Gå til innhold

Tre-fase motor på enfase-fase anlegg


Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har en motor jeg har brukt til kompressor, det er en trefase og merkeskiltet sier 3Kw 220V 12A cos(fi)=0.81.

 

Har planer om å gjøre denne til enfase.

Er det bare å koble en kondensator mellom en av fasene og til den som ikke er koblet til ?

 

Lest at man skal ha 80uF per kW, stemmer det ?

Det vil si jeg må ha ca: 240uF ?

Bare å kjøpe en hvilken som helst 240uF som tåler 230v ?

 

Hvis jeg har skjønt det riktig taper jeg 30%, det vil si jeg da får ut 3000*0,7=2100w ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger ikke så høyt startmoment i en kompressor. Startmomentet er uansett mange ganger høyere enn merkemomentet ved nominell drift.

 

Du trenger med andre ord ikke startkondensator, og 70 % reduksjon av startmoment vil gå fint.

 

Du taper litt effekt, men kåman. Det er en kompressor. Den står bare og koser seg, den går ikke på maks belastning i S1.

Lenke til kommentar

Hehe så ikke første innlegget ditt med en gang Twinflowe ;)

 

Ifølge formlen din så trenger jeg en 225uF, vil en slik funke da ?

 

Og det angående effekttap, har en del og si selv om det er kondensator, blir den for svak, klarer den ikke og levere nok luft med høyt trykk ;)

 

 

Edit: Glemte link, hehe

 

Http://www.aliexpress.com/item/475v-225uf-Electrolytic-Capacitor-Radial-50x117mm-1pcs-Free-shipping/1023047047.html

Endret av MrAvionics
Lenke til kommentar

Det er ikke motoren som leverer luften. Den pumper bare opp tanken til et visst trykk og starter på nytt når trykket faller under en viss grense.

 

Så motoren går bare en gang i blant med mindre du kontinuerlig tømmer tanken for luft

 

Poenget er at den går nesten konstant ;)

MEN kan jeg bruke den kondensatoren jeg linket til ?

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...