Gå til innhold

6 ulemper med iPhone 6


Anbefalte innlegg

 

Du tenker på multitasking i form av opptil 16 små vinduer oppe samtidig? Er ikke helt det samme som multitasking i seg selv.

Å det er jo ikke en funksjon man må bruke om man ikke vil. Men en nice feature.

 

nettopp, ja multitasking i den vanlig forstand er jo fint, men kanskje det funker med vinduer på 5,5 tommers skjermer og oppover, har ikke prøvd det men Apple er jo litt "lure" synes jeg når det sier at dem har løst "problemene" med store skjermer ved å legge til muligheten for å skyve skjermen ned. artig å se om Android telefoner får noe lignende.

Endret av toffensko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du tenker på multitasking i form av opptil 16 små vinduer oppe samtidig? Er ikke helt det samme som multitasking i seg selv.

Å det er jo ikke en funksjon man må bruke om man ikke vil. Men en nice feature.

 

nettopp, ja multitasking i den vanlig forstand er jo fint, men kanskje det funker med vinduer på 5,5 tommers skjermer og oppover, har ikke prøvd det men Apple er jo litt "lure" synes jeg når det sier at dem har løst "problemene" med store skjermer ved å legge til muligheten for å skyve skjermen ned. artig å se om Android telefoner får noe lignende.

Android har hatt lignende funksjon lenge. Man kan f.eks gjøre hele telefonen mindre for å kunne bruke den med en hånd:

Samsung-Galaxy-Note-3-screen-shrink.png

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

 

Du tenker på multitasking i form av opptil 16 små vinduer oppe samtidig? Er ikke helt det samme som multitasking i seg selv.

Å det er jo ikke en funksjon man må bruke om man ikke vil. Men en nice feature.

 

nettopp, ja multitasking i den vanlig forstand er jo fint, men kanskje det funker med vinduer på 5,5 tommers skjermer og oppover, har ikke prøvd det men Apple er jo litt "lure" synes jeg når det sier at dem har løst "problemene" med store skjermer ved å legge til muligheten for å skyve skjermen ned. artig å se om Android telefoner får noe lignende.
Samsung har drevet med det lenge. Har det på Note 3.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Vegard Haugen skrev: "Vår Tek.no-kollega Varg Aamo var for eksempel ikke spesielt imponert over det Apple hadde å by på under sin forrige lansering."

 

Din kollega Varg Aamo funderte mye av argumentasjonen sin på tull som ikke stemmer, eksempelvis at nye iPhone6 har en pixeltetthet som er dårligere enn Samsung Galaxy S4, når virkeligheten er motsatt; Galaxy S4 har en pixeltetthet som er dårligere enn det mye eldre produktet iPhone4.

Du bør kanskje være litt mer kritisk til hva du skriver, her er fakta:

 

iphone 4: 330ppi

iphone 6: 326ppi

Galaxy S4: 441ppi

 

Enten har du ikke sjekket, eller så lyver du. Eller kanskje du forsøker å diskvalifisere halvparten av pixlene på S4 fordi du har funnet en eller annen kreativ regnemåte for å underbygge din egen argumentasjon?

 

Når det gjelder ytelsestester så må du ikke blande det å bla i app-boksen med telefonens ytelse. Det er først når du kjører tyngre applikasjoner, og spesielt når du hopper mellom dem, at man ser hva multicore prosessorer har for seg. På HTC M8 for eksempel kan man skifte mellom ulike applikasjoner omtrent 3-5 ganger på den tiden det tar å gå fra en app til hjemmeskjermen på en iphone 5s.

 

Denne forskjellen i opplevd hastighet når man blar mellom skjermbilder, og når man gjør prosessorkrevende oppgaver skyldes at ios og Android er bygget opp forskjellig. Mens ios prioriterer skjermbilde foran det aller meste prioriterer Android skjermbilde langt lavere. Det betyr at når skjermbildet er på plass på begge så er bakgrunnsprosessene i Android for det meste ferdig, mens på ios er det ikke tilfellet. Derfor vil man ofte oppleve at ios responderer raskt, helt til man går videre til neste funksjon, da henger systemet ofte. Dette var spesielt tydelig med iphone 5 som ble lansert med apple maps. Programmet åpnet seg raskt, og man var raskt inne i kartet, men det tok vinter og vår før man kunne gjøre noe mer, og trykket man på noe ville man etter 20-30 sekunder få et ras av hendelser som hadde hopet seg opp... på en HELT ny telefon.

 

Min påstand er dermed at apple rent teknisk sikter på en målgruppe som definitivt ikke bruker tid på noe nettforum fordi slik moderne teknologi er ikke noe for dem. Imidlertid priser de seg mot en, etter egen oppfatning, teknisk kompetent målgruppe som svelger "man får det man betaler for"-argumentasjon rått. Kanskje på tide å reflektere over hvorfor apple tjener flere hundre prosent mer pr solgte telefon enn alle andre?

Si meg hvilken del av følgende du IKKE skjønte:

Samsung Galaxy S4 har LAVERE pixeltetthet enn både iPhone 6, 5, 5S, 4S og selv det fire år gamle produktet iPhone 4. Samsungen har en pixeltetthet på kun 312 ppi for både røde og blå pixler, mens iPhone 4 har en pixeltetteht på 326 ppi for SAMTLIGE av fargene rødt, grønt og blått (og ikke 330 slik du feilaktig påstår). Det er kun de grønne pixlene som Samsungen slår iPhone 4 på, med 441 PPI. Et fargebildes pixeltetthet (og kvalitet) blir ikke bedre enn den laveste pixeltettheten som tilordnes en av fargene; har man f.eks et bilde hvor rødt dominerer og grønt er omtrent fraværende, så blir åpenbart ikke bildet mer oppløst av å øke pixeltettheten for grønt.

http://www.displaymate.com/Galaxy_S4_ShootOut_1.htm

 

Så den som sjekket fakta dårlig er ingen andre enn deg sjøl. Og attpåtil så er du så arrogant at du kaller løgnene dine for fakta.

 

Når det gjelder ytelsestester så stoler jeg på den dokumentasjonen i form av komparative benchmarktester jeg lenket til og som er produsert av uavhengige IT-relaterte nettaviser (se nedenfor), og ikke din fullstendig udokumenterte synsing og teoretisering. Legg frem dokumentasjon på våset ditt, DA kan vi snakkes.

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2410034,00.asp

http://www.anandtech.com/show/6324/the-iphone-5-performance-preview

 

 

Jeg foreslår du tar Pentile-diskusjonen et annet sted, her er det snakk om at apple har gjort et skikkelig forhistorisk valg ved å ikke tilby full HD på en skamdyr telefon som akkurat er lansert. Dersom du ikke synes noe om pentile så er det en helt annen sak, men brukerne virker ikke å være spesielt misfornøyde, og skjermen du henviser til er av mange fremhevet som en av de beste skjemene på noen telefon noen sinne. Apple har faktisk hittil ikke lansert ett eneste produkt med AMOLED-skjerm, så om du forsøker å score et billig poeng her er jeg redd du har falt gjennom isen for lengst.

 

Når det gjelder benchmark så finnes det en rekke tester som slår ut i S3 in favør, og dette til tross for at S3 ikke var ny da iphone 5 kom på markedet. Dette er uansett uinteressant så lenge det ikke gjenspeiler praktisk bruk.

 

Det kan virke som om det er eple fanboys som er opphengt i spesifikasjoner, og ikke omvendt slik de selv elsker å hevde.

Lenke til kommentar

 

 

 

Vegard Haugen skrev: "Vår Tek.no-kollega Varg Aamo var for eksempel ikke spesielt imponert over det Apple hadde å by på under sin forrige lansering."

 

Din kollega Varg Aamo funderte mye av argumentasjonen sin på tull som ikke stemmer, eksempelvis at nye iPhone6 har en pixeltetthet som er dårligere enn Samsung Galaxy S4, når virkeligheten er motsatt; Galaxy S4 har en pixeltetthet som er dårligere enn det mye eldre produktet iPhone4.

Du bør kanskje være litt mer kritisk til hva du skriver, her er fakta:

 

iphone 4: 330ppi

iphone 6: 326ppi

Galaxy S4: 441ppi

 

Enten har du ikke sjekket, eller så lyver du. Eller kanskje du forsøker å diskvalifisere halvparten av pixlene på S4 fordi du har funnet en eller annen kreativ regnemåte for å underbygge din egen argumentasjon?

 

Når det gjelder ytelsestester så må du ikke blande det å bla i app-boksen med telefonens ytelse. Det er først når du kjører tyngre applikasjoner, og spesielt når du hopper mellom dem, at man ser hva multicore prosessorer har for seg. På HTC M8 for eksempel kan man skifte mellom ulike applikasjoner omtrent 3-5 ganger på den tiden det tar å gå fra en app til hjemmeskjermen på en iphone 5s.

 

Denne forskjellen i opplevd hastighet når man blar mellom skjermbilder, og når man gjør prosessorkrevende oppgaver skyldes at ios og Android er bygget opp forskjellig. Mens ios prioriterer skjermbilde foran det aller meste prioriterer Android skjermbilde langt lavere. Det betyr at når skjermbildet er på plass på begge så er bakgrunnsprosessene i Android for det meste ferdig, mens på ios er det ikke tilfellet. Derfor vil man ofte oppleve at ios responderer raskt, helt til man går videre til neste funksjon, da henger systemet ofte. Dette var spesielt tydelig med iphone 5 som ble lansert med apple maps. Programmet åpnet seg raskt, og man var raskt inne i kartet, men det tok vinter og vår før man kunne gjøre noe mer, og trykket man på noe ville man etter 20-30 sekunder få et ras av hendelser som hadde hopet seg opp... på en HELT ny telefon.

 

Min påstand er dermed at apple rent teknisk sikter på en målgruppe som definitivt ikke bruker tid på noe nettforum fordi slik moderne teknologi er ikke noe for dem. Imidlertid priser de seg mot en, etter egen oppfatning, teknisk kompetent målgruppe som svelger "man får det man betaler for"-argumentasjon rått. Kanskje på tide å reflektere over hvorfor apple tjener flere hundre prosent mer pr solgte telefon enn alle andre?

Si meg hvilken del av følgende du IKKE skjønte:

Samsung Galaxy S4 har LAVERE pixeltetthet enn både iPhone 6, 5, 5S, 4S og selv det fire år gamle produktet iPhone 4. Samsungen har en pixeltetthet på kun 312 ppi for både røde og blå pixler, mens iPhone 4 har en pixeltetteht på 326 ppi for SAMTLIGE av fargene rødt, grønt og blått (og ikke 330 slik du feilaktig påstår). Det er kun de grønne pixlene som Samsungen slår iPhone 4 på, med 441 PPI. Et fargebildes pixeltetthet (og kvalitet) blir ikke bedre enn den laveste pixeltettheten som tilordnes en av fargene; har man f.eks et bilde hvor rødt dominerer og grønt er omtrent fraværende, så blir åpenbart ikke bildet mer oppløst av å øke pixeltettheten for grønt.

http://www.displaymate.com/Galaxy_S4_ShootOut_1.htm

 

Så den som sjekket fakta dårlig er ingen andre enn deg sjøl. Og attpåtil så er du så arrogant at du kaller løgnene dine for fakta.

 

Når det gjelder ytelsestester så stoler jeg på den dokumentasjonen i form av komparative benchmarktester jeg lenket til og som er produsert av uavhengige IT-relaterte nettaviser (se nedenfor), og ikke din fullstendig udokumenterte synsing og teoretisering. Legg frem dokumentasjon på våset ditt, DA kan vi snakkes.

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2410034,00.asp

http://www.anandtech.com/show/6324/the-iphone-5-performance-preview

 

 

Jeg foreslår du tar Pentile-diskusjonen et annet sted, her er det snakk om at apple har gjort et skikkelig forhistorisk valg ved å ikke tilby full HD på en skamdyr telefon som akkurat er lansert. Dersom du ikke synes noe om pentile så er det en helt annen sak, men brukerne virker ikke å være spesielt misfornøyde, og skjermen du henviser til er av mange fremhevet som en av de beste skjemene på noen telefon noen sinne. Apple har faktisk hittil ikke lansert ett eneste produkt med AMOLED-skjerm, så om du forsøker å score et billig poeng her er jeg redd du har falt gjennom isen for lengst.

 

Når det gjelder benchmark så finnes det en rekke tester som slår ut i S3 in favør, og dette til tross for at S3 ikke var ny da iphone 5 kom på markedet. Dette er uansett uinteressant så lenge det ikke gjenspeiler praktisk bruk.

 

Det kan virke som om det er eple fanboys som er opphengt i spesifikasjoner, og ikke omvendt slik de selv elsker å hevde.

 

 

Samsung markedsføring av «pentile matrix» skjermene er – naturlig nok – diffus ettersom en Galaxy S5 i realiteten kun har 1920x1080 oppløsning når skjermen kun viser grønt. Ved fargene blått og rødt har den i realiteten kun 1280x720, men dette er Samsung selv svært flinke til å unnslå: De markedsfører mobilen som full "1080P @ 432 PPI", selv om det er regelrett feil.

 

Radon_Ready har rett i at GS3 kun har 312 PPI for fargene rødt og blått, og at kun grønt har en PPI på 441. Det betyr i all enkelthet at skjermen ved et balansert bilde, dvs. like mye rødt, grønt og blått, ikke kan ha en høyere PPI enn 312.

 

Hva blir så oppløsningen på skjermene GS3 og GS5? Og hvordan skiller dette seg for iPhone 6 og iPhone 6+? Kan du svare oss på det?

 

Hadde du lest artikkelen, så hadde du forstått dette...

 

 

Det er så forunderlig å se alle de nye fantastiske mulighetene som apple har kommet med, og hvordan tilhengerskaren rett og slett ikke har fått med seg at det har eksistert i evigheter på Android-plattformen. Utrolig egentlig, at apple kan holde liv i et helt marked basert på at folk mangler innsikt.

 

Litt artig å se denne kommentaren etter at du nettopp har demonstrert manglende kompetanse og ignoranse så det suser...

Endret av Taggart
Lenke til kommentar

Litt artig å se denne kommentaren etter at du nettopp har demonstrert manglende kompetanse og ignoranse så det suser...

Jeg vet utmerket godt hvordan en pentile-skjerm er bygget opp. Imidlertid fungerer det i praksis, den støtter nativ oppløsning på den faktiske oppløsningen, og fargegjengivelsen er så mye bedre enn de lysegrå skjermene man finner på iphone at jeg kan ikke se annen grunn til at denne diskusjonen kommer opp enn at man desperat leter etter et halmstrå å gripe etter. Dere glemmer også (bevisst?) at en skjerm ikke er en linje med pixler.

 

Om kommentaren er artig eller ei er uinteressant. Mer interessant er det om det kommer noen argumenter mot, eller om den skal forsøkes ugyldiggjort etter "du er dum og jeg er kjempelur"-prinsippet.

Endret av Runar
Fjernet unødvendig sitering.
Lenke til kommentar

Jeg vet utmerket godt hvordan en pentile-skjerm er bygget opp. Imidlertid fungerer det i praksis, den støtter nativ oppløsning på den faktiske oppløsningen, og fargegjengivelsen er så mye bedre enn de lysegrå skjermene man finner på iphone at jeg kan ikke se annen grunn til at denne diskusjonen kommer opp enn at man desperat leter etter et halmstrå å gripe etter. Dere glemmer også (bevisst?) at en skjerm ikke er en linje med pixler.

Om kommentaren er artig eller ei er uinteressant. Mer interessant er det om det kommer noen argumenter mot, eller om den skal forsøkes ugyldiggjort etter "du er dum og jeg er kjempelur"-prinsippet.

Fortsatt bruker du "ro-ro-til-fiskeskjær" taktikken istedenfor å svare på det stadion_Ready og jeg spurte om...

 

Og til din orientering, Anandtech skrev i sin test av iPhone 5S at den på det tidspunktet hadde den beste fargegjengivelsen de noensinne hadde sett, kanskje med unntak av en Sony prosjektør til US$ 20.000. Men de var ikke helt sikre på om sistnevnte overgikk 5S likevel. Da er det vel rimelig å anta at skjermen ikke er så verst likevel...

 

Og vi venter fortsatt på svar vedr. S3 og S5 skjermens oppløsning...

Endret av Runar
Fjernet unødvendig sitering.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Radon_Ready har rett i at GS3 kun har 312 PPI for fargene rødt og blått, og at kun grønt har en PPI på 441. Det betyr i all enkelthet at skjermen ved et balansert bilde, dvs. like mye rødt, grønt og blått, ikke kan ha en høyere PPI enn 312.

 

Hva blir så oppløsningen på skjermene GS3 og GS5? Og hvordan skiller dette seg for iPhone 6 og iPhone 6+? Kan du svare oss på det?

 

Hadde du lest artikkelen, så hadde du forstått dette...

 

 

 

Man kan jo kalle det "all enkelhet" så mye man vil, men det gjør ikke det til noen fasit, man kan alltids diskutere hva som er riktig, men det de fleste med litt innsikt antakelig vil si, og jeg er enig i, at det mest meningsfylte er å ta PPIen for alle pixlene tilsammen (som gir ett godt bilde om man har ett kompetent subpixeloppsett, som man kan anta de felste proffe aktører har). Mao er PPi 355.

 

AtW

Lenke til kommentar

iPhone er kanskje enklere for de eldre brukerne av smarttelefoner.

Mamma har S4 Active og Inkel og Fattern har S3. De kjøper iPhone neste gang de skal ha ny telefon fordi det er enklere å bruke. De hadde alle iPhone før android.

 

Jeg (i en aler av 23) har android og kommer aldri til kjøpe iPhone. Android er billigere og bedre i mitt syn.

På nettbrett siden har jeg iPad. Liker iOS på pad bedre :)

Raskt, mer apps, mer firkanta skjerm :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

1) Man kan ordne apper i mapper på iPhone også. Dermed sparer man plass på hjem-skjermen.

 

2) Man kan ikke utvide lagringsplassen på iPhone med minnekort, men når det tilbys 64 og 128GB minne, er det nok for de fleste - men Apple tar seg godt betalt for minneplassen.

 

Jeg liker både IOS og Android veldig godt, men for tiden er det iPhone og IOS det går i.

Lenke til kommentar

Fargegjengivelse anno 2014-2015 er såpass bra at man kanskje bør vurdere kontrast og sortnivå mer. Synes det er langt mer tydelig på en LCD skjerm enn en liten feil i korrekte farger. IPhone er god her, men i forhold til Oled, mye verre.

Meg om det vel og merke...

 

Problemet med ikke utvidbart minne er at det først er etter hvert man merker hva man trenger, og da er det for sent.

 

Ellers risikerer man å betale latterlig overpris for minne man ikke trenger, som de fleste med integrert minne.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...