Gå til innhold

Trøblete repeater


Baen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en Jensen AL59300 v4 som jeg prøver å sette opp som repeater til et Zyxel P8702N fra Telenor som jeg har stående i en annen etasje. Jeg trenger å kunne koble til Sonos, spillkonsoller etc via ethernet, og hadde håpet at jeg kunne ha Jensen-routern stående i stua koblet trådløst til Zyxeln. Men alle forsøk på å få det satt opp feiler.

 

Jeg har fulgt alle bruksanvisninger jeg har funnet på nett.

  • Satt samme SSID på begge, inkl root AP ssid.
  • skrudd av encryption på begge bare for å gjøre det helt enkelt
  • skrudd av MAC restriction istedet for å legge inn mac-adressene (har for øvrig prøvd begge deler)
  • Skrudd av DHCP på Jensen (og prøvd å la være)
  • Satt Jensen til Universal repeater
  • Endret IP på Jensen til lignende (men ikke lik) IP-adresse som Zyxeln (men uungåelig må jeg da resete routern for å nå det igjen)

Please, er det noen som har noen forslag til mer jeg kan gjøre? Er disse to routerne overhode kompatible...? Zyxel har bare to alternativer: Access Point og Wireless Bridge, jeg går ut i fra at det første er rett (men har selvfølgelig forsøkt begge). Hva nå??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva, har du problemer med en Jensen?

 

:eek::laugh::evil:

Lurer på hvor stor (liten) markedsandel Jensen har i forhold til hvor mange som spør om hjelp her? Og det verste er at det ser ut til at folk setter opp utstyret korrekt, men det funker ikke...

 

 

Mitt forslag til TS: Sjekk om det finnes FW-oppdatering og følg oppskriften Chris93 lenker til. Hjelper ikke det, skaff noe annet/bedre. Eller legg opp kabel og sett opp som AP - det er det aller beste.

Lenke til kommentar

Ja, jeg syntes jeg ante en liten ironisk tone der. Jeg har vurdert å bare kjøpe bridge til Sonosen, men siden jeg nå har denne ekstra routeren (som ikke var den billigste på hylla!) så skal jeg f**n meg få den til å virke... Å legge kabel ned er ikke aktuelt, da må jeg strekke den gjennom hele huset og 2 etasjer. Min første tanke var selvfølgelig å bare bore hull i gulvet for å legge kabelen ned, men min bedre halvdel har nektet meg å bore hull i det nye huset, enn så lenge. Kanskje like greit.

 

Jeg har lest tråden det var linket til (tror jeg har lest alt som er), og prøvd alle mulige kombinasjoner, synes jeg. Jeg går ut i fra at det er en eller annen liten ting som har sneket seg forbi meg, for det går jo ikke an at man gjør alt rett og så funker det ikke? ;)

 

Jeg prøver på nytt, atter en gang, og pirker på detaljene. Legger ved bilder under, hadde vært kjempefint om dere hadde giddet å se over og se om det er noe opplagt som er feil.

 

Når jeg kobler meg til nettverket kan jeg pinge Zyxel men ikke Jensen.

 

Zyxel

zyxel3.png

Zyxel1.png

 

Zyxel2.png

 

Jensen

Jensen1.png

Jensen2.png

Endret av Baen
Lenke til kommentar

Både og - denne gangen har jeg brukt SelectSite Survey. Bytta til 10.0.0.140, og nå kan jeg pinge Jensen, men ikke Zyxel. :p

 

På tide med en tur på polet...

 

Edit: Ehm, ja, det heter egentlig Neverwhere da, men jeg føler Never er mer illustrativt nå...

Endret av Baen
Lenke til kommentar

Ok, jeg har ikke egentlig endret noe, men jeg får kontakt meg routerne på hhv 10.0.0.138 og 10.0.0.140, og har nett via trådløsnettet. Men jeg tviler på at Jensen kan ta æren for det, siden jeg ikke har nett via ethernet, som er det jeg trenger fra 2. routern.

 

Edit: Eller så ble jeg bare lurt av ethernetkabelen. Jeg kan i det minste nå begge routerne, men ikke på samme nettverk. Har skrudd av SSID broadcasting på Jensen iht en av de tusen veilederne der ute, og det dukker opp et eget "ukjent" nettverk. Så routerne klarer bare ikke å samarbeide overhode.

Endret av Baen
Lenke til kommentar

Holder pusten, men tror det funker. Satt trådløsnettet til 802.11g only på begge, og det kan ha gjort susen. Får se om hastigheten blir dugende til noe, men det er et problem for en annen dag. I tillegg har jeg satt statisk IP på Jensen, og satt Gateway til Zyxels IP. Ikke utslagsgivende, men ikke søren om jeg kommer til å endre på noe nå. :D

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...