Gå til innhold

Ny skjerm til bilderedigering


Mathias_S

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ser etter en ny skjerm som i hovedsak skal bli brukt til bilderedigering. Vet ikke så mye om hvilke spesifikasjoner jeg skal se etter når det gjelder en slik skjerm.

 

Jeg ser etter en skjerm som:

  • Har et klart og tydelig bilde med god fargegjengivelse.
  • Helst mellom 22 - 24" i størrelse
  • Skal ikke brukes til gaming
  • prisklasse 1.500kr - 7.000kr (kan vurdere høyere pris, men helst innenfor disse rammene)
  • Gjerne en god innsynsvinkel så ikke fargene blir feil dersom man ikke ser rett på skjermen

Har sett litt på denne: "Dell 24" LED UltraSharp U2412M", men tar gledelig imot andre forslag til skjerm som kan passe bedre til bilder.

 

https://www.komplett.no/dell-24-led-ultrasharp-u2412m/744051

 

Setter pris på tilbakemelding! :)

 

Mvh,

 

Mathias

Endret av Mathias_S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dellskjermen du nevner er fin, den blir hvertfall rimeligere enn mine anbefalinger. (men siden du skriver opp mot 7000kr, tar jeg med disse)

 

Jeg har nevnt disse noen andre ganger, men sier det gjerne igjen. Det er Hp sin Dreamcolor serie. Dreamcolor z24x og z27x ble lansert i april, og er veldig gode skjermer, selv om det ikke er mange tester av disse ennå. (Har selv z24x) Dreamcolor serien er godt kjent for å være gode skjermer/monitorer, men disse er endelig på et litt lavere prisnivå enn tidligere.

Det er vel litt over 5000 for z24x og 8000 for z27x. Som navnene tilsier, er det en størrelseforskjell.

 

I tillegg har z27 mulighet til å direkte gjøre en hardwarekalibering direkte via skjermen(trenger en kalibrerer/spektrometer som du plugger inn i skjermen. Hp har en spesiallaget som koster litt over 2000kr. Den støtter også andre, men mange av disse er fryktelig dyre. Z24x kan også hardware kalibreres, men her trenger en i tillegg software på pc.

Z27x er 100% Adobe RGB, mens z24x er 99%. Ganske likt der egentlig.

 

Og da 1920x1200 på 24 tommeren, mot 2560x1440 på 27 når det gjelder oppløsning.

 

Kjenner ikke så godt til Eizo når det gjelder de mer "rimelige" skjermene. De har vel en Foris serie, men den er etter det jeg husker mer myntet på spillere. Jeg har vært borti Eizo cx240e, men ikke mye. Den blir også litt dyrere enn budsjettet ditt. Denne tror jeg også har noen form for kalibrering innebygget.

Endret av kornelen
Lenke til kommentar

Dellskjermen du nevner er fin, den blir hvertfall rimeligere enn mine anbefalinger. (men siden du skriver opp mot 7000kr, tar jeg med disse)

 

Jeg har nevnt disse noen andre ganger, men sier det gjerne igjen. Det er Hp sin Dreamcolor serie. Dreamcolor z24x og z27x ble lansert i april, og er veldig gode skjermer, selv om det ikke er mange tester av disse ennå. (Har selv z24x) Dreamcolor serien er godt kjent for å være gode skjermer/monitorer, men disse er endelig på et litt lavere prisnivå enn tidligere.

Det er vel litt over 5000 for z24x og 8000 for z27x. Som navnene tilsier, er det en størrelseforskjell.

 

I tillegg har z27 mulighet til å direkte gjøre en hardwarekalibering direkte via skjermen(trenger en kalibrerer/spektrometer som du plugger inn i skjermen. Hp har en spesiallaget som koster litt over 2000kr. Den støtter også andre, men mange av disse er fryktelig dyre. Z24x kan også hardware kalibreres, men her trenger en i tillegg software på pc.

Z27x er 100% Adobe RGB, mens z24x er 99%. Ganske likt der egentlig.

 

Og da 1920x1200 på 24 tommeren, mot 2560x1440 på 27 når det gjelder oppløsning.

 

Kjenner ikke så godt til Eizo når det gjelder de mer "rimelige" skjermene. De har vel en Foris serie, men den er etter det jeg husker mer myntet på spillere. Jeg har vært borti Eizo cx240e, men ikke mye. Den blir også litt dyrere enn budsjettet ditt. Denne tror jeg også har noen form for kalibrering innebygget.

Takk for svar!

 

Jeg så litt videre i går og fant:

http://www.dustinhome.no/product/5010746001/asus-pa249q-24-wide-tft-led-black/

 

Den ser ut til å være tilsvarende den du anbefalte, men noen forskjeller er det.

Er forskjellene betydelige eller er de så små at de ikke vil gi noen merkbar forskjell?

Lenke til kommentar

Så ikke dum ut den heller nei, uten at jeg har prøvd denne. Vanskelig å si om panelet er bra, at det ikke er lysere mot kantene og slike ting, men den får en god del skryt rundt omkring.

Leser et par plasser at folk sliter litt med høyfrekvent støy når den er på, ofte i forbindelse med bruk av usb portene på den. Men det er sikkert noen uheldige eksemplarer.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Ok, takk for svar! :)

 

Jeg kjøpte Asus PA249Q, som du lenket til ovenfor. Skjermen er helt fantastisk og fargene er det ingenting å si på. Vel å merke jeg har IKKE en colorimeter og/eller spectrofotometer eller hva det heter, men tok en "raskere" sjekk i sRGB modus med sRGB bilder, gjerne slike gråtone-bilder som viser banding-artefacts osv.

 

Problemet med skjermen er at den lager LYD, i 20kHz frekvens ca - altså en nesten ikke hørbar lyd, for de fleste. Men jeg hører den, og det er distraherende og irriterende. Your mileage may vary.

 

Returnerte min skjerm, med tåre i øyekroken. Skjønner ikke at ASUS gjorde den tabben. Håper da at de som kjøper skjermen ikke hører lyden. Det er snakk om dette problemet andre steder på nett, så ingen isolert sak, denne.

 

Plugger du noe inn i USB huben til skjermen, får du ENDA MER lyd, og denne gang er det vesentlig mye lettere å høre, for de aller fleste vil jeg tro.

Endret av Amn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...