Gå til innhold

GUIDE: Slik lager du et lys som vokter huset ditt (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Vær dog oppmerksom på at for å kunne koble opp 220-volt ledninger fra strømnettet hjemme, må du være elektriker."

 

Stemmer ikke helt. Lampett-ledninger osv har forbruker selv lov å "tukle" med, men du kan bli bedt om å fjerne utstyret ved en eventuell el-kontroll hvis det ikke er "godt nok".

 

P.S. den koblingen på bilder er nok på kanten da den blå bør kobles med en Wago eller Vrihylse (http://www.clasohlson.com/no/Wago%20tilkoblingsklemme/Pr363051000, denne fungerer best på flertrådet leder)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til dere som mener at dette kan enklere løses ved å kjøpe ditt eller datt - dere har ikke forstått poenget med ingressen hvor det nevnes både "innetid" og "prosjekttid".

Dette gjør man fordi det er gøy, ikke fordi det kan løses enklere.

 

 

Tommel opp for DIY-artikler!!

 

Jeg synes DIY-artikler er fine, men jeg er også enig i at dette er ett litt halvmeningsløst prosjekt, er det ikke morsommere å løse problemer som man faktisk ikke har ferdigprodukter som løser bedre? Det synes jeg ihvertfall.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Til dere som mener at dette kan enklere løses ved å kjøpe ditt eller datt - dere har ikke forstått poenget med ingressen hvor det nevnes både "innetid" og "prosjekttid".

Dette gjør man fordi det er gøy, ikke fordi det kan løses enklere.

 

 

Tommel opp for DIY-artikler!!

Jeg synes DIY-artikler er fine, men jeg er også enig i at dette er ett litt halvmeningsløst prosjekt, er det ikke morsommere å løse problemer som man faktisk ikke har ferdigprodukter som løser bedre? Det synes jeg ihvertfall.

 

AtW

Tror du skal være i overkant kreativ for å finne noe som ikke allerede finnes en ferdig løsning på .. Med mindre det er snakk om å gjøre vann til vin med et knips, eller at økonomien står i veien.

 

Dette er en fin begynnelse på helt enkel koding, som kan brukes til noe matnyttig.

Fortsetter man, kan man lage sin egen værstasjon som f.eks lukker garasjeporten dersom det blir for kaldt / begynner å regne - et system som allerede finnes ferdigløsning på, men som koster skjorten.

I komponenter koster det deg 150,- (inkl. Arduinoen).

Lenke til kommentar

"Vær dog oppmerksom på at for å kunne koble opp 220-volt ledninger fra strømnettet hjemme, må du være elektriker."

 

Stemmer ikke helt. Lampett-ledninger osv har forbruker selv lov å "tukle" med, men du kan bli bedt om å fjerne utstyret ved en eventuell el-kontroll hvis det ikke er "godt nok".

 

P.S. den koblingen på bilder er nok på kanten da den blå bør kobles med en Wago eller Vrihylse (http://www.clasohlson.com/no/Wago%20tilkoblingsklemme/Pr363051000, denne fungerer best på flertrådet leder)

 

Det er helt feil!

Det VAR lov for mannen i gata å koble sukkerbiter på lampettledninger FØR 2010, når den nye reviderte utgaven av NEK400 (regelverket for elektriske installasjoner) kom ut.

 

Per dags dato kan mannen i gata koble 2 ting, og det er et vanlig 16A støpsel, og en vanlig DCL plugg.

 

Ved en kontroll fra det lokale el-tilsynet vil man bli tvunget til å fjerne utstyret med hjelp av et elektrofirma, og dermed så vil det selvfølgelig komme en kostnad der.

Lenke til kommentar

 

"Vær dog oppmerksom på at for å kunne koble opp 220-volt ledninger fra strømnettet hjemme, må du være elektriker."

 

Stemmer ikke helt. Lampett-ledninger osv har forbruker selv lov å "tukle" med, men du kan bli bedt om å fjerne utstyret ved en eventuell el-kontroll hvis det ikke er "godt nok".

 

P.S. den koblingen på bilder er nok på kanten da den blå bør kobles med en Wago eller Vrihylse (http://www.clasohlson.com/no/Wago%20tilkoblingsklemme/Pr363051000, denne fungerer best på flertrådet leder)

Det er helt feil!

Det VAR lov for mannen i gata å koble sukkerbiter på lampettledninger FØR 2010, når den nye reviderte utgaven av NEK400 (regelverket for elektriske installasjoner) kom ut.

 

Per dags dato kan mannen i gata koble 2 ting, og det er et vanlig 16A støpsel, og en vanlig DCL plugg.

 

Ved en kontroll fra det lokale el-tilsynet vil man bli tvunget til å fjerne utstyret med hjelp av et elektrofirma, og dermed så vil det selvfølgelig komme en kostnad der.

 

Har aldri sagt lampepunkt, men ja det er som du sier alt etter støpsel (lampettstøpsel som jeg hintet til, tynt støpsel uten jording støpt på en lampettledning) og DCL plugg.

 

Hvis du ser på ledningen han har brukt er sannsynligheten stor for at han har brukt en lampettledning med støpsel og det er lovlig da dette er forbrukers ansvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...