Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fikk bot fordi jeg nektet politiet å vise legitimasjon.


Jernbanemannen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg tok en tur på byen igår med et par venner og hadde en ganske så fuktig kveld for å si det mildt, jeg var godt beruset og politiet kommer til meg og spør meg om legitimasjon, jeg nektet dem legitimasjon, men jeg oppga mitt fulle navn og fødselsnummer. De ville likevel se legitimasjon, jeg nektet, jeg spurte tydelig hvorfor dem ville se min legitimasjon, dem sa ingen ting, og før jeg viste ordet av det så ble jeg presset inn mot politibilen og fikk håndjern på meg, vi dro ned til politiet og jeg forklarte meg der, viste dem legitimasjon og fikk dra der ifra med beskjed om at jeg er anmeldt for å ikke oppgi personalia...

 

Hva kan jeg gjøre?

Endret av Saelnes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 8. Innbringelse

Politiet kan innbringe til politistasjon, lensmannskontor eller annet lokale som benyttes under polititjenesten 1den som på offentlig sted forstyrrer ro og orden eller den lovlige ferdsel

2 den som ikke etterkommer pålegg fra politiet om å fjerne seg fra offentlig sted når omstendighetene gir skjellig grunn til å frykte for forstyrrelse av den alminnelige ro og orden eller den lovlige ferdsel

3 Den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av

4 Den som treffes på eller ved et sted der det må antas å være begått en forbrytelse umiddelbart forut.


Er det ikke slik at politiet må ha grunn til å kreve legitimasjon? Eller kan de gå opp til hvem som helst og be om å legitimere seg? Hva om man ikke har med seg lommebok o.l med bankkort, førerkort?


Når jeg har anholdt for naskeri o.l, og de mistenkte ikke har ID, har instruksen vært å ringe Operasjonssentralen slik at de kan stille kontrollspørsmål slik at man kan se at vedkommende er den han/hun utgir seg for å være.

Endret av Dysfunctional
Lenke til kommentar

Tja, legg merke til "3 Den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av".

 

At du gladelig gir de navn og fødselsnummer, _og samtidig nekter_ å vise de legitimasjon bør vel få noen varselsklokker til å ringe.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Om man er full eller ikke innskrenker ikke rettighetene. Med mindre det er mistanke om straffbart forhold kan ikke politiet kreve mer enn tidligere nevnt; navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel.

 

Klag på forelegget. Dersom du ikke gjorde noe som skulle vekke oppmerksomhet, kan du begrunne det med rettighetene dine gitt av loven.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg tok en tur på byen igår med et par venner og hadde en ganske så fuktig kveld for å si det mildt, jeg var godt beruset og politiet kommer til meg og spør meg om legitimasjon, jeg nektet dem legitimasjon, men jeg oppga mitt fulle navn og fødselsnummer. De ville likevel se legitimasjon, jeg nektet, jeg spurte tydelig hvorfor dem ville se min legitimasjon, dem sa ingen ting, og før jeg viste ordet av det så ble jeg presset inn mot politibilen og fikk håndjern på meg, vi dro ned til politiet og jeg forklarte meg der, viste dem legitimasjon og fikk dra der ifra med beskjed om at jeg er anmeldt for å ikke oppgi personalia...

 

Hva kan jeg gjøre?

Hvorfor ikke bare vise legitimasjon med en gang, i stedet for å nekte?

Det er jo bare du som taper på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Politiet pleier å være ganske grei dersom du var sterkt beruset. Helt klart formildendePolitiet pleier å være ganske grei dersom du var sterkt beruset. Helt klart formildende

Hvordan er det formildende at han var beruset?

 

Ville det vært formildende om han hadde dasket til noen også?

 

Frivillig berulsese er verken ei unskyldning eller formildande i forhold til handlingane som har blitt gjort i fylla.

 

Men ein kan oppnå underverker dersom ein tar kontakt for å unnskylde seg dagen derpå. Særlig når det er snakk om slike mindre alvorlige hendelser så er det håp om å få muntlig irettesettelse i staden for bot dersom ein beklager oppførselen sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at politiet må ha grunn til å kreve legitimasjon? Eller kan de gå opp til hvem som helst og be om å legitimere seg? Hva om man ikke har med seg lommebok o.l med bankkort, førerkort?

Når jeg har anholdt for naskeri o.l, og de mistenkte ikke har ID, har instruksen vært å ringe Operasjonssentralen slik at de kan stille kontrollspørsmål slik at man kan se at vedkommende er den han/hun utgir seg for å være.

 

 

Politiet kan vel kreve at man oppgir personalia til en hver tid, men kan aldri forestille meg at det er et krav om å ha på seg legitimasjon over alt hvor man ferdes

 

Med det i bakhodet synes jeg det er merkelig at man blir anmeldt for ikke å legitimere seg når man strengt tatt gjør det som kreves i loven.

 

Klart man kan tas med til stasjonen hvis politiet tviler på opplysningene man gir, men at det skal føre til en bot er jeg overrasket over.

Lenke til kommentar

 

Hei

 

Jeg tok en tur på byen igår med et par venner og hadde en ganske så fuktig kveld for å si det mildt, jeg var godt beruset og politiet kommer til meg og spør meg om legitimasjon, jeg nektet dem legitimasjon, men jeg oppga mitt fulle navn og fødselsnummer. De ville likevel se legitimasjon, jeg nektet, jeg spurte tydelig hvorfor dem ville se min legitimasjon, dem sa ingen ting, og før jeg viste ordet av det så ble jeg presset inn mot politibilen og fikk håndjern på meg, vi dro ned til politiet og jeg forklarte meg der, viste dem legitimasjon og fikk dra der ifra med beskjed om at jeg er anmeldt for å ikke oppgi personalia...

 

Hva kan jeg gjøre?

Hvorfor ikke bare vise legitimasjon med en gang, i stedet for å nekte?

Det er jo bare du som taper på det.

 

 

Det er jus-delen av forumet, etterpåklokskapen er mindre innbringende for vedkommende enn selve boten faktisk er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bøter er aktuelt dersom du 1) nekter å oppgi pliktige opplysninger, eller 2) faktisk lyver om personalia, jfr. straffeloven § 333.

 

Å nekte å vise legitimasjon dersom du har legitimasjon kan imidlertid føre til at man tviler på om opplysningene du har gitt er riktige. Dette kan etter omstendighetene føre til innbringelse på politistasjonen etter politiloven § 8 (slik at politiet kan verifisere din identitet) eller visitasjon for å finne legitimasjonen etter § 10, men det kan ikke føre til straff etter straffeloven § 333.

 

Politiet kan lovlig gi noen et pålegg etter politiloven § 7 om å legitimere seg. Brudd på pålegget er straffbart etter politiloven § 30. Men dette skjer i praksis aldri.

 

Sannsynligvis vil saken bli henlagt. Hvis ikke vil du få et forslag om å akseptere en bot på et par tusenlapper. I så fall bør du sjekke hvilken lovhjemmel de mener du har overtrådt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...