Gå til innhold

Kjøre motorsykkel uten sertifikat for det - Tap av bil lappen?


Per12345

Anbefalte innlegg

Hei Freaks.

Jeg lurer enkelt og greit på om jeg mister førerkortet mitt for bil om jeg blir tatt for å kjøre motorsykkel uten å ha sertifikat for det?

Og på hvilke måter straffen blir forverret om jeg blir tatt for å prøve og kjøre ifra politiet/kontroller? Til opplysning så er det pga bo situasjon jeg ikke har mulighet til å ha bil. Er også klar over at jeg kan kjøre moped lovlig, men har rett å slett ikke penger til det.

Håper jeg slipper moralpreken, å setter pris på relevante svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normal skilles det ikke mellom klassene på førerkortet når du mister "lappen" - Lovverket omhandler "Tap av førerrett" - og det gjelder da normalt alle klasser (dvs hele "lappen")

 

§ 11-1. Tap eller tilbakekall av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, sperrefrist for førerkort

 

Den som har tapt føreretten eller fått sperrefrist for førerkort i en eller flere klasser, kan ikke få utstedt førerkort i noen annen klasse så lenge tapet eller sperrefristen varer. Nektelse av førerkort i medhold av vegtrafikkloven § 24, fjerde ledd, gjelder alle klasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Normal skilles det ikke mellom klassene på førerkortet når du mister "lappen" - Lovverket omhandler "Tap av førerrett" - og det gjelder da normalt alle klasser (dvs hele "lappen")

 

§ 11-1. Tap eller tilbakekall av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, sperrefrist for førerkort

 

Den som har tapt føreretten eller fått sperrefrist for førerkort i en eller flere klasser, kan ikke få utstedt førerkort i noen annen klasse så lenge tapet eller sperrefristen varer. Nektelse av førerkort i medhold av vegtrafikkloven § 24, fjerde ledd, gjelder alle klasser.

 

 

Takker for svar. Vet du om det utføres en annen form for straff i praksis eller om dette gjelder uten unntak?

Lenke til kommentar

Dersom du kjører fra deg lappen på MC, så tar de lappen din med alt som står på den. Med andre ord, om du kjører så fort at politiet tar lappen din, så inkluderer det alt du har kjørt opp til da alt dette står på lappen din.

 

Ja det er klart. Men om man bare blir stoppet i tilfeldig rutine kontroll da?

Lenke til kommentar

Blir du fratatt sertifikatet mister du førerretten til alle kjøretøy du eventuelt har sertifikat for. Blir du tatt på MC får du ikke lov til å kjøre noe som helst annet. Selv ikke moped. Du får heller ikke lov til å ta sertifikat for andre kjøretøy så lenge du er fratatt førerretten.

 

Edit: Normal lengde på sperrefrist er seks måneder. Hvor mye den forlenges, eller hvor mye boten forhøyes hvis du velger å stikke av vil avhenge av forholdene rundt det. Jo flere trafikkregler du bryter under ferden jo større bot og lengre sperrefrist.

 

I tillegg til dette kan du få regress på forsikringen din dersom det skjer en ulykke, noe som ikke er utenkelig dersom du prøver å stikke av.

 

Mitt råd: Ikke kjør uten lappen. Ta bussen.

 

Og kan jeg spørre hvordan du kan ha råd til å kjøre motorsykkel hvis du ikke har råd til moped?

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Blir du fratatt sertifikatet mister du førerretten til alle kjøretøy du eventuelt har sertifikat for. Blir du tatt på MC får du ikke lov til å kjøre noe som helst annet. Selv ikke moped. Du får heller ikke lov til å ta sertifikat for andre kjøretøy så lenge du er fratatt førerretten.

 

Edit: Normal lengde på sperrefrist er seks måneder. Hvor mye den forlenges, eller hvor mye boten forhøyes hvis du velger å stikke av vil avhenge av forholdene rundt det. Jo flere trafikkregler du bryter under ferden jo større bot og lengre sperrefrist.

 

I tillegg til dette kan du få regress på forsikringen din dersom det skjer en ulykke, noe som ikke er utenkelig dersom du prøver å stikke av.

 

Mitt råd: Ikke kjør uten lappen. Ta bussen.

 

Og kan jeg spørre hvordan du kan ha råd til å kjøre motorsykkel hvis du ikke har råd til moped?

Takker for svar :)

Har motorsykkel stående i garasjen. Har og råd til å kjøre moped, men ikke til å kjøpe en.

Lenke til kommentar

Uten at jeg gidder å lete etter noen kilder på dette, så mener jeg å huske det slik at...

 

Dersom du allerede har førerkort for klasse B, så vil du ikke miste noen eksisterende klasser (som B) dersom du blir tatt uten førerkort for klasse A, dersom det ikke er noen videre lovbrudd (fyllekjøring osv.)

 

Dersom du blir tatt uten førerkort på A uten lovbrudd som ville fått deg til å miste førerkort ellers (151km/t i 100 sone, fyllekjøre osv) så vil du KUN få sperrefrist på den aktuelle klassen, altså A. Du kan da forsatt ta lappen på B selv om du har sperrefrist på A. Har du sperrefrist på B kan du ikke ta noen høyere klasser siden disse krever B.

 

Og dere som kommer med moralpreker og "håper du blir tatt" så tror jeg ikke det er det TS lurer på. Hvis TS ikke gjør noe dumt som kan gå utover andre så ønsker jeg han bare lykke til. Og @Audun_K, du ser ganske gammel ut, 30-40+? Har du aldri vært ung og gjort noe guttestreker? (Selv om jeg ikke aner alder på TS) så lenge det TS gjør ikke går utover noen og han klarer å kjøre så får det være hans eget ansvar. Gi han gjerne et tips om å ikke kjøre og at det ikke er lurt men overdrevent å si håper du blir tatt spør du meg...

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Det du sier der er feil Poopadoop. Her fant jeg omsider reglene rundt dette, i forskriften om førerkort (lovdata):

 

Kap. 11. Tap av retten til å føre motorvogn, sperrefrist, beslag m.m.

 

§ 11-1.Tap eller tilbakekall av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, sperrefrist for førerkort

 

Den som har tapt føreretten eller fått sperrefrist for førerkort i en eller flere klasser i Norge eller i utlandet, kan ikke få utstedt førerkort i noen annen klasse så lenge tapet eller sperrefristen varer. Nektelse av førerkort i medhold av vegtrafikkloven § 24, fjerde ledd, gjelder alle klasser.

 

Dersom bestemt tid ikke kan fastsettes når førerett tilbakekalles av særlige grunner, jf. vegtrafikkloven § 34, fastsettes tilbakekall inntil videre. Tilbakekalt førerett kan vanligvis ikke gjenopprettes før tilfredsstillende legeerklæring er lagt fram eller hel eller delvis førerprøve er bestått.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Du tar feil Feh:

 

Førerkortforskriften § 11-1 gjelder sperrefrist etter vegtrafikkloven § 24a annet ledd (sperrefrist for den som er straffet for noe vedkommende ville ha tapt førerkortet for), ikke sperrefrist etter § 24a første ledd (sperrefrist for den som kjører uten førerkort). Dette følger av Politidirektoratets rundskriv 1/2007 (håndhevingsinstruksen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...