Gå til innhold

SNIKTITT: Slik blir fremtiden din som Canal Digital Kabel-kunde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg vil ha av CD er høyere uppload på kabelen. Sykt elendig å ha 100/10 når man er vant til 100/100. ( flytta fra bredbåndsservice i Oslo)

 

10 mbit upload er faen så elendig, når man snart er i 2015!

 

Ikke klag. Jeg har 0,5 Mbs og det er det beste jeg kan få. Altså med mindre jeg bytter til sattelitt internet, Hvor jeg vil få cap på 35GB måneden og flere restriksjoner i høytrafikk perioder....

Lenke til kommentar

Det eneste jeg vil ha av CD er høyere uppload på kabelen. Sykt elendig å ha 100/10 når man er vant til 100/100.

Du kan få opptil 100/100 fra CD, men det krever fiber. Kanskje høre med CD om det er noen oppgraderingsplaner for ditt område i fremtiden.

Om 10 opp er en teknisk begrensing i "den gamle" infrastrukturen eller om det er en kunstig begrensing satt av CD vet jeg ikke, skulle tro det var mulig å få til noe mer enn 10 opp uten fiber, men det blir sikkert en asymmetrisk hastighet uansett.

Lenke til kommentar

 

Det eneste jeg vil ha av CD er høyere uppload på kabelen. Sykt elendig å ha 100/10 når man er vant til 100/100.

Du kan få opptil 100/100 fra CD, men det krever fiber. Kanskje høre med CD om det er noen oppgraderingsplaner for ditt område i fremtiden.

Om 10 opp er en teknisk begrensing i "den gamle" infrastrukturen eller om det er en kunstig begrensing satt av CD vet jeg ikke, skulle tro det var mulig å få til noe mer enn 10 opp uten fiber, men det blir sikkert en asymmetrisk hastighet uansett.

 

 

Problemet er nok man sitter på Coaxnett (Eurodocsis 3.0) som igjen betyr man har 6 gigabit nedlasting og en 300 mbit opplasting, deler man det på 30 kunder blir det ikke mye, (200 Mbit nedlasting 10 opplasting) som det maksimalt kan deles ut.

 

Enkelte steder med lav bebyggelse, kan være Get eller CD deler på 60 kunder eller mere.

Da sier det seg selv er grunnen for man får så treg og dårlig hastigheter.

 

Når Docsis 3.1 mulighens neste sommer kommer vil nok mulighetene bli totalt 10 Gigabit ned og 1 gigabit opp som igjen kan betyr hvis det er 30 kunder per sentral vil bli muligheter for 333 mbit ned og 33 mbit ren teoretisk. Men alikevell vil nok internetlevrandørene ligge en del lavere en dette.

 

Før i tiden var det mulighet å kjøpe ekstra opplastingshastighet, men det var nok fordi hastigheten bare var 5 mbit eller under det sentralen klarer.

 

Men alikevell er dette langt unna fiberhastigheter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Når vi snakker om fiber, vil det sikkert ta lang tid før telenor tar i bruk 10G-PON da mye av kjernenettet sikkert er klargjort for det, så tror vil må vente lenge før telenor eventuelt gir fibertilbud som kan være fremtidrettet, hadde de gitt løfte om 1 gigabit til alle innen 2016 basert på PON så ville det bli langt bedre å vurdert CD\Telenor som internetlevrandør.

 

Frem til da må vi vurdere Altibox eller boyonettet som internetlevrandør.

Lenke til kommentar

For oss som bare vil ha nett og ikke TV-tilbudet er CD veldig dyre:

 

25/5 Mbit/s til 798 kr/mnd = 9 576 kr/år

50/10 Mbit/s til 898 kr/mnd = 10 776 kr/år

100/10 Mbit/s til 998 kr/mnd = 11 976 kr/år

 

De tvinger tv-tilbudet på alle via mafialignende bruksavtaler, uansett om folk vil ha det eller ikke. Ikke er det mulig å bytte til konkurrenter heller siden CD ikke slipper til konkurranse på kablene sine (slik Telenor er nødt til på telefonikablene) og ingen ser seg tjent med å grave ned eget kabelnett i et område med etablert kabelnett fra CD. Det er ikke så veldig lenge til telefoninettet er planlagt nedlagt og den lille konkurransen derfra forsvinner helt. Dette burde absolutt vært oppe til politisk behandling (slippe til konkurranse på kabelnettet), konkurransetilsynet og forbrukerombudet. CDs praksis er høyst kritikkverdig fra mange ståsted, særlig kundenes.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For oss som bare vil ha nett og ikke TV-tilbudet er CD veldig dyre:

 

25/5 Mbit/s til 798 kr/mnd = 9 576 kr/år

50/10 Mbit/s til 898 kr/mnd = 10 776 kr/år

100/10 Mbit/s til 998 kr/mnd = 11 976 kr/år

 

Det er på tide at de tvinger tv-tilbudet på alle via mafialignende bruksavtaler, uansett om de vil eller ikke. Ikke er det mulig å bytte til konkurrenter heller siden CD ikke slipper til konkurranse på kablene sine (slik Telenor er nødt til på telefonikablene) og ingen ser seg tjent med å grave ned eget kabelnett i et område med etablert kabelnett fra CD. Dette burde absolutt vært oppe til politisk behandling (slippe til konkurranse på kabelnettet), konkurransetilsynet og forbrukerombudet. CDs praksis er høyst kritikkverdig fra mange ståsted, særlig kundenes.

 

Åpne for konkurranse på kabelen på lik linje med telefonikablene er jeg enig i. CD har i praksis monopol der de er etablert, folk har ikke noe reelt alernativ.

 

For kombinert TV og Internett er de konkurransedyktige, men da de ikke tilbyr rene internett abn, så blir det hårreisende dyrt. Slipper unna litt rimeligere via sameie/borettslag, men ikke mye når alt kommer til alt.

 

Endret av Finholt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen URL for prisene? Siden jeg finner bare prisen med TV pakke, hvis ikke noe har skjedd i det siste.

 

Muligens forbrukerrådet eller post og teletilsynet har forpliktet CD å gi et tilbud uten Tv pakken?

 

Post- og teletilsynet varsler at Telenor må åpne fibernettet sitt, slik at andre aktører kan få leie plass til å tilby forbrukere og næringsliv ulike bredbåndstjenester. Markedet har tatt imot varselet med moderat temperament, og ingen synes å være veldig overrasket.

 

Men er usikker på om det betyr at man bare kan bytte leverandør mellom Telenor og Get og CD?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nettbrett-løsningen til Canal Digital virker langt dårligere enn Get sin. Get sin kjører unicast fra Get sentralt, mens CD sin gjør deg avhengig av å streame gjennom PVR-en hjemme.

 

Personlig har jeg den gamle PVR-en hjemme og er lei av å til stadighet mått oppgradere når CD kommer med nye funksjoner. :(

 

Men Get har fortsatt ikke fått ut fingeren og laget en app for Android enheter. Men har heldigvis fiber og 100/100 fra de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For oss som bare vil ha nett og ikke TV-tilbudet er CD veldig dyre:

 

25/5 Mbit/s til 798 kr/mnd = 9 576 kr/år

50/10 Mbit/s til 898 kr/mnd = 10 776 kr/år

100/10 Mbit/s til 998 kr/mnd = 11 976 kr/år

 

Det er på tide at de tvinger tv-tilbudet på alle via mafialignende bruksavtaler, uansett om de vil eller ikke. Ikke er det mulig å bytte til konkurrenter heller siden CD ikke slipper til konkurranse på kablene sine (slik Telenor er nødt til på telefonikablene) og ingen ser seg tjent med å grave ned eget kabelnett i et område med etablert kabelnett fra CD. Dette burde absolutt vært oppe til politisk behandling (slippe til konkurranse på kabelnettet), konkurransetilsynet og forbrukerombudet. CDs praksis er høyst kritikkverdig fra mange ståsted, særlig kundenes.

Åpne for konkurranse på kabelen på lik linje med telefonikablene er jeg enig i. CD har i praksis monopol der de er etablert, folk har ikke noe reelt alernativ.

 

For kombinert TV og Internett er de konkurransedyktige, men da de ikke tilbyr rene internett abn, så blir det hårreisende dyrt. Slipper unna litt rimeligere via sameie/borettslag, men ikke mye når alt kommer til alt.

 

 

Siden man ved coax er mange kunder koblet til en kabel så er det ikke teknisk mulig at hver enkelt kunde kan ha hver sin levrandør. Da blir det sånn at de som eier kabelen får lov til å levere på den. Hver enkelt borettslag står fritt til å velge levrandør på kabelen i sitt/sine bygg, så i praksis er det fritt valg, men det er styret i boretslaget som velger for beboerene. Liker man ikke valgene de gjør, får man engasjere seg i styret og eller på styremøter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Individuelle CD kunder har også ulike netthastigheter og ulike kanalpakker. Det bør være fint mulig å få konkurranse på de samme kablene. Se for eksempel på kraftnettet. Det er konkurranse mellom krafttilbyderne selv om de deler på bruken av de samme kraftlinjene. Tenk deg hvor meningsløst og dyrt det ville vært å bygge parallelle kraftnett for å få konkurranse.

 

All infrastruktur som bare er meningsløst dyrt å bygge parallelt bør være offentlig eid for å unngå dobbelbygging, men privat konkurranse på både vedlikehold, drift og input/output enten det er strøm, kloakk, biler, data eller tv-kanaler som transporteres på infrastrukturen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...