Gå til innhold

UNBOXING: Vi har pakket opp Surface Pro 3


Anbefalte innlegg

Nå er jeg ikke helt enig i Tommyb sin kjærlighetserklæring ovenfor, men er helt enig at det å kritisere prisen helt uhemmet blir noe tåpelig.

(...)

 

At Surface 3 Pro er et kjempeflott Tablet-PC er det liten tvil om, utfordringen er vel heller den at ytterst få i markedet har et behov eller den store interessen for en Tablet-PC? Og til denne prisen så kan man jo mer eller mindre skaffe seg en god ultrabook + et oppegående nettbrett, eventuelt en iPad + en MacBook Air uten at det blir så voldsomt mye dyrere. Og min erfaring med Surface 2 Pro tilsier at iPad vil by på en langt mer skreddersydd og brukervennlig "nettbrettopplevelse" med langt flere touchoptimaliserte apps og en mer integrert opplevelse som nettbrett enn hva Surface Pro klarer, samtidig som en god ultrabook gir deg langt bedre tastatur, mer stødig konstruksjon til å ha på fanget osv enn hva Surface Pro klarer og med det så tror jeg fort den faller mellom to stoler for veldig mange da den er dårligere som nettbrett enn la oss si en iPad mini / Air eller Galaxy Tab / Note og en dårligere ultrabook enn la oss si en MacBook Air eller en Asus Zenbook.

 

 

Så om man ikke har stor gevinst og behov for at nettbrett og bærbar skal være en og samme enhet, eventuelt ser bruksområder for digitizer + pen så mener jeg at det finnes bedre løsninger der ute. Men det er nå bare meg.

 

Å, om det er noe jeg har et kjærlighetsforhold til er det produktsegmentet, tabletPCs, ikke produktet eller leverandøren.

 

Om man ikke trenger/ønsker en tabletPC, så finnes det bedre produktgrupper.

 

Om man ønsker et nettbrett, er det rimeligere nettbrett som har styrkene til nettbrettets produktfaktorer. Billigere, kjøligere, flere design å velge i, lengre batteritid, lavere støy. Kjøper man denne som et nettbrett, og forsøker bruke den innenfor begrensningene av et nettbrett, vil man bli skuffet.

 

Om man ønsker seg en arbeidsstasjon, kan det være fornuftig å kjøpe en stasjonær i stedet. Mer utbyggbar, bedre plass betyr sterkere komponenter og enklere kjøling, og sannsynligvis mye sterkere for samme pris. Jeg sitter ved en slik nå. Tviler på at det er en like god ide å drifte tre skjermer på veggen med skjermkortet i en Surface Pro.

 

Om man skal skrive mye tekst på toget og ikke vil bruke penn, kan det være lurere å kjøpe en vanlig laptop, for å få et bedre tastatur. Men for meg vil dette alltid være et mindreverdig alternativ til en tabletPC.

 

Som du sier, kan det også være fornuftig å vurdere om man skal ha to enheter for forskjellig bruk. Der har jeg vært før, og jeg ble irritert når nettbrettet ikke støttet java, knapt taklet flash, og brukte lang tid på å tegne opp hver side i nettleseren. Dette regner jeg som helt sentrale nettbrett-operasjoner. Det er absurd at et operativsystem som er basert på java og saksøkt for å kopiere java, ikke kan kjøre java. Det endte ofte med at jeg la bort nettbrettet, og tok fram en nesten TI ÅR gammel tabletPC som hadde tilsvarende ytelse.

 

Jeg personlig er ferdig med nettbrett som nettleser, for jeg har noe som virker bedre, og i framtidige generasjoner vil bli bedre på bakdelene i tykkelse, vekt, og batteritid. Og jeg er ferdig med laptops, for tabletPC'er er alt en laptop er, pluss et tegnebrett. Men det betyr jo ikke at jeg mener folk skal synes og velge det samme som meg. Jeg er helt enig i at dette segmentet kanskje ikke er noe for alle.

 

Da er det desto viktigere å si ifra nøyaktig hva disse enhetene er gode til og hva de ikke er like godt egnet til. Jeg vil ikke folk skal kjøpe en tabletPC og sitte igjen med inntrykket av at de har fått et tjukt nettbrett med dårlig batteritid og unødvendig mekanisk støy. Når det de har fått er en ultraslank tabletPC med god batteritid og lav støy.

 

En tabletPC er ikke et nettbrett. Ikke kjøp denne dersom du vil ha det beste nettbrettet. En tabletPC er de beste ultraportable PC'ne. Men akkurat denne har en tastaturløsning som slett ikke er best. Men den er da også den rimeligste tabletPC'n, dyrere tabletPC'er har andre tastaturløsninger.

 

Jeg er godt fornøyd med min, men vil kun anbefale den til folk som faktisk skjønner hva de er i ferd med å kjøpe.

 

TLDR;?

Stort sett enig, egentlig. Hvis du ikke vil ha en tabletPC, så ikke kjøp en tabletPC. Trenger du en tabletPC, er denne rimelig. Den er ikke optimal som laptop, på grunn av tastaturløsningen. Den er ikke optimal som nettbrett, på grunn av vekta. Men det er en fullverdig tabletPC, med alle de fordelene det medfører.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har pakket ned min Surface 2.

Benytter nå en pad og en laptop!

Surface er ikke en bra pad, og heller ikke en god PC. Den er en hybrid, som en høne. Vinger- javel, men kun for å komme opp til vaglet.

Surface 3 er sikkert bedre, men forsatt en hybrid.

Om man MÅ ha Surface ville jeg ha ventet på Broadwell. Den bør komme på nyåret,

 

Surface 2 er i alle fall den beste pad-en jeg noen gang har hatt, med to stk. Android-brett og en iPad bak meg. Den er kjapp, utvalget av programvare er bra og den er helt fri for feil og lyter, noe jeg ikke kan si om Android-brettene jeg har hatt. Jeg er enig i at Surface 2 ikke er en spesielt bra PC og jeg tror ikke det er poenget heller, siden det eneste programmet du kan bruke i "PC-modus" er MS Office. Når det er sagt har jeg noe som i utgangspunktet er et bra nettbrett, men som en bonus på toppen av det får jeg en skikkelig filbehandler, så godt som full Office-pakke, Remote desktop mm. Dette gjør at jeg faktisk slipper og ta med PC-en på jobbreise og kan til og med gjøre enklere programmeringsoppgaver med den om det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Nå på lager i noen butikker rundt om kring i landet! :)

 

 

Skjønner ikke hvorfor disse er så overpriset? Microsoft priser seg jo totalt ut av markedet med disse. Selv kunne jeg godt tenke meg å bytte ut min laptop med en Surface og bruke i jobb, men disse prisene gjør de totalt uinteressante. Greit de har SSD etc, men det får man i en laptop også.

Skjønner ikke at folk mener disse er overpriset. De konkurrerer ganske direkte med maskiner som Macbook Air og Samsung Ativ 9, og koster omtrent det samme også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor disse er så overpriset? Microsoft priser seg jo totalt ut av markedet med disse. Selv kunne jeg godt tenke meg å bytte ut min laptop med en Surface og bruke i jobb, men disse prisene gjør de totalt uinteressante. Greit de har SSD etc, men det får man i en laptop også.

 

Det er helt feil. Det er ingen andre som leverer tilsvarende hardware til samme, lave priser. Se det lange innlegget ovenfor der jeg sammenligner prisen med alle andre tilsvarende produkter som ligger inne på prisjakt.no.

 

Det folk ikke ser ut til å ha fått med seg, er at tabletPC er og har i 10 år vært et dyrere segment enn vanlige laptops.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...