Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Burde man kjøpe seg en ELbil?


jallabays

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer vel forsåvidt an på om en er ute etter å spare penger eller å spare miljøet. Spare penger er det vel ikke sikkert man gjør så mye lengre, siden det er snakk om å fjerne bompengefritaket, er ikke det? Når det kommer til miljøet er det vel ganske bra, siden vi i Norge stort sett får strøm fra vannkraftverk, og ikke kull og gass som resten av europa..

Lenke til kommentar

Norge har ikke noe eget kraftmarked.

 

For hver kilowattime ekstra vi bruker her må det produseres like mye strøm ute i Europa, i praksis betyr det at man må regne med at en elbil bruker den mest forurensende kraften som produseres på det aktuelle tidspunktet.. (Kull- og gasskraft er relativt kurant å øke/senke kapasitet på relativt kjapt)

 

Hvis vi produserer med strøm enn vi bruker vil vi levere ren og fin strøm ut i det europeiske markedet, hvis vi bruker mindre enn vi produserer vil vi importere skitten strøm fra det europeiske markedet..

Hvis vi produserer mer enn vi har behov for, og bruker mer enn vi har behov for vil vi også sørge for at skitten strøm produseres i større grad enn hva som er nødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordeler med å kjøpe elbil er jo blant annet at det er billigere å kjøre på strøm enn på bensin, stillegående, trenger aldri å stoppe på bensinstasjoner, lade gratis på jobben og på enkelte kjøpesentre og bysentrum. Miljøvennlig (ja, jeg tør påstå at det er mer miljøvennlig enn bensinbil når man tar med hele produksjonskjeden til oljeutvinningen, det er feil å tenke at det bare er co2-utslippene fra motoren som forurenser).

 

Ulemper: begrenset rekkevidde, så en må planlegge nøye hvor man kan stoppe for å lade hvis man skal på langtur. Dyrt å bytte batteripakke, usikkert hvor ofte de må byttes og hvor mye som må byttes. Alltid usikkert med ny teknologi, men mange eksperter sier at selve motoren i en elbil er mer driftsikker enn en bensin- eller dieselmotor.

Lenke til kommentar

Miljøvennlig (ja, jeg tør påstå at det er mer miljøvennlig enn bensinbil når man tar med hele produksjonskjeden til oljeutvinningen, det er feil å tenke at det bare er co2-utslippene fra motoren som forurenser).

Har du da tatt med hele produksjonssyklusen til elbil og batterier, oljeutvinningen som er nødvendig for å produsere og frakte disse, mm ?

 

Jeg gleder meg til å se regnestykket, for du slenger vel ikke ut ubegrunnede påstander?

Lenke til kommentar

 

Miljøvennlig (ja, jeg tør påstå at det er mer miljøvennlig enn bensinbil når man tar med hele produksjonskjeden til oljeutvinningen, det er feil å tenke at det bare er co2-utslippene fra motoren som forurenser).

Har du da tatt med hele produksjonssyklusen til elbil og batterier, oljeutvinningen som er nødvendig for å produsere og frakte disse, mm ?

 

Jeg gleder meg til å se regnestykket, for du slenger vel ikke ut ubegrunnede påstander?

 

Volkswagen har analysert dette, og over et helt liv er en e-Golf mer miljøvennlig enn en vanlig Golf. Kia har gjort det samme, de mener også at en Kia Soul EV er mer miljøvennlig enn en vanlig Soul.

Lenke til kommentar

Hvis du pendler flere mil hver dag, og kollektivt ikke er et alternativ, så finnes det ikke tvil. Kjøp elbil. Hvis du ikke pendler, har firmabil, og kjører 5-8000 i året med privatbil, så er det bare å droppe det. En ny elbil koster fortsatt en pen sum penger, selv uten avgifter. Verditapet er også usikkert.

 

Man kan også spekulere i at de fleste incentivene blir videreført til Tesla Model 3 kommer i 2016(ish). Det tror jeg blir en elbil som virkelig kan erstatte en "vanlig" bil, og til en pris de aller, aller fleste kan klare (når man først skal kjøpe seg ny(ere) bil).

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Jeg har ingen formening om hva som er mest klimavennlig, men nå må du huske på at de som har "analysert" det, også prøver å selge deg eb bil.

Nå prøver vel strengt talt VW og Kia å selge deg både el-, diesel- og bensinbiler.

 

Det er sant, men diesel og bensinbiler blir solgt uansett. Elbiler er kanskje noe de prøver å fremme litt ekstra.

Lenke til kommentar

Et lite økonomisk aber er at restverdiene på elbiler generelt ligger 10% lavere enn tilsvarende bil med fossilt drivstoff. Dermed bør du kjøpe bilen kontant eller låne penger til den, eller ha firmabilordning med jobben - anbefaler det siste da du kun får halv firmabilbeskatning.

Hadde jeg kjøpt en elbil i dag hadde jeg byttet den ut annethvert år eller noe for å unngå å sitte med en for "gammel" elbil i brutmarkedet hvorpå du møter skepiske bruktbilkunder som er redde for batteriets levetid og merkostnadene dette fører til osv..

Endret av Ham 550
Lenke til kommentar

Elbiler er vell kjørt gjennom vugge til grav-analyser for både BMW i3 og Kia Soul EV og de kom 30-50% bedre ut enn en tilsvarende bil. Dvs en mindre bensin eller dieselbil. Gevinsten er ikke voldsom (med norsk strømmiks kan den passere 50%, med tysk lå den nærmere 30-40%). Batteriene behøver i langt mindre grad å skiftes enn hva mange tror. Med unntak av noen eiere i ekstremt varmt klima (USA) hvor Nissan måtte erstatte i utgangspunktet dårlig produserte batterier så har levetida ligget godt over hva man hadde forventa. F.eks har en eier av Tesla Model S i USA kjørt over 120 000 km over nesten 2 år og batteriet hadde tapt seg rundt 5%. Han hadde da ikke behandla det spesielt pent heller (mye dype utladninger og ofte lada høyt) samt brukt endel hurtiglading som over tid vil påvirke batteriet litt i negativ retning. Flere Leaf-eiere har over 90% gjenværende kapasitet etter 2-4 års eierskap og 50-100k km. Batteriteknologien i spesielt eldre Leaf var ikke bra, de batteriene skåra dårlig på levetid og var ikke avkjølte som f.eks VW, BMW og Tesla bruker. Det finnes mange varianter av lithiumbatterier, noen av dem har vesentlig lengre levetid enn andre.

 

Til trådstarter så vil jeg si at med mindre du skal kjøpe en bil å ha i mange år så vil det ofte heller lønne seg å kjøpe en brukt bensin\dieselbil. Om du derimot skal mye gjennom bomring, har høy årlig kjørelengde, men sjelden må på lange turer (evt har et gammelt dieselvrak stående) så er elbil ei god investering.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man må nesten gå gjennom hva man faktisk trenger bilen til, hvor mye man vil bruke på den, hvor lenge man tenker å ha den og så se hva man faktisk trenger. Vi endte opp med en Tesla da vi trengte 7-seter, alterantivet var touran\prius+7 etc som pga langt høyere årlige utgifter ville bli dyrere enn vår enkelt utstyrte Tesla etter noen år (vi betalte under 500 inkl alt for Teslaen, bestilte tidlig). Når vi tok valget ville vi ha en trygg bil, som var forutsigbar ift utgifter, vi satser på å ha den i minst 10 år så får vi se hvordan det går :) For mange vil ikke elbil være noe godt valg om du trenger hengerfeste, ofte langturer men ikke har råd eller ønske om å bruke penger nok til en Tesla, trenger 4x4 osv.

Lenke til kommentar

VW e-Golf har den store fordelen at det er den eneste "bra" elbilen (i tillegg til Tesla Model S) som faktisk ser ut som en bil, og ikke en barneleke.

Ford Focus electric ser også ut som en bil (ihvertfall som en vanlig Focus).

 

Beste alternativ inntil batteriteknologien gir betydelig lenger kjørelengde kan være elbil med rekkeviddeforlenger (som Chevrolet Volt / Opel Ampera), men den har ikke de avgiftsfordelene som en ren ladbar elbil har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...