Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må ha IDE til debugging?

 

Sikkert fint med IDE til debugging, men er virkelig ikke noe must. Bruker selv cgdb ( som er et veldig enkelt terminalbasert interface til gdb ) hver eneste dag i jobb.

 

For C/C++ vil jeg anbefale å droppe IDE helt og heller lære å bruke en effektiv teksteditor som vim eller emacs.

Lenke til kommentar

Om du absolutt skal ha et IDE for C så er Netbeans anbefalt over Eclipse.

Jeg gikk igjennom en 'haug' med IDE'er for linux/ubuntu for å finne en som kunne laste inn et gnu auto(re)conf prosjekt, og det eneste jeg fant som gjorde det helt smertefritt var NetBeans (til min overraskelse). Der har man også mulighet til å velge keyboard settings ala IntelliJ IDEA, som jeg bruker til daglig som java utvikler, og da ble det en no-brainer for meg hvilken IDE jeg vil bruke til c++.

Lenke til kommentar

Støtter de som anbefaler teksteditor for deg som skal begynne å lære java og c. Men emacs er veeeldig sært, og vim er også temmelig sært. Disse er ment å bruke i terminaler. Siden den gang for 30 år siden så har det kommer grafisk brukergrensesnitt. Finn deg en teksteditor med støtte for syntax hilight. F.eks. scite.

Lenke til kommentar

Anbefaler intellij, fikk også beskjed av læreren på førsteåret at: Nei, det beste var å bruke en teksteditor. Joda, den ble brukt ca en uke før jeg installerte eclipse.

 

Etterhvert gikk jeg bort fra eclipse og har testet en del andre editorer før jeg landet på intellij.

 

Hvis du vil bruke en meget enkel editor, så kan jeg anbefale sublime, den fungerer greit og har syntax highlightning som er ganske kjekt når man skal begynne å skrive kode.

 

Som noen sier, det går å bruke både emacs og vim. Bruker selv en god del vim når jeg sitter inne på servere og editerer ting, men, både vim og emacs har en opplæringsprosess som jeg ikke nødvendigvis ville lagt oppå det å lære seg å kode. (klart, man får til å skrive og lagre i vim og emacs etter en liten stund, men... Da kunne man liksågodt brukt nano i mine øyne) for å bruke vim og emacs skikkelig, så er det en del tastatursnarveier som er greie å kunne utenat (Det er iallefall min erfaring) Men har du lyst til å teste vim/emacs, så er det utrolig greie editorer å jobbe med når man sitter i en terminal, eller i og for seg grafisk også når man bare har lært seg å bruke de skikkelig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Til TS - vurder underveis hvor mye du får ut av å lære deg java og C på en gang, hvis det går trått lar du det ene ligge en stund mens du konsentrerer deg om det andre. Hvordan går det egentlig, det har ikke vært mye lyd fra deg her?

 

 

Jeg glemte egentlig av hele tråden etter et par dager, og så plutselig at det var en drøss meldinger jeg ikke hadde lest.

 

Jeg fant ut av hva jeg trengte av pakker i Eclipse, men har ikke hatt behov for det med de små eksemplene vi har jobbet med i C. Debugging går også ganske greit i såpass små programmer. Greier meg fint med Notepad++ enn så lenge. Java ble forøvrig lagt på vent. Har et år på San Francisco State Uni nå, og de har jevlige lekser og midterms i motsetning til Norge, så jeg har ikke helt hatt tida til det. Får se på det til jul heller. Men takk for hjelp og forslag!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...