også håpe at det strengere lovverket kan endre holdningene til våpen i USA, som er altfor avslappet, spør du meg.

1: Vær over 18

2: Bli med i en skyteklubb

3: Møt opp relativt ofte, samt vær aktiv i skyteklubben

5: Søk til politiet om ervervstillatelse på skytevåpen

6: Skaff deg våpen

 

Man kan evnt. ta jegerprøven, får å få andre typer våpen, en pistol/revolver også

 

Kilde: https://www.politi.no/nordre_buskerud/tjenester/vapen/Tema_554.xml + En jeg kjenner, som er sånn ca. halvveis gjennom prosessen

Kunne kanskje vært greit å ha med mellom punkt 5 og 6 en liten detalj som kalles vandel.

 

Sant nok, men jeg tar liksom det for gitt :p (Det er dog ett veldig godt poeng!)

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Utrolig trist at det blir slik. Synes det er dårlig rykte for verden i dag når noen skal måtte dø for noe så usselt og lite viktig luksus som en PS4. :(

 

Så du presterer å påstå at ingen 16 åringer i USA har tilgang på ulovlige våpen? Tror du virkelig på det?

 

Jeg påstår ikke at våpenlovene i USA er bra, og at vi burde ha det slik, jeg påstår bare at om du ser på de faktiske statistikkene, så er mesteparten av våpen som brukes til kriminalitet uregistrerte...

 

Det er heller ikke veldig vanskelig å skaffe våpen i Norge, samt å på en eller annen måte få tak i nøkkelen til våpenskapet til foreldrene er nok ikke ekstremt vanskelig i de fleste tilfeller.

 

Kanskje er det ikke så vanskelig å få tak i skytevåpen i Norge (det skulle jeg gjerne sett at du viser oss noen tall på, for jeg tror det er rimelig vanskelig), men det er så mye vanskeligere enn det er i USA at det like godt kunne vært umulig til sammenligning.

 

Innfører man strengere lovgivning så ville det føre til langt færre våpen i omløp, det gjelder da også for ulovlige våpen. Og da blir det som det påpekes av andre, mye mindre sansynlig at noen har med seg et våpen uten å ha grundig planlagt ting på forhånd.

 

Over tid kan man jo også håpe at det strengere lovverket kan endre holdningene til våpen i USA, som er altfor avslappet, spør du meg.

1: Vær over 18

2: Bli med i en skyteklubb

3: Møt opp relativt ofte, samt vær aktiv i skyteklubben

5: Søk til politiet om ervervstillatelse på skytevåpen

6: Skaff deg våpen

 

Man kan evnt. ta jegerprøven, får å få andre typer våpen, en pistol/revolver også

 

Kilde: https://www.politi.no/nordre_buskerud/tjenester/vapen/Tema_554.xml + En jeg kjenner, som er sånn ca. halvveis gjennom prosessen

 

 

No er det ikkje alle som ville gjere så mykje for ein så "liten" episode som det her. Når ein ser på punkta, og sammenligner det med å ta et våpen som ligger i nattbordskuffa til foreldra eller liknande, krev det plutselig mykje meir planlegging.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

No er det ikkje alle som ville gjere så mykje for ein så "liten" episode som det her. Når ein ser på punkta, og sammenligner det med å ta et våpen som ligger i nattbordskuffa til foreldra eller liknande, krev det plutselig mykje meir planlegging.

 

Virkelig?

Dersom du har foreldre, som har våpen, og du vet hvor nøkkelen er, er like lett i bunn og grunn...

Lenke til kommentar

1: Vær over 18

2: Bli med i en skyteklubb

3: Møt opp relativt ofte, samt vær aktiv i skyteklubben

5: Søk til politiet om ervervstillatelse på skytevåpen

6: Skaff deg våpen

Sammenlignet med denne listen er det du skriver veldig mye jobb

 

1. Hent våpenet i nattbordsskuffen

 

Når mange blir drapsmenn på impuls så har det alt å si

Lenke til kommentar

 

1: Vær over 18

2: Bli med i en skyteklubb

3: Møt opp relativt ofte, samt vær aktiv i skyteklubben

5: Søk til politiet om ervervstillatelse på skytevåpen

6: Skaff deg våpen

Sammenlignet med denne listen er det du skriver veldig mye jobb

 

1. Hent våpenet i nattbordsskuffen

 

Når mange blir drapsmenn på impuls så har det alt å si

 

Har allerede svart på dette, vennligst les svarene før du kommenterer akkurat det samme som noen andre...

Lenke til kommentar

 

Eller at du skyter igjennom kjæresten din for å drepe den du raner, som ikke akkurat tilsier at du har kontroll overhode. Ikke at jeg forventer det med en 16 årig jente under et ran.

 

Rusa?

Kvinnfolk med våpen er det noe som heter...

 

 

Hvor da? Mener du generelt i Norge/verden, eller er det en interngreie i gutteklubben for potensløse gubber og mannebarn i "vennesonen"?

 

Det er faktisk noe som heter mannsjåvinist på internettforum. Kanskje du har lyst å forholde deg til det i stedet? Vokse litt som person?

Lenke til kommentar

Utrolig trist at det blir slik. Synes det er dårlig rykte for verden i dag når noen skal måtte dø for noe så usselt og lite viktig luksus som en PS4. :(

 

 

Det er heller ikke veldig vanskelig å skaffe våpen i Norge, samt å på en eller annen måte få tak i nøkkelen til våpenskapet til foreldrene er nok ikke ekstremt vanskelig i de fleste tilfeller.

 

Kanskje er det ikke så vanskelig å få tak i skytevåpen i Norge (det skulle jeg gjerne sett at du viser oss noen tall på, for jeg tror det er rimelig vanskelig), men det er så mye vanskeligere enn det er i USA at det like godt kunne vært umulig til sammenligning.

Det kan helt sikkert variere litt, hvem du kjenner, hvordan du går frem og hvordan du ter deg. Men jeg ville kunne skaffe mindre håndvåpen som pistoler og revolvere i løpet av en halv dag. Dette gjelder også til dels større våpen som rifler og spesielt hagler, selv om det kan ta litt lengere tid. Automatvåpen tar lengere tid, og kan variere en del, men alt fra noen dager til noen måneder.

 

Jeg er selv ikke en del av, og har heller ingen befatning med kriminelle miljøer. Men jeg kjenner riktig nok riktig, eller feil om man vil, personer fra oppveksten.

 

Jeg er overbevist om at det er lettere i USA, for det er mye større og mer åpenlyse "tvilsomme" miljøer. Og du kan også i mye større grad skaffe lisensierte våpen selv. Det er også helt andre typer våpen på det åpne markedet, og spesielt automatvåpen og grovkalibret våpen er nok lettere tilgjengelig. Men det er ikke på grensen til umulig her i Norge. Det er ikke lett, men det er heller ikke vanskelig om man ikke er helt teit. OG det er ikke AG3 "folk flest" er ute etter, det er mindre håndvåpen.

 

Litt off topic. En av de i miljøet jeg kjenner best forsøkte faktisk å komme inn på politiskolen, men det gikk ikke. Han sa noe slikt som, "får jeg ikke bli good guy, blir jeg bad guy". En av våre felles beste venner kom imidlertid inn, og er i dag politi. Når den gamle vennegjengen fra tid til annet er samlet er det derfor en litt spesiell situasjon. Men der er ingen bad guy eller politi, rollene legges igjen ved døra. Vi reiser 10-15 år tilbake i tid.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg at man stopper endel potensielle tragedier i USA ved at det kreves en bakgrunnssjekk når man kjøper våpen fra en forhandler. Problemet er at en stor del av de våpnene som selges i USA ikke selges via en forhandler, men privat. Det i seg selv er ikke så merkelig siden vi gjør det med biler hele tiden, og i et land med såpass mange skytevåpen som USA så er det naturlig nok et stort marked for kjøp og salg av skytevåpen.

 

Men i de fleste stater så kan fortsatt hvem som helst kjøpe våpen fra en privat selger uten noen form for sjekk annet enn det inntrykket selger får av kjøper. Jeg så en statistikk fra "Mayors Against Illegal Guns" for et par år siden som sa noe sånt som at 40% av våpnene som ble solgt i 2012 ble solgt privat. Med andre ord, uten noen form for bakgrunnssjekk.

 

I dette tilfellet så er det ganske åpenbart at PS4 har ingenting med saken å gjøre. Her snakker vi mest sannsynlig om unge mennesker med alvorlige problemer, enten med rus eller psykologiske problemer. Kanskje også begge deler. Våpenet som ble brukt har de mest sannsynlig fått tak i via foreldre, bekjente eller kjøpt det privat. Selvfølgelig er muligheten der for at han ikke hadde noe rulleblad, og sånn sett kunne ha kjøpt et våpen via en forhandler, og om det er tilfellet så er det jo vanskelig å stoppe slikt. Det kunne skjedd i Norge også, men samtidig så virker jo ikke denne hendelsen spesielt planlagt da. Mer en panikkhandling av personer med store problemer.

Lenke til kommentar

 

 

1: Vær over 18

2: Bli med i en skyteklubb

3: Møt opp relativt ofte, samt vær aktiv i skyteklubben

5: Søk til politiet om ervervstillatelse på skytevåpen

6: Skaff deg våpen

Sammenlignet med denne listen er det du skriver veldig mye jobb

 

1. Hent våpenet i nattbordsskuffen

 

Når mange blir drapsmenn på impuls så har det alt å si

 

Har allerede svart på dette, vennligst les svarene før du kommenterer akkurat det samme som noen andre...

 

 

Artig at han brukte så og si samme ordlyd som meg. Jeg skumleste tråden så jeg la ikke merke til kommentaren. Det eneste du har svart er imidlertid at dersom du har foreldre som har våpen og vet hvor nøkkelen er så er det like enkelt. Dette er for det første beviselig feil (å stjele en nøkkel, låse opp skap, stjele våpen + ammunisjon, og lade våpen er definitivt mer jobb enn å åpne en nattbordsskuff) og for det andre ganske drøye antakelser. De fleste i dette landet har ikke enkel tilgang til våpenskap + nøkkel, og det er en god ting

 

Min veileder sa var den første som gjorde med oppmerksom på ordtaket "if all you have is a hammer, everything looks like a nail". Dette ble selvsagt sagt i en helt annen sammenheng enn problematikken rundt våpen, men det passer veldig godt her. Hvis du har et våpen for hånden vil det være en løsning man kan vurdere å bruke på situasjoner som dukker opp. Dette er også grunnen til at jeg er sterk motstander til å få bevæpnet politi på gatene (utenom spesielle situasjoner). Når de ikke er bevæpnet er det å skyte ikke en løsning i deres verktøykasse. Om de er bevæpnet vil dette endre seg

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

No er det ikkje alle som ville gjere så mykje for ein så "liten" episode som det her. Når ein ser på punkta, og sammenligner det med å ta et våpen som ligger i nattbordskuffa til foreldra eller liknande, krev det plutselig mykje meir planlegging.

 

Virkelig?

Dersom du har foreldre, som har våpen, og du vet hvor nøkkelen er, er like lett i bunn og grunn...

 

 

 

 

 

1: Vær over 18

2: Bli med i en skyteklubb

3: Møt opp relativt ofte, samt vær aktiv i skyteklubben

5: Søk til politiet om ervervstillatelse på skytevåpen

6: Skaff deg våpen

Sammenlignet med denne listen er det du skriver veldig mye jobb

 

1. Hent våpenet i nattbordsskuffen

 

Når mange blir drapsmenn på impuls så har det alt å si

 

Har allerede svart på dette, vennligst les svarene før du kommenterer akkurat det samme som noen andre...

 

Artig at han brukte så og si samme ordlyd som meg. Jeg skumleste tråden så jeg la ikke merke til kommentaren. Det eneste du har svart er imidlertid at dersom du har foreldre som har våpen og vet hvor nøkkelen er så er det like enkelt. Dette er for det første beviselig feil (å stjele en nøkkel, låse opp skap, stjele våpen + ammunisjon, og lade våpen er definitivt mer jobb enn å åpne en nattbordsskuff) og for det andre ganske drøye antakelser. De fleste i dette landet har ikke enkel tilgang til våpenskap + nøkkel, og det er en god ting

 

Min veileder sa var den første som gjorde med oppmerksom på ordtaket "if all you have is a hammer, everything looks like a nail". Dette ble selvsagt sagt i en helt annen sammenheng enn problematikken rundt våpen, men det passer veldig godt her. Hvis du har et våpen for hånden vil det være en løsning man kan vurdere å bruke på situasjoner som dukker opp. Dette er også grunnen til at jeg er sterk motstander til å få bevæpnet politi på gatene (utenom spesielle situasjoner). Når de ikke er bevæpnet er det å skyte ikke en løsning i deres verktøykasse. Om de er bevæpnet vil dette endre seg

 

Det han sa.

 

 

 

 

 

Det er helt ufattelig at de enda ikke har fikset våpenlovgivningen sin..

Den er der for at en hver skal kunne beskytte seg. Eller er det bare skurkene som skal ha våpen?

 

Når kven som helst kan få tak i våpen uten større problem, blir det naturlig nok lettare for skurkane å få tak i våpen og. Det går berre i sirkel.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...