Gå til innhold

Snart kan du betale i kroner på Steam


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trolig vil prisen da følge den Valutaen som har gjeldt for oss i det siste som er Euro, så da vil det si at vi tjener på en sterk krone og taper på en svak krone. Selvsagt svekker Euroen seg så tjener vi vel på det ,men gjerne korriger meg om jeg tar feil.

 

Steam-prisene følger ikke bare valutaen i mange tilfeller, men også normen på priser på DVD-utgaven i butikkene. Det er utgiverne selv som til syvende og sist velger prisen, selv om Valve har en anbefalt utsalgspris per region/land (Russland har som nevnt trolig lavest i hele verden, ikke på grunn av valutaen, men på grunn av prisen på spill på DVD). De fleste indie-spill har mer rettferdige priser, siden de som oftest følger Valves anbefalinger (de har tross alt lang erfaring), mens det er litt hipp som happ med store utgivere, som eksempelvis Ubisoft.

 

Se denne aktuelle artikkelen på PC Gamer:

 

http://www.pcgamer.com/the-weird-ecomomics-behind-steam-prices-around-the-world/

 

 

 

Russiske priser:

 

OncLY7vKCJJ2.878x0.Z-Z96KYq.jpg

Endret av Orwandel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg satt å så litt på det her for noen dager siden, da jeg lurte på om det ville bli noen forskjell i prisen for oss.

 

Jeg fant en post fra Juni hvor en fyr dro ut hva TF2 keys kostet i alle tilgjengelig valutaer i backend.

Listen så sånn her ut:

 

  • usd = $2.19
  • gbp = £1.29
  • eur = 1,61€
  • rub = 73,60 py6.
  • brl = R$ 4,80
  • jpy = ¥ 222.36
  • nok = 13,41 kr
  • idr = Rp 26504.12
  • myr = RM7.06
  • php = P96.76
  • sgd = S$2.71
  • thb = ฿70.72
  • vnd = 46,950.28₫
  • krw = ₩2,224.93
  • try = 4,69 TL
  • uah = 26,76₴
  • mxn = Mex$ 28.61
  • cad = CDN$ 2.36
  • aud = AUD$ 2.34
  • nzd = NZD$ 2.49

Jeg sjekka dette mot XE.com og exchange rate den 27.06 var:

1 usd = 0.73 euro
1 usd = 0.58 gbp
1 usd = 6.13 nok
2.19 x 6.13 = 13.42

Som tyder på at NOK valutaen vil brukes mot USD i exchange rate.

 

Dette "kan" tyde på at vi vil få billigere spill, da 1USD=1EURO betyr vanligvis 20-30% økning i pris, og siden det tyder på at de nå følger USD->NOK. Men det kommer jo helt opp til de forskjellige utgiverne.

 

Jeg ser nok dessverre for meg at det blir 59.99 USD = 59.99 EURO = 599 NOK som enkelte ser ut til å bruke.

 

Men det skal bli spennende å se hva som skjer den 07.10 :)

Endret av Heresy86
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reagerer på at ingen har misstenkt at dette egentlig er en innføring av mva på steam. Til nå har Tax stått som 0 når man handler. Regner med at vi får Amerikansk konvertering + 25 %. Dermed ender vi vell opp på 1 $ = 8-8.5 NOK og 50 $ spill = 400-450 kr.

 

Blir det derimot Euro vi tar utgangspunkt i vil vi ende opp på 50 $ = 50 € = 500-550 NOK.

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at vi ikke har betalt mva på Steam tidligere. Vi har hatt såvidt meg bekjent samme pris som de fleste EU-land, selv om mva-politikken er forskjellig. Selvfølgelig håper jeg at vi kan forbli uten mva, men magefølelsen sier at det snart blir enda dyrere å handle på steam.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Blei det ikkje innført mva på alle digitale tjenester for ei tid tilbake? Har ikkje merka prisoppgang på f.eks Spotify grunna det heldigvis..

 

Tror det var frivillig for utenlandske digitale tilbydere, men tvang for norske.

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at vi ikke har betalt mva på Steam tidligere. Vi har hatt såvidt meg bekjent samme pris som de fleste EU-land, selv om mva-politikken er forskjellig. Selvfølgelig håper jeg at vi kan forbli uten mva, men magefølelsen sier at det snart blir enda dyrere å handle på steam.

 

Steam har vel påstått at prisene er ink mva om jeg ikke husker feil.

AtW

Lenke til kommentar

Da er vi over på NOK ser jeg.

 

Sjekket f.ex Shadow of Mordor. Førpris 49.99 Euro (63.02 USD). Nå er prisen 340 kroner (52.64 USD).

Ser også flere andre titler ligger på samme pris, Civ: Beyond Earth (340kr), Alien: Isolation (340kr), Begge disse var også 49.99 Euro før release, så snakker ca. 70 kr biligere.

 

Borderlands: The Pre-Sequel er 400 kr, som passer bra m.t.p at dette ligger på 60 USD. Europrisen var 49.99, så her ble det ca 9 kr billigere.

 

Så da ser det ut til at vi er tilnærmet likt tilbake som før 1USD=1EURO fail ble innført :)

 

Dyreste jeg har sett til nå av vanlig spill som ikke er noe complete edition etc har vel vært Call of Duty: Ghosts/ Call of Duty: Black Ops 2 etc.

Disse ligger på 440 kr (68 USD/53 EURO). Original pris er 59.99 USD/59.99 EURO.

Så det har blitt noe billigere, men enda dyrere enn hva det kunne ha vært.

 

Men det kommer jo helt an på hva utgiverne bestemmer seg for.

Jeg kommer nok enda til å holde meg til G2Play etc for nye titler dog, siden det i de aller fleste tilfellene er billigere.

 

Ser også mange spill som ikke har pris heller dog, f.ex Watch Dogs, noe som er litt morsomt da DLC'en har pris.

Ser at det ikke har fått pris i Kanadiske Dollar heller (som også ble lansert i dag). Så tydligvis enkelte utgivere som ikke har oppdatert alle prisene sine enda.

 

Edit:

 

Det er heller ikke lagt på skatt som jeg kan se.

Subtotal: 340,00 kr
Tax: 0,00 kr
Total: 340,00 kr

Endret av Heresy86
Lenke til kommentar

100 euro koster rundt 850 kroner, så blir vel litt større besparelser enn du nevner? Men hvis det stemmer at de ikke har rukket å inkludere mva i prisene enda så forsvinner besparelsen etterhvert: 340 + mva blir 425 som tilsvarer 49.99 euro etter dagens kurs.

Lenke til kommentar

Tror det er en feil, noen andre spill koster 19.99kr... Det betyr vel egentlig at de koster 19.99 euro.

 

Ja. Jeg hadde Kentucky Route Zero i handlekurven, stod det kosta 22.99 kr, som er prisen i euro. Prisen i norske kroner viste seg å være 170 kroner da jeg kom til kassa. Er nok bare det lokale systemet som ikke henger helt med - er vel bare å starte Steam på nytt. ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...