Gå til innhold

Innkalt til luftforsvaret 25.April 2015


Svenn1

Anbefalte innlegg

Hei!

Slik som tittelen viser, så har jeg nå nettopp blitt innkalt til luftforsvaret etter at jeg har drevet å sendt inn mange forskjellige dokumentasjoner til forsvaret. (Ble først ikke innkalt pga astma og eksem, og måtte dermed inn til lokal lege og få utskrevet en ny helseattest som dokumenterte min astma og eksem).

Det viser seg at jeg ble innkalt til luftforsvaret sikkert mest sannsynlig pga jeg fortsatt har litt astma (men er ikke så veldig avhengig av medisin.)
Ble veldig glad når jeg fikk vite at jeg kom inn, men samtidig litt skuffet pga jeg ville ha noe noe fysisk krevende! (Har hørt at luftforsvaret har lite med fysiske krav til trening osv) - noen tjenester innenfor luftforsvaret som er ekstra krevende? (litt ''Hæren'' - ish )


Noen som kan dele litt info / erfaringer?

Ønsker også gjerne å vite hvor mye månedslønningen ligger på, og hvor mye dimmepenger man får utbetalt!

Mvh

en veldig nysgjerrig ''luftforsvarer''

Endret av Svenn1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal gjennom ein rekruttperiode på 8 veker der alle deltek i fysisk aktivitet jamnleg. I luftforsvaret etter rekruttperioden kan det bli slapt, men det finst tenester som krev litt fysisk. Du kan ringe Vernepliktsverket og be dei overføre deg til hæren, dei er som oftast medgjerlege.

Månadslønna ligg på om lag 5000, dimmepengar ca. 30000.

Lenke til kommentar

Disse 3 har jeg sett på som interessante grener innenfor luftforsvaret.

- Luftvernartillerist (Rekruttperioden er på 7 uker. Fagutdanningen varer i 10 måneder. Det betyr at førstegangstjenesten varer i ca 12 måneder til sammen.

- Hundetjeneste (Bør ha: God kondisjon)

- Sambandstropp (Bør ha: God kondisjon; Førerkort klasse B)

 

 

noen som har noe info eller erfaringer ang disse 3 grenene? :) Har lest litt igjennom, men ingen info er bedre enn egen erfaring! Og om du/dere vet hva som gjennomgås på rekrutten så er jeg åpen for å høre om dette også.

Lenke til kommentar

Kommandoplass handler om å sitte i et stort telt og drifte en stor, fast sambandsinstallasjon i bakre rekke.

Sambandstropp handler stort sett (hvor jeg har vært borti) om å kjøre en beltevogn med en mindre, men fremdeles stor sambandsinstallasjon ut i skauen. Typisk sette opp et relé for en stund og dekke et område med nett.

 

Det er, for all del, fett å kunne samband, men i lengden er det ikke så actionfylt og spennende.

Lenke til kommentar

Sambandstroppen i Luftforsvaret er endel av NIS(Nasjonal innsatsstyrke). Ganske mye action og hard tjeneste, har jeg hørt fra de jeg kjenner som tjenestegjorde der.

Ja, det var noe av dette jeg også mente. (har lest litt rundt på nettet)

 

Tenker å søke om å få et tidligere innrykk i Januar slik at jeg kan sikte meg mot hundefører / sambandstroppen i luftforsvaret.

 

Det viser seg at disse 2 ''forsvarsgrenene'' er noen av de mer krevende innen for lfs.

Endret av Svenn1
Lenke til kommentar

sambandstroppen er lagt ned inntil luftforsvaret er etablert på Ørlandet, tror det snakket om tidligst 2016. Det kan du derfor ikke velge, vil jeg med stor sikkerhet si.

 

Hvis du skal til Madla kan du heller ikke velge luftvern. Det må du bli kalt spesielt inn til på sesjon del 2, i alle fall var det sånn i fjor, regner med det er sånn enda.

 

Det du da har igjen er brann og hund, og vil tro konkurransen om de stillingene er beinhard. Be om flytt til hæren, det vil være mitt råd.

Lenke til kommentar

sambandstroppen er lagt ned inntil luftforsvaret er etablert på Ørlandet, tror det snakket om tidligst 2016. Det kan du derfor ikke velge, vil jeg med stor sikkerhet si.

 

Hvis du skal til Madla kan du heller ikke velge luftvern. Det må du bli kalt spesielt inn til på sesjon del 2, i alle fall var det sånn i fjor, regner med det er sånn enda.

 

Det du da har igjen er brann og hund, og vil tro konkurransen om de stillingene er beinhard. Be om flytt til hæren, det vil være mitt råd.

Hvis det er faktum det du sier, så skal jeg absolutt vurdere en overflyttelse til Hæren.

 

Jeg venter fortsatt på brev fra forsvaret, etter det skal jeg vurdere en overflyttelse. (har kun fått vite over tlf fra forsvaret om at jeg skal inn i lfs)

Lenke til kommentar

Jeg snakket nå nettopp med forsvaret i tlf, og fikk beskjed om at det var stappfult.
Eneste muligheten min var å sende en søknad om overflyttelse / søknad om tidligere innrykk slik at jeg også evt kan overflyttes til luftforsvaret under rekrutten.

Håper selvfølgelig på overflyttelse fra lfs til hæren.

Lenke til kommentar

Jeg snakket nå nettopp med forsvaret i tlf, og fikk beskjed om at det var stappfult.

Eneste muligheten min var å sende en søknad om overflyttelse / søknad om tidligere innrykk slik at jeg også evt kan overflyttes til luftforsvaret under rekrutten.

 

Håper selvfølgelig på overflyttelse fra lfs til hæren.

Dette var trist lesning. Er også kalt inn i Luft i Januar, men må flytte til April grunnet læretid. Mitt ønske var sambandstroppen. Denne er altså ikke mulig å søke seg inn i? Altså:

http://forsvaret.no/verneplikt/muligheter/Sider/sambandstropp-luftforsvaret.aspx

 

Det var heller ikke mulig med overførelse til Hæren neste år?

Lenke til kommentar

 

Jeg snakket nå nettopp med forsvaret i tlf, og fikk beskjed om at det var stappfult.

Eneste muligheten min var å sende en søknad om overflyttelse / søknad om tidligere innrykk slik at jeg også evt kan overflyttes til luftforsvaret under rekrutten.

 

Håper selvfølgelig på overflyttelse fra lfs til hæren.

Dette var trist lesning. Er også kalt inn i Luft i Januar, men må flytte til April grunnet læretid. Mitt ønske var sambandstroppen. Denne er altså ikke mulig å søke seg inn i? Altså:

http://forsvaret.no/verneplikt/muligheter/Sider/sambandstropp-luftforsvaret.aspx

 

Det var heller ikke mulig med overførelse til Hæren neste år?

 

 

Nope, ettersom luftforsvaret skal flyttes til Ørlandet (av hensyn til økonomi, selv om de viser seg at de vil tape på det), så ble sambandstroppen og NIS på Rygge lagt ned inntil videre. Med mindre forsvaret mot all formodning er kjappere enn antatt, vil ikke disse stillingene bli åpnet for vernepliktige før i 2016, og antagelig mye senere. Og ikke stol på hjemmesiden når det gjelder tjenester. Ekstremt mye tullball der.

Lenke til kommentar

 

Jeg snakket nå nettopp med forsvaret i tlf, og fikk beskjed om at det var stappfult.

Eneste muligheten min var å sende en søknad om overflyttelse / søknad om tidligere innrykk slik at jeg også evt kan overflyttes til luftforsvaret under rekrutten.

 

Håper selvfølgelig på overflyttelse fra lfs til hæren.

Dette var trist lesning. Er også kalt inn i Luft i Januar, men må flytte til April grunnet læretid. Mitt ønske var sambandstroppen. Denne er altså ikke mulig å søke seg inn i? Altså:

http://forsvaret.no/verneplikt/muligheter/Sider/sambandstropp-luftforsvaret.aspx

 

Det var heller ikke mulig med overførelse til Hæren neste år?

 

Skrev i søknaden at mitt første ønske var å bli overflyttet til hæren. Får bare vente å se, men ser for meg et solid ''nei''. Om overflyttelse til hæren ikke var mulig, så var innrykk i Januar et ønske (lfs).

sikkert et solid ''nei'' der og..

Endret av Svenn1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg snakket nå nettopp med forsvaret i tlf, og fikk beskjed om at det var stappfult.

Eneste muligheten min var å sende en søknad om overflyttelse / søknad om tidligere innrykk slik at jeg også evt kan overflyttes til luftforsvaret under rekrutten.

 

Håper selvfølgelig på overflyttelse fra lfs til hæren.

Dette var trist lesning. Er også kalt inn i Luft i Januar, men må flytte til April grunnet læretid. Mitt ønske var sambandstroppen. Denne er altså ikke mulig å søke seg inn i? Altså:

http://forsvaret.no/verneplikt/muligheter/Sider/sambandstropp-luftforsvaret.aspx

 

Det var heller ikke mulig med overførelse til Hæren neste år?

 

Skrev i søknaden at mitt første ønske var å bli overflyttet til hæren. Får bare vente å se, men ser for meg et solid ''nei''. Om overflyttelse til hæren ikke var mulig, så var innrykk i Januar et ønske (lfs).

sikkert et solid ''nei'' der og..

 

Hold oss gjerne oppdatert på saken! :)

Lenke til kommentar

Fikk nå akkurat brev i posten om avslag.
Grunnen var simpelt pga det var helt fult i alle tjenestegrener i Januar.


Da blir det nok Luftforsvaret 25.April 2015. (Madla)

 

* Noen som vet hvor lenge rekrutten her varer, og hva som gjennomgås? (har hørt diverse rykter om at rekrutten i Luftforsvaret ikke løper 3000m, stemmer dette? )

 

Det er helt sinnsykt mange ''forsvarsgrener'' innenfor luftforsvaret som har meget lite fysisk i seg. Er det noen her som kan ramse opp de typene forsvarsgrenene som krever mye fysisk av seg? Det frister meget lite å sitte på en kontor iløpet av hele førstegangstjenesten.

Relevante grener som jeg er interessert i:

- Ingeniørtropp
- Hundetjeneste

- Luftvernartillerist

- Sambandstropp

 

 

Og hvordan blir det når jeg skal søke høyere utdanning i 2016 ? (Vet noen om hvor lenge førstegangstjenesten varer? - Søknadsfristen til skolen er 15.April, og d.v.s at jeg er avhengig av ekstrapoengene jeg får i militæret, jeg regner vel med da at jeg må ettersende tjenestegjøring dokumentasjon på at jeg har vært i militæret. (Fristen for denne ettersendingen er 1. Juli. Regner vel med at jeg er ferdig i forsvaret innen 1.Juli ?

Endret av Svenn1
Lenke til kommentar

Fikk nå akkurat brev i posten om avslag.

Grunnen var simpelt pga det var helt fult i alle tjenestegrener i Januar.

 

 

Da blir det nok Luftforsvaret 25.April 2015. (Madla)

 

* Noen som vet hvor lenge rekrutten her varer, og hva som gjennomgås? (har hørt diverse rykter om at rekrutten i Luftforsvaret ikke løper 3000m, stemmer dette? )

 

Det er helt sinnsykt mange ''forsvarsgrener'' innenfor luftforsvaret som har meget lite fysisk i seg. Er det noen her som kan ramse opp de typene forsvarsgrenene som krever mye fysisk av seg? Det frister meget lite å sitte på en kontor iløpet av hele førstegangstjenesten.

 

Relevante grener som jeg er interessert i:

 

- Ingeniørtropp

- Hundetjeneste

- Luftvernartillerist

- Sambandstropp

 

 

 

Og hvordan blir det når jeg skal søke høyere utdanning i 2016 ? (Vet noen om hvor lenge førstegangstjenesten varer? - Søknadsfristen til skolen er 15.April, og d.v.s at jeg er avhengig av ekstrapoengene jeg får i militæret, jeg regner vel med da at jeg må ettersende tjenestegjøring dokumentasjon på at jeg har vært i militæret. (Fristen for denne ettersendingen er 1. Juli. Regner vel med at jeg er ferdig i forsvaret innen 1.Juli ?

 

Det her er veeeeeldig offtopic, men jeg lurer bare på når du sendte av gårde søknaden din (via email?) og hvor lang tid det tok før du fikk svar på den? Har selv sendt av gårde en søknad og lurer på hvor lang tid det tar...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...