Gå til innhold

Microsoft skal være på nippet til å kjøpe Minecraft-studioet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Var det ikke Notch som var så veldig i mot FaceBooks oppkjøp av Oculus?

Han var så emosjonell rundt dette. Jeg ville tro at han også ville betrakte MS som et tilsvarende "slemming"? Selger han, så kan er vel respekten noe relativ?

I alla fall. De fleste kan kjøpes bare prisen er god nok!

 

hvis jeg tar riktig om Notch, så liker han Microsoft bedre enn Facebook, men jeg tror han fortsatt ville ha sagt nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

$2 milliarder er uansett mye penger for et spillselskap som bare har laget ETT spill. Spesielt når dette er et spill som nok har nådd salgstoppen for en god stund siden.

Skjønner ikke helt Microsofts pengebruk her, om det da ikke viser seg at Mojang har noen andre potensielle ekstreme salgssuksesser i gjære.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

$2 milliarder er uansett mye penger for et spillselskap som bare har laget ETT spill. Spesielt når dette er et spill som nok har nådd salgstoppen for en god stund siden.

 

Nope.jpg

 

At de nærmer seg salgstoppen kan kanskje stemme, men de er ikke der enda. For alt vi vet nå kan det hende Minecraft vil fortsette å selge akkurat som Mario.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt poenget med å kjøpe Mojang.

-Studioet er en "one trick pony". Det betyr at MS i realiteten ikke kjøper et studio, men en IP (Jeg velger å tro at rettighetene til Minecraft er inkludert i denne avtalen når summen er såpass stor.)

-Minecraft har allerede blitt lansert på PS4, noe som svekker den potensielle innflytelsen et slikt kjøp kan ha på XBO's salgstall.

-De kan lage "Minecraft 2" og gjøre det eksklusivt til Xbox og Windows, men da begynner de å bevege seg inn på veldig farlig territorie. Hvordan er det mulig å lage en oppfølger til et spill som Minecraft uten å fremmedgjøre en betydelig del av fanbasen? Det er så mange faktorer som de blir nødt til å ta hensyn til (mods, kompabilitet med eldre maskiner osv).

Jeg forstår at Minecraft fortsatt er en innbringende IP både når det gjelder spillsalg og merchandising, men akkurat nå burde MS lete etter spill og utviklere som kan hjelpe Xbox One til å selge bedre.

12 milliarder kroner er en svimlende høy sum. Nå tror jeg ikke at de ville ha fått den samme summen dersom det var snakk om haug med mindre populære IP-er eller ukjente studioer, men bare tenk på hva de kunne ha fått til med "bare" en tiendedel av den summen.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt poenget med å kjøpe Mojang.

 

-Studioet er en "one trick pony". Det betyr at MS i realiteten ikke kjøper et studio, men en IP (Jeg velger å tro at rettighetene til Minecraft er inkludert i denne avtalen når summen er såpass stor.)

 

-Minecraft har allerede blitt lansert på PS4, noe som svekker den potensielle innflytelsen et slikt kjøp kan ha på XBO's salgstall.

 

-De kan lage "Minecraft 2" og gjøre det eksklusivt til Xbox og Windows, men da begynner de å bevege seg inn på veldig farlig territorie. Hvordan er det mulig å lage en oppfølger til et spill som Minecraft uten å fremmedgjøre en betydelig del av fanbasen? Det er så mange faktorer som de blir nødt til å ta hensyn til (mods, kompabilitet med eldre maskiner osv).

 

Jeg forstår at Minecraft fortsatt er en innbringende IP både når det gjelder spillsalg og merchandising, men akkurat nå burde MS lete etter spill og utviklere som kan hjelpe Xbox One til å selge bedre.

 

12 milliarder kroner er en svimlende høy sum. Nå tror jeg ikke at de ville ha fått den samme summen dersom det var snakk om haug med mindre populære IP-er eller ukjente studioer, men bare tenk på hva de kunne ha fått til med "bare" en tiendedel av den summen.

 

 

 

Hva om Microsoft vurderer å legge Minecraft til Windows, gratis og forhåndsinstallert for alle?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva om Microsoft vurderer å legge Minecraft til Windows, gratis og forhåndsinstallert for alle?

 

Det hadde vært utrolig kult sett fra et forbrukerperspektiv (så lenge denne versjonen ikke hadde blitt ødelagt av mikrotransaksjoner).

 

Jeg har dog vansker med å se hvordan det vil hjelpe Microsoft på lang sikt.

Det vil jo eventouelt gi en liten fordel for de som skal kjøpe Windows 9 f.eks :) siden det er så mange som er usikker på Windows for tiden så kan det jo hjelpe på når den nye kommer ut :)

Lenke til kommentar

 

Det vil jo eventouelt gi en liten fordel for de som skal kjøpe Windows 9 f.eks :) siden det er så mange som er usikker på Windows for tiden så kan det jo hjelpe på når den nye kommer ut :)

 

Du har et poeng. De kunne for så vidt ha gjort det samme med Minecraft Pocket Edition til Windows Phone 9 også.

 

Spørsmålet er om det er verdt å investere 12 milliarder kroner når Windows 9 sannsynligvis kommer til å selge bra uansett.

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Det vil jo eventouelt gi en liten fordel for de som skal kjøpe Windows 9 f.eks :) siden det er så mange som er usikker på Windows for tiden så kan det jo hjelpe på når den nye kommer ut :)

 

Du har et poeng. De kunne for så vidt ha gjort det samme med Minecraft Pocket Edition til Windows Phone 9 også.

 

Spørsmålet er om det er verdt å investere 12 milliarder kroner når Windows 9 sannsynligvis kommer til å selge bra uansett.

 

Ja, hadde vært kjekt å hatt det til Windows Phone også :)

 

Investeringer tror jeg at jeg aldri kommer til å forstå meg på :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

$2 milliarder er uansett mye penger for et spillselskap som bare har laget ETT spill. Spesielt når dette er et spill som nok har nådd salgstoppen for en god stund siden.

Nope.jpg

 

At de nærmer seg salgstoppen kan kanskje stemme, men de er ikke der enda. For alt vi vet nå kan det hende Minecraft vil fortsette å selge akkurat som Mario.

jo, Minecraft er det mestselgene PC spillet som noen gang er lagd:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_PC_games

 

det er også på 3. plass hvis man regner med alle konsoller ol:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_video_games

 

og den eneste frunnen til at Minecraft ikke er på 2. er fordi wii sports som fulgte med wii teller, det eneste andre spillet som har solgt mere er Tetris.

Endret av Slettet-RnjNn5NbHl
Lenke til kommentar

 

 

$2 milliarder er uansett mye penger for et spillselskap som bare har laget ETT spill. Spesielt når dette er et spill som nok har nådd salgstoppen for en god stund siden.

Nope.jpg

 

At de nærmer seg salgstoppen kan kanskje stemme, men de er ikke der enda. For alt vi vet nå kan det hende Minecraft vil fortsette å selge akkurat som Mario.

jo, Minecraft er det mestselgene PC spillet som noen gang er lagd:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_PC_games

 

det er også på 3. plass hvis man regner med alle konsoller ol:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_video_games

 

og den eneste frunnen til at Minecraft ikke er på 2. er fordi wii sports som fulgte med wii teller, det eneste andre spillet som har solgt mere er Tetris.

 

 

Jjjjja, I know. Jeg trodde vi snakket om salg - som i "hvor-mange-salg-hadde-du-i-dag". Minecraft selger fortsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...