Gå til innhold

Er det mulig at Viggo Kristiansen ble uskyldig dømt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
33 minutes ago, Hank Amarillo said:

Hvorfor vil ikke en tilståelse fra JHA gi oss en tilsvarende absolutt sannhet btw?

Det toget har gått. Han har hatt mulighet til det utallige ganger, men valgt å stå på sitt hver gang. Selv nå relativt nylig står han fast på sitt.

En endring på dette nå kan være basert på alt fra sannhet til trusler.

VK kommer forøvrig heller ikke til å tilstå, så det er egentlig fellende dna som er det eneste mulige måte denne saken kan komme til en endelig konklusjon. 
 

 

 

Lenke til kommentar
Hank Amarillo skrev (10 timer siden):

At alle vitner som motstrider dine påstander bare lyver blir en for beleilig innfallsvinkel.


Jeg tenker at det er litt for beleilig at flere av Viggos støttespillere nå 20 år senere hevder at de husker en "Elvis", mens den gangen etterforskningen pågikk fant man aldri noen Elvis.

I Norges mest omtalte kriminalsak, hvor mediene har intervjuet fjern og nær familie, naboer, venner, tidligere arbeidsgivere, og halve Kristiansand, hvor vi vet at politiet etterforsket far til en av jentene, en tidligere drapsdømt og flere andre mistenkte, så har det aldri kommet frem noe som helst om "Elvis", verken fra politiet eller medier. Ingen har funnet han.

Det er påfallende at en person som ble tipset såpass mye om, i følge Sjødin, aldri ble identifisert.
Dersom man søker litt rundt i medier, så kan man finne ut hvem barna Kristiansen forgrep seg på var, hvem jenta han sendte tekstmeldinger til var, og nær sagt alle andre i saken ... men ikke Elvis, det finnes ikke en eneste avisartikkel om denne mannen?

Like påfallende er det at man nå 20 år senere kan hevde at han var reell og eksisterte, og at det kun er Viggos støttespillere som husker han?

At disse sammenfallende historiene som politiet i alle år har hevdet var oppkonstruert, plutselig nå kan motbevises ... uten at det legges frem et snev av bevis, blir særdeles beleilig etter min mening.

Det kan godt være det var en eller annen fyr som ble kalt "Elvis" den gangen, men historien til de to dømte fremstår åpenbart som en avledningsmanøver, når de begge i avhør peker på en mann ingen vet hvem er, og hevder at han må etterforskes nærmere.

Men det er klart, tror man alt som står på forsvarets blogg er sannheten, så kan man like gjerne tro at Elvis lever.

Dersom Sjødin mener krimpodden tar feil når det hevdes historiene om Elvis er påfunn, så bør de hoste opp noen form for bevis, det må jo være trivielt å finne en mann som hundrevis av mennesker angivelig vet hvem er?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 12.12.2019 den 20.57):

Viggo Kristiansen har ikke noe alibi i form av vitner som kan bekrefte å ha sett ham (andre steder) i tidsrommet mellom 18.00 til 20.20 da drapene ble begått.

Forøvrig hadde disse to skruene en tid allerede syslet med tanker om voldtekt og drap, et slags prosjekt for hvor langt de kunne gå.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7l0Ak9/planla-voldtekt-og-drap

-var det "seieren og mestringen" av denne utfordringen eller "manndomsprøven" som gjorde at de to plutselig begynte å gå på fester og på by'n, noe de i følge bekjente aldri hadde gjort tidligere

"I tida etter drapet ble både Viggo Kristiansen og Jan Helge Andersen mer sosiale."
https://www.dagbladet.no/nyheter/han-skulle-gi-kristiansen-alibi/65712749

I artikkelen du lenker til så er det Andersen som sier at de to har syslet med tanker om voldtekt og drap. Og da er jo spørsmålet om hvor troverdig Andersen er og om hans fremstilling er riktig? Jeg vet ikke.

Det som plager meg er mobilbeviset. Det Telenor kom frem til virker som solide målinger for meg. Hverken domstolen eller politiet brydde seg om, når målingene skulle gjøres på nytt av et annet selskap, å gjennomføre det på en skikkelig måte (foreta målingene slik Telenor hadde gjort). Måling nummer to var mangelfull. I stedet la man til grunn en teoretisk mulighet for at det kunne ha vært mobilkontakt, og så helt bort fra målingene til Telenor. Det er brysomt synes jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ronron25 skrev (11 minutter siden):

Det som plager meg er mobilbeviset. Det Telenor kom frem til virker som solide målinger for meg. Hverken domstolen eller politiet brydde seg om, når målingene skulle gjøres på nytt av et annet selskap, å gjennomføre det på en skikkelig måte (foreta målingene slik Telenor hadde gjort). 


Altså, Telenor skremte ut sin dekningssjef, som på det tidspunktet nylig hadde kommet fra en salgsstilling i et softwareselskap.

Vedkommende gikk noe rundt i Baneheia med sin egen telefon, og man leste av hvilke basestasjoner han var koblet til.
Teknikere fra Telenor var også ute med noe utstyr de låste til basestasjonen, med kanaldisplay osv.

Statsadvokaten mistet angivelig troen på Telenor, ettersom ingen fra Telenor kunne svare på stort i retten, og de pekte på hverandre når det ble stilt tekniske spørsmål.

Etter tips fra Veritas tror jeg det var, leide man inn Teleplan, og Inge Schøyen, som er teleingeniør og en av Norges fremste på den tiden innen GSM-nett.

Teleplan forsøkte å gjøre en del målinger, men fant at nettet var endret. Det var satt opp nye basestasjoner som gjorde det umulig å måle skikkelig hva dekningen til EG_A egentlig var, men av de målingene de gjorde, så fikk de aldri kontakt med EG_A fra åstedet.

Likevel så går dekningssjef i Telenor ut tre ganger i ettertid, altså etter at Teleplan hadde målt, og Telenor gjør angivelig mange målinger, uten problemer?

Hvordan kan Telenor måle, når Teleplan har slått fast at endringer i nettet gjør det umulig å måle korrekt?

Svaret er nok at Telenor hele tiden konsentrerte seg om kun EG_A, de sjekket aldri nettet i sin helhet.
I retten opplyste dekningssjefen at det ikke var gjort endringer på EG_A, mens Schøyen derimot kunne opplyse om at det var gjort en rekke endringer i nettet rundt som kunne påvirke EG_A.

Teleplan gjorde også en større jobb rundt å kartlegge cellegrenser, altså områder hvor flere master har omtrent like god dekning, og den slags.
Telenor hadde ikke en gang tenkt på cellegrenser, men hadde kartlagt dekningsområdet ved å bruke dekningssjefens telefonsamtaler mens han gikk rundt i området.

Inge Schøyen uttalte i retten at det kunne vært dekning helt mot åstedet, og at ingen med sikkerhet kan si noe som helst om dekningen på åstedet på drapskvelden. 

På det tidspunktet la dekningssjefen i Telenor seg rimelig flat, og hevdet at deres målinger og konklusjoner var i tråd med Teleplan sine, de "brukte bare andre ord", og hadde ikke kontrollert cellegrensene osv .... faktum er at Telenor var inkompetente.

Ingen har klart å få dekning på åstedet fra EG_A, men det virker som om Teleplan gjorde en betydelig bedre jobb enn Telenor, og utarbeidet en langt bedre rapport, samtidig som Schøyen nok er den av de sakkyndige som har mest kunnskap om dette.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (45 minutter siden):

Dersom Sjødin mener krimpodden tar feil når det hevdes historiene om Elvis er påfunn, så bør de hoste opp noen form for bevis, det må jo være trivielt å finne en mann som hundrevis av mennesker angivelig vet hvem er?

Han viser til bevis. Han viser til at det står i saksdokumentene. Noe du påstår han lyver om.

Det som ville vært påfallende er at han skulle lyve om noe som er etterprøvbart, og at statsadvokat og bistandsadvokat som har tilgang til saksdokumentene, ikke caller bløffen hans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hank Amarillo skrev (8 minutter siden):

Det som ville vært påfallende er at han skulle lyve om noe som er etterprøvbart, og at statsadvokat og bistandsadvokat som har tilgang til saksdokumentene, ikke caller bløffen hans.


Statsadvokaten uttaler seg ikke om saken uansett, de unngår å føre saken i mediene og holder kortene tett, så du vil neppe høre noe derfra, uansett hva Sjødin mener og synes.
Som oftest uttaler ikke bistandsadvokatene seg heller, med noen få unntak, så jeg tviler på at de gidder å rette på dette.

I beste fall så blir det vel VG som svarer på dette, dersom de gidder. Den eneste som er opptatt av å føre saken i mediene er Sjødin.

Lenke til kommentar
0laf skrev (8 minutter siden):


Statsadvokaten uttaler seg ikke om saken uansett, de unngår å føre saken i mediene og holder kortene tett, så du vil neppe høre noe derfra, uansett hva Sjødin mener og synes.
Som oftest uttaler ikke bistandsadvokatene seg heller, med noen få unntak, så jeg tviler på at de gidder å rette på dette.

I beste fall så blir det vel VG som svarer på dette, dersom de gidder. Den eneste som er opptatt av å føre saken i mediene er Sjødin.

Neida, å korrigere Sjødins løgner til media er jo noe bistandsadvokatene aldri ville gjort. De prosederer jo ikke i mediene. Bortsett fra at de gjør nettopp det, men ser man bort fra at de faktisk gjør det så kan man si at de ikke gjør det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (29 minutter siden):


Altså, Telenor skremte ut sin dekningssjef, som på det tidspunktet nylig hadde kommet fra en salgsstilling i et softwareselskap.

Vedkommende gikk noe rundt i Baneheia med sin egen telefon, og man leste av hvilke basestasjoner han var koblet til.
Teknikere fra Telenor var også ute med noe utstyr de låste til basestasjonen, med kanaldisplay osv.

Statsadvokaten mistet angivelig troen på Telenor, ettersom ingen fra Telenor kunne svare på stort i retten, og de pekte på hverandre når det ble stilt tekniske spørsmål.

Etter tips fra Veritas tror jeg det var, leide man inn Teleplan, og Inge Schøyen, som er teleingeniør og en av Norges fremste på den tiden innen GSM-nett.

Teleplan forsøkte å gjøre en del målinger, men fant at nettet var endret. Det var satt opp nye basestasjoner som gjorde det umulig å måle skikkelig hva dekningen til EG_A egentlig var, men av de målingene de gjorde, så fikk de aldri kontakt med EG_A fra åstedet.

Likevel så går dekningssjef i Telenor ut tre ganger i ettertid, altså etter at Teleplan hadde målt, og Telenor gjør angivelig mange målinger, uten problemer?

Hvordan kan Telenor måle, når Teleplan har slått fast at endringer i nettet gjør det umulig å måle korrekt?

Svaret er nok at Telenor hele tiden konsentrerte seg om kun EG_A, de sjekket aldri nettet i sin helhet.
I retten opplyste dekningssjefen at det ikke var gjort endringer på EG_A, mens Schøyen derimot kunne opplyse om at det var gjort en rekke endringer i nettet rundt som kunne påvirke EG_A.

Teleplan gjorde også en større jobb rundt å kartlegge cellegrenser, altså områder hvor flere master har omtrent like god dekning, og den slags.
Telenor hadde ikke en gang tenkt på cellegrenser, men hadde kartlagt dekningsområdet ved å bruke dekningssjefens telefonsamtaler mens han gikk rundt i området.

Inge Schøyen uttalte i retten at det kunne vært dekning helt mot åstedet, og at ingen med sikkerhet kan si noe som helst om dekningen på åstedet på drapskvelden. 

På det tidspunktet la dekningssjefen i Telenor seg rimelig flat, og hevdet at deres målinger og konklusjoner var i tråd med Teleplan sine, de "brukte bare andre ord", og hadde ikke kontrollert cellegrensene osv .... faktum er at Telenor var inkompetente.

Ingen har klart å få dekning på åstedet fra EG_A, men det virker som om Teleplan gjorde en betydelig bedre jobb enn Telenor, og utarbeidet en langt bedre rapport, samtidig som Schøyen nok er den av de sakkyndige som har mest kunnskap om dette.

Slik jeg kjenner saken så er det riktig at det hadde blitt gjort endringer, men at de var mulig å tilbakestille slik at man kunne gjøre de samme målingene som Telenor hadde gjort. Så vidt jeg husker så er det domstolen selv som legger vekt på at det er en teoretisk mulighet for at det var kontakt med mobilen. Og den teorien var det Teleplan som kom med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
10 hours ago, 0laf said:


Jeg tenker at det er litt for beleilig at flere av Viggos støttespillere nå 20 år senere hevder at de husker en "Elvis", mens den gangen etterforskningen pågikk fant man aldri noen Elvis.

I Norges mest omtalte kriminalsak, hvor mediene har intervjuet fjern og nær familie, naboer, venner, tidligere arbeidsgivere, og halve Kristiansand, hvor vi vet at politiet etterforsket far til en av jentene, en tidligere drapsdømt og flere andre mistenkte, så har det aldri kommet frem noe som helst om "Elvis", verken fra politiet eller medier. Ingen har funnet han.

Det er påfallende at en person som ble tipset såpass mye om, i følge Sjødin, aldri ble identifisert.
Dersom man søker litt rundt i medier, så kan man finne ut hvem barna Kristiansen forgrep seg på var, hvem jenta han sendte tekstmeldinger til var, og nær sagt alle andre i saken ... men ikke Elvis, det finnes ikke en eneste avisartikkel om denne mannen?

Like påfallende er det at man nå 20 år senere kan hevde at han var reell og eksisterte, og at det kun er Viggos støttespillere som husker han?

At disse sammenfallende historiene som politiet i alle år har hevdet var oppkonstruert, plutselig nå kan motbevises ... uten at det legges frem et snev av bevis, blir særdeles beleilig etter min mening.

Det kan godt være det var en eller annen fyr som ble kalt "Elvis" den gangen, men historien til de to dømte fremstår åpenbart som en avledningsmanøver, når de begge i avhør peker på en mann ingen vet hvem er, og hevder at han må etterforskes nærmere.

Men det er klart, tror man alt som står på forsvarets blogg er sannheten, så kan man like gjerne tro at Elvis lever.

Dersom Sjødin mener krimpodden tar feil når det hevdes historiene om Elvis er påfunn, så bør de hoste opp noen form for bevis, det må jo være trivielt å finne en mann som hundrevis av mennesker angivelig vet hvem er?

Det du skriver impliserer at man lette etter Elvis men ikke fant han. Gjorde man det? Hadde man behov for å identifisere han?
Du insinuerer også at ingen andre enn JHA og VK tipset om Elvis, stemmer det?

Og Elvis lever ikke nødvendigvis i dag nei.

Lenke til kommentar
22 hours ago, 0laf said:

Teleplan forsøkte å gjøre en del målinger, men fant at nettet var endret. Det var satt opp nye basestasjoner som gjorde det umulig å måle skikkelig hva dekningen til EG_A egentlig var, men av de målingene de gjorde, så fikk de aldri kontakt med EG_A fra åstedet.

Dette er på linje med å si at fordi radiokanalen P4 ble opprettet kan vi ikke lenger med sikkerhet si hvor man kan høre på P3.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (3 timer siden):

Dette er på linje med å si at fordi radiokanalen P4 ble opprettet kan vi ikke lenger med sikkerhet si hvor man kan høre på P3.


Det må du nesten ta opp med Teleplan, dersom det er så enkelt, det er de som hevder at endringer i nettet kan ha påvirkning på dekningsområdet, og at det gjør det vanskelig å måle.

Dersom du vet bedre, så kan du kontakte de på telefon 67 12 70 00 eller sende de en e-post på [email protected]

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
BethB skrev (3 timer siden):

Gjentar meg selv i tråden her, men hvis Elvis var oppdiktet så hadde så klart Jan Helge innrømt dette. Det hadde styket hans forklaring og svekket Viggo sin.

Nettopp dette, i tillegg til at flere hevder Elvis var en reell skikkelse, gjør at det er utrolig merkelig at man kan tro han var oppdiktet. Det ville jo i så fall vært et sikkert bevis på at VK og JHA sammen hadde diktet opp en person for å villede politiet, noe som aldri ble eller har blitt noe tema. Vel foruten i denne tråden her samt i VGs krimgruppe.

VG skrev jo på lederplass i 2008 at det var skammelig at VK, som i følge dem soleklart var skyldig, forsøkte å få saken gjenopptatt fremfor å ta ansvar for «det han hadde gjort», så det er nok noen i den avisen som også har noe å forsvare på vegne av seg selv og/eller sin arbeidsgiver.

Ellers må vi vel vente et par måneder til før vi har konklusjonen klar fra påtalemyndighetenes side, i mellomtiden dukker det kanskje opp noe nytt å diskutere når Jahrs neste bok om saken slippes om en uke eller to, vi får se.

Endret av Leiferen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 9/25/2021 at 1:10 PM, 0laf said:


Jeg tenker at det er litt for beleilig at flere av Viggos støttespillere nå 20 år senere hevder at de husker en "Elvis", mens den gangen etterforskningen pågikk fant man aldri noen Elvis.

Eller kanskje de fant ham, men sjekket ham tidlig ut av saken?

"Elvis" (trolig et kallenavn, derfor anførselstegn) er med all sannsynlighet uskyldig i denne saken. Men for å hevde at Jan Helge og Viggo nødvendigvis må ha diktet ham opp for å villede politiet, må man late som at man ikke vet hvordan rykter, som fenomen, fungerer.

Jeg tror vi med trygghet kan anta at Brækhus (som har tilgang til alle sakens dokumenter) vil imøtegå Sjødins påstand om at politiet var kjent med "Elvis" (trolig kallenavn), da Brækhus fremdeles ikke virker å ha skjønt at jobben hans ikke er å prosedere mot Viggo, men heller å bistå de pårørende nå som de er i ferd med å bli kjent med fenomenet "kognitiv dissonans" til en grad de færreste av oss vil være i nærheten av å oppleve. Hver dag som går uten at Brækhus tar til motmæle, bør styrke følelsen din av at dette kanskje ikke er åsen å dø på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Lene Stohl PhD skrev (27 minutter siden):

Men for å hevde at Jan Helge og Viggo nødvendigvis må ha diktet ham opp for å villede politiet, må man late som at man ikke vet hvordan rykter, som fenomen, fungerer.


At Jan Helge, som helt sikkert er skyldig, dikter opp en historie om "Elvis" for å villede politiet, er garantert, uavhengig av om det noen gang har eksistert en person som ble kalt "Elvis".

Hvorvidt Viggo var med på å dikte opp denne historien, beror vel på hvorvidt han er skyldig, men det er påfallende at begge to i avhør peker på "Elvis" som en mulig gjerningsmann.

Om de har diktet opp "Elvis", eller bare historien om "Elvis", er litt vanskeligere å si sikkert, men det er like påfallende at Viggos forsvarsteam gidder å bruke energi på å hevde at VG tar feil, og at "Elvis" var en reell person, når de ikke ser ut til å ha klart å finne vedkommende, ikke har lagt frem et snev av bevis for at personen eksisterer osv.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (12 minutter siden):

Om de har diktet opp "Elvis", eller bare historien om "Elvis", er litt vanskeligere å si sikkert, men det er like påfallende at Viggos forsvarsteam gidder å bruke energi på å hevde at VG tar feil, og at "Elvis" var en reell person, når de ikke ser ut til å ha klart å finne vedkommende, ikke har lagt frem et snev av bevis for at personen eksisterer osv

Som sagt flere ganger nå, de har lagt frem bevis.

At du påstår at Sjødin lyver gjør det ikke påfallende at de ikke legger frem bevis, når de gjør det(om det er løgn eller ikke).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...