Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Aggressiv" trening/dressur av hund på åpent område


Avlatsbrev

Anbefalte innlegg

På [område] i [by] er det en slette med en del idrettsbaner, men også gressområder som bl.a. brukes til frisbee-bane. Denne gressflekken er relativt stor og er kun inngjerdet mot fortau og parkeringsplasser, dvs. at man kan fritt løpe herfra og ut på fotballbaner og det som er uten å måtte over gjerder.

 

Registrerte at tre personer drev med opptrening av minst to ulike hunder, hvor en observerte fra avstand, en hadde på seg "armbeskyttelse" som hunden kunne bite og rive i, samt en siste som ga ordre til hunden om å slippe tak o.l. 

 

Hundene jeg overværte var veldig dresserte og adlød enhver ordre de fikk og jeg begynte å tro om det ikke var tre politibetjenter som trente opp politihunder der ute. Hvem andre enn politi/militær osv. har bruk for hunder som blir trent til å bite andre? I tillegg lot tredjemann som om han ransaket personen med armbeskyttelse mens hunden satt på plass, før han ga ordre om å "angripe". Enkelte ganger ble hundene holdt i bånd, men de gikk stort sett uten bånd.

 

Mitt spørsmål er om man har lov til å bedrive slik trening på åpent område hvor hundene lett kunne stikke av, løpe ut av sletta eller mot barn som spilte på fotballbanen 50-60 meter unna. Og nei, jeg er ikke noen moralrytter eller hundehater (har hund selv), og ble heller ikke spesielt skremt av dette, har bare aldri sett slik type trening i det fri før. 

 

Enkelt og greit: Er det lov å bedrive slik trening i det fri?

Endret av Avlatsbrev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra hundeloven:

 

 

 

Kapittel 2. Sikring av hunder

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

 

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

 

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

 

 

§ 19.Farlige hunder

Kongen kan gi forskrift om forbud mot å holde, avle eller innføre farlige hunder, eller å innføre sæd eller embryo fra farlige hunder. Forskriften kan sette krav til dokumentasjon av hundens rase eller type.

Med farlige hunder menes hunder eller hundetyper som spesielt aggressive, kampvillige og utholdende, og som på grunn av disse egenskapene er farlige for mennesker og dyr. Første ledd gjelder også for hundetyper som lett kan forveksles med farlige hunder.

 

Det er forbudt å holde eller innføre hunder som

a) er gitt trening i eller for å angripe eller forsvare seg eller hundeholderen mot mennesker,

b) er gitt trening i eller for å angripe andre hunder, eller

c) enkelthunder som fremstår som spesielt aggressive, kampvillige eller med andre sterkt uønskede egenskaper eller fremtreden, slik at de kan være farlige for mennesker eller dyr.

 

Er det tvil om en hund går inn under tredje ledd bokstav c, kan politiet ta hunden i forvaring og kreve at hundeholderen bekoster og medvirker ved en kyndig undersøkelse av hundens atferd for å avklare om den er vel avbalansert eller har en lav terskel for aggresjon eller andre farlige egenskaper mv. Politiet fastsetter hvem som skal undersøke hunden. Dersom ikke hundeholderen følger opp innen en rimelig frist satt av politiet, regnes hunden for å gå inn under tredje ledd bokstav c.

Hunder som blir avlet, innført eller holdt i strid med regler i eller i medhold av denne paragraf, kan avlives eller pålegges utført av riket ved vedtak av politiet.

 

Slik du beskriver treningen av hundene du observerte vil jeg mene det faller inn under både paragraf 4 og 19

Endret av Phelge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som vanlig Ipo trening av hund. Noe som alle kan drive med hvis de har den interessen.

Så nå som det ikke er båndtvang, så er ikke paragraf 4 brutt (du sier de hadde god kontroll), ei heller 19, da Ipo er (ifølge wikipedia) verdens største sport for brukshunder, og ikke ulovlig å drive med.

Endret av Fornuften selv
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne typen trening forutsetter at man har tillatelse til å drive med det.

 

Hundelovens §20 sier noe om dette, i praksis må man altså ha polititillatelse for å drive denne typen trening, slik tillatelse er relativt enkelt å få.

 

§ 20.Unntak fra reglene i § 19

En hund omfattes ikke av § 19 tredje ledd bokstav a eller b hvis den er trent av politiet eller i særlige tilfelle av andre med politiets tillatelse, eller er innført i riket med politiets tillatelse.

En hund omfattes ikke av § 19 tredje ledd bokstav a hvis den er lovlig trent av en hundeorganisasjon før lovens ikrafttreden, eller etter lovens ikrafttreden av en hundeorganisasjon med tillatelse fra politiet. Hunden kan ikke selges eller omplasseres uten politiets tillatelse. Blir vilkårene overtrådt eller hunden angriper et menneske, skal den avlives etter vedtak av politiet, hvis ikke nødverge eller nødrett berettiget angrepet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne typen trening forutsetter at man har tillatelse til å drive med det.

 

Hundelovens §20 sier noe om dette, i praksis må man altså ha polititillatelse for å drive denne typen trening, slik tillatelse er relativt enkelt å få.

 

§ 20.Unntak fra reglene i § 19

En hund omfattes ikke av § 19 tredje ledd bokstav a eller b hvis den er trent av politiet eller i særlige tilfelle av andre med politiets tillatelse, eller er innført i riket med politiets tillatelse.

En hund omfattes ikke av § 19 tredje ledd bokstav a hvis den er lovlig trent av en hundeorganisasjon før lovens ikrafttreden, eller etter lovens ikrafttreden av en hundeorganisasjon med tillatelse fra politiet. Hunden kan ikke selges eller omplasseres uten politiets tillatelse. Blir vilkårene overtrådt eller hunden angriper et menneske, skal den avlives etter vedtak av politiet, hvis ikke nødverge eller nødrett berettiget angrepet.

 

Ahhh, det oppklarer "lovligheten" for denne type trening, takker :)

Lenke til kommentar

 

Slik du beskriver treningen av hundene du observerte vil jeg mene det faller inn under både paragraf 4 og 19

Men du glemte altså å forholde deg til §20 som altså eksplisitt tillater slikt så lenge man har politiets tillatelse.
Jeg leste loven, men lot være å inkludere den i svaret mitt. Jeg har ikke hund selv, og ennå mindre driver jeg kamptrening av hund, så jeg vet ikke hvor vanlig det er å få tillatelse til. Jeg kan dog se for meg at hvis dette er noe man har tillatelse til driver man med det på et lukket område. Men det er bare synsing. Jeg aner ikke noe om slik opptrening.
Lenke til kommentar

Kan kamskje hive meg på tråden her... Jeg har et spørsmål relatert til dette.

Der jeg bor, har vi et flott åpent uteområde, ingen park - men mer som en dal. Stedet brukes til jogging, spassering, skoleaktiviteter, aking om vinteren ol. Mange liker også å gå tur med hunden sin.

 

Det jeg har et problem med, er at mange ikle har kontroll på hundende sine! Jeg vet det ikke er båndtvang der...? Men de lar hundene sine løpe kjemperaskt og ukontrollert, og det er sjeldent de stopper hundene sine når de nærmest overfaller andre. Selv har jeg ikke problemer med hunder som eierne holder kontroll over, men blir helt fra meg av frykr når de kommer løpende mot meg. Kjenner flere barnefamilier som kvier seg for å gå i dalen ettersom barna blir redd av slike hendelser. Og der er synd, fordi det er et utrolig flott lekelmråde for barn.

 

Så jeg lute på hva som kan gjøres her? Skal jeg sende et brev til lokalpolitikerne?

Lenke til kommentar

Om det er IPO-trening de drev med, er det nok lovlig. Hunden trenes i grunnen ikke til å være aggressiv, men man trener inn atferd som nok kan oppfattes som aggressiv .. om det kan sies å være en forskjell der da. Jeg mener det kan det.

 

§4 om sikring av hunder er nok det mest relevante her, men også §3 tenker jeg er relevant om det er slik at denne treninga gjør at andre som bruker området føler seg utrygg.

 

Første punkt her er nok å sjekke med grunneier hva denne sier om bruken av området..

Lenke til kommentar

På hvilken måte skal grunneier være relevant å prate med i et område som bærer preg av å være en park ell. ?

 

§8?

 

§ 8.Særlig om hundedressur, jakt og fangst

Jakthundtrening, jakthundprøver og dressur kan bare foregå med samtykke av grunneieren eller den som har en allmenn bruksrett til eiendommen. For statsallmenningene gis samtykke av fjellstyret.

Lenke til kommentar

Slik jeg leser det dreier det seg om dressur i forbindelse med jakthunder.

Uansett er det ikke dressur man her snakker om, men annen type trening.

Jeg oppfatter ikke §8 til å handle eksklusivt om trening av jakthunder? Dressur er dressur, IPO må kunne oppfattes som en form for dressur. Forutsatt at det faktisk er IPO-trening som foregår da.
Lenke til kommentar

du er ikke en moralrytter eller hundehater men du er et meget spesielt menneske som reagerer på dette. Dette er SELVFØLGELIG tjenestemenn av en eller annen sort som driver trening an hundene sine. det er HELT lovlig og du skal ikke blande deg borti det. keep walking.

Nei, hundene løper ikke bort og biter deg, dette er de tryggeste hundene i verden. de biter på kommando og kun på kommando.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...