Gå til innhold

SNIKTITT: Slik blir fremtiden din som Canal Digital Kabel-kunde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er lettere sagt enn gjort mange plasser. Du skal ha flaks om du bor så nært en DSL-sentral at du får ok hastigheter. 3G/4G/LTE er ikke akkurat raskt i praksis. Ingen andre gidder å grave ned kabler der CD har sine fordi det er vanskelig å kapre kunder og da blir det fort ulønnsomt.

 

Konkurransen er sterkt svekket både fordi kobbernettet og trådløse oppkoblinger ikke henger med på hastighetene og fordi CD har geografisk monopol på nett via kablene sine.

Lenke til kommentar

Dette gjelder vel stort sett uten for store byer, og bedrifter.

I større byer er ikke dette like stort problem.

 

Men ja det burde være mulig å tilby leie av kobernettet og fibernettet enkele steder, så man ikke sitter på gammel infrakstuktur og høye priser eller lav tilgjengelighet på bredbånd.

Lenke til kommentar

CD tilbyr ulike avtaler til borettslag og lignende. Den billigste koster ca 175 kr per mnd per beboer her jeg bor. Mulig det er litt dyrere eller billigere avhengig av størrelsen på borettslaget.

 

Den billigste tilbyr kun analoge sendinger med mulighet for at beboerne selv kan kjøpe dekoder mm og internett fra dem. Det hadde selvsagt vært greit om hver beboer kunne velge å betale for analog sending også, men det virker mye dyrere foreløpig. Det koster å bytte til Get eller noen andre også..

 

Det beste hadde selvsagt vært å betalt en lavere avgift på kabelen inn i bygget og så kunne hver beboer velge selv hva man ville ha. Kunne vært som nettleien på strøm som alle har, men spørs om det lar seg gjøre uten sterk politisk vilje.

 

Fint for øvrig med nye tjenester, men blir jo bare no slags jippo som mange ikke trenger eller vil bruke mye...kunne spart lønningene til de som utvikla dette og heller senket prisene. Ønskeland.

Lenke til kommentar

 

 

Åpne for konkurranse på kabelen på lik linje med telefonikablene er jeg enig i. CD har i praksis monopol der de er etablert, folk har ikke noe reelt alernativ.

 

For kombinert TV og Internett er de konkurransedyktige, men da de ikke tilbyr rene internett abn, så blir det hårreisende dyrt. Slipper unna litt rimeligere via sameie/borettslag, men ikke mye når alt kommer til alt.

 

Siden man ved coax er mange kunder koblet til en kabel så er det ikke teknisk mulig at hver enkelt kunde kan ha hver sin levrandør. Da blir det sånn at de som eier kabelen får lov til å levere på den. Hver enkelt borettslag står fritt til å velge levrandør på kabelen i sitt/sine bygg, så i praksis er det fritt valg, men det er styret i boretslaget som velger for beboerene. Liker man ikke valgene de gjør, får man engasjere seg i styret og eller på styremøter.

Jepp, helt rett. Her jeg bor er vi heldigvis ikke flere enn 20 enheter (når de siste 3 er solgt). Litt av greia her er også at sameiet eier lokalnettet her, men det ble bygget av Canal Digital, og dermed har vi ei bindingstid mot dem. Etter det har vi mulighet til å f.eks. gå på den lokale fiberleverandøren.

 

Fordelen er at vi kan splitte internett og TV, bakdelen er at det neppe blir rimeligere åkke som.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Overraskende god artikkel som beskriver hvorfor internett over Coax er en uting, og på sikt må utfases imo.

Men det er vel en overraskende lite gjennomtenkt påstand at coax er en uting og må utfases uten å ta hensyn til alternativet..?? Moderne kabel-TV-nett er mye bedre når alternativet er ADSL.

Lenke til kommentar

 

Overraskende god artikkel som beskriver hvorfor internett over Coax er en uting, og på sikt må utfases imo.

Men det er vel en overraskende lite gjennomtenkt påstand at coax er en uting og må utfases uten å ta hensyn til alternativet..?? Moderne kabel-TV-nett er mye bedre når alternativet er ADSL.

 

Det er selvsagt at man ikke skal utfase det før det finnes et bedre alternativ. Det finnes i dag, og bør bygges ut. Fortsetter man å levere delt aksess på coax kabelen så utsetter man bare et problem som kommer når kapasitet trengs. Når jeg skriver på sikt, så mener jeg ikke 2 uker slik det virker som du tolker meg - men over fler år.

 

Poenget mitt er at man bør invistere i bedre alternativer (ethernet), og ikke holde igjen andre aktører som gjør dette fordi man mener coax løsningen er levbar på sikt - slik coax operatørene gjør i dag.

 

Få på plass switchet ethernet til alle :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

CD tilbyr ulike avtaler til borettslag og lignende. Den billigste koster ca 175 kr per mnd per beboer her jeg bor. Mulig det er litt dyrere eller billigere avhengig av størrelsen på borettslaget.

 

Den billigste tilbyr kun analoge sendinger med mulighet for at beboerne selv kan kjøpe dekoder mm og internett fra dem. Det hadde selvsagt vært greit om hver beboer kunne velge å betale for analog sending også, men det virker mye dyrere foreløpig. Det koster å bytte til Get eller noen andre også..

 

Det beste hadde selvsagt vært å betalt en lavere avgift på kabelen inn i bygget og så kunne hver beboer velge selv hva man ville ha. Kunne vært som nettleien på strøm som alle har, men spørs om det lar seg gjøre uten sterk politisk vilje.

 

Fint for øvrig med nye tjenester, men blir jo bare no slags jippo som mange ikke trenger eller vil bruke mye...kunne spart lønningene til de som utvikla dette og heller senket prisene. Ønskeland.

 

Tja, nå er jo strømming i ferd med å ta over fullstendig fra DVD og BD markedet her i Norge. Så alle leverandørene vil jo ha sin del av et lukrativt VOD marked. Fiber er jo kjekt men utbyggingen koster, i større blokker snakker vi om en kostnad på opp mot 15 - 20 000 per leielighet. Er det rekkehus med mer graving kan det bli enda dyrere. Man må se på nytten vs kostnadene, de fleste kundene trenger ikke symetrisk kapasitet så dagens coax nett vil kunne leve videre i mange år ennå. En annen ting er der man har installert fiber så legger fremdeles fellesskapet seg normalt på den laveste linjen inkludert i husleien. Man får da situasjone at borettslaget får en billig 5 Mb/s linje fra leverandøren, så må vær enkeltkunde kjøpe større hastighet for egen regning. Det er jo selvsagt på de kundene man tjener penger siden infrastrukturen ellers er nøyaktig den samme.

Lenke til kommentar

Her jeg bor er vi heldigvis ikke flere enn 20 enheter (når de siste 3 er solgt). Litt av greia her er også at sameiet eier lokalnettet her, men det ble bygget av Canal Digital, og dermed har vi ei bindingstid mot dem. Etter det har vi mulighet til å f.eks. gå på den lokale fiberleverandøren.

 

Fordelen er at vi kan splitte internett og TV, bakdelen er at det neppe blir rimeligere åkke som.

 

Skal du bytte leverandør må du ha nye fibersentraler i hver leielighet og folk må ut i skaper og sentraler å bytte om på svitsjer og skjøter. Hva slags dealer du får ved slike leverandørbytter vil jeg tro avhenger av hvor lukurativ lag/sameie er å ha som kunde.

Lenke til kommentar

Kult å se at de bruker pengene de ranet fra meg ved å "oppgradere" bredbåndslinjen min til lavere hastighet og høyere pris til noe såpass dødfødt som å konkurrere mot Netflix og Hbo med forbedret lineær tv og pvr...

 

Nå har Canal Digital hatt Filmleie på VOD en stund og nå er det kommet VOD innhold også fra TV-kanalene. Så påstanden din holder ikke mål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...