Gå til innhold

Media-PC til 4000. ASUS Vivopc, eller finnes det bedre?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal kjøpe meg en ny PC til stuen. Den vil ha følgende bruksområder:

 

- Musikkavspiller

- Filmavspiller (Opptil 1080p fra videofiler)

- Filmstreamer (Opptil 1080p fra Netflix, TV2 Sumo, Youtube etc.)

 

Andre krav:

 

- Liten og designmessig stuepassende utforming på kabinettet.

- Støysvak

 

Tror jeg skal kjøre det hele gjennom XBMC eller lignende programvare. PC-en kommer til å stå på 24/7, så jeg bryr meg ikke så mye om hvor fort den kommer til å boote.

 

Har satt budsjettet til 4000 kr, inklusiv operativsystem.

PC-en skal kobles til min 46" TV via HDMI med 1920*1080 oppløsning.

 

Spørsmålet er hvilken PC jeg skal gå for. Har funnet frem til ASUS Vivopc (VM60-G042R), og den har følgende specs:

 

Intel i3 3217U 1.8 GHz (tokjernet)

Intel HD 4000 gfx

4 GB ram

 

Vil dette holde til mitt bruk? Vil den klare å kjøre 1080p hd silkemykt både når det gjelder streaming og avspilling av filer?

 

Noen som vet om tilsvarende oppsett til samme prisen? Med Vivopc får jeg altså det jeg trenger inkludert OS til under 4000 kr. Har vurdert NUC, men får vel ikke til tilsvarende NUC med OS til under 4000kr?

 

På forhånd takk for svar!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som en grei deal det.

 

Skal nok litt til å klare å bygge det særlig billigere selv. Har selv en i3 av Ivy bridge generasjon i min htpc og en i3 er plenty juicy til 1080p og alle "vanlige" htpc oppgaver. Ville lagt til en liten ssd og byttet ut snurredisken. Veldig greit å få varme og støykilder til et minimum.

 

Største aber med denne er vel fravær av fjernkontroll. Kjøper du "riktige" deler og skrur sammen selv så kan du skru av og på maskinen med IR og en multifjernkontroll. Det er nice, men jo ikke noe must. Har selv funnet ut at logitec tastaturet med innebygd styreplate er veldig kjekt å ha i en skuff om man skal gjøre noe annet enn xbcm. xbmc funker jo "best" via f.eks xbmc commander på iPad, mens netflix, youtube fort gjør at du savner et tastatur/mus.

kjøp dette i tillegg, du kommer ikke til å angre.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=941685

Lenke til kommentar

He forutsatte egentlig at du streamer alt fra nett eller nas/hjemmeserver slik jeg gjør :) Gjør du ikke det vil nok ikke en liten ssd(bruker selv en avlagt 60gb disk) holde. Trenger du en disk til å lagre media på vil jo en passelig stor ssd øke prisen endel. Verdt det vil jeg si, men det blir jo en vurdering du må gjøre.

 

Anbefaler det å lese litt på dette forumet før du gjør noe innkjøp:

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=94199

 

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=94268

Lenke til kommentar

Takk for svar! Tenker kanskje å bytte til en SSD med tid og stunder - viktigste er at PC-en jeg går for nå funker greit til mitt bruksområde. Boot-tider er ikke viktig i hvert fall ettersom PC-en skal stå på hele tiden. Ikke noe vits i å gå for en i5 prosessor altså? i3 + det integrerte skjermkortet holder i massevis til 1080p?

Lenke til kommentar

Ville nok muligens hoppe opp til en i5 da prisforskjellen ikke er så voldsom.

Etter å ha sett litt på andre tråder så virker det som i3 skal gjøre jobben mesteparten av tiden, men en i5 vil gjøre det uten å svette.

Et alternativ jeg har sett på i tillegg til intel nuc's og andre små formfaktor maskiner er Lenovo sin M93p Tiny, dog den er litt dyrere, men selv med 500gb snurredisk og 8gb ssd hybrid er den helt lydløs.

Lenke til kommentar

Kjøpte nylig ein NUC (den med plass til 2.5" disk) med i3, 4 gb minne, hadde SSD frå før av. Kom på 2300 kr ca. Bruker XBMC uten problemer (streamer mkv frå NAS), dog har ikkje testa med veldig store mkv filer, kjører kablet nettverk (wlan-kort medfølger ikkje forøvrig).

 

Har lest litt på sida til ein fyr, mye bra info viss du velger å bygge sjølv.

http://mymediaexperience.com/

Endret av Ed Hunter
Lenke til kommentar

Ville nok muligens hoppe opp til en i5 da prisforskjellen ikke er så voldsom.

Etter å ha sett litt på andre tråder så virker det som i3 skal gjøre jobben mesteparten av tiden, men en i5 vil gjøre det uten å svette.

Et alternativ jeg har sett på i tillegg til intel nuc's og andre små formfaktor maskiner er Lenovo sin M93p Tiny, dog den er litt dyrere, men selv med 500gb snurredisk og 8gb ssd hybrid er den helt lydløs.

Kanskje det er like greit å kjøpe den med i5 da? Er under tusen kroner i forskjell, har ikke noe problem med det. Tilsynelatende så har i3 og i5 samme klokkefrekvens da (@ de som er i Vivopc), hvor ligger forskjellen? Er helt grønn her.

Lenke til kommentar

Ville nok muligens hoppe opp til en i5 da prisforskjellen ikke er så voldsom.

Etter å ha sett litt på andre tråder så virker det som i3 skal gjøre jobben mesteparten av tiden, men en i5 vil gjøre det uten å svette.

Et alternativ jeg har sett på i tillegg til intel nuc's og andre små formfaktor maskiner er Lenovo sin M93p Tiny, dog den er litt dyrere, men selv med 500gb snurredisk og 8gb ssd hybrid er den helt lydløs.

 

Bare for å ha sagt det. En i3 er plenty kraftig nok til htpc bruk. Du kan uten problemer gå ned til en f.eks en pentium G3240 og den vil ha null problemer med 1080p innhold. Gøy med mer krefter selvsagt, men med mindre du skal driver seriøs behandling av signalet(mao ikke bare spille av via xbmc ol) så har det null reel verdi å betale for en i5 utover at det koster mer og lager litt mer varme.

 

Man kan jo argumentere for at en i5 er bedre i spill om du kunne tenke deg å kunne spille litt på maskinen også, men da kommer den integrerte grafikken og biter deg i rumpa relativt asap. Den blir raskt en begrensende faktor som gjør at noe særlig utover minecraft og retro spill kan du glemme.

Lenke til kommentar

 

Ville nok muligens hoppe opp til en i5 da prisforskjellen ikke er så voldsom.

Etter å ha sett litt på andre tråder så virker det som i3 skal gjøre jobben mesteparten av tiden, men en i5 vil gjøre det uten å svette.

Et alternativ jeg har sett på i tillegg til intel nuc's og andre små formfaktor maskiner er Lenovo sin M93p Tiny, dog den er litt dyrere, men selv med 500gb snurredisk og 8gb ssd hybrid er den helt lydløs.

 

Bare for å ha sagt det. En i3 er plenty kraftig nok til htpc bruk. Du kan uten problemer gå ned til en f.eks en pentium G3240 og den vil ha null problemer med 1080p innhold. Gøy med mer krefter selvsagt, men med mindre du skal driver seriøs behandling av signalet(mao ikke bare spille av via xbmc ol) så har det null reel verdi å betale for en i5 utover at det koster mer og lager litt mer varme.

 

Man kan jo argumentere for at en i5 er bedre i spill om du kunne tenke deg å kunne spille litt på maskinen også, men da kommer den integrerte grafikken og biter deg i rumpa relativt asap. Den blir raskt en begrensende faktor som gjør at noe særlig utover minecraft og retro spill kan du glemme.

 

Enig i argumentene dine, men den som velger en nuc/minipc for å spille på har tatt feil av høyre og venstre en eller annen plass.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...