Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] +5v d- d+ ground brant...


Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter her og er forbannet. Kjøpte nye pc deler og brukte et 3 år gammel kabinett og skjermkort. Jeg koblet +5v d- d+ ground kabel til speaker ground ground +5v, som ble vist her https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQT8v-SWZ4tewNc_Wf9CmBFWZsrxGOJto1zsiPXlERW0L4Vrl1VrQ og endte med at kabelen er brent og boblet seg. Senere fant jeg ut at det skal kobles til usb (?) og ikke i s g g +5v pinen. Så jeg lurer på om andre komponenter mine har blitt ødelagt/defekt pga. dette og hva jeg skal gjøre nå? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

usb fra kabinettet går til +5v p1- p1+ ground på den ene siden og andre siden er dnc ground p2+ p2- +5v og blir koblet til usb1112 i hk (z97-pro)

 

edit: kan legge til at mus og tastatur fungerte når jeg sko videre med setup selvom cpu fanen error va dr, og at d va feil melding på q code me b4 som er usb hot plug.

Endret av Hasselnuff
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke. Du har altså en kabel, er det en kabel som kommer fra kabinettet? Går den i såfall til en usb port eller til speaker port på hk? Er det denne kabelen som er brent? I din post nr 2 så sier du at du har en usb (kabel?) fra kabinettet. Er det denne kabelen du snakker om i første post og som er brent? Hvilke porter er det du har brukt/bruker på hk? Kan du ta bilde og legge ved en post?

Lenke til kommentar

Den 5V pinnen på kontakt på hk kan være død og at det er mer på hk som er røket. Jeg aner ikke hvor den 5V kommer fra. Har du multimeter for å måle om det fortsatt er spenning mellom 5V pinne og ground på hvit kontakt?

 

Usb kabelen bør du IKKE sette inn i en usb port på hk da usb på hk muligens kan ryke i fall det har oppstått kortslutning i kabel/usb port på kabinett

Lenke til kommentar

ok, for å gjøre posten min litt ryddigere:

 

1. Jeg slet med å finne hvor jeg skal putte pluggen (+5v d- d+ gnd) fra kabinettet til HK. Bildet som jeg linket er noe jeg fant som jeg trodde at pluggen som kobles der, men resultatet ble stor feil.

 

2. Kabelen(+5v d- d+ gnd kabelen) endte med at det smelte/brant.

 

3. USB kabelen som kommer fra kabinettet er plugget inn til USB 1113 via et koblingsstykket ((+5v p1- p1+ ground) på den ene siden og andre siden er (dnc ground p2+ p2- +5v)).

 

4a. Var det meningen at jeg skal putte pluggen (+5v d- d+ gnd) til USB 1314 (z97-pro hk) som har 9 pin men skal bare bruke den med 4 pinen og lar 5 pin ligge igjen?

 

4b. I den koblingstykket som er "led's", skal den med 4 pin (speak gnd gnd +5v) være i fred?

 

Kan prøve å legge ut bildet av hele kabinettet/hovedkortet i morgen hvis jeg får tid.

-----------

 

Til ditt svar:

* Jeg har ikke multimeter for å sjekke spenningen, finnes det andre måter?

* I slike tilfeller gjelder garantien for min HK (hvis den er ødelagt/defekt)? Eller er det bare pluggene/kabelen som er ødelagt fra kabinettet (vel (+5v d- d+ gnd) pluggen er smeltet så..?

- Det vil si at jeg skal kjøpe ny kabinett?

* Hvit kontakt? Hva mener du?

 

Takk!

Endret av Hasselnuff
Lenke til kommentar

Hei.

Den kabelen fra kabinettet ditt er sannsynligvis til en til usb port foran på kabinettet ditt.

Har kabinettet to usb porter er det en slik kabel for hver port og de skal inn i usb headers på hk (ps ! Ikke firewire headers , da kortslutter du hk og brenner kontroller)

Du må jo bare følge ut kabelen for å finne ut hva den er til først , føre den plugges noe sted.

Du kunne jo og fortalt hvilken type kabinett du har...

D- og D+ refererer normalt til data/signal parret og +/- til polariteten på dette.

 

Hvis ledningen er brent er det bare å klippe den av og ha en front port mindre.

Lenke til kommentar

Hei.

Den kabelen fra kabinettet ditt er sannsynligvis til en til usb port foran på kabinettet ditt.

Har kabinettet to usb porter er det en slik kabel for hver port og de skal inn i usb headers på hk (ps ! Ikke firewire headers , da kortslutter du hk og brenner kontroller)

Du må jo bare følge ut kabelen for å finne ut hva den er til først , føre den plugges noe sted.

Du kunne jo og fortalt hvilken type kabinett du har...

D- og D+ refererer normalt til data/signal parret og +/- til polariteten på dette.

 

Hvis ledningen er brent er det bare å klippe den av og ha en front port mindre.

 

Så jeg kan kutte ledningen +5v d- d+ gnd ledningen (og teipet rundt an?), og ha speaker gnd gnd +5v åpent? Slik at jeg kan unngå å kjøpe nytt kabinett? :O

 

Ja det var dumt av meg å ikke finne ut hvor kabelen skal plugges først, men jeg søkte da hvor jeg skulle putte den og fant bildet (original linken jeg linket) så jeg bare puttet slikt.

 

Sorry for at jeg ikke linket kabinett da jeg har postet på tidligere tråd med mitt kabinett linket, men her er det: https://www.komplett.no/antec-six-hundred-midi-tower-sort/580296

 

Forresten, hvis jeg bare kutte ledningen og starte maskin på igjen, kan HK bli verre dersom det oppsto noe rart med det da ledningen hadde blitt smeltet?

 

Takk! ;)

Endret av Hasselnuff
Lenke til kommentar

Hovedkortet er nok den som eventuelt tok litt støyt. På den andre siden så er det få, om ingen komponenter på HK som den gikk igjennom, kun var koblet til samme.

 

Så enten ville du svidd av noen ledere, eller så ville det gått bra. Tror ikke du har ødelagt noe, men det må du eventuelt bare teste. Gjerne under litt mer kontrollerte forhold, hvor du nare har koblet til HK og PSU og start-knappen.

 

De kablene til hk og HKet er nok laget for mer enn den lille kabelen klarer før den brenner opp. Og ville nok taklet det greit.

Lenke til kommentar

Hovedkortet er nok den som eventuelt tok litt støyt. På den andre siden så er det få, om ingen komponenter på HK som den gikk igjennom, kun var koblet til samme.

 

Så enten ville du svidd av noen ledere, eller så ville det gått bra. Tror ikke du har ødelagt noe, men det må du eventuelt bare teste. Gjerne under litt mer kontrollerte forhold, hvor du nare har koblet til HK og PSU og start-knappen.

 

De kablene til hk og HKet er nok laget for mer enn den lille kabelen klarer før den brenner opp. Og ville nok taklet det greit.

 

Hvordan skal jeg kunne fjerne cpu da den "kinda" sitte fast? Sist jeg fjernet (gamle) det knakk jeg et par pinner...

Endret av Hasselnuff
Lenke til kommentar

Ok. Antec 600. Sett på manualen , og...

Front i/o panelet har 3 . stk usb 2.0 porter.

2 av de er nok i en dobbel plugg (går rett i hk usb header for to usb porter).

Den siste (halve) er nok den du har svidd med å kople en spenning fra hk rett til kabinett jord.

Bare la den ligge utilkoplet om lederene er skadet isolere med teip om nødvendig.

Om det er skade på hk etter dette kqn jo hende , men du får bare teste som Andrull sier.

 

De andre tilkoplingskablene fra kabinettet wom er 2pins er de vanlige power_sw , reset_sw , og hdd_led

og det er bare power switsjen du stengt tatt behøver.

 

Speakers (speaker beep) i kabinett har det vært slutt med i årevis.

 

I tillegg fra kabinettet er front kabel 10pins for audio ac97 og intel HdA High Definition Audio.

(jeg har aldri tatt meg bryet å kople disse noen gang)

Lenke til kommentar

 

Hovedkortet er nok den som eventuelt tok litt støyt. På den andre siden så er det få, om ingen komponenter på HK som den gikk igjennom, kun var koblet til samme.

 

Så enten ville du svidd av noen ledere, eller så ville det gått bra. Tror ikke du har ødelagt noe, men det må du eventuelt bare teste. Gjerne under litt mer kontrollerte forhold, hvor du nare har koblet til HK og PSU og start-knappen.

 

De kablene til hk og HKet er nok laget for mer enn den lille kabelen klarer før den brenner opp. Og ville nok taklet det greit.

 

Hvordan skal jeg kunne fjerne cpu da den "kinda" sitte fast? Sist jeg fjernet (gamle) det knakk jeg et par pinner...

 

Da fjerner du ikke CPU. Bare ta bort f.eks noe som går lett, som f.eks harddisker og slikt (bruker 5V en del, så de er nok viktigst), gjerne skjermkort også, eller bare start den som den er.

Lenke til kommentar

 

 

Hovedkortet er nok den som eventuelt tok litt støyt. På den andre siden så er det få, om ingen komponenter på HK som den gikk igjennom, kun var koblet til samme.

Så enten ville du svidd av noen ledere, eller så ville det gått bra. Tror ikke du har ødelagt noe, men det må du eventuelt bare teste. Gjerne under litt mer kontrollerte forhold, hvor du nare har koblet til HK og PSU og start-knappen.

De kablene til hk og HKet er nok laget for mer enn den lille kabelen klarer før den brenner opp. Og ville nok taklet det greit.

 

Hvordan skal jeg kunne fjerne cpu da den "kinda" sitte fast? Sist jeg fjernet (gamle) det knakk jeg et par pinner...

Da fjerner du ikke CPU. Bare ta bort f.eks noe som går lett, som f.eks harddisker og slikt (bruker 5V en del, så de er nok viktigst), gjerne skjermkort også, eller bare start den som den er.

Ok da startet eg me alt og alt fungerte. Skjermen gikk til oppstartsreparasjon og kunne ikke reparere automatisk. Så jeg trykte fullført og avsluttet maskinen. Deretter skrudde eg på og trykte f2 for å komme inn i bios og frøs seg og kunne ikke gjøre noe enn å skrur av direkte. Hva er løsningen herfra? Skaffe mg w7 cd og reinstallere alt? Mistet z97 pro manual et plass, så er usikker om eg skal laste ned driver til hk før elr etter w7.

 

Takk

Endret av Hasselnuff
Lenke til kommentar

Henger PCen seg hver gang i BIOS? Hvordan er temperaturer og slikt på CPU? (alle vifter går rundt?)

Har du koblet ut noe, eller var dette en test med noe frakoblet?

Ok eg gikk i bios for andre gang og nå fungerte d. Cpu temp ligger stabilt +34/35 grader, alle vifter går rundt. Alt er koblet.

 

Problemet herfra er at jeg komme ikke forbi oppstartsreparasjon. Bør jeg velge " start windows på vanlig måte"? Det er vel ingenting jeg skal gjøre i bios?

Endret av Hasselnuff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...